תערוכת Watches & Wonders נפתחה בסערה אמנם, אבל אם תשאלו חובב שעונים בעוד מספר שנים מה הוא זוכר מחודש מרץ 2022, סביר להניח שהתשובה לא תכלול שעון כזה או אחר של רולקס, טודור, אוריס או אפילו פטק פיליפ. סביר להניח שגם בעוד שנה או מספר שנים, כולם ידברו על השקה אחת – שעוני האומגה X סווטש. שיתוף הפעולה בין שני מותגי הדגל של קבוצת סווטש הפתיע את עולם השעונים, אבל נדמה שגם האופטימיים ביותר מבין חובבי השעונים וחובבי המותגים הללו, לא העריכו את הביקוש המטורף וה״הייפ״ סביב השעונים הללו. למעשה, עם ההשקה שלהם, שמענו לא מעט קולות ששאלו האם בעצם אומגה לא ״יורה לעצמה ברגל״ עם שיתוף הפעולה הזה ובעצם מוזילה את הערך של המותג שלה. אז הגורו יצא לחפש קצת בדפי ההיסטוריה של עולם מוצרי היוקרה וחיפש אחר מקרים של יצרניות יוקרה שמשיקות מותגים זולים ועממיים. התשובה? אסטון מרטין Cygnet. מוזמנים להכיר את הסיפור של מכונית המיני של יצרנית מכוניות העל הבריטית.

מי את אסטון מרטין

סביר להניח שמתישהו שמעתם את השם של אסטון מרטין. יצרנית המכוניות הבריטית נוסדה בשנת 1913 על ידי ליונל מרטין ורוברט במפורד. במפורד ומרטין שיתפו פעולה במותג בשם במפורד אנד מרטין שנה קודם לכן. במסגרת המותג המשותף, השניים מכרו מכוניות מתוצרת זינגר (Singer) ממתחם ברחוב קאלו שבלונדון. באותו מתחם השניים גם טיפלו במכוניות מתוצרת GWK ו-Calthorpe.

רכב הבאמפורד ומרטין. מקור - אסטון מרטין.
רכב הבאמפורד ומרטין. מקור – אסטון מרטין.

מרטין היה חובב מירוצים, שהתחרה בעצמו במסלול המפורסם אסטון היל שליד אסטון קלינטון. ההשתפות של מרטין במירוץ גרמה לשני החברים להחליט כי הם רוצים לייצר רכבים משלהם. המכונית הראשונה שלהם שנקראה אסטון מרטין יוצרה על ידי מרטין, באמצעות התאמת מנוע קובנטרי-סימפלקס בעל ארבעה צילינדרים לתוך שלדה של מכונית איזוטה פרשיני משנת 1908.

השניים רוכשים מקום בהניקר מיוס (Henniker Mews) בקנזיגנטון, שם הם מייצרים את המכונית הראשונה שלהם במרץ 1915. לצערם של שני השותפים, לא ניתן היה להתחיל בייצור, כשהייצור מתעכב בגלל פרוץ מלחמת העולם הראשונה וגיוסם של שני החברים – מרטין שהצטרף לאדמירלות ובמפורד שהצטרף לשורות הצבא.

אסטון מרטין לאחר מלחמת העולם הראשונה

עם סיומה של מלחמת העולם הראשונה, השניים מחדשים את שיתוף הפעולה ביניהם והחברה מוקמת מחדש. למעשה, החברה אפילו מצליחה לייצר רכב שקבע בזמנו שיא עולמי חדש במרוץ הגראנד פרי בצרפת, כשהוא מנפץ את שיא המהירות לאותה תקופה. אך לצערם של במפורד ומרטין, החברה נכשלה ופושטת רגל. כעבור מספר שנים, בשנת 1926, קבוצת משקיעים פרטית רוכשת את החברה ומשנה את שמה לאסטון מרטין מוטור, כשהם מעבירים את הייצור למפעל סיטרואן. במרוץ לה מאן בשנת 1929 החברה רשמה הצלחה משמעותית, אך למרות זאת, עד למלחמת העולם השנייה היא מייצרת כ-700 מכוניות בסך הכל, כשהיא מחליפה בעלויות מספר פעמים.

אסטון מרטין db2. מקור - אתר החברה.
אסטון מרטין db2. מקור – אתר החברה.

