בית השענות של בריגה התאפיין בייחוד בקהל לקוחותיו, שכלל בין היתר מדינאים רמי מעלה, אמנים, מלחינים,סופרים וכ’ו..
הבאתי לכם כאן טעימה קטנה מהאנשים הגדולים שראו בבית השענות של בריגה מעין מוקד עליה לרגל לצורך שאיבת השראה, הזמנת שעוני עילית נצחיים וכמובן הרצון העז להתקרב לאותו מח הנדסי מבריק שהיה אחראי ליצירות הגדולית ביותר.

“ויקטור הוגו”

שנת 1864 היתה שנה קשה ומשמעותית עבורו של בית השענות הנצחי של בריגה.
צאצאיו של בריגה לא מצאו עניין מיוחד להמשיך את מפעל החיים העצום והאדיר של אביהם.
הם העדיפו כל אחד מהם לעסוק במקצועות אחרים כמו חשמל או תעופה.
לאחר 6 שנים של חוסר ודאות החליטו למכור את בית השענות לבחור בשם “אדואד בראוון”.
אדוארד שהעריץ את בית בריגה ואת פעלו הבין את המשמעות ההסטורית והמשפיעה של בית השענות והיה נחוש להמשיך את אותה מסורת ענפה שהתחילה בשנת 1755.

באותה תקופה הסופר הצרפתי ויקטור הוגו שהיה אחד מן הלקוחות המוערכים של בית בריגה, הזכיר את בריגה ביצירותיו הרבות במטרת מחווה לשען האגדי.
אמנם בית בריגה כבר לא נמצא בידיי משפחתו , אך הלקוחות הרבים נשארו נאמנים לבית השענות הוותיק ושמו עדיין הדהד למרחקים.

ויקטור הוגו שמוכר יותר כסופר של התקופה הרומנטית בצרפת והיה אחראי על יצירות רבות וביניהן יצירת המופת “הגיבן מנוטרדם” ,שעובדה לסרטים מחזות וסיפורים.

ויקטור הוגו. מקור: ויקיפדיה

“ארתור רובינשטיין”

הפסנתרן האגדי ארתור רובינשטיין האגדי היה נחשב לווירטואוז ופנומן יחיד בדורו.
כשרונו הרב בלט בעיקר בביצוע יצירותיו של המלחין שופן, וכמומחה במוזיקה הספרדית ועליה הוא זכה בתהילה בין לאומית , מפני עצם פיתוחה ועידודה בקרב מוזיקאים רבים.
הוא נולד בפולין ב 1887 למשפחה יהודית,
את קונצרט הבכורה שלו נתן בברלין בשנת 1900. ולאחר מכן הופיע ברחבי גרמניה והמשיך את לימודי הפסנתר עם “איגנצי יאן פדרבסקי” מלחין פולני ופוליטיקאי שייצג את פולין בועידת השלום בפריז, ואף היה מאלו החתומים על הסכם וורסאי.

רובינשטיין היה מוכר כאחד הלקוחות ההדוקים ביותר של בית השענות של ברגה.
תמיד כשהיה בפריז לצורך קונצרטים היה שם חוצה לו להנאתו את רחובותיה היפים של פריז ושם פעמיו אל עבר הבוטיק הנכסף של ברגה.
שם היה שוטף את עיניו ביצירות הנעלות של בית השענות ושואב השראה רבה.

לרובינשטיין היה אוסף ייחודי של שעוני בריגה שהיו נחשבים לאוצר הגדול שלו, אך אחד הדגמים שהיה אהוב עליו ביותר היה הדגם המיוחד והעתיק 1682, שיוצר בשנת 1822 עבור “הרוזן פאנין”, אריסטוקרט ופוליטיקאי רוסי.

השעון היה בעל צורה אליפטית ייחודית שלפני שנמסרה לרובינשטיין עברה שיפוץ בבית השענות של ברגה .

