תעשיית השעונים בשוויץ מהווה אמנם מקור לגאווה עבור השוויצרים, אך בהיותה כל כך חשובה, היא מפוקחת ומבוקרת על ידי גופים ממשלתיים ובעיקר על ידי COMCO – נציבות התחרות השוויצרית, הגרסה השוויצרית לרשות התחרות הישראלית. הפיקוח של COMCO (מוכרת גם בשם הגרמני שלה – WEKO) נועד להסדיר את התחרות בתעשיית השעונים השוויצרית ולאפשר תחרות הוגנת ולנסות למנוע ממונופולים לנהל את התעשייה כרצונם.

ההתערבות של COMCO הכרחית במיוחד, לאור העובדה שככל שנדמה לנו לפעמים כי תעשיית השעונים השוויצרית ענקית, מדובר בסופו של דבר במדינה לא גדולה במיוחד, כשהמודל סביבו בנויה התעשייה מזה מאות שנים, מחייב את יצרניות השעונים השונות לרכוש רכיבים שונים, החל מרצועות ועד למנגנוני שעונים, אחת מן השנייה.

בשבועיים האחרונים התחוללה דרמה של ממש סביב תעשיית השעונים, כאשר דיווחים שונים גרסו כי ETA, יצרנית המנגנונים האוטומטיים אולי המוכרת ביותר בתעשיית השעונים, שהיא חלק מקבוצת סווטש, תפסיק לשווק מנגנונים לשעונים לחברות שהן לא חלק מהקבוצה בשנת 2020. לא נכנס לרשימת הדגמים האינסופיים שמשתמשים במנגנונים של ETA ונסתפק בלהזכיר כי כמעט אין יצרנית שעונים שלא השתמשה או משתמשת במנגנונים של ETA לדגם כזה או אחר שלה לאורך השנים.

סערה בת 15 שנה

הפעם האחרונה בה הופיע איום כזה הייתה לפני כ-15 שנה, כשבזמנו האיום של ETA דווקא גרם לפרץ של יצירתיות בתעשיית השעונים, כשיצרניות רבות חששו מההחלטה של ETA וההשלכות שלה והחליטו לפתח מנגנונים בעצמן. החל משנת 2002 ועד לשנת 2008 התקיימו דיונים בין ETA או בעצם קבוצת סווטש הענקית, שנחשבת לגוף משמעותי בשוויץ בעל קשרים עסקיים ופוליטיים חשובים, כש-ETA רוצה להפסיק לשווק מנגנונים לחברות שהן לא חלק מקבוצת סווטש, בעוד COMCO מחייבת אותה להמשיך ולספק אותם ליצרניות הללו. בשנת 2013 התקבלה החלטה שחייבה את ETA להמשיך לספק מנגנונים ליצרניות שהן לא חלק מקבוצת סווטש, עד לשנת 2019. ההסכם אף קבע את מספר המנגנונים וכושר הייצור שעליו חייבת לשמור קבוצת סווטש.

מטה קבוצת סווטש. מקור - קבוצת סווטש.
מטה קבוצת סווטש. מקור – קבוצת סווטש.

גם אז, בשנת 2013, ההחלטה הזאת גרמה ליצרניות אחרות להבין כי הן לא יכולות להמשיך ולהתבסס על מנגנונים של ETA לאורך שנים, מה שגרם להן לנסות ולפתח מנגנוני אינהאוס, מה שהוביל למספר מנגנוני אינהאוס משמעותיים שראינו בשנים האחרונות, דוגמת מנגנוני האינהאוס של טודור וברייטלינג.

ההסכם שהתקבל בשנת 2013 קבע כי קבוצת סווטש תמשיך לספק מנגנונים לתעשיית השעונים השוויצרית, אם כי במספרים נמוכים יותר מדי שנה בשנה, כשבשנת 2019 תוכל ETA או קבוצת סווטש, תלוי איך אתם רוצים לקרוא לה, להפסיק לשווק מנגנונים ליצרניות אחרות.

ב-15 לדצמבר התפרסמו דיווחים לא מאומתים בעיתונים בשוויץ כי קבוצת סווטש הודיעה כי החל משנת 2020 היא תפסיק לשווק מנגנונים מחוץ לקבוצה, כשהדיווחים הללו עוררו סערה של ממש בתעשייה ובשוויץ כולה.

ספקית המנגנונים הגדולה בעולם כיום – סליטה או ETA ?

על פי דיווח של ה-Grenchner Tagblatt, עיתון מקומי בגרנשן, בה ממוקמים רוב המפעלים של ETA, סיפקה ETA בשנת 2019 כ-500 אלף מנגנונים ליצרניות מחוץ לקבוצת סווטש במהלך 2019. לאור המספרים הללו, לא קשה להבין כי במידה וההחלטה של ETA וקבוצת סווטש לא לספק יותר מנגנונים ליצרניות מחוץ לקבוצה, סביר להניח כי משמעות ההחלטה הייתה סגירה של לא מעט יצרניות שעונים קטנות שהתבססו על מנגנוני ETA. קבוצת סווטש טוענת כי בשנים האחרונות ETA היא כבר לא ספקית המנגנונים הגדולה ביותר בתעשיית השעונים, כשהיא טוענת כי סליטה (Sellita) מחזיקה בכתר הזה היום, כשלטענת קבוצת סווטש סליטה סיפקה מיליון מנגנונים (פי 2 מקבוצת סווטש) לתעשיית השעונים בשנה האחרונה.

