בחודש אוקטובר העלנו כאן את ההיסטוריה של הרויאל אוק, השעון האגדי של אודמר פיגה שיצר קטגוריה חדשה לחלוטין של שעוני יוקרה מפלדת אל חלד, קטגוריה שלא הייתה קיימת עד אז. כלל השעונים בקטגוריה זו, נוכחים בה עקב עיצוביו האלמותיים של אדם אחד – ג’רלד ג’נטה.

ג’נטה נולד בשנת 1931 בג’נבה, להורים ממוצא צפון איטלקי. בגיל 20 הוא סיים לימודי צורפות ותכשיטנות במולדתו, וקיבל דיפלומה ממשלתית. מעט לאחר מכן, החל ג’נטה לעבוד בחברת Universal Genève, בזמנו אחד היצרנים הבכירים בענף השענות, הן באירופה והן בארה”ב. ב-Universal Genève, ג’נטה חתום בין השאר על העיצוב של ה-Golden Shadow וה-Silver Shadow, שני דגמי Dress מהמצליחים ביותר של היצרן.

יוניברסל ג'נבה, דגם ה Golden Shadow (מקור: auctions - Catawiki)
יוניברסל ג’נבה, דגם ה Golden Shadow (מקור: auctions – Catawiki)

בהמשך דרכו, ג’נטה החל לעבוד כפרילאנסר עם מספר רב של חברות מהקצה העליון של שוויץ. הוא האדם שעומד מאחורי רפרנס 168.055 של הקונסטליישן, רפרנס שנחשב בעיניי רבים כוריאציה ‘הכי קונסטליישן’ מבין כל הרפרנסים בדגם זה.

אומגה קונסטליישן, רפרנס 168.055 (מקור: Jubilee.jp)
אומגה קונסטליישן, רפרנס 168.055 (מקור: Jubilee.jp)

בסוף שנות ה-60 עיצוב ג’נטה לראשונה שעון לפטק פיליפ – הגולדן אליפס. ג’נטה הרחיק לכת במחשבתו ויצא מחוץ לקופסא – הוא תכננן שעון שכולו פועל לפי כללי ‘יחס הזהב’, יחס שהוכח מדעית כי אובייקטים או תמונות שפועלות לפי יחס זה משרים רוגע על הצופה. עיצובו של הגולדן אליפס היה שובר מוסכמות בזעיר ענפין, ג’נטה השאיר לראשונה את חותמו על יצרן העילית בדמות שעון לא מרובע, אך גם לא עגול, שזכה להצלחה אדירה בפטק פיליפ, שעון שייצורו נמשך עד היום כמעט בלי שום שינוי עיצובי מיצירת המופת שהציג ג’נטה לפני כמעט 50 שנים.

פטק פיליפ גולדן אליפס, עוד יצירת מופת של ג'נטה (מקור: Parkers Jewellers)
פטק פיליפ גולדן אליפס, עוד יצירת מופת של ג’נטה (מקור: Parkers Jewellers)

ג’נטה המשיך בגישתו פורצת הדרך לעיצוב שעונים, גישה שהגיעה לנקודת רתיחה בתחילת שנות ה-70, עת נדרש על ידי אודמר פיגה לייצר להם שעון חסר תקדים. בעולם שבו שעוני זהב נחשבו יוקרתיים, ושעוני פלדה נחשבו ‘שעונים של עניים’, ג’נטה מחק לחלוטין את המוסכמות כאשר עיצב את הרויאל אוק הראשון. השעון היה שעון פלדה ספורטיבי ונועז, עם תג מחיר נועז בהרבה, בוודאי בהשוואה לשעוני זהב. השעון זכה להצלחה אדירה ולמעשה נחשב ל’מייסד’ הקטגורייה, קטגורייה שג’נטה חזר אלייה בהמשך הדרך מספר פעמים נוספות.

אודמר פיגה רויאל אוק 5402, מהסדרה הראשונה פרי עיצובו של ג'נטה
אודמר פיגה רויאל אוק 5402, מהסדרה הראשונה פרי עיצובו של ג’נטה (מקור: A Collected Man)

בשנת 1976 עיצב ג’נטה שני שעונים נוספים שצללו היישר לתוך הקטגוריה אותה ייסד במו ידיו – הראשון היה ה-Ingenieur של IWC, שהיווה את הפרשנות של היצרן לקטגורייה הצעירה. על עיצובו של ה-Ingenieur ישנה אומנם מחלוקת מסויימת, אך על השעון הנוסף שעיצב ג’נטה באותה השנה אין שום מחלוקת, והוא נחשב בעיניי רבים כמתחרה הגדול ביותר של יצירתו המקורית.

IWC אינג'יניואר ג'מבו SL משנת 1976 (מקור: Monochrome watches)
IWC אינג’יניואר ג’מבו SL משנת 1976 (מקור: Monochrome watches)

פטק פיליפ החזירו את ג’נטה לחיקם במהלך אותה שנה, והלה עיצב להם את הנאוטילוס. השעון החדש שאב השראה הן מהרעיון המקורי של הרויאל אוק, והן מהגישה הייחודית של הגולדן אליפס, שני שעונים מהעבר עליהם ג’נטה חתום גם כן. עיצובו של הנאוטילוס הפך אותו לייחודי הן בתוך פטק פיליפ, והן בתוך הקטגוריה החדשה של שעוני פלדה סופר-יוקרתיים, היות והוא שמר על עיצוב סולידי ומאופק אך במקביל יפהפה (לטענת רבים – הכי יפה בקטגוריה). הנאוטילוס הוא כנראה הדגם המבוקש ביותר בייצור סדרתי מיצירותיו של ג’נטה – השעונים האלו מיוצרים בכמויות זעומות, בקצב איטי במיוחד, וקשה עד בלתי אפשרי להשיג נאוטילוס חדש בבוטיק של פטק פיליפ.