ארתור רובינשטיין. מקור: ויקיפדיה

“אנורה דה בלזק”

אחד הדברים שאפיינו יותר מכל את בית השענות של אברהם לואי בריגה הוא קהל הלקוחות שהיה מורכב מאמנים רבים ואנשי רוח שראו בשעוניו של בריגה יצירות אמנות עילאיות.
השעונים של השען הגאון נתנו להם השראה רבה והם “כאמנים לאמן” , העריכו את מורכבותם הרבה
ועקב כך הוזכרו השעונים של בריגה בכתביהם. כדוגמאת הסופר הצרפתי הידוע – “אנורה דה בלזק”
שהיה אחד הסופרים הגדולים והמשפיעים ביותר במאה ה-19.
בלזק נולד בשנת 1799 בעיר טור שבצרפת.
הוא גדל לתקופת “הרסטורציה”(התקופה בין נפילתו של נפוליאון לבין “מהפיכת יולי 1830”).
בלזק גדל כנער עם דמיון מפותח שבכל זמנו הפנוי היה עוסק בקיאה ובכתיבה.
במהלך צעדיו הראשונים בתחום הספרות נכשל בלזק לא פעם.
אך חריצותו ודבקותו במטרה הביאו את יצירותיו לכדי הוקרה והערכה של רבים והוא הפך לאחד הסופרים המוערכים ביותר.
בלזק היה אחד הסופרים הפוריים והחרוצים ביותר הידועים בתולדות הספרות, ונהג לכתוב כ-15 שעות ביממה.
בלזק כינה את שעון הבריגה שהיה ברשותו “יצירת מופת” וכשחיפש השראה ליצירה חדשה נהג בלזק להביט בשעון ולשאוב השראה מהיצירה העל זמנית והמורכבת של בריגה.
“השען הגאון”.. כך כינה בלזק את בריגה ונהג לפקוד את בית השענות שלו בשביל להביט במכניקה המורכבת ולמצוא השראה לכתביו.
כהערכה לאמנותו של בריגה נהג בלזק להזכיר את שעוני הבריגה בכתביו השונים ולתאר אותם כחפץ בעל יופי אין סופי.

בלזק במודעה פרסומית. מקור: אתר בריגה הרשמי

בספרו הידוע שיצא ב 1833 “יוג’ין גרנד” תיאר בלזק את שעון הבריגה של גיבור הספר..

“הוא שלף את שעון הבריגה הדק “והטעים” ביותר שבריגה הכין מעולם. מפואר, השעה היתה אחת עשרה,כבר הייתי ער מוקדם” .

כמו כן ביצירתו “הקומדיה האנושית” ( אוסף של כ-100 רומנים וסיפורים המתארים את החברה הצרפתית לכל סוגיה ומעמדותיה).
הזכיר בלזק את שעוני בריגה בשניים מן הרומנים שכתב..

“הוא הסתובב לעבר האח, לפתע הבחין בתיבה קטנה ומרובעת עליה, הוא פתח אותה ולפתע גילה פיסת נייר המכסה שעון בריגה”
(מתוך הרומן “אישה עזובה”)

“שרשרת זהב עדינה השתלשלה מכיס מעילו,שם היה ניתן לראות שעון שטוח. הוא בדיוק השתעשע במפתח “המחגר” שבריגה בדיוק הוציא” .
(מתוך הרומן “מוסד הרווקות”).

בתמונה מצורפת פרסומת לשעון בריגה עם דיוקנו של “בלזק” בצירוף הציטוט המוכר על שעון הבריגה מהספר “יוג’ין גרנד”.

