אחד הסימנים המסחריים המוכרים ביותר והמזוהים ביותר עם הצלחה ברחבי העולם הוא הסמל – לוגו של רולקס, יצרנית שעוני היוקרה השוויצרית – הכתר האיקוני מעל למילה רולקס באנגלית. רולקס הוא ללא ספק מותג שעוני היוקרה המוכר והידוע ביותר בעולם, כשהחברה הפכה לשם נרדף לתחום שעוני היוקרה. בקרב רבים ברחבי העולם ישנה תפיסה (די מוטעית, אבל זה נושא לדיון אחר) שאם אתם הבעלים של שעון רולקס, ככל הנראה “עשיתם את זה” והצלחתם בחיים. זה לא משנה איך אתם מתייחסים לרולקס, כפריט יוקרה עם דיוק ושלמות קיצונית, שאפשר וצריך להעריך בגלל האומנות הרבה שמושקעת ביצירת שעוני החברה או כסמל להצלחה, רולקס רכשה את המוניטין הזה בעבודה קשה ועקבית לאורך שנים רבות, עד שהגיעה למצב שבו הסמל של החברה הפך לכל כך מזוהה. למעשה, הלוגו של רולקס הוא לפעמים הסיבה היחידה שאנשים רוכשים שעון של החברה. המיתוג והפרסום של החברה כל כך טובים, שאנשים שרוצים להבליט את המעמד שלהם מוכנים להוציא אלפי דולרים כדי להיות הבעלים דווקא של שעון של רולקס ולא של מותג אחר, לפעמים יקר בהרבה מהשעונים של רולקס. אבל איך בעצם נולד השם רולקס ואיך נולד הלוגו של רולקס? מוזמנים לגלות ביחד איתנו. 

הימים הראשונים של החברה 

בשנת 1905, כשהוא בן 24 בלבד, גיל בו צעירים ישראלים בדיוק חוזרים מהטיול הגדול במזרח או בדרום אמריקה ומתחילים להתלבט מה והיכן ללמוד באקדמיה, מחליט האנס וילסדורף, בריטי ממוצא גרמני, להקים בלונדון שבאנגליה (כן, לא בשוויץ, בניגוד למה שרבים חושבים) להקים חברה שתייצר שעונים חדשניים. חשוב להדגיש כי באותן שנים, שעון יד היה בגדר חלום ואם הייתם פונים ברחוב לשאול אדם מה השעה, הוא ככל הנראה היה מוציא מהכיס שלו שעון כיס, פותח באלגנטיות את המכסה שלו ואומר לכם מה השעה. וילסדורף נעזר בגיסו, אלפרד דיוויס, כשאף אחד מהשניים לא היה שען (וגם לא היה שוויצרי …). השניים מחליטים לייבא מנגנוני שעונים שיוצרו על ידי הרמן אגלר בשוויץ ולהרכיב אותם בשעונים בגופי שעונים שיוצרו על ידי חברות כמו דניסון ואחרות. 

למעשה, השניים בעצם ייצרו שעוני יד מוקדמים מאוד (באותן שנים מדובר היה עדיין בפריט חדשני שטרם הפך לפופולרי או מוכר כל כך כפי שהוא נפוץ כיום) ומכרו אותם לתכשיטנים, אשר שמו את שמם על לוחות השעונים. בחלק מהשעונים המוקדמים של השניים מאותה תקופה ניתן למצוא את הכיתוב “W&D” – ראשי התיבות של שניהם. 

החברה נרשמה במקור כ-Wilsdorf and Davis (וילסדורף ודיוויס), כשבשנת 1908 וילסדורף רושם את השם רולקס כסימן מסחרי ופתח משרדים בעיר לה שו-דה-פון (La Chaux-de-Fonds) שבשוויץ, אחת הערים המזוהות ביותר עם תעשיית שעוני היוקרה עד לימים אלו. ב-15 בנובמבר 1915 רולקס נרשמה כחברה – Rolex Watch Co. LTD. 

מאיפה הגיע השם רולקס?

