אם אתם עוקבים אחרי הגורו או חובבי שעונים באופן כללי, בוודאי שמתם לב כי יצרנית השעונים העסוקה ביותר בשנה האחרונה הייתה גרנד סייקו היפנית. מותג היוקרה של קבוצת סייקו שמציין השנה את שנת הששים להיווסדו, השיק מתחילת השנה מעל ל-40 דגמים שונים של שעונים – חלקם כאלו שעליהם דיווחנו, חלקם דגמים בלעדיים לבוטיקים מסוימים של החברה ברחבי העולם. המכנה המשותף לכל השעונים הללו – איכות הייצור הגבוהה ועקרונות העיצוב של גרנד סייקו שמיושמים בכל אחד ואחד מהשעונים של החברה הזאת. אם התרגלנו לשעונים ברמות מחירים של אלפי דולרים מהחברה, בשנתיים האחרונות החברה עשתה קפיצת מדרגה נוספת, עם שעונים דוגמת ה-SBGZ001 מפלטינה, שהגיע עם תג מחיר של כ-80,000 דולרים. תג מחיר שמציב את השעונים של החברה בקטגוריית שוק גבוהה מאוד, אמנם לא במקומות של פטק פיליפ, וושרון קונסטנטין או יצירות אומנות של בלנקפיין, ייגר לה-קולטרה ואחרות, אבל קרוב מאוד. בגרנד סייקו כנראה החליטו לבצע קפיצת מדרגה נוספת, כשהחברה מציגה בימים האחרונים את קליבר T0 (מבטאים T-Zero) – אב טיפוס למנגנון הטורביון הראשון של החברה שמגיע עם מנגנון כוח קבוע. גרנד סייקו T0 טורביון כוח קבוע – מוזמנים להכיר ביחד איתנו את יצירת המופת החדשה של גרנד סייקו.

קומפליקציות מתקדמות 

בעולם שעוני היוקרה ישנן מספר קומפליקציות ומנגנונים שנחשבים ליוקרתיים במיוחד. כך למשל מנגנון לוח שנה תמידי – הקומפליקציה האהובה על יצרן השעונים האגדי רוג’ר דובואיס, נחשבת לקומפליקציה מתקדמת ויוקרתית יחסית, שלא כל יצרנית שעונים יודעת לעשות או רוצה לעשות. בכל הקשור למנגנונים, מנגנון הטורביון, ההמצאה הגאונית של ברגה, ככל הנראה גדול השענים בהיסטוריה – נחשב למנגנון (או אם תרצו, קומפליקציה) המתקדם ביותר והיוקרתי ביותר בעולם השעונים. המנגנון הזה נחשב באופן מסורתי למנגנון שמשתייך לחברות מהקצה העליון של שוק שעוני היוקרה, חברות עם היסטוריה ארוכת שנים ויכולות ייצור מתקדמות. חברות כמו פטק פיליפ, אודמר פיגה, וושרון קונסטנטין, אה לאנגה אנד שוהן ועוד. אמנם יצרנית שעוני היוקרה הגדולה והמפורסמת בעולם, רולקס, לא השיקה מעולם שעון עם מנגנון טורביון (אלא אם אתם מחשיבים שעוני רולקס מזויפים ב-15 דולר מהמזרח …), אבל עדיין – המנגנון הזה נחשב למשהו שמפריד בין היצרניות השונות בעולם השעונים והשקה של שעון עם מנגנון טורביון מהווה מעין “כרטיס חבר” במועדון האקסלוסיבי של יצרניות שעוני יוקרה מהקצה העליון, מועדון הטורביון.

גרנד סייקו T0 טורביון כוח קבוע

בגרנד סייקו כנראה החליטו שהגיע הזמן להצטרף למועדון הזה ועל הדרך לעשות כניסה סופר מרשימה, כשהחברה מציגה את ה-T0 (טי-אפס או T-Zero, איך שבא לכם לקרוא לו) או בשמו המלא – גרנד סייקו T0 טורביון כוח קבוע, מנגנון הטורביון הראשון של החברה כאמור, שמגיע גם עם מנגנון כוח קבוע (Constant Force), עוד קומפליקציה יוקרתית שנדירה אולי יותר מטורביון בעולם השעונים. בנוסף, המנגנון החדש של גרנד סייקו הוא הראשון בעולם שמשלב את הטורביון ומנגנון הכוח התמידי באותו ציר. 