אחת הסיבות כי הסערה הזאת המתינה לימים האחרונים של 2019, היא בעקבות העובדה ש-COMCO ערכה סקר בין חברות השעונים בשוויץ לאורך תקופה של שמונה עשר החודשים האחרונים, שמטרתן לבדוק מהיכן הן רוכשות את המנגנונים שלהן ובאיזה כמויות, כשעל פי הדיווחים בעיתונות, התוצאות של הסקר הזה הגיעו רק בימים האחרונים, ממש ימים ספורים לפני שפג תוקפו של ההסכם בין ETA וקבוצת סווטש לבין ה-COMCO.

על פי ההסכם הקודם, קבוצת סווטש תהיה בעצם חופשית להחליט בעצמה אם היא רוצה להמשיך ולספק מנגנונים ליצרניות שעונים שהן לא חלק מקבוצת סווטש החל משנת 2020, כשבעצם ברור לכולם כי היא תעדיף שלא לספק יותר מנגנונים כאלו ותרצה לשמור אותן בתוך הקבוצה.

בשבועות האחרונים התפרסמו דיווחים לא מאומתים לפיהם ה-COMCO דווקא תחליט שקבוצת סווטש תהיה חייבת להפסיק לספק מנגנונים ליצרניות שלא מהקבוצה, כדי בעצם לפתח את התחרות בשוק ולגרום לאותן יצרניות לרכוש מנגנונים ממקורות אחרים או לפתח מנגנונים בעצמן, מבלי שניכנס למשמעויות ולמורכבות של הדבר. אך בניגוד לדיווחים הלא מאומתים הללו, אמש התפרסמה החלטה רשמית של ה-COMCO, שבעצם מאריכה את תקופת ההתחייבות של קבוצת סווטש לספק מנגנונים לתעשיית השעונים בשנה נוספת, עד ל-31 לדצמבר 2020, כשבהודעה של ה-COMCO נכתב כי ההחלטה הסופית בנושא תתקבל במהלך קיץ 2020.

ההחלטה של ה-COMCO – טובה לקבוצת סווטש? לתעשיית השעונים?

ההחלטה האם לחייב את קבוצת סווטש לספק מנגנונים לחברות שהן לא חלק מהקבוצה היא לא פשוטה עבור שני הצדדים. עבור קבוצת סווטש, מצד אחד הוצאת מנגנוני ETA מהשוק תועיל למותגי הקבוצה ותאפשר למותגי הבית של הקבוצה לספק מספר גדול יותר של שעונים. אך מצד שני, הדבר גם יפחית את עומס העבודה במתקני הייצור של הקבוצה, יוביל להפחתה במכירות של הקבוצה כולה (גם אם ההשפעה תהיה שולית). מבחינת ה-COMCO, מצד אחד אפשר לומר כי הפסקת השיווק של מנגנוני ETA תפתח את התחרות בשוק ותמנע מצב של מונופול, אך מצד שני מדובר ככל הנראה במכת מוות עבור היצרניות הקטנות, עם השפעה לא מבוטלת גם על התעסוקה במדינה, בין אם מדובר בעובדים של יצרניות שעונים קטנות ועד לעובדים במפעלי ETA עצמה.

אמנם כאמור, כיום ETA לא משמעותית ודומיננטית כפי שהייתה עבור תעשיית השעונים בתחילת שנות האלפיים, כשיצרניות רבות כאמור חששו מהמונופול שלה וההתבססות על מנגנונים שלה בלבד, אך עדיין מדובר בגורם משמעותי ביותר בתעשייה, שמייצר מנגנונים אמינים באיכות גבוהה ובמחיר נמוך יחסית, שמעט מאוד חברות יכולות לייצר. בין המנגנונים המפורסמים ביותר של החברה, שנמצאים באינסוף דגמים של שעונים, ניתן לציין את ה-2824, ה-2892 וכמובן ה-7750. סליטה אמנם משווקת כאמור מספר גדול יותר של מנגנונים, כשהבולטים שבהם הם ה-SW200, ה-SW300 וה-SW500, שנחשבים להעתק או אם תרצו מילה מכובסת יותר, למתחרים של ה-2824, ה-2892 וה-7750 (בהתאמה). עם זאת, סליטה לא ערוכה להתמודד עם העלייה בביקוש במידה וקבוצת סווטש אכן הייתה מפסיקה לשווק שעונים ליצרניות מחוץ לקבוצה.

קליבר 2824 וקליבר 7750 של ETA.
קליבר 2824 וקליבר 7750 של ETA.

חברות אחרות שמספקות מנגנונים לתעשיית השעונים השוויצרית, אם כי במספרים נמוכים הרבה יותר מהמספרים של ETA וסליטה, הן STP, ר”ת של Swiss Technology Production, יצרנית מנגנונים בשליטת קבוצת פוסיל ו-Soprod, שמשווקת העתקים של מנגנוני ETA, אם כי בהיקפים נמוכים משמעותית. עוד ניתן למנות את סייקו וסיטיזן (מיוטה) היפניות, אם כי כאן כבר נכנסים לוויכוח העתיק האם יצרניות מנגנונים שהן לא משוויץ לא פוגמות בעצם ביוקרה של תעשיית השעונים בשוויץ.

הסיבוב הבא במלחמה – בקיץ הבא

לאור ההחלטה שהתקבלה אמש, נראה כי הדרמה סביב האפשרות כי קבוצת סווטש תפסיק לשווק מנגנונים לחברות שהן לא חלק מהקבוצה תדחה עד לקיץ הבא, מה שייתן זמן נוסף ליצרניות קטנות וגדולות לחשוב ולתכנן את השנים הקרובות ולהפסיק להתבסס על מנגנוני ETA, כשהאיום על הפסקת השיווק של מנגנוני ETA נמצא ממש מעבר לפינה …