אחת הידיעות החשובות ביותר, אם לא החשובה ביותר של השנה בעולם השעונים, הגיעה אלינו השבוע, ממש שעות ספורות לפני ערב החג השני של פסח, עם ההודעה של פטק פיליפ, רולקס, טודור, שאנל ושופארד על עזיבתן את תערוכת באזלוורלד. ההודעה הזאת נחשבת לפצצה של ממש בעולם השעונים והיא גרמה לנו לצאת לאסוף קצת עובדות ומספרים על ההיסטוריה של באזלוורלד, מהשנה הראשונה לקיומה – 1917 ועד לתערוכה האחרונה שהתקיימה בשנת 2019, אולי תערוכת באזלוורלד האחרונה? ההערכה של הגורו בסוף הכתבה … 

אם אתם חובבי שעונים סביר להניח שהשם “באזלוורלד” לא חדש עבורכם. תערוכת השעונים השנתית שנערכת בבאזל שבשוויץ היא התערוכה הגדולה ביותר בעולם השעונים והתערוכה החשובה ביותר בעולם השעונים. במשך עשרות שנים, התערוכה שימשה את יצרניות השעונים להציג את הדגמים החדשים שלהן מדי שנה בשנה, כשתעשיית השעונים כולה, חובבי השעונים ואנשי התקשורת שמסקרים את תחום שעוני היוקרה ציפו בכיליון עיניים למסיבה השנתית היוקרתית של עולם השעונים. כמה מהשעונים הבולטים ביותר בעולם השעונים הוצגו בתערוכה לאורך השנים והיא משכה אליה את אור הזרקורים מדי שנה ושימשה במה מכובדת לתעשייה כולה. בשנתיים האחרונות התערוכה, ששימשה בשנים עברו כבמה לחשיפה ליצרניות השעונים, לכוכבת הדיווחים בעצמה ולמרבה הצער לא בהקשרים חיוביים. 

אבני הדומינו מתחילות ליפול 

הפצצה הראשונה נפלה עם ההודעה של קבוצת סווטש, קונגלומרט השעונים הגדול בעולם, על הפסקת ההשתתפות בתערוכת באזלוורלד 2019. קבוצת סווטש הייתה אחד המציגים החשובים והבולטים (מילולית – גם מבחינת מיקום הדוכן של החברה, גם מבחינת הגודל שלו וכמובן בתשומת הלב שלו) בתערוכה. ההודעה הזאת הייתה המהלומה הראשונה שספגה התערוכה מבחינת היוקרה שלה. אם בשנים עברו יצרניות שעונים כמעט “התחננו” לאנשי באזלוורלד להיות חלק מהתערוכה, כשיצרניות השעונים החשובות כמו פטק פיליפ, רולקס וקבוצת סווטש על שלל מותגיה, בעיקר אומגה, לא הרשו לעצמם להיעדר מהבמה החשובה של התעשייה, הרי שההודעה הזאת סימנה עבור יצרניות שעונים רבות כי משהו השתנה והחשיבות של התערוכה נפגמה. באותו זמן נדמה כי אפילו אנשי באזלוורלד לא העריכו עד כמה הנזק שנגרם לתערוכה מהודעת הנטישה של קבוצת סווטש גדול והם חשבו כי הם איבדו רק מציג אחד, שלמען האמת, לאור כמות המותגים שהוא מחזיק והדגמים הרבים של שעונים מכל מותג ומותג, היה זה אך סביר שיעדיף לקיים אירוע פרטי משלו ולא להשתתף בתערוכה ולנסות למשוך את תשומת הלב להשקות של הקבוצה בין שלל ההשקות של יצרניות השעונים השונות בבאזלוורלד.

הכניסה לאולם תערוכת באזלוורלד. מקור - קבוצת MCH.
הכניסה לאולם תערוכת באזלוורלד. מקור – קבוצת MCH.

לאחר ההודעה של קבוצת סווטש, הודיעו יצרניות השעונים אודמר פיגה וריצ’רד מיל כי הן יפסיקו להשתתף בתערוכת SIHH, התערוכה השנייה בחשיבותה בעולם השעונים, במה שסימן גל של נטישות של יצרניות שעונים את עולם תערוכות השעונים, עם הודעה של יצרניות נוספות כמו ריימונד וייל על נטישת תערוכת באזלוורלד. 

ההיסטוריה של באזלוורלד - אולם התערוכה בשנת 1986. מקור - באזלוורלד.
ההיסטוריה של באזלוורלד – אולם התערוכה בשנת 1986. מקור – באזלוורלד.