מאיפה אבל מגיע השם רולקס ומה המשמעות של השם? שאלה טובה. בניגוד ליצרניות שעונים אחרות שלשם שלהן יש משמעות, כמו זניט (נקודה דמיונית הנמצאת על כיפת השמים מעל לראש המתבונן) או פטק פיליפ (שמות המייסדים אנטוני פטק ואדריאן פיליפ), לשם רולקס אין שום משמעות והמקור שלו לא ברור עד היום. חובבי שעונים ברחבי העולם יודעים לספר כי לוילסודרף היה חשוב למצוא שם שיהיה קל לבטא בכל שפה. אבל מלבד התנאי הזה, וילסדורף ודיוויס הציבו עוד מספר קריטריונים לבחירת השם. השם צריך היה להיות קצר, כך שהוא יהיה קליט ויהיה קל לזכור אותו. קריטריון נוסף – השם צריך להיות מספיק קצר כדי שהוא ייכתב וישמע בצורה זהה בכל שפה. עוד קריטריון – השם צריך היה להראות טוב על לוחות השעונים ורכיבים שונים במנגנון השעון. אבל אנחנו עדיין לא יודעים, מאיפה הגיע השם רולקס? 

הלוגו של רולקס על לוח שעון דייטג'אסט 31. מקור - באזלוורלד.
הלוגו של רולקס על לוח שעון דייטג’אסט 31. מקור – באזלוורלד.

אחת ההערכות היא כי מקור השם בביטוי הצרפתי “Horlogerie Exquise” שמשמעו “מצוינות בשענות”. גרסה אחרת טוענת כי מקור השם בצליל שנשמע ממתיחת קפיץ השעון. באתר Rolex.org, שהשיקה רולקס בעצמה בשנת 2018 כהוקרה למורשת של האנס וילסדורף, מייסד החברה, ניתן למצוא גרסה נוספת, שאם לא הייתה מופיעה באתר שהוקם על ידי רולקס, לא בטוח שהייתה זוכה לפרסום בכלל. על פי אותה גרסה, לאחר שדיוויס ווילסדורף הכינו את רשימת הקריטריונים לבחירת השם, וילסדורף נטל לידיו את מלאכת בחירת השם לחברה של השניים. וילסדורף התחיל פשוט לרשום את אותיות ה-ABC ולנסות צירופי אותיות שונים. 

השד שלחש לוילסדורף את השם רולקס 

“זה נתן לי כמה מאות שמות”, הסביר וילסדורף אז. “אבל אף אחד מהם לא הרגיש נכון.” ואז הגיעה ההשראה בקול זעיר. וילסודרף מספר כי בוקר אחד, בעודו יושב בקומה השניה של אומניבוס (כרכרה רתומה לסוסים ששימשה כאוטובוס עירוני באותן שנים) הוא שמע קול. “שד לחש ‘רולקס’ באוזניי”, אמר וילסדורף, כשהוא מחליט לקרוא לחברה בשם זה. 

לאחר שהוחלט על השם, נשארה לשניים משימה נוספת. בחירת לוגו שיתאים לרולקס ולתדמית ששני מייסדי החברה ניסו לשדר. בשנת 1925 השניים רושמים כסימן מסחרי את הסמל המוכר כל כך היום של הכתר בעל חמשת הקצוות עם הנקודות העגולות, שהפך לסמל איקוני של מצוינות ובלעדיות. 

הלוגו של רולקס בין השנים 1905 ל-1965.
הלוגו של רולקס בין השנים 1905 ל-1965.

מה זה לוגו בכלל? 

לפני שנתייחס ללוגו של רולקס, בואו נדבר קצת על מה זה לוגו בכלל. כדי להבין מה זה לוגו, אנחנו צריכים קודם כל להבין מה המטרה העיקרית של לוגו. בבחירה ועיצוב של לוגו צריך לקחת כמטרה להפוך את הלוגו לאמצעי לזיהוי מיידי, סמל מעורר אמון, סמל להערצה, נאמנות ועליונות מרומזת. לוגו הוא אחד ההיבטים של מותג מסחרי או היישות הכלכלית של החברה. הצורות, הצבעים, הגופנים והעיצוב שלו בדרך כלל אמורים להיות שונים מסמלים אחרים באותה נישה בשוק.