“אלכסנדר פאולוביץ'”

שליט רוסיה הצאר אלכסנדר פאולוביץ,( המכונה “אלכסנדר הראשון”) , עלה לשלטון בשנת 1801
והיה ידוע כשליט בעל תפיסה ליברלית וזכור במיוחד כאחראי למלחמת החורמה בשחיתות הגורפת, בעת שלטונו.
יריבות קשה היתה לו לקייסר עם שליט צרפת נפוליאון, וכחלק מהצעדים שנקט בעקבות היריבות בינהם, היה מניעת כניסתם של מוצרים תוצרת צרפת לשטחה של רוסיה.

עד כאן הכל טוב ויפה…. רק ישנו פרט קטן וחשוב שהצאר היה אחד מלקוחותיו ההדוקים ביותר של בית בריגה האגדי.
ועל פי כמה עדויות למרות ההגבלות שעשה בעקבות היריבות עם נפוליאון והאומה הצרפתית , היה נוהג הצאג באופן חשאי לפקוד את בית השענות של בריגה ולהחיות את נפשו ביצירותיו הנעלות של קייסר ההורולוגיה.

“אטורה דה בוגאטי”

השעון של אטורה דה בוגטי. מקור: אינסטגרם של בריגה הרשמי

אחד הדברים היפים שאפיינו את בית השענות של בריגה, זה קהל הלקוחות המגוון שלו.

היצירה הזו נעשתה בהזמנה אישית על ידי “אטורה בוגאטי” , יצרן ומתכנן מכוניות איטלקי, ומייסד חברת ייצור המכוניות בוגאטי.

ואף על פי שנולד באיטליה, חברת המכונית בוגאטי הוקמה בבמחוז אלזס, שכיום הוא חלק מצרפת. החברה נודעה בשל ההנדסה המתקדמת, האיכות הגבוהה והצלחתה במירוצי הגרנד פרי הראשונים. בוגאטי הייתה הזוכה הראשונה של גרנד פרי מונקו.

בוגאטי היה לקוח ותיק והדוק של בית בריגה.

הוא ביקש שעון מיוחד בכדי שיוכל להניח במכוניתו המפוארת.

השעון עשוי מתכת ומצופה כרום, מכיל כרונוגרף מיוחד בהשראת עולם הרכבים , ובעל שמורת כח של שמונה ימים.

כמו כן על השעון נכתבה הקדשה מיוחדת עבור בוגאטי שהיה מהלקוחות המזוהים וההדוקים שנהגו לפקוד בתידירות גבוהה את בית השענות של בריגה.

“ג’ואקינו רוסיני”

המלחין האיטלקי הידוע “ג’ואקינו רוסיני” היה לחובב בריגה נלהב, כאשר שעונו האישי מבחינתו היה ליצירת מופת ולאוצר של ממש.
שעון הבריגה של רוסיני (ה-בריגה 4604 המיתולוגי).
השעון בהתחלה היה שייך לאחד הבנקאים הגדולים באותה התקופה שרכש אותו בשנת 1828 ולאחר מכן עבר השעון לאחת מן הכנסיות באותו אזור ולבסוף הגיע לידי רוסיני שהיה נחוש לרכוש את יצירת המופת.
בשנת 2010 הוציאו בריגה את דגם “la musicale”
שעון מיוחד ומדהים בהשראת עולם המוזיקה הקלאסית כמחווה לרוסיני וליצירותיו החשובות.
קייס השעון עשוי זהב 18 קראט כאשר מסביב לקייס חרוטים תווי מוזיקה בדיוק רב.
הלוח הפנימי עשוי בעבודת גילושה מסורתית ומרהיבה כיאה לשעוני בריגה
ובלחיצה על כפתור הממוקם בצד השעון, הלוח מתחיל להסתובב ומתחילה להתנגן אחת מיצירותיו המדהימות והמוכרות של רוסיני הנקראת “הגנב”.

רוסיני. מקור: אינסטגרם של בריגה הרשמי

זוהי רק כטיפה בים, לקשר המיוחד של בית השענות העתיק של בריגה לבין לקוחותיו האדוקים שראו בבריגה מעבר למותג שעונים.