לעולם השענות אין סוף. הדף קצר מלהכיל את הפיתוחים והחידושים פרי ידן של החברות.
תנועות הורולוגיות,קייסים העשויים מחומרים מיוחדים,עיצוב חדיש וכ”ו.

אך מאחורי כל הפיתוחים והחידושים ההסטוריים והעכשווים, עומדים אנשים מדהימים שתוכלו לקרוא להם איך שתרצו : אמיצים, גאונים , משוגעים…
חלוצים ששמו את כל כובד משקלם ואת כל תשוקתם על פיתוח כזה או אחר והכל במטרה אחת, והיא להיות פורצי דרך ולמפיצי בשורה חדשה.
הכל בכדי לכתוב את שמם בספר ההסטוריה של עולם השענות.

העולם המדהים והסבוך של השעונים ידע תהפוכות רבות ושינויים לא מעטים.
הרי העולם משתנה בין אם נרצה בכך ובין אם לא.
כי כשאדם ממציא המצאה , לאו דווקא בתחום השעונים. הוא בעצם “רואה את הנולד” ומגיע למסקנה שהאנושות צריכה וזקוקה למשהו מתקדם יותר.

אני כחובב שעונים צעיר , נולדתי וגדלתי לתוך התקופה שהחידושים ההורולוגים כבר היו בשיאם.  ומושגים כמו קוורץ וטורביליון נראו לי די “לגיטימיים”.

אך ככל שהתעמקתי וחקרתי על העולם המדהים הזה, המושגים הללו הפכו בעיניי לאבני דרך משמעותיים ביותר.

הסופר “ריכטר אבנד” אמר זאת בצורה הנכונה ביותר-
“אומץ הוא הקסם שהופך חלומות למציאות.”

ובעולם שמרני כמו עולם השענות, מלבד כשרון , תשוקה וחזון צריך טונות של אומץ.

לכן בחרתי 4 אנשים מכל התקופות, שמנקודת מבטי האישית , עומדים מאחורי הפיתוחים והחידושים הגדולים ביותר.
אלו האנשים שלטעמי השאירו את חותם משמעותי ביותר בעולם השענות.

קינטו האטורי- האחראי למשבר הקוורץ (ויקיפדיה)

קינטו האטורי – מהפיכת הקוורץ

חברת סייקו הוקמה בשנת 1881 על ידי איש עסקים יפני וחובב שעונים נלהב בשם קינטו האטורי. החברה התחילה כחנות קטנה למכירת שעונים ותכשיטים ולאחר עשור החנות הפכה למפעל המייצר שעוני קיר בשם “סייקושה” ומשם ההמשך כבר ידוע..
בשנת 1990 קיבלה החברה את השם הרשמי ” סייקו” כאשר פירוש המילה ביפנית הוא “הצלחה”.
ותאמינו לי שלהאטורי היתה סיבה להיות אופטימי.

הצריף הקטן של האטורי הפך במהלך השנים לאמפרייה מפלצתית האחראית לחידושים ולפרצות דרך רבות בעולם ההורולוגיה, כאשר הבולטת שבהם החלה בשנת 1969 כשהחברה מוציאה שעון חדש בשם “אסטרון”.
האסטרון הוצג לראשונה ב25 בספטמבר 1969 בטוקיו.
האסטרון הוצג כשעון היד הראשון המופעל על ידי מנגנון הקוורץ.
הקוורץ הוא גביש מינרלי המורכב מסיליקון וחמצן אטומי שבשילוב עם מקור כח חיצוני יוצר אותות חשמליים הפועלים בתדר קבוע.
מה שהופך את המנגנון למדוייק בהרבה ממקבילו המכני.

המהלך הדרמטי הזה של סייקו שקיבל את הכינוי “משבר הקוורץ” כמעט וחיסל כליל את תעשיית השעונים השוויצרית.
זאת מפני שהתעשייה הייתה מושתתת על המנגנונים המכניים המסורתיים ופתאום מגיע תחליף זול ומדוייק יותר.

הרי בינינו..מנגנון קוורץ זה חיים קלים…
הוא ידייק בצורה יותר טובה ולא צריך לשלם הרבה כסף על תיקונים והחלפת חלקים.
במקרה הכי גרוע מחליפים פעם בשנה סוללה וזהו.. שלום על ישראל.. לא צריך לשבור את הראש.

