אם אתם עוקבים אחרי הכתבות שלנו לאורך השנים או עוקבים אחרי עולם השעונים, אתם כנראה יודעים-זוכרים שהובלו נחשבת ליצרנית השעונים שכולם אוהבים לשנוא. החברה הצעירה יחסית, במונחים של עולם השעונים השוויצריים, הצליחה ״לקנות״ לעצמה לא מעט שונאים לאורך השנים ולמרות שכיום היא מחזיקה בליין שעונים מכובד שכולל גם שעונים עם קומפליקציות מורכבות ויוקרתיות במיוחד, סביר להניח שכשאנחנו חושבים על הובלו, אנחנו חושבים על השעונים הפשוטים יותר של החברה ופחות על שעונים עם מנגנונים מתקדמים או שענות עלית. אבל גם הציניקנים הגדולים ביותר או אם תרצו, השונאים הגדולים ביותר של הובלו, לא יוכלו להתעלם מהשעון החדש של החברה, אותו השיקה הובלו במסגרת שבוע השעונים של קבוצת LVMH, שנערך השנה במיאמי שבארצות הברית. השעון החדש – MP-10 Tourbillon Weight Energy System, מגיע עם מספר קומפליקציות נדירות שמשולבות לראשונה ביחד בשעון אחד, אבל אם תשאלו אותנו, אנחנו בכלל מתרשמים ומתעניינים במנגנון הטעינה – ״הרוטור״, אם אפשר לקרוא לו כך, של השעון. מוזמנים להכיר את היצירה החדשה של הובלו ביחד איתנו. 

השעון החדש של הובלו עולה מיליון שקל והוא שווה כל שקל ...
השעון החדש של הובלו עולה מיליון שקל והוא שווה כל שקל …

השעון החדש של הובלו מגיע בגוף מלבני העשוי מטיטניום, באורך של 54.1 מ״מ וברוחב של 41.5 מ״מ. אמרנו מלבני? תרשו לנו לתקן את עצמנו, כי גוף השעון הוא לא בדיוק מלבני, אלא מעין מלבן עם שתי בליטות בחלק העליון והתחתון שלו. בבליטה העליונה אנו מוצאים את הכתר של השעון, כשהבליטה התחתונה, היא למעשה הטורביון של השעון, טורביון שמגיע בזווית-שיפוע (Inclined Tourbillon). 

MP-10 TOURBILLON WEIGHT ENERGY SYSTEM
MP-10 TOURBILLON WEIGHT ENERGY SYSTEM

כאמור, בחלק התחתון של גוף השעון אנו מוצאים את הטורביון, כשהוא נמצא בזווית ומוקף בטבעת המשמשת כטבעת השניות של השעון, עם חץ מתכתי עם משולש אדום בקצה שלו המצביע על השניות. מעל לחץ המצביע על השניות, אנו מוצאים חץ נוסף, המצביע לחלק התחתון של לוח השעון, אל עבר תצוגת רזרבת הכוח של המנגנון, שמגיעה בצורת דיסקית הצבועה בשחור ובירוק, כשהצבע הירוק מסמן מן הסתם את המצב שבו הקפיץ מתוח במלואו והצבע האדום מסמן את המצב שבו הקפיץ ללא מתיחה כלל. 

מעל לדיסקית רזרבת הכוח אנו מוצאים מלבן מתכתי, ובתוכו שני צילינדרים הממוקמים זה מעל זה. הצילינדר העליון משמש כתצוגת השעות של השעון, כשהצילינדר התחתון משמש כתצוגת הדקות של השעון. גם הצילינדרים הללו מגיעים עם חץ שמצביע עליהם, עם משולש אדום, כשעל החיצים מופיע הכיתוב HOURS (שעות) ו-MINUTES (דקות) בהתאמה. 

מנגנון הטורביון עם טבעת השניות מסביבו
מנגנון הטורביון עם טבעת השניות מסביבו

אם שתי הקומפליקציות הללו – טורביון זוויתי ותצוגת זמן באמצעות צילינדרים, נשמעות לכם מרשימות ומיוחדות, תרשו לנו לספר לכם שהובלו כבר הציגה אותן בעבר בשעונים שלה, אבל מה שהופך את השעון הזה למיוחד באמת מבחינתנו הוא דווקא מנגנון הטעינה שלו.