לאחר מלחמת העולם השנייה, החברה נמכרת ומחליפה ידיים פעם נוספת, הפעם לדיוויד בראון. בראון צירף את חברת לגונדה שהייתה בבעלותו לאסטון מרטין, כששתי החברות מתחילות לשתף ביניהן ידע ולחלוק פסי ייצור. בשנות החמישים בראון משיק את סדרת המכוניות הקלאסית של החברה, ה-DB (ראשי תיבות של שמו). רכב ה-DB הראשון הושק בשנת 1950. לאחר מכן משיקה החברה את ה-DB2 ובשנת 1957 היא משיקה את גרסת המירוצים DB3. שנה לאחר מכן מגיעה ה-DB4 שהגיעה עם עיצוב איטלקי ומנוע 3.7 ליטר.

ה-db4 של אסטון מרטין. מקור - אתר החברה.
ה-db4 של אסטון מרטין. מקור – אתר החברה.

בשנת 1963 משיקה החברה את ה-DB5, שהייתה המכונית הפופולרית ביותר בסדרה עד אז. באותן שנים החברה מתחילה לפתח גרסאות גרנד טיורינג GT בשם DBS ולאחר מכן את ה-DBS V8 עם מנוע 8 צילינדרים.

מכוניות העל של החברה

אסטון מרטין נחשבת ליצרנית רכבי יוקרה, כשכל הדגמים שלה (כמעט, כפי שתיכף נראה) נחשבים לרכבים יוקרתיים ומהירים במיוחד. אבל גם במסגרת מגוון הרכבים שלה, ישנם מספר רכבים שבולטים בצורה קיצונית. אחד מהם הוא ה-One-77. ה-One-77 היא מכונית על שיוצרה בין השנים 2009 ל-2012.

אסטון מרטין one-77. מקור - אתר החברה.
אסטון מרטין one-77. מקור – אתר החברה.

החברה ייצרה בסך הכל 77 רכבים כאלו, כפי שאפשר להבין משם הדגם. הם מגיעים עם מנוע טורבו בנזין V12 בנפח של 7.3 ליטרים. המנוע מספר כ-750 כוח סוס, כשהמכונית מגיעה עם תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בת 6 הילוכים. המכונית מאיצה מ-0 ל-100 ב-3.6 שניות והיא מגיעה למהירות מקסימלית של 375 ק״מ לשעה. ה-One-77 מבוססת על האסטון מרטין DB9 והיא נחשבת לגרסה משודרגת של האסטון מרטין DBS.

אם יש לכם כמה מיליונים מיותרים ולא הספקתם לרכוש את ה-One-77, אולי תנסו לרכוש את הוולקן. הוולקן של אסטון מרטין היא מכונית על המיועדת למסלול בלבד. אם כי ישנה חברה שמאפשרת להמיר את המכונית לגרסה המותרת לנהיגה בבריטניה, עם אפשרות להפוך את המכונית בחזרה לגרסת המסלול.

אסטון מרטין vulacn. מקור - topgear.
אסטון מרטין vulacn. מקור – topgear.

הוולקן מגיעה בכמות מצומצמת עוד יותר לעומת ה-One-77, כש-25 רכבים בלבד ממנה יוצרו, במחיר של 2.3 מיליון דולרים. המכונית מגיעה עם מנוע אטמוספרי בתצורת V12, עם נפח של 7 ליטר. המנוע מגיע עם מנגנון המאפשר בחירת הספק מדורג של 500 כוח סוס, 675 כוח סוס או הספק מקסימלי של 820 כוח סוס. המכונית מגיעה עם שלדת אלומיניום ומרכב העשוי מסיבי פחמן.

הדגם ששדרג את החברה

עם כל הכבוד למכוניות הסופר על שבדיוק הכרנו, את עיקר התהילה שלה רכשה אסטון מרטין הודות לסדרת רכבי ה-DB שלה. החל משנת 1963, עם השקתה של ה-DB5, הרכבים של החברה הופיעו שמונה פעמים בסדרת הסרטים המפורסמת ג׳יימס בונד, כשהם משמשים את הסוכן החשאי של הוד מעלתה. שיתוף הפעולה בין המותג אסטון מרטין לסדרת הסרטים הפכה לחלק בלתי נפרד מהסרטים הללו, אם תרצו ממש כמו שיתוף הפעולה של אומגה עם הפקת הסרטים. למעשה, החל מה-DB5, החברה השתמשה בסרטי ג׳יימס בונד כדי להציג לראשונה את הרכבים החדשים בסדרה. כך למשל, במסגרת הסרט קזינו רויאל, שיצא לאקרנים במהלך נובמבר 2006, מציגה אסטון מרטין לראשונה לעולם את מכונית ה-DBS שלה. רק לאחר שהמכוניות הללו נחשפו במהלך הסרטים, אסטון מרטין מתחילה להציע אותן למכירה לציבור הרחב.

