כשאנשים שומעים את המונח “שעוני יוקרה” או יוקרה באופן כללי, הם מיד מקשרים את זה עם מוצרים שמגיעים עם תג מחיר של אלפי שקלים, עשרות אלפי שקלים וכמובן אפילו מאות אלפי שקלים. מה שרבים לא עושים זה את ההבחנה בין מוצר “יוקרתי” לבין מוצר “יקר” – זה שמוצר נחשב שייך לשוק היוקרה זה לא אומר שהוא יקר, כשההגדרה הנכונה למוצר יקר זה מוצר שמבקשים עבורו הרבה יותר ממה שהוא שווה ושהוא לא באמת מצדיק את המחיר שלו. זאת הסיבה שבמקרים רבים אנשים חושבים ששעוני יוקרה – יקרים – פשוט מכיוון שהם לא מצליחים להבין מה הופך אותם לכל כך יקרים.

אם נסכם את עלות הרכיבים בשעון יוקרה, יכול להיות שנגיע לסכום נמוך עשרות מונים מתג המחיר של השעון, בין אם מסתכלים על שעון ספורט מתכת של אודמר פיגה או פטק פיליפ וגם אם ניקח שעון ממתכת יקרה כמו זהב לבן של יצרנית אחרת – גם העלות של המתכת היקרה לא מספיקה לבדה להצדיק את העלות הגבוהה של השעון. אז ממה באמת מורכב המחיר הסופי של שעוני יוקרה? הגורו אסף עבורכם כמה מהסיבות העיקריות לכך ששעוני יוקרה מגיעים עם מחירים כל כך גבוהים (ושימו לב שלא השתמשנו בביטוי יקרים).

עלויות פיתוח

יצרניות השעונים יכולות להמשיך ולהשתמש במנגנונים בני עשרות שנים, אך הן מחפשות כל הזמן אחר דרכים לשכלל את המנגנונים ולהתפתח, בין אם מדובר במנגנונים שיהיו אמינים יותר, עמידים יותר או אפילו סתם נאים יותר לעין. מנגנון מכאני של שעון מורכב ממאות רכיבים שצריכים לעבוד ביחד בהרמוניה מושלמת, עם סנכרון מלא בין הרכיבים, כשלפעמים צריכים לייצר עשרות, מאות ואפילו אלפי אבי-טיפוס לרכיבים שונים במנגנון עד שמחליטים על המפרט הטכני הסופי שלהם, שיבטיח שהם יפעלו היטב לאורך שנים רבות. במקרים של שעוני יוקרה כמו פטק פיליפ ובמיוחד בשעונים נדירים של החברה, לפעמים מדובר בפיתוח שנמשך 5-6-7 ואפילו 8 שנים, במהלכו הועסקו עשרות מהנדסים ובעלי מלאכה שונים. לצורך עבודה על שעוני יוקרה מועסקים לפעמים 10-30-50 בעלי מקצוע שונים, במשך חודשים רבים ואפילו שנים רבות, כך שצריך לקחת בחשבון גם את כל שעות העבודה שאותה חברה הייתה צריכה לשלם להם.

אז כשאתם רוכשים שעון יוקרה, אתם צריכים לקחת בחשבון את אינספור שעות העבודה, המחקר והפיתוח שנכנסו לתוכו והפכו אותו למציאות, זאת עוד מבלי שהתייחסנו לאלמנטים כמו צביעה של לוח השעון, מחוגים שונים או גוף השעון במידה ומדובר בשעונים קרמיים.

מנגנוני שעונים הם יקרים

מנגנונים של שעונים מכאניים יקרים משמעותית לעומת מנגנונים של שעוני קוורץ. גם במקרה של שעוני קוורץ איכותיים העלות שלהם מסתכמת בכמה עשרות דולרים, אך במקרה של מנגנונים מכאניים, אפילו המנגנון הג’נרי ביותר מבית ETA, עלות הרכישה שלו ליצרנית השעונים עומדת על כמה מאות דולרים. אם מדברים על מנגנון תוצרת בית או מנגנון “גרנד קומפליקיישן”, עם קומפליקציות כמו לוח שנה נצחי למשל, צריך לזכור שמדובר במנגנון לא פחות ממרהיב – מבחינה מכאנית וויזואלית, כשבשעוני יוקרה רבים כל רכיב עובר פוליש ידני ונצבע בצורה מסוימת, מה שמעלה עוד יותר את עלויות הייצור. מלבד העובדה שהמנגנונים הללו יקרי ערך, הם גם לרוב מיוצרים בכמויות קטנות במיוחד, במקרים רבים אפילו פר הזמנת שעון, כי יצרניות השעונים פשוט לא יכולות להרשות לעצמן להחזיק מספר גדול של מנגנונים כאלו במלאי מבחינה כלכלית, מה שמייקר אותם עוד יותר ….

מנגנון 321 של אומגה. מקור - אומגה.
מנגנון 321 של אומגה. מקור – אומגה.