ורק בכדי לסבר לכם את האוזן. בתקופה שלפני  שנות השבעים, ענף השעונים השוויצרי היה כ 50% משוק השעונים העולמי.
כך שבעקבות מהפיכת הקוורץ, מעמדה תעשיית השעונים השוויצרית החל להתערער בקרב הלקוחות.

לכן חברות שוויצריות כאלו ואחרות החלו להכניס את מנגנון הקוורץ לשעוניהם ובכך לנסות ולהציל את מעמדן בקרב הלקוחות.
בשנת 1974 אומגה הציגה את הכרונומטר הימי שלה. השעון הראשון שאי פעם הוכשר ככרונומטר ימי, בעל מנגנון קוורץ עם סטייה של כ- 12 שניות בשנה.

עד 1978 עקפו שעוני קוורץ שעונים מכניים בפופולריות, והביאו את ענף השעונים השוויצרי למשבר ובמקביל חיזקו את ענף השעונים היפני והאמריקאי כאחד.

בעקבות כך הפכה סייקו בראשות קינטו האטורי לחברה פורצת דרך וחדשנית.
וגם היום השם “סייקו” גורם לשוויצרים לרעידות בגוף ולחולשה כללית.

אברהם לואי בריגה -הכהן הגדול של ההורולוגיה(אתר בריגה הרשמי)

“אברהם לואי בריגה”- “טורביליון”

בריגה השען הגאון נחשב ל”כהן הגדול” של עולם השענות.
בית השענות העתיק שלו הוקם ב 1755 יחד עם אשתו.
והעבודות שקיבל בריגה היו בעיקר מאנשי  אצולה ושועי עולם.
המצאותיו היו חדשניות ופורצות דרך והדף קצר מידי בשביל לפרט את כולן.
אך מעבר לשענות בריגה המציא שפה חדשה..
ידי בריגה,חריטות בריגה,חותמת בריגה…
המון המון פיתוחים , עיצובים וחידושים שיצאו מתוך קורת גג מדהימה אחת.
בריגה מצא קשר ישיר בין כח המשיכה לבין השפעתו על דיוק השעון בכך שהוא גורם לווריאציות המשפיעות על המנגנון ועל חלקיו.
לאחר 10 שנות פיתוח ,בשנת 1801 עולם השענות התעורר לעידן חדש כאשר הסיבוך ההורולוגי הגדול ביותר שיש ראה אור.
כיום הטורביליון שמור ליחידי סגולה. המון מחברות העילית מכניסות בשעוניהן את הסיבוך ההורולוגי פרי מוחו של בריגה.
הטורביליון אף זכה לפיתוחים רבים ולשינויים הנעשו על ידיי חברות העילית, השענים העצמאיים והסדנאות.
המהפיכה שחולל בריגה נשמעה בקול תרועה גדול. ועקב כך בגלל המצאותיו הרבות הוא הפך לחלוץ בכל מה שקשור לסיבוכים הורולוגים ואף הראשון שייצר את שעון היד.

קארפה דיים -עיצוב אישי של גנטה (אינסטגרם גראלד גנטה)

ג’ראלד גנטה- העיצובים ששינו את עולם ההורולוגיה.

הקריירה המדהימה של “צ’ארלס ג’ראלד ג’נטה”. החלה בשנת 1954.
בעודו בן 23 היה ג’נטה אחראי על עיצוב ה- SAS Polerouter, שעון שהנציח את טיסות הקוטב של חברת התעופה- “SAS” (קופנהגן-לוס אנג’לס דרך הקוטב הצפוני).ה-” Polerouter ” הפך לאחד ההצלחות הגדולות בתחום עיצוב שעוני היוקרה , גרר שבחים רבים וסלל את דרכו של ג’נטה לליגה הבכירה של עולם השענות.
ומשם הדרך של ג’נטה לתהילה הייתה קצרה.
אומגה ,iwc, פטק פיליפ… החברות הגדולות ביותר שכרו את שירותי העיצוב שלו והדבר התגלגל לכדי סדרות שעונים אייקונים שכל מה שהיה חסר בהם זה ה “טאצ” של “איש הפלדה”.
(כונה כך מפני שהפלדה היתה לחלק מרכזי בעיצוב שלו)
סדרות שעונים האייקוניות ביותר נזקפות לזכותו של ג’נטה, ואף עיצובים אישיים שעשה ללקוחות פרטיים בעבודת בית השענות הפרטי שלו קיבלו מקום של כבוד, בייחוד על ידי קהל מעריציו.
אחת המפורסמות שבהם היא עבודה בהזמנה אישית שעשה גנטה לאיש עסקים איטלקי, שלמרות מעמדו ועושרו עדיין לא הגיע לכדי סיפוק ולכן החליט להתחיל “לחיות” ולנצל את ימיו עד תום.
האיש שרצה לנציח את סיפור חייו ביקש שעון בצורת ספר עם קייס נפתח שיידמה את “הכריכה”, ועליו חרוט הביטוי הלטיני המפורסם “: “carpe diem”
הלקוח מתוך שיר של המשורר הרומי מפורסם “הורטיוס” וקורא לבני האדם לנצל כל יום כאילו הוא היום האחרון.

