לטובת מי שפספס את החלק הראשון של הכתבה, או מי שקרא ושכח, אתם מוזמנים לרענן את הזיכרון בחלק הראשון של ההיסטוריה של הספידמאסטר, ולהמשיך להכיר ביחד איתנו את ההסיטוריה של השעון האיקוני.

לאחר שהזמינה עבור האסטרונאוטים ממשימות ג’ימיני שעונים מאומגה, נאס”א המשיכה במסורת וציידה גם את האסטרונאוטים מתוכנית החלל בשעונים מסדרת הספידמאסטר. אפולו הייתה תוכנית החלל שמטרת העל שלה הייתה להגיע לירח, הישג שהושלם בשנת 1969, עם משימת אפולו 11, כשהאסטרונאוטים על סיפון מעבורת החלל צוידו בשעונים הללו.

ניל ארמסטרונג היה אמנם האדם הראשון בהיסטוריה שנחת והלך על הירח, אך בניגוד למקובל לחשוב – את שעון הספידמאסטר שלו הוא השאיר בתוך כלי הטיס שאיתו הצוות נחת על גבי הירח. אחד מהשעונים של אותו כלי טיס סבל מתקלה טכנית, וארמסטרונג העדיף להשאיר את הספידמאסטר שלו כגיבוי למקרה שיהיה בו צורך.
מי שהפך את הספידמאסטר לאגדה היה באז אלדרין, האדם השני על הירח, שלקח איתו את הספידמאסטר שלו ובעצם הניח את אבן היסוד לסלוגן הכל כך מוכר – The First Watch Worn On The Moonאלדרין סיפר מאוחר יותר על ההחלטה שלו – “הבחירה לענוד שעון על פני השטח של הירח הייתה שלנו… יש דברים שהם לא הכרחיים כאשר מהלכים על פני השטח של הירח – ולדעת מה השעה ביוסטון, טקסס, היא אחד מהדברים האלו. יחד עם זאת, היות ואני חובב שעונים, החלטתי לחבר אותו לחלק החיצוני של חליפת החלל המגושמת שלי.”

מבחן האש הראשון של האומגה ספידמאסטר

מבחן האש האמיתי הראשון של הספידמאסטר בחלל הגיע בשנת 1970. משימת אפולו 13 היתה בדרכה אל הירח, כשיומיים לאחר ההמראה מכדור הארץ, האסטרונאוטים מדווחים על פיצוץ חזק שנשמע בה. לאחר דין ודברים עם אנשי נאס”א ביוסטון, האסטרונאוטים החלו לבצע פעולות שמטרתן הייתה לשוב בבטחה לכדור הארץ (מבלי לנחות כלל על הירח), כאשר כלי הטיס או הרכב שהיה אמור לשמש אותם בעצם לנחיתה על הירח הפך ל”סירת הצלה” – לאחר שרוב המערכות שבו יצאו מכלל שימוש. האסטרונאוט ג’ק סוויגרט השתמש בספידמאסטר שלו כדי לתזמן טווח פעולה קריטי של 14 שניות בהן רכב הנחיתה על הירח היה על סף כניסה בחזרה לכדור הארץ, והתזמון המוצלח אפשר את שובם של האסטרונאוטים בשלום. לאחר משימה זו, אומגה קיבלה מנאס”א את פרס ה-Silver Snoopy – אות מיוחד שניתן לעובדי נאס”א וקבלני משנה שלה. הפרס ניתן לנציגי אומגה ע”י האסטרונאוטים של משימת אפולו 13,  ונכתב בו כי הוא ניתן “בזכות מסירות, מקצועיות, ותרומה יוצאת מגדר הרגיל לתוכנית הנחיתה המאוישת על הירח של ארה”ב“.

אבל אגדת הספידמאסטר לא נעצרה רק בחלל. שעוני הסדרה המשיכו לעשות חיל גם על גבי כדור הארץ, כשהמשלחת הראשונה שהגיעה אי פעם אל אדמת הקוטב הצפוני דרך היבשה (ולא באמצעי תעופה או שיט), השתמשה בספידמאסטר רפרנס 145.012, שעונים זהים לאלו שתוכנית “אפולו” של נאס”א השתמשה בהם.