ייצור מוגבל

רולקס למשל לא מאמינה כלל במושג מהדורה מוגבלת, אומגה או הובלו לעומתה, משיקות כמעט כל שעון שני במהדורה מוגבלת של 300-500-3000 יחידות וזה עוד לפני שדיברנו על יצירות מופת הורולוגיות כמו שעוני פטק פיליפ או וושרון קונסטנטין שלפעמים מיוצרים בכמות חד ספרתית. אבל גם אם מדובר על שעוני יוקרה “רגילים”, כאלו שהם לא במהדורה מוגבלת, כמויות הייצור הן לא במספרים גדולים במיוחד. הסיבה לכך היא שכדי לייצר כמות גדולה של שעונים, יצרניות שעוני היוקרה יצטרכו להעסיק כמות גדולה במיוחד של שענים מקצועיים, כל הזמן ולא רק כשהביקוש גדל, משהו שלא פשוט לעשות, לכן כל יצרנית שעונים מחזיקה מספר מצומצם יחסית של שענים מקצועיים, כאלו שנחשבים בדרגת אמנים, שמוגבלים בכמות השעונים שהם יכולים לייצר מדי שנה, כשחשוב להזכיר שבמרבית שעוני היוקרה, חלק ניכר מהעבודה אם לא כולו מבוצע בצורה ידנית.

פטק פיליפ גולדן אליפס רפרנס 5738/50P-001
פטק פיליפ גולדן אליפס, המהדורה המיוחדת לרגל 50 שנים להשקת הדגם, רפרנס 5738/50P-001 (מקור: Monochrome watches)

מורכבות מכאנית שמעטים יכולים להבין

מנגנון של שעון מכאני מכיל עשרות עד מאות רכיבים שונים, כשבמקרים של שעוני “גרנד קומפליקיישן” המספר יכול להגיע אפילו לאלף רכיבים, שצריכים כולם לעבוד בהרמוניה מושלמת, מה שמצריך יצרני שעונים מומחים במיוחד שידעו לא רק לייצר את הרכיבים השונים של המנגנון אלא גם להרכיב אותם בצורה הנכונה ולדאוג שכולם יסתנכרנו האחד עם השני, כשיש מספר קטן יחסית של שענים מומחים כאלו בכל העולם. תחשבו על קומפליקציה כמו לוח שנה נצחי – שעון שאמור להציג את התאריך הנכון עשרות או מאות שנים קדימה, כשהוא לוקח בחשבון שנים מעוברות, מבלי לשלב בתוכו שום רכיב אלקטרוני.

מותג

אסור לשכוח שמאחורי כל שעון יוקרה עומדת יצרנית שעונים, עם מורשת והיסטוריה ארוכה שנים וכאלו שהפכו למותגים מהנודעים בעולם, כאלו שכשאנשים יראו אותם, הם ידעו להעריך את האיכות שלהם, תשומת הלב לפרטים ומה שהם מייצגים. זו הסיבה שאנשים מוכנים לשלם יותר על שעון של חברה “נחשבת” יותר לעומת שעון של חברה פחות מוכרת, מתקדם ומורכב ויוקרתי ככל שיהיה, כי שעונים הם לא רק כלי להצגת השעה אלא במקרים רבים גם סמל סטטוס ואמצעי לשפר את המעמד החברתי של העונדים אותם, משהו שעוזר להם להרחיב את המעגלים החברתיים שלהם ואפילו ליצור קשרים עסקיים חדשים. יצרניות השעונים משקיעות מאמצים רבים ועובדות במשך עשרות שנים לייצר את הזהות של המותג ולהפוך אותו לנחשק כל כך וליוקרתי כל כך וזה משהו שמצטרף לעלות הסופית של השעון.

אחת הפרסומות המפורסמות לרולקס פרזידנט, משנת 1966
אחת הפרסומות המפורסמות לרולקס פרזידנט, משנת 1966, שנים לא רבות לאחר השקת הדגם (מקור: Fratello Watches)

עלויות ייצור ועלויות נלוות גבוהות

כבר אמרנו לכם שמנגנוני השעונים יקרים, אבל מה עם עיצוב השעון? החומרים מהם מיוצרים השעונים? מחלקת השיווק? שגרירים של המותג כמו רוג’ר פדרר או ליאונל מסי? כל אלו נלקחים בחשבון גם הם בעלות הסופית של השעון ומהווים רכיב משמעותי מתג המחיר של שעוני יוקרה.

פערי תיווך ועלויות נלוות

שעוני יוקרה יוצאים ממפעלי היצרנית למשווקים מורשים, לעיתים מפיצים אזוריים ומהם למפיצים מקומיים, שמשווקים אותם לחנויות שונות. אותן חנויות צריכות לשלם עלויות כמו שכירות, העסקת עובדים ועוד, כשברוב המקרים, חנויות שעוני יוקרה נמצאות במרכזי הערים המובילות בעולם עם עלויות שכירות ומיסוי גבוהים במיוחד, כך שגם הם מוסיפים למחיר הסופי שאנחנו משלמים על שעוני יוקרה.

אז בפעם הבאה שאתם מגיעים לחנות שעונים ורואים תג מחיר בן 4-5 ספרות שמוצמד לשעון, לפני שאתם מעקמים את הפרצוף ולא מבינים למה השעון כל כך יקר, תנסו לחשוב מה עומד מאחוריו ומה הוא מייצג, לפני שאתם פוסלים אותו …