יוצאת הדופן היא מכונית ה-DB10, אותה תכננה וייצרה אסטון מרטין במיוחד עבור צילומי הסרט ג׳יימס בונד, כשהיא לא נמכרה מעולם לציבור הרחב.

אסטון מרטין Cygnet יוצאת לדרך

מתישהו במהלך סוף העשור הראשון של המאה ה-21, מתחילה אסטון מרטין להציג בתערוכות רכבים ברחבי העולם רכב מוזר. אסטון מרטין Cygnet. כפי שהבנתם עד עכשיו, החברה משיקה רק רכבי יוקרה ומכוניות ספורטיביות במיוחד. ה-Cygnet לעומת זאת, הייתה כמעט ההפך הגמור. בראש ובראשונה מדובר היה במכונית קטנת ממדים – ״מכונית עירונית״, באורך של 3 מטרים בלבד. מה שהפך אותה לרכב הקטן ביותר אי פעם של אסטון מרטין.

למעשה, רבים האמינו כי המכונית הזאת תשאר בגדר מכונית תצוגה בלבד ולא תגיע לעולם לפס הייצור. אבל אתם כבר יודעים, הנבואה ניתנה לשוטים …

לקראת סוף שנת 2010 מודיעה החברה באופן רשמי על תחילת שיווקה של ה-Cygnet. אם העובדה שמדובר במכונית עירונית זולה (יחסית למותג כמובן), למעשה הזולה ביותר אי פעם של החברה, לא הספיקה, הרי שמתברר כי הבסיס למכונית מגיע מיצרנית הרכבים היפנית טויוטה, שמשאילה לאסטון מרטין את הבסיס של מכוניות הטויוטה IQ הזעירות שלה.

אסטון מרטין Cygnet – מי את?

כאמור, האסטון מרטין Cygnet מתבססת על שלדה של מכוניות הטויוטה IQ הזעירות, כשהיא מגיעה באורך של 3 מטרים בלבד. במהלך ההכרזה על המכונית מותקפים אנשי החברה באינספור שאלות מצד עיתונאי רכב מסביב לעולם. השאלה הראשונה היא האם מדובר בעצם בסוג של ״מכונית מדבקה״ – כלומר מכונית שטויוטה מייצרת בעצמה, כשהקשר היחיד לאסטון מרטין הוא השם והלוגו שמתנוסס עליה. יו״ר אסטון מרטין, אולריך בז עונה ואומר כי ״כל דבר שנעשה, יהיה נכון ואיכותי״.

אסטון מרטין cygnet. מקור - אתר החברה.
אסטון מרטין cygnet. מקור – אתר החברה.

בז מבטיח כי כמו כל המכוניות שאותן החברה מייצרת, גם הסיגנט תהיה ״מכונית ללא פשרות״. הוא מסביר כי לקוחות החברה צריכים גם מכונית עירונית קטנה וכי הם זקוקים לכלי מתאים לעבודה נכונה. ראש מחלקת העיצוב בחברה מצטרף אל דבריו של בז ואומר כי ״יוקרה אינה מחויבת בגודל״. אנשי אסטון מרטין מבהירים כי רוכשי הסיגנט יהנו מאינספור אפשרויות להתאמה אישית של הרכב, ממש כמו בכל המכוניות האחרות של החברה. אסטון מרטין מציעה את הסיגנט עם שני מנועים – מנוע 1.0 ליטר ומנוע של 1.3 ליטר, עם הספק של 68 כ״ס ו-99 כ״ס (בהתאמה) והנעה קדמית. לשם ההשוואה, באותה תקופה מייצרת אסטון מרטין רכבי ספורט-יוקרה עם מנועי V8 ו-V12, בהספק של 426 כ״ס לפחות ועם הנעה אחורית.

אסטון מרטין Cygnet – הצלחה או כשלון מסחרי? 

