אברהם-לואי ברגה נחשב לגדול יצרני השעונים בהיסטוריה של עולם השעונים. ברגה רשם מספר עצום של המצאות וחידושים לאורך הקריירה העשירה שלו, כשסביר להניח שמעל כולן מתנוססת לה בגאון המצאת הטורביון – הקומפליקציה-מנגנון שנחשבת עד היום לאחת היוקרתיות ביותר בעולם שעוני היוקרה. אבל מבין מגוון ההמצאות של ברגה, ישנן כאלו שנחשבות להרבה פחות ״סקסיות״ מהטורביון, אבל ההשפעה שלהן על עולם השעונים הייתה חשובה הרבה יותר. אחת ההמצאות הללו הייתה מה שמכונה ברגה Para-Chute או באנגלית Breguet Para-Chute – ״המצנח של ברגה״. מה זה המצנח של ברגה, מה הקשר בין מצנח ועולם השעונים ולמה ההמצאה הזאת כל כך חשובה? מוזמנים לגלות ביחד איתנו.

המצנח ומקור המילה Parachute

כשאנחנו חושבים על מצנח, אנחנו חושבים על צניחה חופשית או על צניחה צבאית. יכול להיות שאנחנו חושבים שהמצנח הומצא רק עם המצאת המטוס, שכן באופן הגיוני, רק לאחר שהמציאו מטוסים, סביר להניח שאנשים ינסו לנחות מהם. אבל למעשה, התיעוד הראשון למצנח קיים עוד בימי הביניים, כשבשנת 852, בקורדובה שבספרד, גבר מורי בשם ארמן פירמן ניסה לעוף ללא הצלחה, בקפיצה ממגדל. פירמן קפץ כשהוא לובש גלימה גדולה, אך הקפיצה שלו נחלה כישלון. פירמן לא נהרג, אך בתיעוד מאותם ימים נרשם כי ״היה מספיק אוויר בקפלי גלימתו כדי למנוע פציעה גדולה כשהוא הגיע לקרקע״.

מאוחר יותר נעשו מספר פיתוחים בתחום זה, אחד המפורסמים שבהם היה שרטוט של לאונרדו דה-וינצ׳י משנת 1495. המצנח של דה-וינצ׳י אמנם מעולם לא נבנה, אבל השרטוט הדגים הבנה עמוקה של האווירודינמיקה והכוחות הפועלים על הגוף המוצנח ועל המצנח עצמו.

לואי-סבסטיאן לה-נורמאנד קופץ ממגדל מצפה הכוכבים של מונפלייה ב-1783. מקור - ויקיפדיה.
לואי-סבסטיאן לה-נורמאנד קופץ ממגדל מצפה הכוכבים של מונפלייה ב-1783. מקור – ויקיפדיה.

המצנח המודרני הומצא בסוף המאה השמונה עשרה, על ידי לואי-סבסטיאן לה-נורמאנד בצרפת, שביצע גם את הקפיצה הפומבית המתועדת הראשונה בשנת 1783 בעזרת מצנח. שנתיים לאחר מכן, בשנת 1785, לה-נורמאנד קבע את המילה ״Para-Chute״ שהפכה לאחר מכן למילה האנגלית Parachute (מצנח). המילה Para-Chute היא למעשה הכלאה של קידומת איטלקית – Para – צורת ציווי של parare – למנוע, להגן, להתנגד ו-Chute – המילה הצרפתית לנפילה. כך למעשה תיאר לה-נורמאנד את התפקיד של המכשיר האווירונאוטי שלו – להגן מפני נפילות.

תרשו לנו להתעכב על שנת 1785. באותה שנה, צרפתי נוסף בשם ז׳אן פייר בלנשארד ערך הדגמות שבהן הוא הציג את המצנח כאמצעי לירידה בטוחה מכדור פורח. מי שהיה ״טייס המבחן״ של המצנחים של בלנשארד היה הולך על ארבע – כלב אמיץ, שאותו חיבר בלנשארד למצנח, כשהוא משליך אותו מכדור פורח, משהו שככל הנראה לא היה יכול להתקיים היום …

שעונים נופלים?

עכשיו תרשו לנו לחזור לממציא צרפתי נוסף – אברהם-לואי ברגה, שחי באותה תקופה (ברגה נולד ב-1747). השעונים של ברגה היו נהדרים ומיוחדים עוד מהשנים הראשונות שלו כיצרן שעונים, אבל הם סבלו מבעיה שהייתה אופיינית לכל השעונים באותן שנים – נפילה. המשמעות של נפילה של שעון באותן שנים הייתה אחת – השעון נשבר והפך להיות חסר ערך. כשאנחנו אומרים שהשעון נשבר, אנחנו מתכוונים לרכיב אחד במיוחד – גלגל האיזון של השעון, או ליתר דיוק – הצירים של גלגל האיזון.

הפיזיקה הבסיסית שעומדת מאחורי מנגנון שעון הופכת את הצירים של גלגל האיזון לפגיעים להדהים לזעזועים. לא רק שגלגל האיזון כבד יחסית, עם משקל מרוכז בטבעת החיצונית, הוא גם הרכיב המסתובב המהיר ביותר במנגנון השעון. כדי להפחית את החיכוך, הצירים שלו צריכים להיות דקים ככל האפשר וכדי להפחית את השחיקה, הפלדה חייבת להיות קשיחה ולכן גם שבירה. בדיחה ישנה אומרת: ״הנפילה אינה הבעיה, הנחיתה היא שעושה את הנזק״, אז ממש כמו הבדיחה הזאת, השילוב של משקל בטבעת החיצונית של גלגל האיזון וצירים דקים ושבירים במיוחד, מתבטאים בעובדה שכל נפילה גורמת למבנה המכאני הזה להישבר וכתוצאה מכך להפסיק לעבוד. השעון היה צריך לחזור ליצרן כדי שיחבר אליו גלגל איזון חדש או יחליף את המנגנון כולו.

