אם אתם מחפשים לרכוש את אחד משעוני היוקרה המבוקשים, למשל שעון ספורט כלשהו של רולקס, יכול להיות שהגעתם למאמר שלנו – איפה הכי זול לקנות רולקס בעולם. אחד הטיפים החשובים שמופיעים במאמר הזה, טיפ שנכון לכל שעון יוקרה ולא רק לשעונים של רולקס – לפתח מערכת יחסים עם משווק מורשה. מה זה אומר מערכת יחסים? לא, אתם לא צריכים להזמין אותו לבתי קפה, מסעדות או דייטים רומנטיים (אלא אם באמת מתחשק לכם ואתם בטוחים שהוא לא יראה בזה הטרדה מינית …), אלא מערכת יחסים של משווק-לקוח. מערכת יחסים כזאת משמעותה לקנות מאותו משווק שעון אחד או יותר, כדי להראות לו שאתם לקוח טוב ולא פליפר שמחפש לרכוש שעון כדי למכור אותו מיד בשוק היד השניה. סיפור מעניין, או שבעצם המילה המדויקת היא מוזר, מגיע אלינו בשבועות האחרונים מארצות הברית, שם לקוח ״בנה מערכת יחסים״ בשווי 220 אלף דולרים עם משווק שעוני יוקרה, מתוך ציפיה לקבל את הזכות לרכוש שעון פטק פיליפ ב-109 אלף דולרים. לאחר שהוא הוציא כאמור 220 אלף דולרים ולא קיבל מעולם את הזכות לרכוש את השעון המדובר, הוא החליט לתבוע את אותו משווק. הבטחנו שעון? לא הבטחנו לקיים. מוזמנים להכיר את הסיפור המוזר ביחד איתנו.

גיבור הסיפור שלנו הוא אדם בשם עלי רזאי (Ali Rezaei), שהחליט לרכוש שעון פטק פיליפ העשוי מזהב בשווי של 109 אלף דולרים. הדגם שאותו רצה לרכוש רזאי הוא רפרנס 5980/1R-001 – פטק פיליפ נאוטילוס, כרונוגרף דייט, בזהב אדום.

הבטחנו שעון? לא הבטחנו לקיים. השעון שבו התעניין רזאי.
הבטחנו שעון? לא הבטחנו לקיים. השעון שבו התעניין רזאי.

אנחנו לא יודעים אם מר רזאי קרא את הכתבות שלנו או לא, אבל לאחר שהוא ניגש למשווק מורשה של פטק פיליפ וביקש לרכוש את השעון, הוא נתקל בסירוב מצד אותו משווק. אותו משווק, Shreve & Co, הסביר לו כי הוא צריך לרכוש פריטים אחרים מהבוטיק המפואר, לפני שהוא יוכל לרכוש את אותו Grail Watch נחשק.

Shreve & Co הוא אחד ממשווקי השעונים היוקרתיים ביותר בארצות הברית. החברה הפכה לנציגה הרשמית השניה באמריקה של שעוני פטק פיליפ עוד בשנת 1887, כשהבוטיק שאליו ניגש רזאי הוא הבוטיק של Shreve & Co ליד יוניון סקוור בסן פרנסיסקו, שם אפשר למצוא קמעונאים רבים למוצרי יוקרה. המוכרים ב-Shreve & Co הסבירו למר רזאי כי אי אפשר פשוט להיכנס לחנות ולבקש לרכוש שעון של פטק פיליפ ובטח לא את רפרנס 5980/1R-001, אחד השעונים הנחשקים בעולם.

הבטחנו שעון? לא הבטחנו לקיים. בוטיק של Shreve & Co. מקור - Google Photos/Steve Hunsader.
הבטחנו שעון? לא הבטחנו לקיים. בוטיק של Shreve & Co. מקור – Google Photos/Steve Hunsader.

המוכרים האדיבים ב-Shreve & Co, משווקת מוצרי יוקרה שהתחילה את פעילותה עוד בתקופת הבהלה לזהב באמריקה, בשנת 1848 ומחזיקה בנוסף בבוטיק שני בקניון היוקרתי סטנפורד בפאלו אלטו, הסבירו למר רזאי שהוא צריך להתחיל לבנות ״היסטוריית רכישות״. כלומר – הוא צריך לקנות כמות מספקת של מוצרים אחרים – שעונים מן הסתם, לאורך זמן, כשלאחר שהוא יבנה את אותה מערכת יחסים והיסטוריית רכישות עם המשווק, ב-Shreve & Co יוכלו למכור לו את השעון המבוקש.