אז מה אתם חושבים שיקרה, כשיצרנית שמזוהה אך ורק עם דגמי יוקרה, משיקה דגם זול, פשוט ועממי, עם תג מחיר נגיש באופן יחסי? תורים ארוכים לפני סוכנויות המכירה? כנראה שזה קורה רק בעולם השעונים …

עם ההשקה של המכונית, יו״ר אסטון מרטין, אולריך בז, מצהיר כי החברה תייצר 4,000 רכבים בלבד מדי שנה. תג המחיר של הרכבים עמד על 30,000 ליש״ט. אמנם מדובר היה בתג המחיר הנמוך ביותר אי פעם שיאפשר לכם להסתובב עם רכב שנושא בגאון את הלוגו של אסטון מרטין, אבל עדיין היה מדובר בתג מחיר גבוה פי 3 מהמחיר של הטויוטה IQ שעליה התבססה הסיגנט. בז מצהיר עוד כי החברה תתן עדיפות לרוכשי מכוניות אסטון מרטין בעבר ברכישת רכבי הסיגנט (אולי נציע את זה גם לאומגה?), אבל ציפיות לחוד ומציאות לחוד …

אסטון מרטין cygnet. מקור - אתר החברה.
אסטון מרטין cygnet. מקור – אתר החברה.

הסיגנט הופכת לכישלון הכמעט הכי חרוץ בהיסטוריה של אסטון מרטין. במקום היעד השנתי שלה של 4,000 מכוניות, החברה מכרה במאמץ רב 150 מכוניות בלבד בשנה. כעבור שנתיים בלבד, בשנת 2013 מודיעה החברה על הפסקת הייצור שלה. למזלה של הסיגנט, היא לא הפכה למכונית האסטון מרטין שיוצרה במשך הזמן הקצר ביותר, תואר אותו נושאת בכבוד מכונית ה-Virage 2012 שיוצרה במשך שנה אחת בלבד.

אסטון מרטין Cygnet – כלי עירוני או תרגיל מתוחכם?

כאמור, עם השקת הסיגנט, מכריזים באסטון מרטין כי מדובר בכלי ״עירוני״ שאמור להציע לחובבי המותג מכונית קטנת ממדים שמתאימה לנסיעות עירוניות. בואו נתעלם לרגע מהאירוניה סביב העובדה שקהל היעד של אסטון מרטין בד״כ לא מסתבך עם מציאת מקומות חניה ואולי אפילו מחזיק בנהגים פרטיים. אבל למעשה, מאחורי השקת הסיגנט, הסתתר תרגיל מסחרי מתוחכם.

אסטון מרטין cygnet - כלי עבודה עירוני? מקור - אתר החברה.
אסטון מרטין cygnet – כלי עבודה עירוני? מקור – אתר החברה.

חוק שיצא באיחוד האירופי בשנים שקדמו להשקת הסיגנט, חייב יצרניות רכבים להפחית את פליטת המזהמים המוצעת של דגמי המכוניות מתוצרתן. עם ההשקה של הסיגנט, למעשה אסטון מרטין שיפרה את הממוצע של פליטת המזהמים של הרכבים שלה באותן שנים, לפחות מבחינת החוק היבש. כמובן שסביר מאוד להניח שבחברה קיוו שהיא תהפוך להצלחה מסחרית, אבל כאמור, המכונית נחשבת לאחד הכישלונות הבולטים (והבודדים) של אסטון מרטין במרוצת השנים.

ההשפעה של הסיגנט על המותג

בשנת 2018 הציגה אסטון מרטין ״גרסת שרירים״ לסיגנט. במקום מנוע ה-1.3 ליטר שהציע הספק של 99 כוח סוס, אסטון מרטין מציגה דגם של הסיגנט שלתוכו דחסה החברה מנוע בנפח של 4.7 ליטר עם הספק של 430 כוח סוס. המנוע הזה משודך לתיבת הילוכים רובוטית חד מצמדית עם שבעה הילוכים. הסיגנט החדשה מגיעה ל-96 ק״מ (0 ל-60 מייל) תוך 4.2 שניות בלבד, כשהיא מגיעה למהירות מקסימלית של 274 קמ״ש.