פול רנד, מגדולי המעצבים בעולם אמר “לוגו הוא דגל, חתימה, מגן, שלט רחוב. לוגו אינו מוכר ישירות. הוא מזהה. לוגו הוא לעיתים רחוקות תיאור של עסק. לוגו שואב משמעות מאיכות הדבר שהוא מסמל ולא להיפך. לוגו פחות חשוב מהמוצר שהוא מסמל. מה שהוא מייצג חשוב יותר ממה שהוא נראה. נושא הלוגו יכול להיות כמעט כל דבר”. 

אז איך מייצרים לוגו טוב? לוגו טוב הוא ייחודי, מעשי, גרפי ובניגוד למה שרבים חושבים – הוא צריך להיות פשוט בצורה שלו. בנוסף – הוא צריך להעביר את המסר המיועד של הבעלים. מאחורי לוגו יעיל עומדים לרוב “מושג” או “משמעות”, כשהלוגו אמור להעביר את המסר של בעלי החברה. הלוגו צריך להיות ניתן להדפסה בכל גודל וברוב המקרים, הלוגו צריך להיות יעיל ומזוהה גם ללא צבעים. לוגו מוצלח מסתכם בשני דברים – קונספט וביצוע נהדרים. 

חמשת העקרונות לעיצוב לוגו יעיל הם – 

  1. פשטות (תחשבו על הלוגו של נייק).
  2. בלתי נשכח (תחשבו על מקדונלדס, קוקה-קולה, מרצדס).
  3. נצחי (תחשבו על וולקסווגן, פורד).
  4. מגוון (מתאים למגוון רחב של שימושים וגדלים שונים, משלט חוצות ועד נייר מכתבים או בול).
  5. מתאים (מתאים לרוח החברה ולמטרות שרוצים לשדר באמצעותו).

בואו ונכיר את הלוגו של רולקס ונראה כיצד הוא עונה על העקרונות הללו ומה הוא מייצג. 

הלוגו של רולקס

ראשית כל נציין כי אנחנו מתייחסים אמנם ללוגו הנוכחי של רולקס, אבל לאורך השנים הלוגו של רולקס עבר אמנם מספר שינויים, אבל כולם היו קטנים מאוד והלוגו של רולקס לא השתנה יותר מדי במרוצת השנים, כפי שניתן לראות בסרטון הבא – 

הלוגו של רולקס הוא כאמור כתר בעל חמש קצוות-עטרות עם נקודות. הלוגו יופיע לבדו על צמידי השעונים של החברה, על כתר השעון (הרכיב שבאמצעותו מכוונים את השעה וניתן למתוח את הקפיץ במנגנון מכאני) ועל לוחות השעונים של החברה. כשהוא נמצא על לוחות השעונים, הוא יופיע מעל למילה רולקס, כמו גם בפרסומים רשמיים של החברה. 

הלוגו הנוכחי של רולקס.
הלוגו הנוכחי של רולקס.

יש האומרים כי צורת הכתר מסמלת כוח ויוקרה, כמו כתר שלובשים מלכים. אחרים אומרים כי צורת הכתר מייצגת את חמש האותיות המרכיבות את השם רולקס. גרסה נוספת טוענת כי חמשת הקצוות מייצגים את חמש האצבעות בכף היד של בני אדם. 

המשמעות ההגיונית ביותר לכתר בלוגו של רולקס, היא גם הפשוטה ביותר. כתר – כיסוי ראש סמלי שנלבש באופן מסורתי על ידי אנשי מלוכה ודת, המסמל כוח, יוקרה, סמכות וכבוד. רולקס מתרגמת את כל המונחים האלה לשעונים שלה, לא רק עם ההצלחה של לוגו הרולקס האייקוני מבחינת זיהוי והכרת המותג, אלא גם בדרך שבה מרגישים באמצעות בעלות על שעון רולקס. 