רזאי הבין את רוח הדברים ומיהר לרכוש מ-Shreve & Co שעון זהב של פטק פיליפ בשווי של 71 אלף דולרים. זמן קצר לאחר מכן הוא רכש שעון נוסף של יצרנית שעוני היוקרה השוויצרית שנחשבת ליוקרתית בעולם, הפעם שעון נשים משובץ יהלומים, בסכום של 50 אלף דולרים. אם המחשבון שלכם לא לידכם, תרשו לנו לספר לכם שמדובר בשני שעונים בשווי כולל של 121 אלף דולרים.

אבל מסתבר שגם זה לא מספיק כדי לבנות היסטוריית רכישות אצל משווק של פטק פיליפ. רזאי רוכש שעון נוסף, רוצים לנחש לבד איזה שעון? כן, אתם צודקים. פטק פיליפ נוסף, הפעם בשווי של 47 אלף דולרים. כלומר, בסך הכל, על שלושה שעונים של פטק פיליפ, רזאי משלם ל-Shreve & Co סכום של 168 אלף דולרים. האם זוהי היסטוריית רכישות מספיקה? כנראה שלא. כי רזאי מבצע קניה נוספת. לא, לא של שעון הפעם. אלא דווקא של שרשרת זהב ויהלומים. רכישה אותה רזאי מבצע במרץ אשתקד (מרץ 2022).

הבטחנו שעון? לא הבטחנו לקיים. בוטיק של Shreve & Co. מקור - Google Photos.
הבטחנו שעון? לא הבטחנו לקיים. בוטיק של Shreve & Co. מקור – Google Photos.

לאחר הרכישה הזאת, רזאי מקבל את הבשורה המיוחלת מאחד מהמוכרים בבוטיק של Shreve & Co – אנחנו נציע לך למכירה את השעון המבוקש עוד באותה שנה, כלומר – שנת 2022.

אבל, לפי כתבה התביעה שהגיש רזאי באמצעות עורכי דינו לבית המשפט העליון של מחוז סן פרנסיסקו, ב-Shreve & Co לא קיימו את ההבטחה הזאת מעולם.

לפי כתב התביעה, רזאי, ממחוז אורנג׳ שבקליפורניה, הוציא מעל ל-220 אלף דולרים במשך 18 חודשים, במרדף אחר שעון הפטק פיליפ המבוקש שבו חשק כל כך. לפי כתב התביעה, לפני כל אחת מהרכישות שביצע, הובטח לו על ידי אנשי Shreve & Co כי בסופו של דבר יוצע לו השעון בשווי 109 אלף דולרים שאותו ביקש ולמעשה הובהר לו כי כל רכישה מקרבת אותו צעד נוסף אל עבר הרכישה המיוחלת.

כתב התביעה חושף פרט מעניין מאוד, שהוא בעצם הבסיס לתביעה כולה. לפי רזאי וכתב התביעה שלו, מסתבר כי כבר בתחילת נובמבר 2021, כשרזאי רוכש את שעון הפטק פיליפ משובץ היהלומים לנשים, ב-Shreve & Co ידעו כי הם מאבדים את הנציגות הרשמית של פטק פיליפ ולמעשה, לא יוכלו למכור לרזאי את רפרנס 5980/1R-001 שבו הוא חשק מלכתחילה.

לפי כתב התביעה, ב-Shreve & Co הסתירו אפילו מנציגי המכירות של החברה את העובדה שהחברה מאבדת את הזיכיון למכירה של שעוני פטק פיליפ. בחברה הסתירו זאת במטרה לגרום לאנשי המכירות להמשיך ולגרום ללקוחות כמו רזאי להוציא כסף ברכישה של שעונים ופריטים אחרים, כשבפועל מרזאי נשללה הזכות לרכישה של השעון שהובטח לו.