אבל גם ההשקה של הדגם הזה לא בדיוק מצליחה לטשטש את הכשלון של הסיגנט. מה שיותר מעניין לבדוק זה האם כיום, כמעט עשר שנים לאחר מכן, או גם מספר שנים בודדות לאחר ההשקה של הסיגנט, משהו במוניטין של אומגה, אה סליחה, אסטון מרטין, נפגע.

התשובה היא? לא, לא, לא ועוד פעם – לא. שום דבר לא פגע במוניטין של אסטון מרטין ואלא אם מדובר בחובב רכבים מושבע, סביר מאוד להניח שאף אדם שתשאלו מהי המכונית הזולה ביותר שייצרה אי פעם אסטון מרטין, יצליח לענות על השאלה סיגנט או יידע בכלל שאסטון מרטין ייצרה אי פעם מכונית זולה – במונחים שלה.

מה אנחנו יכולים ללמוד מהסיפור של הסיגנט?

קודם כל, שהזיכרון של האנשים קצר. קצר מאוד. גם אם מישהו נתקל בסיפורה של הסיגנט בשנים 2011-2013, סביר להניח שכעבור 4-5 שנים, כשהוא נחשף לרכב יוקרה של החברה באחד מסרטי ג׳יימס בונד, הוא לא חשב ״היי, הנה מכונית של החברה שייצרה את הסיגנט״, אלא הוא חשב ״היי, הנה אסטון מרטין״.

אסטון מרטין cygnet. מקור - green car reports.
אסטון מרטין cygnet. מקור – green car reports.

עם השקתם של שעוני האומגה X סווטש, רבים תהו האם יש להם סיכוי להצלחה. אחרים שאלו האם לא מדובר בפגיעה במותג אומגה. לגבי סיכויי ההצלחה, כנראה שהתורים האינסופיים לפני חנויות של סווטש מסביב לעולם מספקות את התשובה הברורה ביותר לשאלה הזאת. לגבי הפגיעה במותג אומגה? בואו ונראה אתכם חושבים פעמיים ברגע שאומגה תשיק שעון סימאסטר חדש או ספידמאסטר ״אמיתי״ חדש ואתם רוצים לרכוש אותו ויכולים לרכוש אותו, אבל אתם עוצרים ואומרים – ״לא, נו, אבל מה עם האומגה X סווטש …״.

ואי אפשר בלי התייחסות לטירוף … 

תרשו לנו לסיים עם נקודת מבט אישית על המתרחש בעולם השעונים בשבוע האחרון. אנחנו לא מדברים רק על תורים מטורפים לפני חנויות של סווטש וחנויות שתולות שלטי ״אין שעוני אומגה X סווטש במלאי ואין צפי הגעה״. השמועות (הלא מבוססות לחלוטין) על ייצור מוגבל גרמו לשיגעון שנדמה שלא ראינו כדוגמתו מעולם. אבל מה שיותר מפתיע, הוא תג המחיר שבו שעונים כאלו מופיעים למכירה ברחבי הרשת ואפילו כאן אצלנו בארצנו הקטנטונת. נכון, מדובר בשוק חופשי. נכון, זכותו של כל אדם למכור בכל מחיר שהוא רוצה. אם יש מישהו שמוכן לשלם לו את המחיר הזה – מי אנחנו שנתערב. אבל, אם פרסמתם שעון כזה, שרכשתם ב-260-300 דולרים, בסכום בן 5 ספרות בשקלים למכירה, בואו נראה אתכם מתלוננים בפעם הבאה שאתם נתקלים בפליפר שמפרסם רולקס כלשהו או רויאל אוק במחיר גבוה יותר ממחיר הריטייל שלו …

אל תבינו אותנו לא נכון, גם אנחנו היינו שמחים לרכוש לפחות אחד, שניים, שלושה או ארבעה מדגמי השעונים החדשים של אומגה וסווטש, יודעים מה, אולי אפילו יותר. אבל אנחנו לא מתכוונים לשלם עבורם שקל יותר מתג המחיר הרשמי שלהם. ביקוש גבוה? חוסר מלאי? תנו לשיגעון להירגע ואנחנו בטוחים שתצליחו לרכוש שעון כזה. לא תצליחו? חכו לשיתוף הפעולה הבא בין יצרניות שעונים ומותגים עממיים יותר. הצעה שלנו? רולקס וקוקה קולה (אפשר גם עם פססי), פטק פיליפ עם זארה או אודמר פיגה עם אדידס … יש לכם רעיונות נוספים? ספרו לנו בתגובות …