עולם השעונים מספק לנו לאורך השנים שעונים אייקוניים רבים, שהיו פרי עבודתם של מעצבים מפורסמים. מעצבים כמו מעצב העל האיטלקי ג׳ורג׳טו ג׳וגארו (Giorgetto Giugiaro) שעיצב עבור סייקו את שעון ״הנוסע השמיני״ המפורסם או מעצבים כמו יורג הייסק שהיה אחראי לעיצובו של רפרנס 222 של ושרון קונסטנטין. אבל סביר להניח כי לא תמצאו עוד שעון שמזוהה כל כך עם המעצב שלו, כמו שעון הרויאל אוק של אודמר פיגה ומי שעיצב אותו, ג׳רלד ג׳נטה. ביום שלישי האחרון התקיימה מכירה פומבית מעניינת במיוחד של בית המכירות הפומביות סות׳ביס. במסגרת המכירה הזאת, הוצע למכירה שעון הרויאל אוק האישי של ג׳נטה. החלטנו שזאת הזדמנות מצוינת להיזכר בקצרה בהיסטוריה של השעון הזה ושל ג׳נטה וכמובן, לספר לכם מה הסכום (ספוילר – הדמיוני) שהשעון הזה הצליח להשיג במכירה הפומבית.

ג׳רלד ג׳נטה

ג׳רלד צ׳רלס ג׳נטה נולד ב-1 למאי 1931 בז׳נבה שבשוויץ. אביו ואימו היו בעלי שורשים במחוז פיימונטה שבצפון איטליה. מחוז בצפון מערב איטליה, הגובל בצרפת וידוע ביינות שלו ובהרים עם אתרי סקי רבים. בגיל 20 ג׳נטה מסיים הכשרה בתחום הצורפות והתכשיטנות בשוויץ, כשהוא מקבל תעודה פדרלית שוויצרית, מעין הסמכה ממשלתית אם תרצו.

מיד לאחר מכן, ג׳נטה מתקבל לעבודה אצל Universal Genève. באותה תקופה, תחילת שנות החמישים של המאה הקודמת, Universal Genève הייתה אחת מיצרניות השעונים המפורסמות ביותר והמוכרות ביותר ברחבי אירופה וארצות הברית, כשהיא מתפרסמת בעיקר הודות לשעוני הכרונוגרף שלה.

לאחר שהגיעה להסדר במסגרת מחלוקת לגבי פטנטים הקשורה לקליבר המיקרו-רוטור, ג׳נטה מעצב עבור Universal Genève את שעוני ה-Polerouter Microtors, כמו גם את דגמי ה-Golden Shadows וה-White Shadows, שהגיעו בשלב מאוחר יותר, בשנות השישים של המאה הקודמת.

בסוף שנות השישים, על רקע משבר הקוורץ בתעשיית השעונים השוויצרית, Universal Genève אפילו משלבת בשעונים שלה את מנגנוני ה-Unisonic וה-Accutron.

במקביל לעבודה שלו עבור Universal Genève, ג׳נטה עיצב דגמים שונים של שעונים עבור יצרניות שעונים רבות. כך למשל בשנת 1959 הוא אחראי לעיצוב שעון ה-Constellation של אומגה, בשנת 1968 הוא מעצב לפטק פיליפ את ה-Golden Ellipse. בשלבים מאוחרים יותר הוא יעצב עבור IWC את ה-Ingeniur (בשנת 1976), את הנאוטילוס של פטק פיליפ (גם כן בשנת 1976) ואת ה-Pasha De Cartier עבור קרטייה, בשנת 1985.

אבל למרות כל השעונים האייקוניים הללו, סביר להניח שכשאנחנו שומעים את השם ג׳רלד ג׳נטה, השעון הראשון שקופץ לנו לראש הוא השעון שג׳נטה עיצב עבור אודמר פיגה – הרויאל אוק.

