קצת פחות משנה חלפה לה מאז ההשקה של שעוני האומגה X סווטש

לפני קצת פחות משנה עולם השעונים היה כמרקחה, כשקבוצת סווטש הכריזה על סדרה של 11 שעונים חדשים – אומגה X סווטש. שעונים בגוף העשוי מסגסוגת ביו קרמית (שם יפה לפלסטיק), כשכל אחד מהם מוקדש לגופים שמימיים במערכת השמש שלנו, כשהמחווה לאותו גוף שמימי מתבטאת בעיצוב של השעון ובשם שלו. השבוע השיקה אומגה שעון חדש בסדרה הזאת – אומגה X סווטש MoonSwatch Moonshine Gold. במקום להכיר את השעון הזה בצורה רגילה, כפי שאנחנו מכירים שעונים חדשים, החלטנו לסקור את השעון הזה בצורה שונה ולהתייחס לתופעה כולה ולהשקה החדשה.

השיגעון בקצרה 

כאמור, אומגה משיקה את שעוני סדרת האומגה X סווטש בשנה שעברה, כשמיד עם ההשקה שלהם עולם חובבי השעונים מסביב לעולם מסמנים את השעונים האלה כדבר החם ביותר בעולם השעונים, לא בשנה החולפת, אולי בעשור האחרון. הפיתוי היה ברור – שעון במראה של שעוני הספידמאסטר של אומגה, עם הלוגו של אומגה וכן, גם עם הלוגו של סווטש, בתג מחיר של 260 דולרים. כל מי שאי פעם חלם לקנות ספידמאסטר הרגיש כאילו החלום הופך להיות קרוב יותר מאי פעם.

עם ההגעה של השעונים לחנויות של סווטש מסביב לעולם, ראינו תופעה שאנחנו מכירים בעיקר מעולם הסמארטפונים או ליתר דיוק, מההשקות של מכשירי האייפון החדשים, כשתורים ארוכים של רוכשי מכשירים משתרכים מחוץ לחנויות בימים שלפני הגעת המכשירים לחנויות.

ה-MoonSwatch מצליח להציל את קבוצת סווטש?
ה-MoonSwatch מצליח להציל את קבוצת סווטש?

אם חשבנו שמדובר יהיה בתופעה חולפת או כזאת שתתרחש במדינות מסוימות, המציאות הוכיחה לנו אחרת, כשכמעט בכל מדינה שבה השעונים הללו נמכרו ראינו את אותם תורים מדוברים, חודשים רבים לאחר ההשקה שלהם.

תופעה נוספת שהתפתחה סביב השעונים הללו היא תופעת הפליפרים. כאמור, תג המחיר של השעונים הללו עמד על 260 דולרים. עם זאת, תוך זמן קצר שעונים כאלו הופיעו למכירה ברחבי רשת האינטרנט, במקרים מסוימים במחירים גבוהים יותר מהמחיר של שעוני ספידמאסטר ״אמיתיים״.

השיגעון במספרים

במסגרת ראיון עם ניק הייק, מנכ״ל קבוצת סווטש, ראיון שנערך במהלך חודש נובמבר 2022, חשף הייק כי החברה מכרה מעל למיליון יחידות של שעוני אומגה X סווטש. להזכירכם, השעונים הושקו באמצע חודש מרץ, כך שלמעשה הכמות הזאת נמכרה תוך כתשעה חודשים. בהנחה שקצב המכירות הזה נשמר בחודשים האחרונים, מומחים העריכו כי עד לסוף חודש מרץ (החודש הנוכחי), קבוצת סווטש תוכל למכור מעל ל-1.5 מיליון שעונים. בפועל מדובר במכירה של 1.5 מיליון שעונים תוך שנה אחת בלבד.

מומחים לשוק השעונים מבנק ההשקעות מורגן סטנלי העריכו כי אוסף שעוני המון-סווטש עשוי לספק לקבוצת סווטש הכנסות של כ-128 מיליון דולר בשנה הראשונה בלבד.

אומגה X סווטש MoonSwatch. מקור - hodinkee.
אומגה X סווטש MoonSwatch. מקור – hodinkee.

ברייס אדלר, מהפייננשל טיימס כתב: “ה-MoonSwatch הוא העתק ממותג חתום פעמיים (Double-Signed), שנמכר באופן בלעדי דרך חנויות של סווטש בערך במאית מהמחיר של הדבר האמיתי. הוא הוכיח את עצמו כפופולרי מאוד״.

קבוצת סווטש מצליחה להגיע למספרים המדהימים הללו למרות שלאחר מכירת השעונים רבים התלוננו על האיכות הירודה – ביחס למצופה – של השעונים הללו, החל מכתמי צבע שנשארים על הזרוע של העונדים אותם בדגמים מסוימים ועד ללחצני כרונוגרף שנשברו.

