“אתה לעולם לא תיהיה הבעלים של פטק פיליפ,אתה רק שומר עליו בשביל הדור הבא.”
כך מקבלת חברת העילית פטק פיליפ את הבאים בשעריה, ומציגה בפניהם את האידיאולוגיה הייחודית שלה.
החברה ידועה כשמרנית ביותר ובעלת אג’נדה מאוד ברורה שהיא: הצגת יוקרה בלתי מושגת ונצחית תוך כדי הנצחת המשכיות המותג והעברת המסורת של פטק פיליפ מאב לבן.
כי אתה “רק שומר על השעון בשביל הדור הבא”.
מכאן רואים שלפטק ישנה חשיבות עליונה לכך שהשעון יחד עם כל החכמה ,ההסטוריה והתשוקה הנצחית יעבור הלאה לבאים בתור.
החברה שהתחילה לייצר שעונים מאמצע המאה ה-19, התחילה את דרכה בשנת 1839 כאשר אנטוני פטק החל את דרכו כבעל בית מלאכה קטן לייצור שעוני כיס יחד עם שותפו פרניצ’ק צ’אפק.
לאחר מספר שנים נפרדו דרכיהם ובשנת 1845 חובר אנטוני פטק ליצרן שעונים צרפתי בעל שם עולמי בשם אדריאן פיליפ.
ולבסוף בשנת 1851 עולם השענות מקבל תפנית משמעותית כאשר חברת “פטק פיליפ” בניצוחם של שני השענים הגאונים , מגיחה לאוויר העולם.

אזולאג’ו : אמנות אריחים עתיקה מהאדריכלות הספרדית.

החידושים פרי החברה היו מדהימים ,ובמהלך השנים פאטק התברגה בצמרת עולם השענות בזכות השעונים האייקונים שהפכו למבוקשים בקרב קהל הלקוחות.

כמו סדרת הקלטרבה המיתולוגית שהיתה לסמל תרבותי של ממש והשפיעה על כלל עולם השענות, הגרנד קומפליקיישן המדהים והאייקוני וכמובן “נער הפוסטר” של פאטק פיליפ הלוא הוא הנאוטילוס בעיצובו של ג’ראלד ג’נטה, שהפך לאחד משעוני הספורט המבוקשים בעולם.

אך בטרקלין העצום שנקרא “פאטק פיליפ” ישנו חדרון צדדי וקטן המיועד לאלו מחובבי המותג אשר בשבילם פטק מסמלת לא רק יוקרה ופאר אלא דרך חיים של ממש.
אני מדבר על סדרת שעונים הנקראת “האמנות של פטק פיליפ”.
המיוצרת בסדרות קטנות ונמכרות בעיקר בהזמנה אישית ,באירועים רשמיים ובגלריות לאמנות.
לוחות השעונים נעשים בעבודת אמייל מרשימה בידי אמנים מבית המלאכה של פטק.
האמייל היא טכניקה עתיקה שהתחילה עוד מימי מצרים העתיקה
האמייל הוא חומר צבעוני הנוצר מהתכת אבקת זכוכית על שכבות שונות כגון קרמיקה וזכוכית על ידי “אפייה” בחום של 750 מעלות צלזיוס.

“פנתר שחור בשקיעה”(מקור:אתר פטק פיליפ הרשמי.)

הטכניקה הזו כמעט ונעלמה מהעולם אך חברות השעונים אימצו אותה לחיקם ועשו ממנה מטעמים.
השימוש הראשון באמייל נעשה על ידי בריגה,
כשלוחות השעונים שלו בעבודת האמייל היו ידועים כמיוחדים ומרשימים.

על הלוחות מופיעים ציורים שונים בעבודות עוצרות נשימה בנושאים שונים כגון: נופים , טבע , מבנים ארכיאולוגים ומחוות לעבודות עיצוב בשיטות עתיקות.

בחרתי להציג לכם שלושה שעונים מרהיבים של הסדרה ולפרט על כל שעון ועל תהליך ייצורו.

“פנתר שחור בשקיעה” :

לוח השעון המיוחד עוצב וצוייר באמייל בהשראת הפנטר השחור המצוי בסביבתו הטבעית.
הפנטרים השחורים מצויים בעיקר באזורים בהם יש יערות בדרום מזרח אסיה.
הסיבה להמצאותם באזורים אלו היא יכולת ההסוואה המשופרת שלהם באזורי היער, המאופיינים בצמחייה סבוכה וסביבה חשוכה.
השעון מיוצר בצבעי אמייל חמים בכדי לתת מראה של שקיעה השוטפת את האזור ה”מיוער”.
וכשמסתכלים מקרוב על ציור הפנתר רואים מעין “פיגמנטציה” על גופו.
הדבר נעשה מפני שגם לפנתרים בטבע ישנן חברבורות המופיעות על גופם.
כמו כן בכדי להדגיש את תווי המתאר של הפנתר ושל גזעי העצים נעשה שימוש בחוט זהב באורך של כ-32 ס”מ.
כמו כן קייס השעון עשוי זהב לבן 18 קראט ומגיע עם רצועת קרוקו איכותית בציפוי מבריק בהשראת עורו המיוחד של הפנתר.