ממש עם סיומה של תערוכת באזלוורלד 2019, התקבלה הודעה על נטישה של מציגה משמעותית נוספת, ברייטלינג, שהודיעה כי תפסיק להשתתף בתערוכה וגם היא תעדיף לקיים אירוע פרטי משלה בשנים הקרובות. 

בשלב זה התעורר חשש של ממש לקיומה של התערוכה, עד שיצרניות השעונים הבולטות ואולי החשובות בעולם השעונים – רולקס ופטק פיליפ, אשר נחשבות למציגות העיקריות של תערוכת באזלוורלד, הודיעו על הישארותן בתערוכה, בסוג של הצהרת אמונים או גלגל הצלה, תלוי איך אתם רוצים להסתכל על זה … 

אבל אז התפשט וירוס קטן בשם קורונה בעולם. 

התפשטות וירוס הקורונה תפסה את אנשי באזלוורלד באמצע ההכנות לתערוכה של שנת 2020 שהייתה אמורה להציג קונספט חדש – מעין “כפר” באולם המרכזי שבו יהיו דוכנים של יצרניות שעונים קטנות שבו יוכלו לבקר באי התערוכה, מעבר לדוכנים הגדולים והנוצצים של יצרניות שעונים כמו רולקס, פטק פיליפ, הובלו, זניט, טאג הויר ועוד. במקביל, הודיעו מנהלי התערוכה על שורת שינויים מנהלתיים שאמורים היו להקל על המציגים בתערוכה וחשיפה מוגברת לתקשורת. השינויים הללו, בצירוף העובדה שהתערוכה תיאמה את התאריכים שלה ביחד עם תערוכת Watches & Wonders, התערוכה שקמה במקום תערוכת SIHH, הפיחו תקוות רבות לגבי התערוכה בשנת 2019, במה שהיה אמור להיות שנת מפנה עבור התערוכה בניסיון שלה לחזור לגדולתה בשנים עברו ואולי לגרום לחלק מהיצרניות “הנוטשות” לרצות לחזור לתערוכה. 

בשבועות הראשונים שלאחר התפרצות וירוס הקורונה באירופה ובשוויץ, נדמה כי מנהלי באזלוורלד העדיפו לטמון את הראש בחול והודיעו כי התערוכה תתקיים כסדרה, במדה שנראה היה כבר אז כמנותק מהמציאות. עם החמרת ההגבלות על קיומם של אירועים ברחבי העולם, עוד לפני ביטולי הטיסות והשמיים הסגורים כמעט בכל העולם, לאנשי באזלוורלד לא נותרה ברירה והם הודיעו על דחיית התערוכה לחודש ינואר 2021, במה שנדמה היה כמוצא מכובד עבור אנשי התערוכה והחברות המציגות בה, שיוכלו להתאושש, ביחד עם העולם כולו ממשבר הקורונה העולמי ולחזור בתחילת שנת 2021 עם התערוכה החשובה של עולם השעונים.

אלא שמה שאנשי באזלוורלד לא לקחו בחשבון הוא העובדה שהחברות המשתתפות, בוודאי על רקע המצב הכלכלי ברחבי העולם והירידה המשמעותית במכירות שלהן, ירצו לקבל את כל כספן בחזרה בעקבות ביטול התערוכה. מנהלי התערוכה הודיעו כי הם לא יחזירו לחברות את דמי ההשתתפות בתערוכה ובמקום זאת הם ישתמשו בתשלום שהתקבל כמקדמות או כחלק מהתשלום עבור ההשתפות בתערוכה בשנת 2021. 

ההיסטוריה של באזלוורלד - אולם התערוכה בשנת 1987. מקור - באזלוורלד.
ההיסטוריה של באזלוורלד – אולם התערוכה בשנת 1987. מקור – באזלוורלד.

ההודעה הזאת החלה משא ומתן די קצר למען האמת, שבסופו התקבלה ההודעה שהזכרנו בתחילת הכתבה, של רולקס, טודור, פטק פיליפ, שאנל ושופארד, על נטישת התערוכה בשנה הבאה. אם זה לא הספיק, אותן חברות מיהרו להכריז כי הן ישתתפו במקום זאת בתערוכה שתתקיים בג’נבה בשנה הבאה, סוג של מהלומה נוספת לאנשי באזלוורלד. אמנם באזלוורלד נותרה – לפחות בינתיים – עם מותגי קבוצת LVMH – זניט, טאג הויר, הובלו או מותגים כמו אוריס, אבל אין ספק כי התערוכה איבדה את המסה המרכזית והחשובה של מציגים. 