גל שמועות חדש 

בחודשים האחרונים נדמה היה כי ההתלהבות סביב השעונים הללו יורדת מעט, כשהתורים הבלתי נשכחים מהחודשים הראשונים להשקה נעלמו כמעט לחלוטין ובפועל, כמעט כל מי שרצה דגם מסוים, הצליח לרכוש אותו בבוטיק כזה או אחר של סווטש. אולי לא בביקור הראשון שלו בבוטיק, אבל עם קצת סבלנות, כמעט כל שעון מהקולקציה היה בר השגה. אבל בתזמון מושלם, מיד עם התקצרות התורים, החל גל שמועות על שעון נוסף בסדרה שצפוי להגיע אלינו.

אחת הטענות החוזרות ונשנות שהשמיעו כל מי שלא אהב את השעון הזה, היה כי מדובר בשעון פלסטיק זול למגע וזול למראה. לא שעון שאפשר ללבוש עם חליפה או לאירוע מכובד כלשהו. אז לא ברור אם בניסיון לתדלק עוד יותר את קדחת השמועות, מתוך ניסיון להוכיח שכן אפשר לענוד את השעון הזה עם חליפה אלגנטית או שבכלל מדובר בצירוף מקרים מדהים, קבוצת סווטש מגייסת את השגריר הבכיר שלה, שחקן הקולנוע הבריטי דניאל קרייג, מי שמככב על מסך הקולנוע בדמותו של הסוכן החשאי המפורסם בעולם, ג׳יימס בונד ושולחת אותו לאירוע רשמי עם שעון אומגה X סווטש.

דניאל קרייג עם שעון האומגה X סווטש. מקור - Hodinkee.
דניאל קרייג עם שעון האומגה X סווטש. מקור – Hodinkee.

בערב הגאלה של ה-National Board Of Review 2023 שנערך בניו יורק בחודש ינואר השנה, עלה דניאל קרייג לבמה כדי להעניק את פרס שחקנית המשנה הטובה ביותר לשחקנית ג׳אנל מונה, על תפקידה כאנדי ברנד בסרט Glass Onion: A Knives Out Mystery. במסגרת התפקיד, מונה אומרת את השורה הבלתי נשכחת – ״אם אי אפעם אפגש עם ג׳ארד לטו, אני הולכת לחבוט בתחת שלו״. הסרט הפך לסרט השלישי הנצפה ביותר אי פעם של נטפליקס. קרייג מגלם בסרט את תפקיד הבלש בנואה בלאן, דמות הפרנצ׳ייז השנייה הכי אייקונית בקריירה שלו. כשהוא עולה לבמה, קרייג עונד על פרק ידו את אחד משעוני סדרת האומגה X סווטש, את השעון הכחול בסדרה – The Mission To Neptune MoonSwatch – המשימה לנפטון.

ההופעה הכביכול תמימה הזאת של קרייג עם השעון תדלקה כאמור את קדחת השמועות עוד יותר, כשחובבי שעונים מסביב לעולם האמינו כי שעון אומגה X סווטש בונד כלשהו בדרך אלינו, כשאתרים שונים הגדילו לעשות ופרסמו הערכות לאיך השעון הזה יראה.

אומגה X סווטש MoonSwatch Moonshine Gold – הסוף לשמועות

מאמצע חודש ינואר כאמור, רבים החלו לצפות להגעה של אותו שעון נוסף בסדרת האומגה X סווטש, כשכאמור, רבים האמינו כי מדובר דווקא בשעון ״בונדי״. ביום שלישי האחרון קדחת השמועות הגיעה לסיומה, כשאומגה מכריזה על השעון החדש שלה – אומגה X סווטש MoonSwatch Moonshine Gold.

אז מה זה בעצם ה-MoonSwatch Moonshine? במבט ראשון, השעון החדש נראה כמו שעון ה-Mission To The Moon, עם שינוי אחד קטן – מחוג שניות מרכזי מצופה זהב. סליחה, לא סתם זהב, הזהב הקנייני של אומגה.

אומגה X סווטש MoonSwatch Moonshine Gold. מקור - Hodinkee.
אומגה X סווטש MoonSwatch Moonshine Gold. מקור – Hodinkee.

אה, רגע, איך שכחנו. מחוגי השניות הללו עברו ציפוי זהב בליל ירח מלא במהלך חודש פברואר 2022, כפי שאפשר לקרוא בגלויה המצורפת לכל אחד מהשעונים הללו. תמורת ציפוי הזהב הזה, תצטרכו לשלם קצת יותר עבור השעון הזה – במקום 250 פרנקים שוויצריים, 275 פרנקים שוויצריים, כלומר, 25 פרנקים שוויצריים יותר, שהם קצת יותר מ-25 דולרים.

אומגה X סווטש MoonSwatch Moonshine Gold. מקור - Hodinkee.
אומגה X סווטש MoonSwatch Moonshine Gold. מקור – Hodinkee.