פטק פיליפ נאוטילוס, רפרנס 3700 הרפרנס הראשון אי פעם
פטק פיליפ נאוטילוס, רפרנס 3700, הרפרנס הראשון אי פעם של הנאוטילוס – שנחשב על ידי אספנים כ-“גביע הקדוש” של הדגם. (מקור: Monochrome Watches)

ג’נטה עמד מאחורי ה-Pasha De Cartier של קרטייה באמצע שנות ה-80, שעוצב בהשראת שעון אותו נדרש לואי קרטייה לעצב לפאשא ממרקש בשנות ה-30. קרטייה רצה לייצר שעון עם עמידות לשימוש יום יומי במים (שטיפות ידים וכדומה), אך לשמור על עיצוב אלגנטי וסולידי מספיק כדי שהשעון יתפקד כשעון Dress לכל דבר. ג’נטה הלך צעד קדימה וייצר שעון שהוא הרבה יותר תכשיט, דגם שזכה להצלחה גדולה, ושומר על ביקוש רב גם היום.

Cartier Pasha 42 GMT Grande Date Night & Day - W31093M7 קרטייה פאשה דה קרטייה - רפרנס W31093M7
Cartier Pasha 42 GMT Grande Date Night & Day – W31093M7 קרטייה פאשה דה קרטייה – רפרנס W31093M7 (מקור: Chronext)

במקביל להרפתקאותיו של ג’נטה בין יצרני העילית של שוויץ, הוא פתח בשנת 1969 יצרן שעונים הנושא את שמו. ג’נטה נטה לשלב בשעוניו גם אלמנטים יוצרי קול, כשבדגם אחד בשם Granda Sonnerie Tourbillion, שולבו לא פחות מארבעה גונגים מכאניים (שהונעו על ידי המנגנון של השעון), ויחד איתם פעמון ווסטמיסנטר. השעון עוצב בצורה חריגה ביותר, לטוב ולרע, עם מנגנון חשוף לחלוטין מכל הכיוונים. שעון זה תומחר בכ-810,020 דולרים.

Gérald Genta Gerald Genta Tourbillon Grande Sonnerie (מקור: Chrono24)
Gérald Genta Gerald Genta Tourbillon Grande Sonnerie (מקור: Chrono24)

בשנת 1994 עיצב ג’נטה את ה-Grande Sonnerie Retro, שעון שנחשב בזמנו לשעון היד המורכב ביותר שיוצר עד אותה העת. השעון הזה היה בעל תג מחיר של כ-2,000,000 דולרים. במסגרת החברה אותה הקים, ג’נטה ייצר בעיקר שעונים לפי בקשת לקוחות, כאשר הוא איננו מחזיק עובדים שכירים (אלא אם לא הייתה לו ברירה), ומייצר הכל בעצמו, כולל המנגנון. לא היה זה חריג שלקוח שהזמין שעון מג’נטה נאלץ להמתין אפילו 5 שנים לקבלת יצירת המופת עליה שילם. לקוחותיו כללו אנשי עסקים מצמרת הכלכלה העולמית, סופרטאים, מוזיקאים, בתי מלוכה ואיילי נפט. החברה של ג’נטה נרכשה בסוף האלף הקודם על ידי חברת בולגרי, שזו בתורה נרכשה על ידי תאגיד LVMH, וכיום כלל השעונים שנקראים ‘ג’רלד ג’נטה’ הינם מייצור של התאגיד עצמו.

חשוב לציין כי בענף השענות לא נהוג לתת קרדיט למעצבים, הן אלו שעובדים כשכירים אצל היצרנים והן אלו שעובדים כפרילאנסרים, כמו ג’נטה. על כל עיצוב או פטנט שהוא – חתום בדרך כלל בעל החברה או המנכ”ל שלה – על הנאוטילוס, לדוגמא, חתום פיליפ שטרן עצמו. יתרה מזאת – מעצבים בדרך כלל עובדים עם ספקים חיצוניים של היצרן, ולא כל אחת מיצירותיו של ג’נטה אכן נודעת לציבור – ייתכן והוא חתום על עיצובים נוספים שכלל לא ידוע לנו עליהם, היות והוא עיצב קייס מסויים או מחוגים מסויימים בשביל ספק, שלאחר מכן ייצר ביצור המונים חלקים אלו עבור יצרן כזה או אחר. מדהים לחשוב שג’נטה בנה לעצמו שם כמו שיש לו, בתנאים ששררו אז בעולם (אך ורק בהתבסס על עיתונות כתובה, ומעט עיתונות משודרת). העיצובים פורצי הדרך נודעו בכל העולם ולאחר שנים לא רבות בתעשייה שמו החל ללכת לפניו.

ג’נטה נפטר בשנת 2011, בגיל 80. הוא השאיר אותנו בענף בו יצירות המופת אותן עיצב שולטות בנוף, בעלות שם עולמי, והן נחשקות ביותר על ידי כל חובב שעונים באשר הוא. כתבנו רבות על השעונים האייקונים אותם עיצב, וכעת אתם יודעים מי הוא האיש העומד מאחורי השם, ומה הוא פועלו.

ג'רלד ג'נטה (מקור: ויקיפדיה)
ג’רלד ג’נטה (מקור: ויקיפדיה)