אודמר פיגה והרויאל אוק

כדי להכיר את הרויאל אוק, אנחנו צריכים לחזור מעט בזמן אל אמצע-סוף שנות השישים של המאה הקודמת. תעשיית השעונים השוויצרית הייתה בשיאו של משבר שאיים לחסל אותה – משבר הקוורץ. שעונים יפניים עם מנגנון קוורץ התחילו להגיע לאירופה, כשהם מציעים דיוק מעולה בהשוואה לשעונים השוויצריים עם המנגנונים המכאניים. בנוסף, השעונים הללו הציעו תמורה גבוהה הרבה יותר למחיר מהשעונים המכאניים.

שילוב העובדות הללו, בנוסף לעובדה שהשעונים הללו נתפסו כמשהו חדשני, שלא לומר עתידני, גרם לצרכנים רבים לנטוש את השעונים המכאניים המסורתיים ולרכוש שעוני קוורץ. המגמה הזאת גרמה לקריסתן של יצרניות שעונים שוויצריות רבות, שפשוט לא הצליחו לשרוד את הירידה הדרסטית במכירות באותן שנים.

האתגר של אודמר פיגה וג׳נטה

אחת החברות שהיו בסכנת סגירה באותן שנים הייתה אודמר פיגה. למעשה, באותן שנים אודמר פיגה לא יכלה להציע שום שעון שיוכל להיות אטרקטיבי בעיני לקוחות עשירים. בחברה החליטו לצאת לסקר שוק כדי להבין כיצד החברה יכולה להציל את עצמה.

בשנת 1971 מגיעה בשורה מעניינת במיוחד במסגרת הסקר שערכה אודמר פיגה, מהשוק האיטלקי. באודמר פיגה מגלים כי ישנה התלהבות מסוימת מהרעיון להשתמש בפלדת אל-חלד כסגסוגת לגופי שעונים. באותה תקופה זה היה נשמע אבסורדי כמעט, שכן שעוני יוקרה הגיעו באותן שנים בסגסוגות יקרות כמו זהב, כשמי שייצרו שעונים ״פשוטים״ או אם תרצו, עממיים, היו רולקס ואומגה, שהתמחו בייצור שעונים מפלדת אל-חלד. השעונים הללו היו למעשה “Tool Watch״ (שעון שהוא כלי עבודה) והם היו מיועדים בעיקר למעמד הפועלים (כן, גם הגורו מודע לאירוניה שבדבר לאור טירוף הרולקס של השנים האחרונות …).

לקראת פתיחתה של תערוכת באזלוורלד בשנת 1971, לאודמר פיגה לא נשארו אפשרויות כלשהן על השולחן. מנהל החברה באותה תקופה, ז׳ורז׳ גולאי (Georges Golay), נפגש עם מי שנחשב כבר באותה תקופה למעצב על בעולם השעונים, ג׳רלד ג׳נטה. הפגישה מגיעה על רקע ההצלחה של ג׳נטה עם שעונים כמו הקונסטליישן של אומגה והגולדן אליפס של פטק פיליפ.

הבריף היה קצר מאוד וממוקד מאוד. אנשי אודמר פיגה מסבירים לג׳נטה שהם רוצים, או למעשה, חייבים, שעון ספורט חדש, אותו ניתן יהיה לענוד באירועים שונים ועם סגנונות לבוש שונים, כשהשעון היה צריך להיות עם הגימור הטוב ביותר שניתן היה למצוא באותה תקופה.

סליחה, שכחנו קריטריון קטן נוסף… אודמר פיגה ביקשו מג׳נטה להשלים את עיצוב השעון בבוקר שלמחרת הפגישה…

ג׳נטה נענה לאתגר והקשיים שבדרך

למרות האתגר שהוצב בפניו ומסגרת הזמנים הבעייתית, ג׳נטה משלים אותו בצורה מדהימה. מאוחר יותר הוא יתאר את השעון שהוא מעצב עבור אודמר פיגה כ״יצירת המופת של הקריירה שלו״. השעון המקורי שעיצב ג׳נטה נראה כמעט זהה לחלוטין לשעוני הרויאל אוק של היום. המאפיינים הבולטים של השעון היו גוף מתומן, שהגיע בהשראת קסדת צוללן, עם הברגים הבולטים, לוח ה-Petit tapisserie וכמובן הצמיד האינטגרלי.