אחת העבודות המוכרות והמוצלחת ביותר של ג’נטה (וזו שכמעט חיסלה את הקריירה שלו) הייתה עבור חברת אודמר פיגה שרכשה את שירותיו במטרה לעצב שעון בעיצוב ספורטיבי ולא קונבנציונלי לאותה התקופה.

בתחילת שנות ה 70 המצב בתעשיית השעונים השוויצרית היה לא פשוט.
משבר הקוורץ חיסל כמעט לגמרי את תעשיית הייצור של השעונים המכניים ובכך יצא מצב שהחברות השוויצריות הוותיקות נדחקו לפינה, וחברות יפניות ואמריקאיות החלו לתפוס את מקומן ולפתות את קהל הלקוחות עם מנגנוני הקוורץ המדוייקים.
צמד השענים ג’ול לואי אודמר ואדוארד אוגוסט פיגה שעם לקוחותיהם נמנו שועי עולם ואנשי אצולה רבים, הבינו את המצב והחליטו ללכת על כל הקופה.
השניים פנו לג’נטה על מנת לעצם שעון ספורטיבי בעל עיצוב שונה לגמרי ממה שמקובל ואם זה לא מספיק השניים דאגו לתמחר אותו הרבה מעבר למקובל.
המהלך הדי חריג הזה שלAP נועד בכדי “להשיב עטרה ליושנה” ולהחזיר את קהל הלקוחות שהחל לפזול אל עבר “עמק הקוורץ”.

גראלד גנטה “הפיקאסו של השעונים”(אינסגרם גראלד גנטה)

בהתחלה השעון בגלל עיצובו השונה והתמחור המוגזם ספג מטח עלבונות וביקורות קשות.
אודמר פיגה הייתה כבר לפני פשיטת רגל ונראה שכל העבודה הקשה של AP וג’נטה ירדה לטמיון..
אך סוף טוב הכל טוב. הקהל החל לקבל את הרויאל אוק למרות העיצוב המוזר הלקוח ממראה תותחים של ספינת קרב.
וכעבור זמן לא רב האלון המלכותי תפס את מקומו על כס המלוכה והתברג בצמרת השעונים המבוקשים על ידי אנשי העולם הגדול.
כיום הרויאל אוק נחשב לאחד משעוני הספורט המבוקשים ביותר בעולם שעוני היוקרה והכל בגלל האומץ והייצירתיות של ג’נטה.

רולקס טורביליון של label noir-“מהלך מבריק ושנוי במחלוקת.(אינסטגרם label noir)

הנס ווילדסטורף(רולקס) – השעון הראשון בעולם שקיבל תקן “כרונומטר”.

מה כבר אפשר לומר על רולקס?
האמפריה שהקים ווילסדורף ב 1905 אחראית על עשרות פטנטים ופריצות דרך בתחום השעונים.
החברה התחילה את דרכה באנגליה אך כמה שנים מאוחר יותר עברה לשוויץ.
כיום היא נחשבת לחברת שעוני היוקרה המצליחה בעולם, כזו ששוברת שיאים בקצב מסחרר עם הכנסה שנתית מטורפת.
והכל נעשה בשמרנות יתרה ובקווים מנחים, מאוד ברורים.
בזמן שחלק מהחברות נלחמות בכדי להמציא את עצמן מחדש ולהשקיע בסיבוכים הורולוגים כאלה ואחרים, רולקס ממשיכה לעשות את מה שהיא יודעת הכי טוב.
ייצור שעונים איכותיים, אייקונים ומדהימים תחת מערכת שיווק גאונית.
וזה נכון שיהיה יותר קל להשיג כרטיס להופעה של עומר אדם מ”סאב מרינר” קרמי.
ושרשימת ההמתנה לGMT באטמן יותר ארוכה מאוצר המילים של אבשלום קור.
ובכל זאת…אין לחברה כוונה “לרעות בשדות זרים”  ולהתפתות לעיצובים אחרים ולסיבוכים הורולוגים שונים.

