אחת הסדרות המוכרות ביותר של אומגה, אם לא המוכרת ביותר שבהן ולבטח אחת המזוהות ביותר בעולם השעונים, היא סדרת הספידמאסטר. לסדרה זו אינספור דגמים בווריאציות שונות, וחלק גדול משעוני הסדרה נחשבים איקוניים. אבל למה בעצם ? מה הופך את שעוני אומגה ספידמאסטר לכאלו? בכתבה זו ננסה להכיר את ההיסטוריה וההילה סביב סדרה זו.

בשנת 1848 הקים לואיס ברנד (Louis Brandt) את חברת La Generale Watch Co. בשוויץ. ברנד היה מרכיב שעוני כיס, אותם בנה מחלקים שרכש מיצרן חלקים מקומי. ארבעה עשורים לאחר מכן, בשנת 1894, שני בניו של ברנד, לואיס-פאול וסזר, פיתחו מנגנון ניהול שאפשר להם שליטה מוחלטת במנגנון ייצור השעונים שלהם, מה שהוביל למנגנון תוצרת-בית הראשון שלהם, לו גם היו חלקים ניתנים להחלפה-דבר מהפכני באותן השנים. השעונים הללו מותגו תחת השם אומגה (“Omega”) וזכו להצלחה עצומה, עד שבשנת 1903 חברת La Generale watch Co החליטה להקים את “Omega Watch Co.” – אומגה שאנחנו מכירים כיום.

אומגה ספידמאסטר – ההתחלה

שורשיה של סדרת הספידמאסטר נעוצים בדגם בשם Omega 28.9 Chronograph. דגם שהוצג במקור בשנת 1932 על ידי חברת Lemania  השוויצרית כ-“Lemania Calibre CH13“. חברת Lemania הייתה שייכת באותן שנים לאחד מתאגידי השעונים השוויצריים הגדולים ביותר בזמנו – SSIH (ר”ת של Societe Suisse pour Lindustrie Horlogere), שהחזיק תחת כנפיו גם את החברות אומגה וטיסו.  שנת 1932 הייתה שנה חשובה לאומגה מסיבה נוספת – זו הייתה השנה הראשונה בה אומגה נבחרה ל-Timekeeper – מודד הזמן הרשמי של המשחקים האולימפיים.

המנגנון של שעון הכרונוגרף 28.9 יוצר בשביל אומגה במשך כ-10 שנים בכמויות קטנות והשעון, שאמנם היה פשוט ביותר בקנה המידה של היום, החל כבר אז לקנות לעצמו סוג של “עדת מעריצים’ ומספר סלבריטאים של אותם ימים ענדו אותו, ביניהם למשל אמיליה ארהארט, שענדה אותו בזמן שנעלמה מעל האוקיאנוס השקט בשנת 1937. עקב ייצורו במספרים קטנים מאוד, דגם ה-28.9 הוא שעון מבוקש ביותר על ידי אספנים והוא נחשב לדגם אשר סלל את הדרך להפיכתה של אומגה לאחת מיצרניות השעונים המובילות והנחשקות בעולם כיום.

בשנים הבאות פתחה אומגה מספר מנגנונים נוספים, כאשר המפורסמים שבהם הם הקליבר 321 והקליבר 681, מנגנונים אשר הוטמעו במגוון גדול של שעוני יד, אותם נכיר בהמשך.

מספר שנים לאחר מכן,כאשר אומגה כבר קנתה לעצמה שם של יצרן שעונים עמידים ומדויקים, הציגה החברה לראשונה את דגם ה- Speedmaster. הרפרנס הראשון של הספידמאסטר, ה-CK2915, שהונע ע”י קליבר ה-321, היה מיועד לשימוש בידי נהגי מירוצים, מהנדסים, ספורטאים, וכול אחד אחר שהיה זקוק לתזמון של פעילויות מסויימות באמצעות הכרונוגרף. כיום, הספידמאסטר הראשון, ה-2915, הוא דגם הספידמאסטר המבוקש והנחשק ביותר על ידי אספנים של שעוני וינטג’.

שעון האומגה הראשון שהגיע לחלל

את עיקר התהילה שלה רכשה אומגה כששעון הספידמסטר היה השעון הראשון שהגיע לירח, עם האסטרונאוטים ממשימת אפולו 11, אך עוד לפני כן, רפרנס CK2998 של החברה היה שעון האומגה הראשון בהיסטוריה שהגיע לחלל. לא באופן “רשמי” ומסודר, אבל הגיע. ולטר שירה, אחד האסטרונאוטים בטיסת מרקורי 8 שהמריאה ב-1962, לקח איתו לטיסה לחלל את שעון ה-CK2998 הפרטי שלו. במקביל, נאס”א החלה באותן השנים לבחון שעונים שהם יוכלו להשתמש האסטרונאוטים שלה. אחת הגרסאות מספרת שמספר שעונים מדגם הספידמאסטר נקנו מסוחר תכשיטים מקומי ביוסטון על ידי נאס”א. לפי גרסא אחרת, מכרז שבוצע על ידי נאס”א הזמין את יצרני השעונים להגיש הצעות למכרז,  כאשר מספרם הרב של המהנדסים והטייסים המועסקים בחברה מהווים מרכז כובד משמעותי להחלטה עם איזה יצרן לעבוד.

