בסוף חודש מרץ בשנה שעברה, עולם השעונים, השקט והסולידי בדרך כלל, עמד בפני אחת ההשקות המרעישות ביותר והמפתיעות ביותר בשנים האחרונות – שעוני האומגה X סווטש MoonSwatch. אם הייתם על אי בודד בשנה וחצי האחרונות, תרשו לנו להזכיר לכם בקצרה כי מדובר על סדרת שעוני כרונוגרף, העשויים מחומר ביו-קרמי, עם מנגנוני קוורץ בתוכם, עם העיצוב המוכר של שעוני הספידמאסטר של אומגה, במגוון צבעים, בהשראת משימות שונות לחלל. השעונים הללו הפכו ללהיט, עם תורים בלתי נגמרים מחוץ לחנויות של סווטש, פליפרים שניסו לעשות רווח של מאות אחוזים על חשבונם של אנשים שלא הצליחו לרכוש את השעונים ודיונים ברשתות החברתיות עם דיווחים על מקומות בהם השעונים זמינים במלאי. שנה וחצי לאחר מכן, קבוצת סווטש משחזרת את ההייפ הזה בצורה מושלמת, הפעם עם סדרת השעונים בלנקפיין X סווטש. מוזמנים להכיר את השעונים החדשים, את ההייפ סביבם ואת ההבדלים המשמעותיים בינם לבין שעוני המונסווטש.

קבוצת סווטש – קצת רקע

קודם כל, חשוב לנו להזכיר מי עומד מאחורי השעונים האלה. אם אתם חושבים שמדובר בסווטש או בלנקפיין, תרשו לנו לחדש לכם או להסביר לכם קצת על עולם שעוני היוקרה ובמיוחד על הקונגלומרטים הגדולים שמחזיקים במרבית החברות הבולטות בשוק. הקונגלומרט הגדול ביותר הוא קבוצת סווטש, שמחזיקה תחת קורת הגג שלה 16 מותגי שעונים שונים – בלמיין, בלנקפיין, ברגה, סרטינה, אנדורה (Endura), גלאסהוטה אוריגינל, המילטון, הארי ווינסטון, ז׳אק דרוז, לונג׳ין, מידו, אומגה, ראדו, סווטש, טיסו ויוניון גלאסהוטה.

השמות הבולטים בקבוצה הם כמובן בלנקפיין, ברגה ואומגה, שנחשבה לפרת המזומנים של הקבוצה כולה, עם אינסוף המהדורות המוגבלות לשעונים שלה שראינו בשנים האחרונות. המותגים מתנהלים באופן עצמאי יחסית, עם הנהלה, מתקני ייצור, עובדים, מערכי שיווק וכו׳ נפרדים לכל אחת ואחת מהחברות, אם כי מי שמתווה את האסטרטגיה היא הנהלת קבוצת סווטש. כלומר – אם לונג׳ין תחליט שהיא רוצה להשיק שעון מינוט ריפיטר שיהיה שעון מדהים בקנה מידה שהוא יכול להתחרות בברגה או שעון כרונוגרף שיכול לגנוב בטעות קצת מתשומת הלב של הספידמאסטר, זה כנראה לא יקרה. קבוצת סווטש מחליטה איזה מותג יהיה בולט יותר ואיזה מותג יהפוך לקצת יותר קטן ופחות משמעותי. מן הסתם, הנטיה היא לשמור על המותגים הגדולים והיוקרתיים יותר בקבוצה ולא לתת למותגים הקטנים ״להתפרע״ ולהפריע למותגים הגדולים.

לכן, גם שיתוף הפעולה בין אומגה וסווטש לא נולד לא בהנהלת אומגה ולא בהנהלת סווטש, אלא בהנהלת קבוצת סווטש. המטרה המוצהרת מאחורי שיתוף הפעולה הזה היא הנגשה של שעוני המון ווטש לדור חדש, צעיר יותר ולכל מי שלא יכול להרשות לעצמו לרכוש שעון מון ווטש ״אמיתי״ של אומגה. אם אתם שואלים אותנו? קבוצת סווטש הבינה שיש קהל עצום של חובבי שעונים או אם תרצו, קהל צעיר שפחות נמשך לשעוני יוקרה או פחות יכול להרשות לעצמו שעוני יוקרה, אבל ישמח לרכוש שעון במראה צעיר, צבעוני ובמחיר אטרקטיבי. תהיה הסיבה האמיתית להשקה אשר תהיה, השורה התחתונה היא שזה עבד בצורה מושלמת עבור קבוצת סווטש, אולי אפילו מעל לציפיות הורודות ביותר של הנהלת הקבוצה. למעשה, המונסווטש היה גלגל ההצלה של קבוצת סווטש כולה. למרות תג המחיר הנמוך של השעונים – כ-260 דולרים, הכמות המדהימה של שעונים שנמכרו עזרה לקבוצת סווטש להציג נתוני מכירות סבירים יחסית וגידול בהכנסות שלה בשנת 2022, בגובה של 4.6 אחוזים. זאת לעומת תעשיית השעונים השוויצרית כולה, שערך הייצוא שלה גדל ב-11.6 אחוזים. השוואה בין שני הנתונים מגלה כי למעשה, אם מנכים את המספרים של שעוני המונסווטש שנמכרו והשווי שלהם (מעל למיליון יחידות), קבוצת סווטש הייתה בפיגור משמעותי לעומת התעשייה כולה.