לפני שננסה לענות על השאלה – האם בכלל יש עוד סיכוי לקיומה של התערוכה והאם תערוכת באזלוורלד 2019 הייתה בעצם התערוכה האחרונה, בואו נכיר קצת את התערוכה ואיך היא הפכה לתערוכה החשובה ביותר בעולם השעונים. 

ההיסטוריה של באזלוורלד 

תערוכת באזלוורלד היא אחת התערוכות הוותיקות ביותר בעולם. לא בעולם השעונים – בעולם כולו. התערוכה מתקיימת ברציפות החל משנת 1917, כשהיא הצליחה לשרוד אפילו את שנות מלחמת העולם השנייה. הודות לניטרליות של שוויץ והעובדה שהיא הייתה המקום הבטוח היחיד כמעט ברחבי אירופה במהלך המלחמה הקשה, אנשי התערוכה יכלו עדיין לקיים את השואו השנתי שלהם כשמסביב לשוויץ רועמים התותחים ועשרות מיליוני אנשים נהרגים על אדמת אירופה. 

התערוכה הראשונה התקיימה כאמור בשנת 1917, תחת השם Schweizer Mustermesse Basel, ר”ת MUBA. התערוכה הייתה מעין יריד סחר לסחורות משוויץ, שכלל גם תכשיטים ושעונים. ביריד הראשון היו בעיקר מציגים מענפים אחרים, אליהם הצטרפו מספר קטן של יצרני שעונים, 29 במספר בסך הכל, במקטע קטן בשם “Clocks and Jewelry” ביריד. 

באותן שנים התעשייה השוויצרית כולה, לא רק תעשיית השעונים, הייתה חשובה מאוד באירופה שהושפעה מאוד ממלחמת העולם הראשונה. התערוכה הראשונה התקיימה במיקום די מעניין – הקזינו של באזל והיא הייתה הצלחה גדולה. רבים מאמינים כי היריד היה פריצת הדרך הראשונה לשעוני יד, שהתחילו באותם שנים לתפוס את תשומת ליבם של גברים ברחבי העולם ולהפוך לאביזר חשוב עבורם. בין המציגים הבולטים ביריד הראשון אנו מוצאים מותגים כמו לונג’ין, טיסו ו-Thommen. 

בשנת 1923 נבנה לראשונה אולם ייעודי עבור היריד. זו הייתה גם השנה הראשונה בה השתתפה זניט בתערוכה. שנה לאחר מכן, הוקם ארגון ה-Fédération Horlogère – הפדרציה ההורולוגית, ארגון הגג של תעשיית השעונים השוויצרית. באותה שנה הציג ג’ון הארווד את השעון המכאני האוטומטי שלו בתערוכה, עליו רשם פטנט זמן קצר לפני כן. אם לא הבנתם, מדובר בשעון האוטומטי הראשון בעולם. 

ההיסטוריה של באזלוורלד - שנת 1947. מקור- קבוצת MCH.
ההיסטוריה של באזלוורלד – שנת 1947. מקור- קבוצת MCH.

בשנת 1926 היריד התרחב ונבנה לראשונה אולם ייעודי עבור תעשיית השעונים והתכשיטים. בשנת 1931, לאור הפופולריות ההולכת וגואה של התערוכה, שונה השם שלה ל-Swiss Watch Fair. 

בשנת 1934, הצטרפה לראשונה רולקס לתערוכה, אז עדיין תחת הנהגת האנס ווילסדורף, מייסד החברה. בשנת 1957 הוצג בתערוכה מנגנון ה-Accutron של בולובה, מה שנחשב לאב הקדמון של מנגנון הקוורץ שאנו מכירים כיום. 

ההיסטוריה של באזלוורלד. מקור - קבוצת MCH.
ההיסטוריה של באזלוורלד. מקור – קבוצת MCH.

בשנת 1969 זניט מציגה בתערוכה את מנגנון הכרונוגרף האוטומטי הראשון בעולם, מנגנון האל פרימרו. 