אם שמתם לב לתמונות של השעון עד לכאן, כנראה ששמתם לב כי בשני צדדי המנגנון-לוח השעון, אנו מוצאים מה שנראה כמו זוג קוביות שחורות על גבי קפיץ, כשעל הצדדים שלהן אנו מוצאים את המילה HUBLOT. למעשה, מדובר במנגנון המתיחה של קפיץ המנגנון, כשאותן ״קוביות״ הן למעשה משקולות העשויות מזהב לבן. 

משקולת זהב לבן
משקולת זהב לבן

המערכת הזאת, שנקראת linear winding mechanism – מערכת מתיחה ליניארית, מופיעה כאמור לראשונה בשעונים של הובלו, כשהיא נחשבת למנגנון-מערכת קשה מאוד ליישום. הובלו היא לא הראשונה להתנסות במערכת מתיחה ליניארית, כשבעבר ראינו ניסיונות של Corum ושל TAG Heuer לשלב מערכות מתיחה כאלו בשעונים שלהן. 

מערכת המתיחה של המנגנון
מערכת המתיחה של המנגנון

אחד השעונים המוכרים ביותר שהגיעו עם מערכת המתיחה הזאת הוא שעון המונקו V4 של טאג הויר. כשטאג הויר השיקה את השעון הזה עם מערכת המתיחה הליניארית, אז בתוך מנגנון שנועד לחקות מנועי בעירה של מכוניות, החברה סיפרה כי פיתוח המננגון הזה ארך לא פחות מ-14,200 ימים של מחקר ופיתוח במצטבר – כלומר, קצת יותר מ-38 שנות פיתוח במצטבר (אם מחשבים את כל הימים והשעות שכל אנשי הצוות שפיתחו את המנגנון הזה עבדו במצטבר).

מי שפיתחו את המנגנון המדהים הזה בזמנו עבור טאג הויר היו ז׳אן-פרנסואה רוכונט (Jean-François Ruchonnet) ולא אחר מאשר פיליפ דופור, מי שנחשב על ידי רבים ליצרן השעונים הטוב ביותר בעולם כיום. המנגנון של טאג הויר עבד באמצעות מטיל מלבני שהחליק בצורה אנכית למעלה ולמטה במרכז גב השעון, כשהוא מעביר את הכוח ממנו באמצעות חגורות מיקרו דקות אל עבר ארבע תופים שהקיפו אותו ויצרו את צורת האות “V״ ומכאן השם של השעון – V4. 

השעון החדש של הובלו עולה מיליון שקל והוא שווה כל שקל ...
השעון החדש של הובלו עולה מיליון שקל והוא שווה כל שקל …

עם זאת, למרות השימוש בארבע תופים, המנגנון הזה סיפק רזרבת כוח צנועה יחסית של 42 שעות. למרות שעברו כמעט שני עשורים מאז שטאג הויר הציגה את שעון הקונספט V4, נראה כי בקבוצת LVMH לא מצליחים לשפר משמעותית את רזרבת הכוח של המנגנונים הללו, כשהשעון החדש של הובלו מגיע עם רזרבת כוח של 48 שעות. 

כאן חשוב לחזור רגע לממדים של השעון. למרות שמדובר בשעון שהמילה גדול כנראה תהיה לא מדויקת עבורו וכנראה שהתיאור ״ענק״ יותר מתאים לו, מבט מעמיק במנגנון ובשעון מראה כי לא נשאר יותר מדי מקום בשעון למיקום הקפיצים, סיבה נוספת לרזרבת הכוח הצנועה יחסית של השעון הזה. 

המשקולות של מערכת המתיחה הליניארית נעות על גבי קפיצים עם בולמי זעזועים, שמרככים את ההחלקה הלוך ושוב שלהם בזמן שהם מותחים את קפיץ המנגנון. פעולת הריכוך הזאת אמורה לשמור על המנגנון ולהאריך את החיים שלו, כשלנו יש הרגשה כי מדובר בסיבה נוספת לרזרבת הכוח הנמוכה יחסית של השעון. 

