אודמר פיגה היא אחת מיצרניות שעוני היוקרה המובילות בעולם. החברה נחשבת לחלק מהשילוש הקדוש של עולם שעוני היוקרה, ביחד עם יצרניות השעונים וושרון קונסטנטין ופטק פיליפ. החברה עולה לכותרות בדרך כלל בעקבות השקה של שעון רויאל אוק נוסף בסדרת שעוני הדגל שלה, ממנה נדמה תמיד כאילו החברה חלבה כל טיפת מזומנים אפשרית, אבל כל פעם מחדש מסתבר כי חובבי שעונים ברחבי העולם ובעלי ממון רק מחכים לשעונים הללו, שהזמינות שלהם מוגבלת מאוד והם “נהנים” מרשימת המתנה ארוכה במיוחד, כמו שעוני ספורט מתכתיים אחרים של חברות כמו פטק פיליפ ורולקס. בכתבה הזאת לא נדבר על עוד שעון חדש של החברה או מינוי כזה או אחר, אבל כן נראה איך יצרנית שעוני יוקרה מהמובילות בעולם עברה את משבר הקורונה ומה מייחד באמת את אודמר פיגה כיצרנית שעונים וכחברה. מוזמנים לגלות ביחד איתנו איך אודמר פיגה עוברת את הקורונה בסטייל. 

הקורונה מוחקת רבעון שלם לאודמר פיגה 

כמו כל יצרניות שעוני היוקרה וכמעט כמו כל חברה ברחבי העולם, גם אודמר פיגה נפגעה בצורה משמעותית ממשבר הקורונה. בשל היותה של שוויץ “צומת אווירית” לטיסות בינלאומיות, המדינה הייתה אחת המדינות הראשונות בהן התפרץ וירוס הקורונה באירופה והתפשט בקצב מדאיג במיוחד החל מאמצע חודש פברואר. החל מאמצע חודש מרץ, למעשה החל מה-18 לחודש, המפעלים של אודמר פיגה נסגרו לחלוטין. המפעלים נפתחו מחדש כעבור כחודשיים, ב-11 למאי. אך מאז ועד היום תפוקת הייצור עדיין לא חזרה במלואה, כשנכון ל-19 ליוני, תפוקת הייצור במפעלי החברה עמדה על כ-80 אחוזים לעומת קצב הייצור הרגיל. בראיון לאנשי האתר WatchPro מסרו נציגים של אודמר פיגה כי החברה מקווה ומאמינה כי רק בסוף חודש אוגוסט החברה תצליח לחזור לתפוקת ייצור מלאה. 

על פי נתונים לא רשמיים, החברה ייצרה כ-44 אלף שעונים בשנת 2019. כך שחודשיים של השבתה מלאה מהווים אובדן כושר ייצור של כ-7,000 שעונים, כשתפוקת ייצור נמוכה של 80 אחוזים במשך ארבעה חודשים נוספים מהווה אובדן כושר ייצור של כ-3,000 שעונים נוספים. ביחד, מדובר בכ-10,000 שעונים פחות שהחברה תייצר השנה בהשוואה לשנה שעברה, זאת כמובן במידה ולא יהיה גל שני של קורונה בשוויץ או ברחבי העולם. 

אז איך אתם חושבים התמודדו באודמר פיגה עם פגיעה בתפוקה של כמעט 25 אחוזים מהייצור השנתי? פיטורים? חל”ת? בקשת מענק מהמדינה תוך השמעת איומים באולפני הטלוויזיה? מיד תגלו …

אודמר פיגה עוברת את הקורונה בסטייל

ב-22 לאפריל, כשבועיים לאחר ששיעור התמותה היומי מוירוס הקורונה בשוויץ הגיע לשיא, התראיין מנכ”ל אודמר פיגה, פרנסואה-הנרי בנהמיאס למגזין אירופה סטאר וסיפר קצת על המתרחש בחברה באותם ימים. הדברים של בנהמיאס מספקים הצצה נהדרת לאיך מתנהלת אחת מיצרניות שעוני היוקרה המובילות בעולם בימים קשים לעולם כולו ומה זה “שמירה על ערך המותג”. 

באותם ימים מטה התפעול והייצור של אודמר פיגה בלה ברסו פעל עם צוות שלדי מינימלי של 30 עובדים בלבד, מתוך 800 עובדים בסך הכל. אתם בוודאי שואלים את עצמכם מה עשו כל שאר העובדים של החברה? 

בנהימאס סיפר כי בדירקטוריון החברה התקבלה החלטה כי אף אחד מעובדי החברה לא הוכרז כמיותר, אף אחד מעובדי החברה לא הוצא לחופשה ואף אחד מעובדי החברה לא פוטר. בנהמיאס סיפר כי בישיבת דירקטוריון שנערכה התקבלה החלטה אסטרטגית להתמקד בשמירה על ערך המותג לטווח הארוך על פני קיצוץ בעלויות לטווח הקצר. 