רולקס נשארת נאמנה לקו שלה ותמיד יהיו הלקוחות האדוקים שיילכו איתה באש ובמיים.

אחד מההשיגים הבולטים והמשמעותיים של רולקס היה כשהחברה קיבלה לראשונה את תו תקן כרונומטר ממכון התקנים השוויצרי לכרונומטר-COSC.
ובעצם שעוניה היו הראשונים שקיבלו את התקן.

המושג כרונומטר הוא צירוף של המילים מיוונית: “chronos” (זמן) + “metron” (מידה).
הכרונומטר הוא מעיין מכשיר מדידה בעל רמת דיוק גבוהה מאוד שפותח במאה ה 18 על ידי השען האנגלי “ג’ון האריסון”.
בד”כ היה ממוקם בספינות לצורך מסעות ימיים ושימש כדי לקבוע את מיקום הספינה בים.
הכרונומטר שהיה מאוד חשוב לצוות הסיפון, היה ממוקם באזור מוגן ובטוח בספינה.
ועד להמצאת השעונים הדיגיטליים , הכרונומטר היה נמתח ידנית בעזרת מפתח בכל יום.

הכרונומטר פעל על “מנגנון קרדני” הפועל על עקרון ה”מפרק האוניברסלי” , הכולל חיבור בין שני מוטות קשיחים באופן המאפשר לאחד לנוע בכל כיוון ביחס לשני.
השימוש העיקרי במפרק אוניברסלי הוא בהעברת תנועה סיבובית מציר סיבוב אחד לציר סיבוב שני.

אחד מהחלוצים שהשתמשו במכשיר לצורך מסעותיו היה “גיימס קוק”.
קצין בצי המלכותי הבריטי ומגלה ארצות, שהיה לאחד ממגדולי חוקרי האוקיינוסים בהיסטוריה.

מיותר לציין עד כמה המהלך של רולקס שינה את פני השענות..
כיום מעל מיליון שעונים בשנה עוברים ביקורת בארגון בדיקת הכרונומטר הרשמי של שווייץ , ורק מנגנון שעומד בתקנים המחמירים מקבל את תו התקן.
שעון יד שעומד בתקן ככרונומטר. הפך לנחלתם של רבים ללא צורך במכשיר העתיק והמסורבל.

מקסימיליון בוסר-אבי המכונאות ההורולוגית(ויקיפדיה)

מקסימיליאן בוסר-אבי המכונאות ההורולוגית.

מקסימיליאן בוסר הוא הורולוג שוויצרי מחונן
בעל תואר שני בהנדסת מיקרו טכנולוגיה, שעבד בבתי השענות הגדולים ביותר והיה ידוע בקרב אנשי התעשייה ההורולוגית העולמית כעילוי של ממש.