יכול להיות שבקבוצת סווטש הרגישו שאי אפשר להמשיך ולחלוב את שעוני המונסווטש, או לפחות שקצב המכירות שלהם מתחיל להיות ״רגיל״ – אין יותר תורים ארוכים לפני החנויות של סווטש, כשגם מהדורות חדשות שהציגה החברה בסדרה בחודשים האחרונים התקבלו בקצת פחות התהלבות לעומת השקת הסדרה כולה. אז מה עושים? עוברים למותג הבא בחברה ולשעון האייקוני הבא שיכול להעיר את ההייפ הזה מחדש, כשאנחנו מדברים כמובן על בלנקפיין ועל הפיפטי פטומס.

ההבדלים בין האומגה X סווטש והבלנקפיין X סווטש

אמנם עדיין לא הכרנו את השעונים החדשים באופן רשמי, משהו שנעשה מיד, אבל תרשו לנו להניח שאתם כבר קראתם עליהם אתמול ואתם כבר יודעים בדיוק את איזה דגם הייתם רוכשים, אם בכלל. אז תרשו לנו לתת לכם קצת ספוילרים בפסקה הזאת, באמצעותם נבין קצת את ההבדלים בין שתי ההשקות – ההשקה של שעוני האומגה X סווטש ושעוני הבלנקפיין X סווטש.

ההבדל הראשון מתחיל ב״סיפור״ מאחורי השעונים. בעוד הסדרה הקודמת הגיעה משום מקום, הפעם קבוצת סווטש מעניקה לנו מעין סיפור רקע להשקה הזאת, כשהיא מציינת כי מדובר בהשקה במסגרת חגיגות השבעים שנה לשעון הפיפטי פטומס של בלנקפיין.

שני הבדלים נוספים, הקשורים אחד בשני, הם המנגנון של השעונים ותג המחיר שלהם. בעוד שעוני האומגה X סווטש הגיעו עם מנגנון קוורץ, השעונים החדשים מגיעים עם מנגנון מכני – מנגנון ה-SISTEM51 של סווטש. מכאן גם מגיע ההבדל הנוסף, בתג המחיר של השעונים החדשים, כשהם מתומחרים ב-400 דולרים אמריקאיים, לעומת 260 דולרים לשעוני האומגה X סווטש.

ההבדל בין המנגנונים מגיע כסוג של מחווה לבלנקפיין. כשז׳אן קלוד-ביבר, ביחד עם ז׳אק פיגה, רכשו את בלנקפיין בשנת 1982 – תמורת הסכום המדהים של 16,000 דולרים בלבד ד״א – ביבר אמר –

There has never been a quartz Blancpain watch and there never will be

בתרגום לעברית – לא היה מעולם שעון קוורץ של בלנקפיין ולעולם לא יהיה. אנחנו לא יודעים אם בקבוצת סווטש הרגישו מחויבות למשפט הזה, סביר להניח שכן, אבל כנראה שזאת אחת הסיבות, אם לא המרכזית, שקיבלנו שעונים עם מנגנון אוטומטי ולא עם מנגנון קוורץ.