החברבורות צוירו באמייל כמו על עורו של פנתר אמיתי(מקור אתר פטק פיליפ הרשמי)

“אמנות “אזולוג’ו” :

האז’ולאג’ו היא עבודה אמנותית בקרמיקה ואריחים
המהווה היבט מרכזי באדריכלות הפורטוגזית והספרדית במאה ה-16 ומיושמת על קירות, רצפות ואפילו תקרות.
האז’ולאג’ו נפוצה בעיקר בכנסיות,ארמונות ומבנים עתיקים ודרכה מתועדים היבטים היסטוריים ותרבותיים רבים.
גם כאן פטק פיליפ ייצרו את השעון כמחווה לאותה אמנות עתיקה.
השעון מיוצר בצבעי אמייל במראה של עבודת קרמיקה בזיגוג של צבעי כחול אגס, ולבן בגוון שמנת המתקבל בעת אפיית הלוח.
על הלוח מצוייר שודד דרכים בעת פעולת הצייד.
הלוגו של פטק פיליפ מצוייר ביד.
כמו כן המחוגים עברו “הכחלה” בחום של 830 מעלות צלזיוס.
הקייס עשוי זהב לבן וכמו ששמתם לב בתחתית הלוח מופיעה המילה “טורביליון” המודיעה על הימצאותו של הסיבוך ההורולוגי במנגנון השעון.
פטק פיליפ לא חסידה גדולה של לוחות בעלי חורים ופתחים למיניהם.
ועם כל הכבוד לטורביליון הביתי הנהדר , פטק תוותר על הווירטואוזיות שלו במטרה לשמור על קו עיצוב נקי התואם את אופיה השמרני של החברה.

כידוע לכם תפקידו של הטורביליון הוא לבטל את השפעת כח המשיכה על דיוק השעון.
כך שאת עבודתו הוא יבצע גם כשהוא מכוסה.
וגם לא יעלה על הדעת לפתוח חור בלוח מדהים כמו זה הנעשה בעבודה כל כך משובחת.

“גשר וסטמינסטר” :

השעון יוצר ועוצב כמחווה לאחד מסמליה הבולטים של לונדון -“גשר וסטמינסטר”.
הגשר נבנה בשנת 1750. ואת העיטורים הגותיים המופיעים בגשר תכנן צ’ארלס בארי, מתכנן ארמון וסטמינסטר.
הגשר חוצה את נהר התמזה מחבר בין רובע וסטמינסטר לרובע למב’ת.
עבודת הלוח נעשתה בעבודת צביעה מיוחדת ובכדי להשיג את הגוונים המיוחדים נעשה שימוש בכ-28 צבעי אמייל.
ואם זה לא מספיק אז בעיצוב הלוח נעשה שימוש בחוט זהב באורך כ 40 ס”מ.
הגשר נצבע בירוק כצבעם של כסאות בית הנבחרים הבריטי.
וכמו שאתם רואים, גם כאן נצבע הגשר בגוון ירוק/אפור המיוחד.
השילוב מדהים של צבעי האמייל באים לידיי ביטוי גם בשמי בין הערביים, ובמראהו המהפנט של נהר התמזה הנעשה בעבודת אמן מהפנטת.
בטבעת הלוח החיצונית מופיעות הספרות בעיצוב גותי כמחווה למעצב “צ’ארלס בארי” ולמוטיבים הגותיים של הגשר.
הגשר נחשב גם כסמל תרבותי גדול שגם הופיע במגוון סרטים כגון ג’יימס בונד ו 101 כלבים דלמטים המיתולוגי.

מחווה לגשר שבלונדון

בקיצור חברים קשה להשאר אדיש לעבודות המדהימות הללו.
חלק גדול מהאנשים כולל חובבי המותג נרתעים מלענוד שעונים כאלו “חריגים” ושונים בעלי לוחות צבעוניים ובהיעדרם של סמני חוגה.
אך עם כל הכבוד “הסוס נועד למי שיודע לרכוב” הסדרה מיוצרת בסדרות קטנות ומיועדת לחובבי פאטק האמיתיים שרואים במותג כערך עליון ולא לאלו הרואים במותג אך ורק סמל סטטוס.

ואם התמזל מזלכם להתהדר בשעון של פטק פיליפ תצננו את ההתלהבות ותזכרו : שלעולם לא תהיו הבעלים של השעון.
אתם רק תחנת הביניים למסור אותו לדור הבא וכן הלאה והלאה.

כמו שכתוב בקהלת:
“דור הולך ודור בא,והארץ לעולם עומדת”.

הטורביליון הביתי הוסתר בכדי לו לפגוע בעבודת הלוח(מקור אתר פטק פיליפ הרשמי)

לאתר פטק פיליפ העולמי