בוסר היה חבר בצוות הניהול הבכיר של חברת “ייגר לקולטרה” במשך שבע שנים.
דבר שנתן לו כלים רבים להמשך דרכו המקצועית.
לאחר מכן מונה למנהל של חברה אמריקאית לייצור תכשיטים ושעוני יוקרה בשם “הארי ווינסטון”.
בוסר הביא את החברה להשיגים רבים בתחום השענות והאדיר את שם החברה בזכות החידושים הרבים פרי ידיו.
ההישגים הרבים להם הגיע בתחום רק גרמו לו לפרוץ קדימה ולעשות את מה שתמיד חלם.
לאגד את כל היידע והנסיון שלו בתחום המיקרו טכנולגיה וההורולוגיה ולייצר שעוני עילית ע”פ המסורת אך ייחודיים ברמה הגבוהה ביותר בעל מראה עתידני ונועז שהעולם טרם ראה כמותם.
בשנת 2005 התפטר בוסר מהארי ווינסטון.
הידע העצום שצבר והיצירתיות שהתברך בה, גרמו לו לצאת מהנורמה ומעבודה על שעונים שגרתיים
ולשבור את כל החוקים.
ואכן בשנת -2005 נולדה האגדה העונה לשם-MB&f
(Maximilian Büsser & Friends)
מעבדת קונספט אמנותית המבוססת סביב רעיון פשוט: לגייס אנשי מקצוע מהטובים בתחומם(הורולוגים,מדענים,כימאים,מעצבים) ולפתח שעונים רדיקלים – הורולוגים או כפי שמכנה אותם בוסר- “מכונות הורולוגיות”.
זאת על ידי טיפוח צוות של אנשים מוכשרים כל אחד בתחומו,
לרתום את התשוקה והיכולות שלהם ולהביא לידי ביטוי את התפקיד החיוני של כל בעל מקצוע אשר נמצא תחתיו.
כהורולוג שעבד בבתי השענות השונים והמובחרים, בוסר כמובן האמין במסורת השענות עתיקת היומין. אך לטענתו “הכבוד ” מעולם לא יגביל אותה ולא יכלא אותה בשום מסגרת”.
בשנת 2007 החברה השיקה את השעון הראשון שנקרא “המכונה ההורולוגית”.
שעון חדשני ופורץ דרך בעל מראה עתידני ותלת מימדי ובעל מנגנון סופר מורכב . המטרה ביצירת השעון היתה ברורה מראש “לכבוש את העין ולאתגר את המוח”.

“המכונה ההורולוגית” יצא בקול תרועה גדול ולאחר מכן יצאו עוד שעונים מדהימים. כמו “שעון המדוזה” ו”שעון הצפרדע”. שעונים מורכבים שזכו לשבחים רבים והביאו את עולם ההורולוגיה לעידן חדש.

בוסר שילב את שני העולמות המזוהים עימו. ההורולוגיה והמיקרוטכנולוגיה.
הוא רצה להיות פורץ דרך בתחומו וליצור שעונים מורכבים ולא קונבנציונלים בעליל.
כאלו שיגרמו ללקוחות לפעור פיהם בתדהמה.

התעוזה הזו של בחירת אנשי מקצוע במטרה להביא את יצירותיו לכדי שלמות. מעידה כי בוסר לא בוחל באמצעים ושאין גבול לרצון בכדי להגשים חלומות.
בוסר עזב את משרותיו הבכירות ולמרות שכבר היה לשם דבר בתחום ההורולוגיה הוא רצה לצאת מן הקופסא וללכת אחר חלומו : יצירת שעונים מדהימים ומורכבים שטרם נראו.

עמנואל קרטיס “רולקס טורביליון”

סביר להניח שהשם “עמנואל קרטיס” לא אומר לכם דבר. אבל מדובר באחד ההורולוגים המבריקים ביותר שיש.
בניגוד להורולוגים רבים , קרטיס לא עומד בראשו של איזה בית שענות עתיק ולא חתם את שמו בספרי ההורולוגיה עקב משרות ניהול בכירות בבתי הורולוגיה גדולים ומוכרים.
עמנואל קרטיס הוא הורולוג העומד בראש סדנאת השענות המצליחה “LABEL NOIR”
האחראית על מספר יצירות מדהימות בעבודות עוצרות נשימה.

בניגוד לבתי השענות השונים, הסדנאות אלו בתי מלאכה הורולוגים הלוקחים דגמים קיימים של חברות היוקרה המוכרות ועושים להם מתיחת פנים אקסקלוסיבית.
ציפוי, צבע , קייס בק שקוף ,חריטות, ציורים..
עבודות מדהימות (ולפעמים די ביזאריות) הנעשות על ידי הורולוגים ואנשי מקצוע מהטובים בתחום.
הדבר נעשה בכדי לפנות לקהל לקוחות ספציפי שמעדיף את שעוני היוקרה שלו מותאמים אישית ועם יותר תעוזה.
כיאה לחברות יוקרה שמרניות, עבודות הסדנא נעשות עם רשיון המוענק מהחברה אשר מאשרת לסדנא לעשות עבודה הורולוגית/קוסמטית על השעון.
כמובן שזה כפוף לפיקוח ולדרישות נוקשות מצד החברה .כל שעבור הסדנא שהשמיים הם לא הגבול.
כך שעם כל הכבוד ליצירתיות, עדיין ישנה הגבלה.