ברגה 5084 עם ברגה Para-chute. מקור - ברגה.
ברגה 5084 עם ברגה Para-chute. מקור – ברגה.

ברגה, שככל הנראה צפה בהדגמות של הכלב הצונח של בלנשארד, קיבל השראה מהמצנח והחליט לאמץ את הפטנט הזה ולשלב אותו במנגנוני השעונים שלו. לפני שנספר לכם על המצנח של ברגה, תרשו לנו להתעכב עוד קצת על הרקע להמצאה הזאת. לפני ברגה, אף יצרן שעונים לא הקדיש תשומת לב רבה במיוחד לבעיית ההתנגדות-עמידות לנפילות. למעשה, גם אחרי ברגה, הרעיון של עמידות בפני זעזועים נזנח למשך מעל למאה שנים. רק בשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת מערכות עמידות בפני זעזועים החלו להופיע בעולם השעונים, כשהן נקראות “Shock Proof” – ״עמידות בפני זעזועים״. עם זאת, המערכות הללו לא הפכו להיות נפוצות במיוחד, כשעמוק בתוך שנות החמישים של המאה הקודמת, החלפה של רכיבי גלגל איזון שבור הייתה מקור הכנסה נוסף עבור יצרני שעונים ושענים מסביב לעולם.

המצנח של ברגה

המצנח של ברגה היה למעשה עיצוב שקבע אבן החן (Jewel) בקצה של קפיץ שטוח, שאיפשר לו לזוז בזמן זעזוע או נפילה, כדי שניתן יהיה לספוג את הכוח של המכה-נפילה על ידי גלגל האיזון עצמו ולא על ידי הצירים העדינים שמחזיקים אותו. ברגה החליט לעצב את הציר שמחזיק את גלגל האיזון בצורות קונוס, שהוחזק למקומו באמצעות דיסקיות בצורת צלחת.

הקפיץ שימש למעשה כסופג זעזועים, כשהוא היה עשוי מחומרים גמישים ועמידים. הקפיץ מוקם כאמור באופן אסטרטגי בראש ציר גלגל האיזון, כשהוא פועל כמו כרית שהגנה על גלגל האיזון מפני נפילות פתאומיות או טלטולים חדים. כאשר השעון היה נתון לכוח חיצוני, מתקן ה-Para-Chute של ברגה ספג את האנרגיה כאמור ומנע ממנה להגיע לציר השביר של גלגל האיזון.

ברגה Para-Chute. מקור - ברגה.
ברגה Para-Chute. מקור – ברגה.

ברגה החל לערוך ניסויים במערכת המצנח בסביבות שנת 1790, במטרה להפוך כמובן את השעונים שלו לעמידים יותר בפני נפילות ובכך להפוך אותם לאמינים הרבה יותר. האגדה מספרת כי ברגה ערך הדגמה של המערכת במסיבה מפוארת שבה נכחו בני אצולה רבים, ביניהם שארל-מוריס דה טליראן-פריגור, דיפלומט צרפתי שייצג את צרפת בין משטרו של לואי ה-16 לבין משטרו של לואי-פיליפ וקנה לעצמו שם של אחד הדיפלומטים הגמישים ורבי ההשפעה ביותר בתולדות אירופה. למעשה, המסיבה נערכה בביתו של דה טליראן-פריגור.

ברגה בחר בדרך ראוותנית במיוחד להציג את היכולות או ליתר דיוק, את תקפות ההמצאה שלו – הוא פשוט זרק את השעון שלו על הרצפה. הקהל הרב שנכח במקום השתתק, בזמן שברגה התכופף להרים את השעון והתחיל להעביר אותו בין הנוכחים, כשהוא מאפשר לכולם לראות כי השעון עדיין עובד.

בשנינות ובאופן לעגני אפילו, ברגה שאל את הקהל – ״Does this devil Breguet always have to go one better?״, בתרגום מילולי – ״האם השטן הזה ברגה חייב תמיד להיות טוב יותר?״

תוך זמן קצר, ברגה מתחיל לשלב את מנגנון המצנח בכל השעונים שלו. את הגרסה הסופית של המצנח ברגה מציג בשנת 1806במסגרת ה-״Exposition nationale״ – התערוכה הלאומית בשוויץ. המצנח של ברגה, שידוע גם בשם ״מתלה אלסטי לגלגל האיזון״ (Elastic Suspension of the balance), היה למעשה האב הקדמון של ה-Incabloc של ימינו וכל מערכת אחרת שקיימת כיום להגנה בפני זעזועים.

ברגה של היום, יצרנית השעונים, ממשיכה להשתמש ב-Para-Chute כאלמנט עיצובי בולט בשעונים שלה – מצד אחד מחווה נהדרת להמצאה הגאונית של אברהם-לואי ברגה, מייסד החברה ומצד שני – עדיין אחת ממערכות בלימת הזעזועים היעילות ביותר בעולם השעונים, מאות שנים לאחר ההמצאה שלה.

ברגה Para-Chute באתר של ברגה.