הבדל נוסף מגיע בכמות השעונים – בעוד בסדרת האומגה X סווטש קיבלנו 11 שעונים, כשכל אחד מהם מוקדש לגוף שמימי אחר במערכת השמש שלנו, סדרת הבלנקפיין X סווטש מציגה חמישה שעונים בסך הכל, כשכל אחד מהם מוקדש לאוקיינוס אחר בכדור הארץ. בחירה הגיונית בהתחשב בעובדה שמדובר בשעון צלילה אייקוני, כזה שהיווה את ההשראה לסאבמרינר של רולקס …

בלנקפיין X סווטש – המפרט הטכני

השעונים החדשים מגיעים בגוף הביו-קרמי המוכר של שעוני האומגה X סווטש, שאם יצא לכם לראות אותם ולהרגיש אותם, מרגיש כמו שעון פלסטיק איכותי. השעונים מגיעים בגוף בקוטר של 42.3 מ״מ ובעובי של 14.4 מ״מ. השעונים עמידים למים בעומק של עד ל-90 מטרים. למה תשעים מטרים? כי Fathom הוא יחידת מידה ששווה ל-6 רגל, שהם כ-1.8 מטרים. תכפילו Fifty (חמישים) ב-1.8 וקיבלתם 90 מטרים – העמידות למים של שעון הפיפטי פטומס המקורי.

הגוף של השעונים מגיע בעיצוב המוכר והאופייני כל כך לשעוני הפיפטי פטומס, עם בזל במראה קרמי עם סקאלת הצלילה של בלנקפיין ועם כתר מרכזי ועליו הלוגו של שעוני הבלנקפיין X סווטש.

בתוך השעונים אנחנו מוצאים את מנגנון SISTEM51 של סווטש. אם אתם מצקצקים וחושבים – מנגנון אוטומטי של סווטש? כמה מעניין זה יכול להיות? תרשו לנו להפתיע אתכם.

מדובר באחד המנגנונים עם הנתונים המרשימים ביותר שאפשר למצוא כיום – לפחות על הנייר. ראשית, מדובר במנגנון האוטומטי הראשון (והיחיד) שמגיע כולו בהרכבה אוטומטית (כלומר בעזרת מכונות, ללא מעורבות של שען). המנגנון מגיע עם לא פחות מ-16 פטנטים רשומים שקשורים בו. המנגנון פועל בקצב של 21,600 ויברציות לשעה ומספק רזרבת כוח סופר מרשימה של 90 שעות. המנגנון מכיל 51 רכיבים בסך הכל (ומכאן שמו), כשכולם מוחזקים באמצעות בורג אחד יחיד במרכז המנגנון. המנגנון הוא אנטי מגנטי, הודות לקפיץ ניווכרון אנטי מגנטי. עוד נתון מרשים של המנגנון הזה – דיוק של 5-/15+ שניות ליום, כמעט בטווח של ה-COSC למנגנון עם הסמכת כרונומטר.

הבעיה היחידה עם המנגנון הזה? סליחה, הבעיה היחידה על הנייר לפחות של המנגנון הזה? הוא בלתי ניתן לכיול או לתיקון. המנגנון מגיע עם מנגנון בריחה מתקדם, כשהקצב שלו נקבע במפעל בלייזר, מה שהופך את התאמות הקצב הידניות הנדרשות בדרך כלל על ידי שעונים מכאניים למיותרות – במילים של קבוצת סווטש – בפועל, מדובר במנגנון שלא ניתן כאמור לכייל את הקצב שלו במידה והוא מתחיל לזייף.

אמרנו בעיות על הנייר? אז תרשו לנו לספר לכם על עוד בעיה, קצת יותר משמעותית של המנגנון הזה, קוראים לה אמינות. המנגנונים האלה, או ליתר דיוק שעוני ה-SISTEM51 של סווטש שהגיעו איתם סבלו מתקלות רבות, כשניתן למצוא מגוון עצום של תגובות ומשתמשים שמספרים כי השעון עבד ימים ספורים או מספר שבועות לפני שהוא הפסיק לעבוד והם נאלצו לחזור לחנות ולקבל שעון חדש במקום השעון הלא תקין.

אנחנו מקווים שקבוצת סווטש תציג בשעונים החדשים מנגנון קצת יותר אמין, כך שלפחות בעיות הכיול והתיקון לא יטרידו אותנו.

בלנקפיין X סווטש – השעונים

כאמור, אנחנו מקבלים חמישה שעונים חדשים במסגרת ההשקה –

Arctic Ocean

ה-Arctic Ocean (האוקיינוס הארקטי, אוקיינוס הקרח הצפוני) מגיע בגוון אדום לוהט, בהשראת ה-Dendronotus Frondosus – סוג של שבלול ים-רכיכה גסטרופודית ימית, במשפחת העל Tritonioidea. לוח השעון מגיע בניגודיות מעניינת, בצבע בז׳ בהיר. על הלוח, בשעה 6, אנו מוצאים את אותו ״תלתן רדיואקטיבי״ מוכר משעוני הפיפטי פטומס האייקוניים, כשהתלתן מגיע בצבע אדום, עם שני פסים בצבע לבן-צהוב דק החוצים אותו. התלתן מגיע על רקע כתום, כשמעליו המילה SCUBA – צלילה ומתחתיו המילים NO RADIATIONS – קריצה להיסטוריה העשירה והעיצוב האייקוני של הפיפטי פטומס. השעון מגיע עם רצועת בד כתומה ועליה פסים בגוון בז׳ זהה ללוח השעון.