גרנד סייקו נתנה לסטודיו שלה בשיזוקואישי (Shizukuishi) יד חופשית לתכנן ולעצב את המנגנון מבלי להתחשב בעלויות ייצור או יכולות ייצור סדרתיות. המנגנון הזה תוכנן מלכתחילה להיות הצגת יכולות של החברה. כבסיס למנגנון בחרה גרנד סייקו בקליבר 9SA5. אם השם הזה נשמע לכם מוכר, מדובר בקליבר חדש יחסית, שהחברה הציגה בתחילת השנה, עם שעון ה-SLG002 – שעון במהדורה מוגבלת לרגל שנת הששים לחברה. 

9SA5 עובד בקצב של 36,000 ויברציות לשעה והוא מצויד ברזרבת כוח של 80 שעות. הדיוק שלו עומד על 5+/3- שניות ליום. על פי הפרסומים, בגרנד סייקו עבדו במקביל על שני המנגנונים – 9SA5 וה-T0. 

קליבר 9SA5.
קליבר 9SA5.

אבל ממה גרנד סייקו (ולמען האמת, גם הגורו …) כל כך מתלהבים? שאלה מצוינת. תודה ששאלתם!

שעונים מכאניים מקבלים את הכוח שלהם מכוח הפריקה של המתיחה של הקפיץ הראשי של השעון. הקפיץ הזה משתחרר לאט לאט ומאבד אנרגיה ככל שהוא משתחרר. באופן אידיאלי, המומנט שמספק הקפיץ אמור להיות זהה כשהקפיץ מתוח במלואו וכשהוא לקראת סוף המתיחה שלו. שמירה על מומנט זהה חיונית לדיוק של מנגנונים, אבל השמירה על מומנט קבוע בעייתית מאוד.

רוצים הסבר פשוט יותר? זוכרים את המכוניות הנמתחות שהיינו משחקים איתן כשהיינו ילדים (לא צריך להתבייש אם אתם עדיין משחקים איתן, זה בסדר …)? מותחים את הקפיץ באמצעות סיבוב גלגלת כלשהי או הזזת גלגלי המכונית מספר פעמים למתיחת הקפיץ ואז משחררים את המכונית. מה קורה באותו רגע? קסם! המכונית מזנקת מהמקום במהירות ומתחילה בדהירה קדימה. אם היא לא נתקעת בקיר כלשהו במהלך הנסיעה שלה, היא לאט לאט תתחיל לאבד את המהירות עד שהקפיץ ישתחרר באופן מלא והמכונית תעצר. ככל שהקפיץ מתוח יותר, הוא מספק מומנט גבוה יותר לגלגלי המכונית. אותה תופעה מתרחשת גם במנגנון מכאני של שעון, כשבעצם ככל שהקפיץ מתקרב לשחרור המלא שלו, הוא מאבד מהמומנט שלו וכך גם המנגנון מאבד מעט מהדיוק שלו. 

הפתרון לבעיה הזאת הוא מנגנון Constant Force – מנגנון כוח קבוע, שנקרא גם Remontoire (בצרפתית – מתפתל או Winder באנגלית). מנגנון Constant Force הוא מנגנון שאמור לווסת את המומנט של קפיץ השעון ולוודא כי הוא יהיה זהה לכל אורך השחרור שלו. אבל כאן נתקלים בבעיה מכאנית נוספת. ככל שממקמים את מנגנון הכוח הקבוע קרוב יותר לקפיץ הראשי, ניתן לשלוט יותר בכוח שחרור מתיחת הקפיץ, אך המומנט הופך להיות פחות יציב ויעילות השעון הופכת להיות לא אחידה. ככל שהוא ממוקם קרוב יותר לגלגל האיזון, האנרגיה הופכת להיות יציבה יותר, אבל קשה הרבה יותר לשלוט במומנט. בעצם מדובר בסוג של חבל שאפשר להגיד שמנסים להחזיק אותו משני הכיוונים שלו – פעולה כמעט בלתי אפשרית … 

גרנד סייקו T0 טורבילון כוח קבוע.
גרנד סייקו T0 טורביון כוח קבוע.

עם ה-T0 גרנד סייקו פיתחה מערכת יציבה הרבה יותר, כשהיא ממקמת את מנגנון הכוח התמידי קרוב ככל האפשר לגלגל האיזון של השעון. אבל עכשיו נתקלים בבעיה מכאנית נוספת – כוח הכבידה. כאן גרנד סייקו שילבה פתרון שכולנו מכירים – הטורביון.

כלוב הטורביון משלב בדרך כלל גלגל איזון ומנגנון בריחה המותקן על גלגל רביעי המסתובב פעם בדקה. קליבר ה-T0 מאחסן מומנט מגלגל שיניים הממוקם באופן קו-אקסיאלי עם הכלוב בתוך קפיץ כוח קבוע, כשהאנרגיה משחרור הקפיץ משמשת לסיבוב הכלוב וגלגל האיזון שבתוכו. שני תופים ממוקמים במקביל, כשהם מכפילים את המומנט, כשמדובר בעצם במנגנון הראשון של גרנד סייקו עם שני תופים הממוקמים במקביל כדי לשחרר באופן יציב וקבוע את מנגנון הכוח הקבוע. 