במהלך שנות השבעים של המאה הקודמת, התערוכה, שעד אז רק יצרניות שעונים שוויצריות יכלו להשתתף בה, פתחה את שעריה למציגים מרחבי העולם. יצרני שעונים ממדינות כמו צרפת, איטליה, גרמניה ואנגליה הוזמנו להשתתף בתערוכה. משבר הקוורץ בשוויץ או תנופת שעון הקוורץ ברחבי העולם, תלוי איך מסתכלים על זה, גרמה להתפשטות בינלאומית לשעוני יד ולפיתוח מנגנון האויסטרקוורץ על ידי רולקס. בסוף שנות השמונים של המאה הקודמת התערוכה פתחה את דלתותיה גם בפני יצרניות השעונים היפניות שהוזמנו להשתתף בה. 

ההיסטוריה של באזלוורלד - אולם התערוכה בשנת 2000. מקור - באזלוורלד.
ההיסטוריה של באזלוורלד – אולם התערוכה בשנת 2000. מקור – באזלוורלד.

עם השינויים והגלובליזציה של התערוכה, גם השם שלה השתנה. בשנת 1983 שם היריד הוחלף ל-BASEL83, כשבשנת 1995 הוא שונה ל-BASEL95. 

שנות התשעים של המאה הקודמת היו העשור הזוהר של התערוכה, בו התהילה שלו הרקיעה שחקים. מארגני התערוכה נאלצו להרכיב באותם ימים פאנל מיוחד להגנה על קניין רוחני. הפאנל נדרש לערוך בוררויות בזמן אמת, במהלך התערוכה כשהוא מקבל תלונות לגבי הפרות שונות במהלך התערוכה. צוות של עורכי דין מומחים משוויץ, גרמניה, איטליה ויפן ישב במהלך התערוכה וניסה לשמור על השקט והשלום במהלך התערוכה, אחרי הכל, אנחנו עדיין בשוויץ … 

בשנת 1998 סייקו הציגה בתערוכה את מנגנון הספרינג-דרייב שלה, מנגנון מכאני היברידי עם דיוק של שניה אחת +/- ליום. בשנת 2003 התערוכה משנה את שמה פעם נוספת והיא נקראת Baselworld. שנת 2007 הייתה השנה הראשונה בה נחצה רף מאה אלף המבקרים בתערוכה, שהגיעו אליה ממעל ל-100 מדינות שונות. במהלך השנים 2011-2013 אולם התערוכה עובר סדרה של שינויים והתאמות – השיפוץ וההרחבה המשמעותיים ביותר לאחר כמעט 100 שנים של התאמות, כשהגודל של האולם בסופו של התהליך עומד על 140,600 מטרים מרובעים. 

ומה עם שנת 2019 אתם שואלים? 

כאמור, בשנת 2019 התקיימה תערוכת באזלוורלד האחרונה, כשלאחריה הודיעו אנשי התערוכה על איחוד התאריכים עם תערוכת Watches & Wonders בג’נבה, כשהתערוכות “זזו” מפברואר-מרץ לחודשים אפריל-מאי כשהן יתקיימו ברצף. מה שהתרחש מאז הספקתם לקרוא בתחילת הכתבה. האם מדובר בעצם בתערוכת באזלוורלד האחרונה שהתקיימה? אם אתם שואלים את הגורו, לא. אמנם מרבית חובבי השעונים בעולם זוכרים את תערוכת באזלוורלד לפי ההשקות של השעונים הבולטים של יצרניות השעונים הגדולות בתערוכה (“השנה שבה רולקס הציגה את הבאטמן”), אבל התערוכה מהווה במה חשובה למאות יצרני שעונים ותכשיטים מרחבי העולם. בתערוכה בשנת 2019 השתתפו מעל ל-500 משתתפים. אמנם אפשר להעריך שכל אותם יצרנים ביחד לא מייצרים את מספר השעונים שרולקס מייצרת בשנה או מוכרים בסכום הכולל של רולקס, טודור ופטק פיליפ, אבל עדיין מדובר במציגים שעבורם התערוכה מהווה ככל הנראה את המקום היחיד להציג את הדגמים החדשים שלהם ולנסות לזכות בקצת תהילה. סביר להניח שגם מנהלי באזלוורלד יעשו מאמצים כבירים להמשיך ולקיים את התערוכה באמצעות שינויים בתערוכה שיהפכו אותה לנגישה יותר עבור המציגים והמבקרים בתערוכה. אז אולי התערוכה לא תהיה יוקרתית וחשובה כפי שהיא הייתה בעבר, אבל הגורו עדיין מאמין בסיכויים של התערוכה להמשיך ולהתקיים. אחרי הכל, אם היא שרדה את מלחמת העולם השנייה, מה זה קורונה ונטישה של רולקס בשבילה …