רבים יגידו כי כשעונדים של רולקס מרגישים כאילו לובשים כתר, מרגישים כבוד ופריבילגיה. אחרים טוענים כי רולקס הוא “המלך של כל השעונים”. למרות שממש כמו עם השם רולקס, החברה מעולם לא סיפקה הסבר כלשהו לבחירה בכתר כלוגו של החברה, יכול להיות שההסבר הטוב ביותר לבחירה בכתר מגיעה מהסלוגן המוכר כל כך של החברה – “A Crown For Every Achievement” – כתר לכל הישג. שוב פעם, כפי שרבים מהבעלים של שעוני רולקס יכולים להעיד, שעון רולקס מהווה פעמים רבות פרס או מתנה על השגת מטרה או הישג כזה או אחר, הגעה לגיל מסוים או מינוי לתפקיד בכיר כזה או אחר, כששעוני רולקס הפכו למתנות פופולריות ביותר בקרב שכבות אוכלוסיה עשירות ברחבי העולם והמוערכות ביותר בכל אירוע. 

הלוגו של רולקס – פונט וצבעים

יש לא מעט מחשבה גם מאחורי המילה רולקס כפי שהיא מופיעה בלוגו. ראשית, המילה מופיעה באותיות גדולות. הבחירה באותיות גדולות לא מקרית. אותיות גדולות משדרות עוצמה, סמכות ואפילו אגרסיביות. הן אמורות “להחזיק” משקל ויזואלי משמעותי ולהוות חלק משמעותי בלוגו. אותיות גדולות גם עובדות טוב יותר עם שמות מותג קצרים. 

הפונט שבו משתמשים לכתיבת השם רולקס הוא פונט גרמונד שעבר שינויים קלים. הפונט גרמונט נקרא על שם המו”ל הצרפתי קלוד גרמונט (נכתב גם כגרמונד), שחי במאה השש עשרה. הפונט הוא פונט סריפי (פונט עם תגים- קצוות בקצה האותיות), סגנון פונט המתאים במיוחד לשימוש בסמלים אבל גם ובעיקר בדפוס. 

הלוגו של רולקס בין השנים 1965 ל-2002.
הלוגו של רולקס בין השנים 1965 ל-2002.

אנקדוטה משעשעת סביב הפונט גרמונד שלא קשורה ללוגו של רולקס. בשנת 2014 התפרסם כי נער בן 14 בשם סוביר מירצ’נדני מפנסילבניה שבארצות הברית, הגה רעיון פשוט שיכול לחסוך כסף רב באמצעות שינוי גופן בהדפסה. סוביר בדק את משקלם של דפים שעליהם הדפיס באמצעות מדפסת הזרקת דיו באמצעות פונטים שונים וגילה כי שימוש בפונט גרמונד דק, במקום פונטים “עבים” יותר, יכול להפחית את צריכת הדיו בכ-24 אחוזים ובכך לחסוך כ-21 אלף דולרים בשנה רק בשכונה שבה נמצא בית הספר שלו. הוצאות הממשל בארצות הברית על הדפסה עמדו באותה שנה על 1.8 מיליארד דולר בשנה, כך שאפשר רק לדמיין את החסכון הצפוי מאימוץ ההצעה של מירצ’נדני על ידי הממשל בארצות הברית. בכיר בלשכה הממשלתית להדפסה בארצות הברית אמר כי העבודה של מירצ’נדני “יוצאת דופן”, אם כי לא ברור אם ההצעה אומצה על ידי הממשל. 

נחזור ללוגו של רולקס. אמנם סביר להניח שרולקס לא בחרה בפונט כדי לחסוך בעלויות הדפסה, אבל כבר הבנו כיצד הפונט עוזר לרולקס לשדר מסר של עוצמה וסמכות. עכשיו נעבור לצבעים. 

בכל הקשור לצבעים, רולקס בחרה בגוון Metallic Sunburst (גוון A37E2C#) בכתר הזהב, גוון המשלים בצורה נהדרת את גוון ה-Kadmium Green (גוון #006039) המשמש בשם המותג. הבחירה בצבע הזהב ברורה כמעט כמו הבחירה בכתר. מעבר לעובדה שמדובר בצבע הטבעי לכתר, הצבע משדר יוקרה ושפע, כמו גם את המתכת היקרה בה רולקס משתמשת לייצור חלק נכבד מהשעונים שלה (רולקס היא יצרנית שעוני הזהב הגדולה בעולם והיא מייצרת מעל ל-200 אלף שעוני זהב בשנה, כ-40 אחוזים משעוני הזהב המיוצרים בעולם מדי שנה). הצבע הירוק ובייחוד הגוון הספציפי שבו משתמשת רולקס מייצג עושר וכסף, אלמנטים נוספים שמתחברים היטב למותג רולקס ולתדמית שהוא אמור לשדר. 