היחידה שהצליחה “לעקוף” את ההגבלות הללו הייתה סדנאת “label noir”.
ואותו מהלך נחשב לגאוני , מהפכני ושנוי במחלוקת.

הכל התחיל בלקוח שהגיע לסדנא והציג בפני קרטיס את חלומו הגדול- הוספת “טורביליון” לשעון הרולקס “מילגאווס” האישי שלו.
הטורביליון כפי שאתם יודעים הוא אחד מן הסיבוכים ההורולוגים הגדולים ביותר שיוצר על ידי “אברהם לואי בריגה” במטרה לבטל את כח הכבידה בהשפעתו על דיוק השעון.
ורולקס שנחשבת לחברה מאוד שמרנית “ומאופקת” מתרחקת מכל מיני דברים שנוגדים את תפיסתה, בייחוד מסיבוכים הורולוגים כמו טורביליון.
וגם אם דבר כזה יצא לפועל אין שום סיכוי שרולקס תאשר עבודה כזו.
לכן הרעיון נחשב למופרך ולא מציאותי. בייחוד על ידי סדנא ששמה את על כובד משקלה בעבודה קוסמטית ופחות בעבודה הורולוגית מסובכת.
למרות זאת קרטיס לקח על עצמו את האתגר
אך הדבר כלל לא היה פשוט מבחינה הורולוגית , במיוחד מהסיבה שהיה עליו לשמר את רוב חלקיו של מנגנון השעון המקורי.
לכן היה קרטיס צריך לשמור על מספר רב של חלקים מקוריים .
במסגרת העבודה על המנגנון 51 חלקים הוסרו, שניים שונו, וכ 94 חלקים חדשים הוספו.
וכמובן שבכך הטורבילון הותאם לקוטר המקורי של השעון.
למרות כל הקשיים קרטיס הצליח במשימה וב- 18.9.2018 התעורר עולם ההורולוגיה למציאות חדשה עקב הצגת ה”רולקס טורביליון”.
התגובות היו חלוקות מצד אחד קשה להתעלם מן העבודה המדהימה והכמעט הלתי אפשרית הנעשתה בשעון.
יצירת טורביליון ביתי תחת מגבלות כאלו נחשבת למלאכת מחשבת מדהימה ולכמעט דמיונית והורולוגים רבים התפעלו מכך.
אך מהצד השני חובבי שעונים רבים בייחוד מעריצי רולקס האדוקים הסתכלו על השעון בבוז ובלעג ומהלך זה היה בעינם לחילול הקודש.

מיותר לומר שרולקס לא אישרה את הרולקס טורביליון. אך לטענת הסדנא הדבר קביל לחלוטין מבחינה משפטית עקב אי פגיעה בסממני החברה העיקריים
ושמירה על הניואנסים האותנטים של רולקס הנשמרו בכפוף להגבלחת החברה.
ועקב ההצלחה האדירה שלו היה ברור שיהיה פרק המשך ולאחר זמן מה הגיע הדייטונה טורביליון.

דעתי האישית היא שמהעבודה הזאת של עמנואל קרטיס אי אפשר להתעלם.
זה נכון שנעשה כאן איזשהו מהלך יוצא דופן ודי שונה בנוף המוכר.
אבל מעבודה הורולוגית כ”כ מסובכת קשה להתעלם בייחוד שעבודה כזו לא מגיעה מאיזה בית שענות גדול אלא מסדנא.
לכן label noir הציבה רף חדש של יצירתיות ומעוף.

הלל הזקן אמר את המשפט הבא :”במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש”
(מסכת אבות ד’)
ואם אני לוקח את דבריו החכמים של הלל הזקן לנושא הזה, הרי בתחום כל כך גדול ועף עם אינספור אנשי מקצוע חייבים להיות אלו “האנשים” שיביאו בשורה חדשה ויעשו מעשה מהפכני שייזכר לדורות.

  • הכותב הוא כפיר חדד, אספן וחובב שעונים, מנהל בקבוצה “שעוני יוקרה ישראל” בפייסבוק
  • כל הכתוב לעיל הינו דעתו האישית של הכותב