אודמר פיגה עוברת את הקורונה בסטייל. מנכ"ל אודמר פיגה, פרנסואה-הנרי בנהמיאס. מקור - HauteHorlogerie.
אודמר פיגה עוברת את הקורונה בסטייל. מנכ”ל אודמר פיגה, פרנסואה-הנרי בנהמיאס. מקור – HauteHorlogerie.

בנהמיאס אמר “אנו יודעים היטב כי המחזור שלנו יהיה נמוך השנה. ומי יודע, אולי גם בשנה הבאה? עלינו לקבל זאת ולהתרכז בשמירה על הערך הנתפס של המותג לטווח הארוך במקום זאת. אנו כבר יודעים שנביא הפסדים עסקיים לשנת 2020. כעת אנו עובדים על שנת 2021 ועל שנת 2022”.

אם היחס של אודמר פיגה לעובדים שלה במהלך משבר הקורונה לא מרשים אתכם מספיק, בנהמיאס סיפר בנוסף כי במהלך אותה ישיבת דירקטוריון, התקבלה החלטה אסטרטגית נוספת בחברה והיא לתמוך גם בספקים של החברה במהלך החודשים הקרובים. בנהמיאס אמר כי אודמר פיגה תבצע זאת בעזרת תשלום מקדמות והעברת תשלומים עבור הזמנות קודמות, גם אם לחברה אין צורך בהן כרגע, בשל הצמצום המאסיבי בתפוקת הייצור במפעלי החברה. 

אונליין? מילה גסה

בעוד יצרניות שעוני יוקרה אחרות הגבירו את מאמצי השיווק והמכירה המקוונים שלהן במהלך הסגר ברחבי העולם ובמחצית הראשונה של שנת 2020, בנהמיאס אמר “מכירות מקוונות לעולם לא ייצגו יותר מ-5 אחוזים עד 10 אחוזים עבורנו. החוויה הפיזית לעולם לא תוחלף, לפחות לא למוצרים כמו שלנו. מצד שני, האינטרנט הוא אמצעי אידיאלי לפתיחת שיחה. אבל השיחה הזו ממשיכה במצב לא מקוון והיא מסתיימת אחרת. פיזית”, הוסיף בנהמיאס. 

רשימת המתנה? ערך מקודש

אם קיווינו או חשבנו כי יצרניות שעוני היוקרה המובילות כמו אודמר פיגה, רולקס או פטק פיליפ ינצלו את משבר הקורונה לצמצום רשימות ההמתנה לשעונים שלהם, בנהמיאס סיפק אמירה מעניינת נוספת שמספקת הצצה נדירה למתרחש בתוך אחת מיצרניות שעוני היוקרה המובילות בעולם – “מבחינתנו, לא היה לנו מספיק מלאי לפני המשבר. עכשיו, סגרנו את המפעלים שלנו למשך כחודשיים ואנחנו הולכים להתחיל מחדש בקצב איטי. המטרה שלנו היא לא להדביק את תפוקת הייצור שאיבדנו במהלך התקופה הזאת. להיפך, אנחנו רוצים לשמור על הרעיון הזה של נדירות המוצרים שלנו”. 

מה צופן העתיד עבור יצרניות השעונים והעולם כולו? 

אחד המסרים העיקריים של בנהמיאס במהלך הראיון היה כי “הכל הולך להשתנות”. בנהמאיס אמר “כדי לשמור על התשוקה הזאת ולהמשיך לגרום לאנשים להתעניין, אנחנו כולנו נצטרך להמציא את עצמנו מחדש. עבור כל יצרניות השעונים, גדולות כקטנות, זה יהיה בלתי נמנע. אבל כדי לעשות זאת, עלינו להיות מסוגלים לקבל את העובדות הקשות והעובדות הקשות הן שהמחזור עומד להיות נמוך לכולם”. 

בנהמיאס נשאל האם הוא צופה שינוי פרדיגמה לתעשיית השעונים השוויצרית בעקבות וירוס הקורונה. התשובה שלו הייתה מעניינת מאוד. בנהמיאס אמר “כן. זה בטוח. אך שינוי הפרדיגמה יחרוג בהרבה מעבר לענף השעונים בלבד. זה הולך להשפיע על תחומים רבים ועל כלל החברה. עם זאת, אני באמת מאמין – וההיסטוריה האנושית היא ההוכחה לכך, שדברים יפים, אמנות, יוקרה – לעולם לא נעלמים לחלוטין, לא משנה מה הנסיבות. וזה מכיוון שמותרות – בין אם מדובר במותרות שעולה 10 פרנק או מיליון פרנק – מוכתבת על ידי רגש. האנושות מעולם לא הפסיקה לאהוב את היופי. בין אם זו עצם שנחרטה בתקופות פרהיסטוריות או שעון עם סיבוכים”.