יצרניות רבות התחרו על הבכורה, אך למבחנים הסופיים העפילו שלוש בלבד – רולקס, לונג’ין ואומגה. טיסה לחלל איננה עניין של מה בכך, והמבחנים שהשעונים הללו עברו היו מפרכים ביותר – ארבע שעות בטמפרטורה של -18 מעלות, עמידות בלחות – שינויי מעלות בין 20 ל-71 כאשר הלחות עומדת על 95%, האצה – מעבר מכוחות האצה של 1G ל-7.25G בתוך קצת פחות מ-5 דקות ועוד מרעין בישין. מטרת המבחנים הייתה לבדוק את עמידות השעון בתנאים קשים, ולבדוק מי מבין השעונים שומר על הדיוק הרב ביותר תחת התעללות נרחבת זו.

שעון אומגה ספידמאסטר וינטאג' - 145.022
שעון אומגה ספידמאסטר וינטאג’ – 145.022

חשוב לציין כי כל השעונים שנאס”א בדקה באותה תקופה, מכל היצרניות, היו בעלי מתיחה ידנית, כך שהאסטרונאוטים שענדו אותם נאלצו להפעיל אותם באמצעות האצבעות כדי שהם ימשיכו לעבוד.

במרץ 1965, לאחר סיומה של סדרת המבחנים המפרכים, נאס”א החליטה כי השעון שיוצמד לאסטרונאוטים יהיה הספידמאסטר. למרות ההתעללות ההבלתי נתפסת שעבר, השעון חרג בממוצע בלא יותר מ-5 שניות ביום, תוצאות שהפכו את השעון לשעון החלל של נאס”א בכל אחת מהמשימות המאוישות הבאות בתוכניות ג’ימיני ואפולו.

ג’ימיני 3 הייתה משימת החלל המאויישת הראשונה בתוכנית ג’ימיני, והמשימה הראשונה בה נכח שעון הספידמאסטר באופן רשמי, אך רק בתוך החללית – ג’ימיני 3 נשלחה להקיף את כדור הארץ, ואף אסטרונאוט לא יצא פיזית אל החלל החיצון מתוך החללית.

שעון אומגה ספידמאסטר 145.022 - נרכש בדיוטי פרי ישראל ב 129$ בלבד
שעון אומגה ספידמאסטר 145.022 – נרכש בדיוטי פרי ישראל ב 129$ בלבד

בשנת 1965, כמעט באמצע תקופת המלחמה הקרה ובעיצומו של המירוץ לירח בין ארה”ב לבריה”מ, ג’ימיני 4 שוגרה לחלל והייתה הראשונה בהיסטוריה האמריקאית בה בוצעה “הליכת חלל“. החללית הקיפה את כדור הארץ יותר מ 60 פעמים ב-4 ימים והאסטרונאוט אד וויט, האמריקאי הראשון שנכח פיזית בחלל החיצון, כשכל מה שמפריד בינו לבין הריק הוא חליפת חלל בלבד, ענד על ידו את רפרנס 105.003, הספידמאסטר הראשון שנכח פיזית בחלל החיצון. השעון נענד על רצועת ניילון ארוכה שלופפה סביב ידו של ווייט מספר פעמים ואובטחה על ידי רצועת וולקרו חזקה. באותן שנים נפוצה שמועה כי גם אומגה בעצמה לא ידעה על הבחירה בשעונים שלה לשעוני החלל וכי לחברה נודע על כך רק לאחר שנאס”א פרסמה את התמונות של אד וויט במהלך הליכת החלל שלו, אך כמו כל אגדה אורבנית טובה ובמיוחד כאלו שקורצות לחובבי שעונים, היא ככל הנראה נופחה הרבה מעבר לאמת.

נאס”א הזמינה מאומגה כבר בשנת 1964 את שעוני הספידמאסטר מהחברה לכל האסטרונאוטים של משימת ג’ימיני, כשבמקביל, תמונות האסטרונאוטים הראשונים שהשתמשו בשעונים בחלל (בתוך ומחוץ לחללית שלהם) היו בשימוש נרחב בפרסומים של אומגה בין השנים 1965-1967.

המשך אגדת הספידמאסטרבכתבה הבאה בסדרה …

כאן תוכלו לצפות בסקירת וידאו מורחבת של רפרנס 3570.50.00

לאתר אומגה העולמי