בלנקפיין X סווטש – ה-ARCTIC OCEAN. מקור – סווטש.

Pacific Ocean

ה-Pacific Ocean (האוקיינוס הפסיפי) שואב את ההשראה מה-Chromodoris Kuiteri, סוג של רכיכה ימית במשפחת הכרומודורידיים. השעון מגיע בצבע צהוב-זהב , עם בזל שחור ולוח בגוון קרם עם גימור צבעים מדורג, שמתחיל משחור בקצה הלוח. השעון מגיע עם רצועת בד שחורה, עם פסים בגוונים זהים לגוף השעון וללוח. בשעון הזה, בניגוד ל-Arctic Ocean, מגיע עם תאריכון בין השעות 4 ל-5.

בלנקפיין X סווטש - ה-PACIFIC OCEAN. מקור - סווטש.
בלנקפיין X סווטש – ה-PACIFIC OCEAN. מקור – סווטש.

Atlantic Ocean

ה-Atlantic Ocean (האוקיינוס האטלנטי) מגיע עם גוונים עזים של כחול, עם נגיעות כסופות-אפורות. גם השעון הזה מגיע עם תאריכון וכמובן עם רצועת בד בגוונים זהים לגוף השעון וללוח שלו.

בלנקפיין X סווטש - ה-ATLANTIC OCEAN. מקור - סווטש.
בלנקפיין X סווטש – ה-ATLANTIC OCEAN. מקור – סווטש.

Indian Ocean

ה-Indian Ocean (האוקיינוס ההודי), מגיע בגוון ירוק-בהיר, עם נגיעות של כתום ברצועת הבד השחורה של השעון, כשגם מחוג השניות של השעון מגיע בצבע כתום. גם כאן אנו מוצאים את התאריכון בין השעות 4 ל-5, כשהשעון מגיע עם בזל שחור.

שעון ה-INDIAN OCEAN. מקור - סווטש.
שעון ה-INDIAN OCEAN. מקור – סווטש.

Antarctic Ocean

ה-Antarctic Ocean (האוקיינוס האנטארקטי, האוקיינוס הדרומי), מגיע בגוונים אפורים, כשבמרכז הלוח שלו אנו מוצאים מחוון מגע מים דו-צבעוני, המזהה נוכחות של מים. חיישן זה, הממוקם בשעה 6 על לוח השעון, הוא תכונה חשובה בשעוני צלילה צבאיים, כשכמובן שהוא מגיע במחווה לעיצוב אייקוני של בלנקפיין. השעון מגיע ללא תאריכון ועם רצועת בד אפורה, עם פס אפור-כחול במרכזה.

שעון ה-ANTARCTIC OCEAN. מקור - סווטש.
שעון ה-ANTARCTIC OCEAN. מקור – סווטש.

השורה התחתונה

אנחנו מקווים שעזרנו לכם להכיר קצת יותר טוב את השעונים החדשים, גם אם הספקתם לראות אותם ולקרוא עליהם אתמול. אנחנו מזכירים לכם שהם מגיעים עם תג מחיר של 400 דולרים. השעונים יהיו זמינים למכירה החל ממחר, ה-9 לספטמבר 2023, בבוטיקים של סווטש. אם אתם נמצאים בקרבת בוטיק של בלנקפיין, תוכלו לקפוץ ולבדוק האם מדובר באחד מהבוטיקים הנבחרים שבהם השעונים הללו יוצגו גם כן, אם כי לא תוכלו לרכוש אותם שם, אלא לראותם בלבד …

מה ההימור שלכם? האם נראה אנשים עומדים בתור גם בסוף השבוע הקרוב, או שאולי השעונים הללו יהיו קצת פחות אטרקטיביים לרכישה? אם אתם שואלים אותנו מה ההימור שלנו, תרשו לנו לספר לכם בהזדמנות, הלכנו להכין אוהל ופחיות שימורים ולהתמקם מול בוטיק של סווטש באירופה החמימה …

טוב נו, לא באמת …

למידע נוסף על השעונים החדשים באתר של בלנקפיין ובאתר של סווטש.