בשנת 1968 אומגה החליפה את מנגנון “קליבר 321” למנגנון “קליבר 861“, שהוצג לראשונה ברפרנס 145.022. המנגנונים היו דומים מאוד, אך למעשה, רובם המוחלט של הספידמאסטרים משנת 1968 ועד היום עושים שימוש במנגנונים שמבוססים על ה-861. נאס”א, שהפכה לחלק בלתי נפרד מההיסטוריה של אומגה, המשיכה לבחון את השעונים החדשים שיצאו, ופעם נוספת, הם נמצאו מתאימים לשימוש בחלל, כשאם נדלג (המון) בזמן, החל משנת 2014, הרפרנס שבו נאס”א משתמשת לטיסות החלל שלה הוא ה-311.30.42.30.01.005.

אומגה לא נחה על זרי הדפנה בעקבות השימוש הנרחב של נאס”א בשעונים שלה והמשיכה להציג חידושים ועדכונים נוספים. בשנת 1969 הציגה אומגה לראשונה את ה-Speedmaster Professional MK II. דגם זה הציג גוף מאסיבי יותר וזכוכית ישרה ואנטי רפלקטיבית, דגם שהפך מהר מאוד גם הוא ללהיט עם עדת מעריצים אדוקה.

אחד השעונים המיוחדים ביותר שאומגה ייצרה הוצג בשנת 1970, תחת השם Alaska Project. היה זה ספידמאסטר עם גוף ריבועי העשוי מטיטניום – הראשון בהיסטוריה בעל גוף טיטניום, כשהלוח שלו הוחלף מלוח שחור ללוח לבן מרשים. דגם זה נקרא Alaska Project I. שעון זה, שכמעט ואינו מוכר לציבור חובבי השעונים בעולם, הוא ללא ספק בין שעוני הספידמאסטר הנדירים ביותר בעולם כיום, אם לא הנדיר שבהם – 5 יחידות בלבד יוצרו ממנו וכולן נמסרו לנאס”א כאב-טיפוס. לצערה של אומגה, נאס”א החליטה להתקדם דווקא עם רפרנס 145.012 והשקעה של מעל למיליון פרנק שוויצרי שאומגה השקיעה בפיתוחו של הדגם ירדו לטמיון. למרות הכישלון מול נאס”א – חלק מהטכנולוגיות שפותחו עבור ה-Alaska project הוטמעו בשעונים אחרים של אומגה. ניסיון נוסף של אומגה עם השם Alaska Project הגיע בשנת 1972, כאשר הפעם השעון היה דומה הרבה יותר לשעון הספידמאסטר המוכר, עם קייס עגול טיפוסי, אך עם מאפיינים דומים לדגם הראשון. דגם זה נקרא Alaska Project 2. בשנת 2008 החברה הוציאה למכירה דגם שמבוסס על ה-Alaska Project המקורי, כיאה לאומגה – מהדורה מוגבלת שממנה יוצרו 1970 יחידות בלבד. השעון נמכר ביחד עם גוף האלומיניום האדום, לשמירה על השעון מפני טמפרטורות נמוכות באופן קיצוני.

עוברים מידני לאוטומט

בתחילת שנות השבעים החלה אומגה החלה להטמיע מנגנונים אוטומטיים בשעוני הסדרה במקום מנגנוני המתיחה הידניים. הסנונית הראשונה למנגנונים האוטומטיים, במקרה זה שעון עם מנגנון “קליבר 1040”, היה ה-Speedmaster Mark III. את השעון פרסמה אומגה עם המשפט הבא: “אחרי 6 נחיתות על הירח, היה רק דבר אחד שיכלנו ללמד את הספידמאסטר – שימתח את עצמו.”

מתקדמים לקראת משבר הקוורץ של עולם השעונים השוויצריים, כשלקראת אמצע שנות ה-70 נוצר גידול בביקוש לשעונים אלקטרוניים בעלי מנגנון קווארץ. אומגה נענתה לביקש בשנת 1973 כאשר הציגה את ה-Speedsonic, תת דגם בסדרת הספידמאסטר. הכינוי “הלובסטר” ניתן לו בעקבות הרצועה שלו, שדמתה לזנב של אחד כזה. השעון הכיל בתוכו מנגנון אלקטרו-מכני מורכב, והכתר היה קטן במיוחד, מעין הצהרה של אומגה כי אין צורך להתעסק כול הזמן בעדכון התאריך והשעה. תחת השם Speedsonic, אומגה ייצרה עוד מספר אבות-טיפוס לבדיקה של נאס”א לשימוש בחלל, שנכנסו גם הם תחת המטריה של ה-Alaska Project, אך כולם נגנזו – ונאס”א המשיכה להשתמש בספידמאסטר המוכר והידוע על הרפרנסים השונים שלו.