זהו, השתכנעתם? רצים לקנות או לפחות לתפוס מקום בתור לפני הבוטיק הקרוב של סווטש? אז זהו, שלא. חכו רגע. בניגוד לשעונים הקודמים בסדרה, את השעון החדש תוכלו לרכוש בארבע ערים בלבד מסביב לעולם – לונדון, מילאנו, ציריך וטוקיו.

בלילות ירח מלא בלבד. מקור - Hodinkee.
בלילות ירח מלא בלבד. מקור – Hodinkee.

באומגה מדגישים דרך אגב כי מדובר בשעון ״בפני עצמו״ ולא השעון ה-12 בסדרת האומגה X סווטש, אם זה באמת משנה לכם.

לסיכום

זה לא משנה מה אתם חושבים על שעוני האומגה X סווטש מון-סווטש. בשורה התחתונה, אתם לא יכולים להתווכח עם העובדה שהשעונים הללו הם הצלחה שיווקית מסחררת. הסדרה הזאת הייתה ההשקה המוצלחת ביותר בשנת 2022 ואולי ההשקה המוצלחת ביותר בשנים האחרונות בעולם השעונים. תורים ארוכים, דחיפות ומריבות מחוץ ובתוך חנויות של סווטש, הגבלת מכירות ליחידה אחת ללקוח ופיצוץ בשוק האפור.

קבוצת סווטש מצליחה להפוך את השעונים הללו לפריט אספנות, ממש כמו קלפי פוקימון או בובות POP. משהו שאספנים רוצים להשלים כקולקציה, כשגם אם תרכשו את הקולקציה כולה, אחד-עשר שעונים יעלו לכם הרבה פחות משעון ספידמאסטר אחד.

רבים מיהרו להכריז כי מדובר אולי במוצר הטוב ביותר או המוצלח ביותר בהיסטוריה של שני המותגים – אומגה וסווטש. בסווטש אולי יכולים לשמוח על המשפט האחרון, אנחנו מאמינים שבאומגה שמחים קצת פחות.

המחוגים מצופי הזהב. מקור - Hodinkee.
המחוגים מצופי הזהב. מקור – Hodinkee.

אבל אם הגימיק הזה של קבוצת סווטש היה מצחיק או מובן בפעם הראשונה, הפעם זה מרגיש לנו לגמרי כמו ניסיון נוסף לסחוט את הלימון. אנחנו לא מדברים על התוספת הקטנה במחיר של השעון החדש, היא באמת זניחה. אנחנו מדברים על הרעיון ״לצבוע״ מחוג בזהב וכדי להפוך אותו לאקסקלוסיבי ונחשק עוד יותר, מגבילים את המכירה שלו לארבע ערים בלבד מסביב לעולם.

כך למעשה מגבירים את הביקוש לשעון הזה, שכן אם לא תסעו לבקר באחת מהערים הללו, לא תוכלו להשיג אותו. כלומר, יכול להיות שכן תוכלו להשיג אותו, אבל ככל הנראה תצטרכו לשלם עבורו הרבה יותר מתג המחיר הרשמי שלו.

השגתם את השעון הזה? הוא הופך אוטומטית לסוג של ״כרטיס ביקור״. או שרכשתם אותו באחת מהערים המדוברות, אז זה גם מספר עליכם שאתם אנשים שמסתובבים בעולם, או שרכשתם אותו עם הפרמיה שפליפרים יבקשו עליו.

רצתם לקנות? מקור - Hodinkee.
רצתם לקנות? מקור – Hodinkee.

אם אתם שמים לב, אנחנו מדברים עד עכשיו על השעון הזה בעיקר כגימיק ופחות על שעון. אפשר להגיד שכל הסדרה הזאת היא למעשה גימיק, אז מה ההבדל? אז ההבדל הוא, שאחרי כמעט שנה שלמה של מכירות של השעונים-גימיקים הללו, היינו מצפים מקבוצת סווטש להתחיל להשיק שעונים קצת יותר מעניינים ופחות למחזר גימיקים משנה שעברה, מוצלחים ככל שיהיו. אם אתם שואלים אותנו, מה נשמע לנו הגיוני יותר – שהשעון הזה יהיה השעון האחרון בסדרה, סוג של גרנד פינאלה, או שאנחנו נראה שעונים נוספים בסדרה הזאת (בונד, מישהו?), היינו מוכנים להמר על כל הכסף שלנו (תירגעו, לא נשאר לנו באמת משהו אחרי כל השעונים שאנחנו קונים …) על האפשרות השניה.

עד אז, אם אתם כבר לא יכולים לחכות לרגע שתקנו את השעון החדש של אומגה, תרשו לנו להזכיר לכם שהוא לא סתם עולה יותר מהשעונים הקודמים בסדרה. הוא מגיע גם עם אבקת זהב וגם, כפי שהכותרת שלנו מספרת, עם הבדיחה (עלינו כחובבי שעונים), כשהיא כבר כלולה במחיר …