בכתב התביעה שהגיש, רזאי מאשים את Shreve & Co בעבירות של הונאה, הבטחות שווא, הפרת חוזה ומצג שווא מכוון ורשלני. הוא תובע פיצויים בסך של לפחות 500 אלף דולרים. המגזין Silicon Vallye, שפרסם את הכתבה הזאת לראשונה, פנה אל Shreve & Co בבקשה לקבלת התייחסות כלשהי מצידם של אנשי Shreve לטענות של רזאי ולכתב התביעה. ב-Shreve & Co העבירו את הפניה ל-Schiffman’s Jewlers, חברה מצפון קרוליינה, שרכשה את Shreve & Co בשנת 1992, כשבשיפמן סירבו להתייחס לפרשה הזאת.

המגזין Silicon Valley פנה אל כריסט׳יס, בית המכירות הפומביות, כדי לקבל קצת פרטים שאותם סביר להניח כל חובב שעונים מהשורה מכיר. אנשי כריסט׳יס סיפרו לאנשי המגזין כי קונים עתידיים של שעונים מסוימים של פטק פיליפ צריכים כמעט ״לקפוץ בין חישוקים״ כדי לרכוש את השעון המבוקש שבו הם מתעניינים. חלק מהשעונים כל כך מבוקשים, שהקונים צריכים לפתוח בקשה רשמית לרכישה של השעון ובעצם להתחיל תהליך של בדיקה על ידי החברה, שיוכיח לחברה כי מדובר באספן שעונים רציני ברמה גבוהה מספיק, כדי שפטק פיליפ תסכים בכלל לשקול למכור לו את אותו שעון מבוקש. חברה נוספת שאליה פנו אנשי Silicon Valley היא Horus, יצרנית הרצועות. במדריך משנת 2022 של החברה לרכישת שעוני יוקרה, מסבירים כי בניית היסטוריית רכישות עם חנות שעונים היא חיונית, כדי לשפר את הסיכוי שלך להשיג שעונים נדירים מסוימים. במדריך נכתב כי ״ככל שהוצאת יותר כסף, כך השעונים שיוצעו לך יהיו טובים יותר ונחשקים יותר״.

הסיפור של רזאי ו-Shreve & Co הוא יוצא דופן, שכן אם הטענות של רזאי ועורכי דינו נכונות, כלומר, אנשי Shreve & Co או לפחות הנהלת החברה ידעה כבר בנובמבר 2021 כי היא מאבדת את הזיכיון למכירה של שעוני פטק פיליפ, הרי שמדובר בהונאת לקוחות. אבל גם אם נניח שב-Shreve & Co לא ידעו זאת, עדיין מדובר בהבטחה בעייתית מעט. אלא אם מדובר בבוטיק רשמי של החברה, הרי שכל משווק של פטק פיליפ, יוקרתי, גדול ומשפיע ככל שיהיה, תלוי בסופו של דבר בחסדי החברה וברצון שלה למכור לו את אותו שעון מבוקש.

גם כשמדובר בשעון עם תג מחיר בגובה של מעל ל-100 אלף דולרים, כמו אותו רפרנס 5980/1R-001 מפורסם, ישנם כל כך הרבה רוכשים פוטנציאליים שיהיו מוכנים לשלם לפטק פיליפ את כל הסכום עבור השעון שנים מראש, מתוך הבטחה שהם יקבלו אותו. כך שאם לוקחים בחשבון שתפוקת הייצור של פטק פיליפ מדודה ומוקפדת, שלא לומר מוגבלת, הרי שהכמות המועטה של שעונים שיוצאים מהחברה צריכה להתחלק בין מספר רב של רוכשים פוטנציאליים, בוטיקים ומשווקים, מה שמאריך את רשימות ההמתנה, מגדיל עוד יותר את הביקוש והופך את השעונים הללו לנחשקים ומבוקשים עוד יותר. בנוסף, התופעה הזאת רק הולכת ומעלה את המחיר של השעונים הללו בשוק האפור.

השורה התחתונה היא כי קניה של שעוני יוקרה מבוקשים הופכת למשימה מאתגרת יותר ויותר והסיפור של רזאי רק ממחיש לנו עד כמה מוכנים אספני שעונים להרחיק לכת במאמצים שלהם להשיג דגמים מבוקשים כמו הפטק פיליפ נאוטילוס. אז בפעם הבאה שאתם רוצים לרכוש שעון יוקרה ואתם לא מצליחים להשיג אחד, תזכרו בסיפור של רזאי ותחשבו אם אתם מוכנים להרחיק לכת כמוהו ולהוציא קרוב למיליון שקל בבניה של היסטוריית רכישות …