שעון אומגה פרויקט אלסקה
שעון אומגה פרויקט אלסקה

אם עד עכשיו חשבתם שחסרה לאומגה קצת תעוזה, שני הדגמים הבאים ישנו את דעתכם – בשנת 1983 אומגה הציגה את הספידמאסטר הראשון בעל שני צבעים (Two-tone), כרונוגרפים כסופים וחוגת זהב 14 קראט, שעון שיוצר למשך זמן קצר ומעטים מאוד ממנו עדיין קיימים כיום. הדגם השני הוא ה-Speedmaster Moonphase הראשון, שבנוסף למאפיינים ה”סטנדרטיים” של אומגה, הציג לראשונה גם מון-פייז. 1300 יחידות בלבד יוצרו מהשעון, שכונה גם Speedymoon, כשיחידות בודדות מאוד מתוך ה-1300 הללו מכילות גם ציור של פנים על פני הירח שבתוך השעון, ונחשבות לנדירות ביותר.

אומגה ממשיכה לחדש ולרענן כל הזמן את הסדרה, כשבשנת 1992 החברה מציגה את דגם ה-Skeleton המהפנט, שעון בעל לוח וגב שקוף, שעון שיוצר ב-50 יחידות בלבד, לרגל חגיגות היובל לפרוייקט ה-CHRO C12 – הפרוייקט שהוביל, בהמשך השנים, לפיתוחו של קליבר 321.

השעון הראשון על מאדים?

הנחיתה על הירח השאירה את אומגה (ואת נאס”א …) עם תיאבון גדול, כשאומגה נושאת את פניה לעבר יעד חדש, אקזוטי ומרשים עוד יותר – מאדים. לקראת סוף שנות ה-90 הציגה אומגה את דגם ה-X-33, השעון שיועד, בשלב מסוים, להגיע למאדים עם הנחיתה המאוישת הראשונה שם. דגם זה פותח בשיתוף עם סוכנויות החלל הגדולות בעולם, והיה בשימוש במספר פרויקטים של נאס”א ושל סוכנות החלל הרוסית. לצערה של אומגה והאנושות כולה, האדם עדיין לא נחת על הירח (לפחות שלא במסגרת שובר קופות הוליוודי …), כך שהסלוגן “The First Watch Worn On Mars” ממתין עדיין במגירות מחלקת השיווק של החברה …

כיום, סדרת הספידמאסטר היא אחת מסדרות השעונים המוכרות והאהובות בעולם, אך גם אחת מהסדרות שמעוררות מחלוקת רבה בקרב חובבי שעונים, שמתרעמים על אומגה והעובדה שהיא משווקת מגוון אינסופי של “מהדורות מוגבלות” של שעוני ספידמאסטר, שמבחינה טכנית לא מחדשים כמעט כלום, זאת בניגוד מוחלט לעבר, אז החברה התמקדה בהצגת תכלית וחדשנות שאין שנייה לה. אך למרות התלונות והביקורות כלפי החברה, כל מהדורה מוגבלת חדשה שהחברה משחררת נמכרת כמו לחמניות טריות, לראיה – שעון הספידמאסטר אולטראמן שהושק לפני מספר חודשים, כשכל 2,012 היחידות שיוצרו ממנו נמכרו תוך שעתיים … 

למרות הביקורות, יש בשעוני הספידמאסטר משהו ייחודי שאין שני לו בעולם השעונים. זה תמיד כיף לענוד שעון, זה הרבה יותר כיף לענוד שעון שאומר לך משהו, שמסמן משהו בעיניך, שמוצא חן בעיניך, אבל זה מרגיש עוד יותר מיוחד לענוד שעון שאתה יודע שבילה בחלל החיצון ועל הירח ….

לאתר אומגה העולמי