הלוגו של רולקס – לסיכום

כיום, הלוגו של רולקס הוא בין הלוגואים האייקונים והמזוהים ביותר בכל הזמנים, לצד סמלים כמו מרצדס, אפל, קוקה קולה או אפל. אפילו מי שלא חובב שעונים או מעולם לא הסתובב עם שעון על פרק ידו, מכיר את הלוגו של החברה ואת מה שהוא משדר – יוקרה, כבוד ובלעדיות. למעשה, הלוגו של רולקס הפך כיום לאחד הדברים הראשונים שבודקים כשקונים שעון חדש או שעון יד שניה של החברה, כדי לוודא שלא רוכשים שעון מזויף (רולקס היא החברה שזוכה למספר הגבוה ביותר של זיופים לשעונים שלה מדי שנה ברחבי העולם). רוכשי שעונים יתבוננו קודם כל בלוגו – בכתר ובמילה רולקס, כדי לוודא ששעון הרולקס שהם רוכשים הוא אותנטי (כמובן שיש עוד לא מעט סימנים שצריך לבדוק, אבל גם זה לפעם אחרת). 

הלוגו של רולקס על צמיד של שעון של החברה. מקור - רולקס.
הלוגו של רולקס על צמיד של שעון של החברה. מקור – רולקס.

למרות התחרות הקשה בשוק השעונים, עם יצרניות שעונים רבות המציגות באופן קבוע שעונים שוויצריים יוצאי דופן ועם מורכבות הורולוגית גבוהה בהרבה מהשעונים של רולקס, עדיין אף חברה לא מצליחה להתחרות ביוקרה ובהכרה הרחבה כל כך שהמותג רולקס מגלם. בין היתר, העובדה הזאת נובעת מהלוגו האייקוני של החברה והמיתוג המוצלח שנלווה אליו. 

רולקס, שהפכה כאמור לשם נרדף ליוקרה, עושר והצלחה, שולטת ללא עוררין באומנות המיתוג המוצלח, כשהלוגו של החברה הוא רק אחד האמצעים להשיג את המטרה הזאת. רולקס דורגה במקום ה-78 בדירוג המותגים היקרים ביותר בעולם של פורבס בשנת 2019, כשהיא מוערכת בשווי מותג של כ-9.1 מיליארד דולר. באותה שנה החברה נבחרה בפעם הרביעית ברציפות כחברה המכובדת ביותר בעולם, כשהיא יצרנית שעוני היוקרה היחידה שמצליחה להיכנס לעשרת המקומות הראשונים בדירוג ה-RepTrak 100. 

לסיכום, הלוגו של רולקס הוא דוגמה נפלאה למיתוג יוצא דופן. רולקס יצרה בהצלחה סמל שמצליח לעמוד במבחן הזמן. סמל שמוכיח את הצלחת החברה ומחזק את הנוכחות המתמשכת שלה, מעל למאה שנה מאז הקמתה, כשעבור רבים, לראות את הלוגו של החברה בכל פעם שהם מסתכלים על פרק ידם מהווה סיבה מספיקה לרכישת שעון יוקרה דווקא של החברה ולא של חברה אחרת. אז בין אם אתם חובבי המותג רולקס, סנובי שעונים שנוטים לזלזל בשעונים של החברה וב”פשטות” שלהם (בואו נשאיר את הויכוח הזה לפעם אחרת) או אנשים מהשורה שלא מבינים כלום בשעונים, עם דבר אחד אתם לא יכולים להתווכח – ההצלחה של רולקס וההצלחה שלה ביצירת לוגו על זמני, שהפך במרוצת השנים לאחד הסמלים המזוהים ביותר והיוקרתיים ביותר בעולם.