מי שסיפקה את המנגנון לשעון הזה הייתה ״יצרנית השעונים של יצרניות השעונים״, יגר לה-קולטרה. במסגרת פרויקט שמומן על ידי השילוש הקדוש של עולם השעונים (פטק פיליפ, ושרון קונסטנטין ואודמר פיגה), מייצרת יגר לה-קולטרה את אחד המנגנונים המפורסמים בעולם, קליבר 920. כשהוא משולב בשעונים של אודמר פיגה, המנגנון הזה נקרא קליבר 2120, כשהוא מאפשר לאודמר פיגה להשיק את הרויאל אוק בעובי של 7 מ״מ בלבד. עם זאת, השעון הגיע בממדים דמיוניים לאותה תקופה, עם קוטר של 39 מ״מ, שנחשב בזמנו לקוטר גדול במיוחד ולא מקובל כל כך בתעשיית השעונים.

הייצור הראשוני נתקל בקשיים לא צפויים. העיצוב של ג׳נטה הצריך מכונות בעלות יכולות ייצור מתקדמות, שלצערה של אודמר פיגה, היא פשוט לא הייתה מסוגלת לרכוש באותה תקופה, בשל המשבר הכספי שאיים למוטט את החברה. הפתרון היה להשתמש בזהב לבן במקום בפלדת אל-חלד. זהב לבן הוא גמיש יותר וקל יותר לעבוד איתו, כך שאודמר פיגה יכלה להשתמש במכונות הקיימות שלה.

מרגע זה, ההיסטוריה מתחילה. את ההיסטוריה של הרויאל אוק ושל ג׳נטה כבר הזכרנו כאן בווטשגורו פעמים רבות. אם אתם רוצים להמשיך לקרוא על השעון הזה וההיסטוריה שלו, אתם מוזמנים להמשיך לקישור הבא. אנחנו רוצים להמשיך עם נושא הכתבה שלנו, שעון הרויאל אוק האישי של ג׳נטה והמכירה הפומבית שבה נמכר.

שעון הרויאל אוק האישי של ג׳נטה

שעון הרויאל אוק האישי של ג׳נטה הוא ייחודי, הן בשל המקור שלו והן בשל התצורה שלו. שעון הרויאל אוק הראשון מיוצר על ידי אודמר פיגה בשנת 1972. אם חשבתם שג׳נטה יקבל שעון במתנה מאודמר פיגה עבור העיצוב שלו, אתם טועים. ג׳נטה ממתין לא פחות משש שנים עד שהוא רוכש לעצמו שעון רויאל אוק. הארכיון של אודמר פיגה מספר כי ג׳נטה רכש את הרויאל אוק שלו ב-15 למאי 1978.

תמונה נדירה שהתפרסמה ב-2018 של ג׳נטה עונד את השעון שלו. מקור - ItalianWatchSpotter.
תמונה נדירה שהתפרסמה ב-2018 של ג׳נטה עונד את השעון שלו. מקור – ItalianWatchSpotter.

השעון, אותו אתם יכולים לראות בתמונה, מגיע עם בזל מזהב צהוב. כאן מגיע טוויסט מעניין במיוחד בעלילה. באותה תקופה, הרויאל אוק לא הגיע עם בזל מזהב אלא עם בזל מפלדת אל-חלד. אבל מי שנחשב ל״פיקסו של עולם השעונים״, ג׳נטה, מייצר לעצמו בזל מזהב באטלייה שלו, כשהוא יחליף לאחר מכן את בזל הפלדה המקורי של השעון בבזל הזהב צהוב שייצר עבור עצמו.