מה שעוד מעניין הוא מבנה כלוב הטורביון. בעצם לא מדובר בכלוב אחד בעל 6 זרועות, אלא שני כלובים שונים בעלי 3 זרועות כל אחד. הכלוב החיצוני, שעליו יושב מנגנון הכוח הקבוע, כשהוא מונע על ידי גלגל השיניים. גלגל העצירה של מנגנון הכוח הקבוע, אשר מסתובב שן אחת כל שניה, כדי לשמור על קפיץ מנגנון הכוח הקבוע מתוח וגלגל בריחה, שניהם מסתובבים סביב אותו גלגל קבוע. 

גרנד סייקו T0 טורבילון כוח קבוע.
גרנד סייקו T0 טורביון כוח קבוע.

כשהכלוב החיצוני מסתובב, הוא מטעין את קפיץ מנגנון הכוח הקבוע שמחבר את הכלוב החיצוני והפנימי, כשהאנרגיה שנטענת מניעה את כלוב הטורביון הפנימי. ביצוע נהדר מצידה של גרנד סייקו למנגנון טורביון שמשלב מנגנון כוח קבוע. 

נקודה מעניינת נוספת במנגנון ה-T0 – הקצב שבו הוא פועל. טורביונים “מודרניים” פועלים בקצב של 21,600 ויברציות לשעה. הטורביון של גרנד סייקו פועל בקצב של 28,800 ויברציות לשעה. טאג הויר אמנם הציגה ב-2012 את ה-MikrotourbillonS שהגיע עם שני טורביונים (אחד לזמן הרגיל והשני לכרונוגרף), כשטורביון הכרונוגרף פעל בקצב של 360,000 ויברציות לשעה (!), אבל זה ככל הנראה מנגנון הטורביון עם מנגנון הכוח הקבוע עם התדר הגבוה ביותר בעולם השעונים.

גרנד סייקו T0 טורביון כוח קבוע – הנקודה היפנית

אם אתם מכירים ועוקבים אחרי גרנד סייקו, אתם בוודאי יודעים שהחברה מקפידה כי בכל שעון שלה יהיה אלמנט כזה או אחר שמייצג את התרבות היפנית, הרקע הגאוגרפי או התרבותי שממנו מגיעים השעונים שלה. גם כאן בעיצוב המנגנון החדש גרנד סייקו לא ויתרה על המנהג הזה.

סמל ה-TOMOE. מקור - ויקיפדיה.
סמל ה-TOMOE. מקור – ויקיפדיה. 

גלגל האיזון של ה-T0 מעוצב בהשראת סמל יפני שנקרא Tomoe. ה-Tomoe דומה לסמל הטאיג’י הסיני, שידוע באופן לא רשמי כסמל היין-יאנג. ניתן למצוא את הסמל הזה במקרים רבים בסמלים משפחתיים ובאיקונוגרפיה סמלית במקדשי השינטו. סמל ה-Tomoe הוא עתיק מאוד ובעל רמות שונות ורבות של משמעויות. לא חשבתם שגרנד סייקו תבחר במשהו פשוט יותר לקליבר המתקדם ביותר שלה אי פעם …?

ואין לנו רשות להשתמש בהם, אלא לראותם בלבד …?

בשלב זה ה-T0 הוא מנגנון קונספט, כשאם תרצו לראות אותו בפעולה, תצטרכו לנסוע עד ליפן, לסטודיו של גרנד סייקו בשיזוקואישי  במוריוקה, שם ממוקם מתקן הייצור החדש של גרנד סייקו, שנחנך מוקדם יותר השנה. גרנד סייקו לא מוכרת אותו וכרגע לא ידוע על שעון שהיא מתכננת לשלב אותו בתוכו, כשככל הנראה החברה תצטרך לעשות התאמות שונות במנגנון כדי להתאים אותו לשעון יד. מה שבטוח, גרנד סייקו לא השקיעה כל כך הרבה מאמצי פיתוח במנגנון ה-T0 רק כדי להציג אותו לראווה במתקן הייצור שלה או כדי למשוך אליו מבקרים כשככל הנראה השעון הראשון שבו ה-T0 בוריאציה כזאת או אחרת ישולב בו, יהיה השעון הראשון של גרנד סייקו שיגיע עם תג מחיר בן 6 ספרות. התחלתם לחסוך? 

למידע נוסף על קליבר ה-T0 החדש של גרנד סייקו.