שעון הרויאל אוק האישי של ג׳נטה. מקור - סות׳ביס.
שעון הרויאל אוק האישי של ג׳נטה. מקור – סות׳ביס.

בגב השעון אפשר למצוא את המספר הסידורי של השעון – C 1556, כשהאות C הייתה משויכת לאצוות השעונים שיוצרה באותן שנים.

שעון הרויאל אוק האישי של ג׳נטה מגיע למכירה פומבית 

למעשה, מאז ה-15 למאי 1978 ועד היום, שעון הרויאל אוק האישי של ג׳נטה נשאר ברשותו או ברשות משפחת ג׳נטה לאחר פטירתו של ג׳נטה (ב-17 לאוגוסט 2011).

אם אתם חושבים שאנחנו כאן בווטשגורו מתלהבים יותר מדי מהשעון הזה, תרשו לנו לצטט את בית המכירות הפומביות סות׳ביס שכתב ״אנחנו חושבים כי זה יכול להיות השעון עם החשיבות ההיסטורית הגדולה ביותר שאי פעם הוצע למכירה במסגרת הקטלוגים שלנו ברחבי העולם״.

שעון הרויאל אוק האישי של ג׳נטה. מקור - סות׳ביס.
שעון הרויאל אוק האישי של ג׳נטה. מקור – סות׳ביס.

כאות הוקרה למורשת והעבודות של ג׳נטה ולהיסטוריה של שעון הרויאל אוק, סות׳ביס מחליטה כי המספר של השעון בקטלוג המכירה הפומבית יהיה 72, רפרנס לשנת הלידה של שעון הרויאל אוק הראשון, 1972.

באופן די מוזר, ההערכה של מומחי השעונים של סות׳ביס לשעון הזה, מפתיעה במיוחד, שלא לומר מגוחכת. אנשי סות׳ביס העריכו כי השעון יימכר בסכום שבין 300 אלף פרנקים שוויצריים ל-500 אלף פרנקים שוויצריים. למה ההערכה הזאת מוזרה? כי הציור המקורי של שעון הרויאל אוק של ג׳נטה משנת 1972 נמכר על ידי סות׳ביס בסכום של 564,500 פרנקים שוויצריים (558,760 אירו) …

שעון דק במיוחד עם בזל זהב שעוצב על ידי ג׳נטה. מקור - סות׳ביס.
שעון דק במיוחד עם בזל זהב שעוצב על ידי ג׳נטה. מקור – סות׳ביס.

לאחר מלחמת הצעות מחיר בת שש דקות, בין שבעה רוכשים שרצו לרכוש את השעון, השעון של ג׳נטה נמכר בסכום הסופי של 2,107,000 פרנקים שוויצריים (בדולרים – $2,130,767), סכום שהופך אותו לשעון הרויאל אוק היקר ביותר אי פעם.

בצירוף מקרים מעניין, בית המכירות הפומביות פיליפס הציע למכירה בתחילת השבוע שעון רויאל אוק היסטורי נוסף, רפרנס 5402ST A2. מה כל כך מיוחד בשעון הזה אתם שואלים את עצמכם? מדובר בשעון הרויאל אוק השני שיוצר על ידי אודמר פיגה והיה חלק מארבעת שעוני הרויאל אוק הראשונים שאודמר פיגה הציגה בתערוכת באזלוורלד בשנת 1972.

השעון הזה נמכר תמורת סכום ״צנוע״ יותר, כשהוא מגיע למחיר של 1,058,500 פרנקים שוויצריים ($1,073,319 דולרים אמריקאיים).

לסיכום, כך למעשה, 50 שנה לאחר ההשקה של אחד מדגמי השעונים האייקוניים ביותר בעולם השעונים, נמכרו שניים מהשעונים החשובים ביותר של הדגם הזה …