דרך אגב, אם תרצו למתוח את הקפיץ באופן ידני, תצטרכו לעשות זאת באמצעות הכתר הגדול שנמצא בשעה 12 בגוף השעון. לעומת זאת, אם תרצו לכוון את השעה בשעון, תצטרכו להשתמש בכתר שנמצא בגב השעון, כשהוא בולט מעט מגב השעון ובאמצעותו לכוון את תצוגת הצילינדרים. 

הכתר בגב השעון ומנגנון המתיחה
הכתר בגב השעון ומנגנון המתיחה

כפי שהזכרנו, הובלו וטאג הויר הן חלק מקבוצת LVMH, כך שסביר מאוד להניח כי המהנדסים של טאג הויר חלקו את הידע שלהם אודות המנגנון הזה עם המהנדסים של הובלו ולא נהיה מופתעים אם הם היו חלק משמעותי בפיתוח המנגנון עבור הובלו, כך שיהיה מעניין לראות עד כמה הובלו הצליחה לשפר את המנגנון הזה, אם כי חשוב לציין כי השעון של הובלו מגיע במהדורה מוגבלת של 50 יחידות בלבד, כשגם שעוני ה-V4 הגיעו במהדורות מוגבלות בכמויות קטנות מאוד, בעיקר בשל המורכבות של המנגנון. 

את המראה העתידני של השעון הזה משלימה זכוכית הספיר של השעון, שעוטפת אותו משלושה כיוונים – מצד ימין של השעון, מצד שמאל של השעון וכמובן מעל ל”לוח” השעון, במעין מעטפת תלת כיוונית-תלת ממדית. אם שמתם לב, שמנו את המילה ״לוח״ השעון במרכאות, כשלמעשה, לשעון הזה אין שום לוח. כל התצוגות בשעון מגיעות ישירות מהמנגנון, כשהמנגנון עצמו בנוי בצורה תלת ממדית, בכמה רמות כשהוא מכיל את כל אותם אלמנטים מסתובבים ומחליקים, שנמצאים במספר מישורים.

חשוב לציין כי המנגנון הזה מזכיר מאוד מנוע מכונית, מה שמעלה את האפשרות שהשעון הזה נבנה במקור כאב-טיפוס במסגרת שיתוף הפעולה של הובלו עם יצרנית מכוניות היוקרה האיטלקית, שיתוף פעולה שהופסק לאחר שהובלו ופרארי נפרדו בשנת 2020.

השעון החדש של הובלו עולה מיליון שקל והוא שווה כל שקל ...
השעון החדש של הובלו עולה מיליון שקל והוא שווה כל שקל …

המנגנון, HUB9013, אולי לא מרשים במבט ראשון כמו מנגנון ריפיטר או מנגנונים של יצרניות כמו פטק פיליפ, ושרון קונסטנטין או יגר לה-קולטרה, אבל חשוב להבין כי מדובר במנגנון עם 592 רכיבים בסך הכל – נתון שמעמיד את המנגנון הזה ברמה של מנגנוני גרנד קומפליקיישן – מנגנוני ההיי-אנד של יצרניות שעוני היוקרה השוויצריות. המורכבות של המנגנון הזה והעיצוב שלו הופכים אותו למנגנון שיכול להתאים ליצרניות העצמאיות המובילות כמו Urwerk או MB&F.

למעשה, הקומפליקציה הפשוטה ביותר במנגנון הזה היא הטורביון הזוויתי, כשמה שבאמת מיוחד במנגנון הזה הוא מנגנון המתיחה הליניארי. אמנם כפי שציינו, טאג הויר כבר השיקה מספר שעונים עם מנגנון כזה, כשכאמור, מדובר בחברה שאפשר להגדיר כחברה-אחות של הובלו, כששתיהן נמצאות תחת הבעלות של קבוצת LVMH. מערכת המתיחה הליניארית היא רעיון שלא היה בשל באמת בניסיונות הקודמים שלו ויהיה מעניין מאוד לראות אם ההתפתחויות הטכנולוגיות הנוכחיות הופכות את הרעיון הזה לפונקציונלי יותר, גם אם במספר הנמוך כל כך של 50 יחידות שהובלו אמורה לייצר מהמנגנון הזה.

אז כמה זה עולה לנו?

השעון החדש של הובלו, רפרנס 910.NX.0001.RX, או בשמו המלא – Hublot MP-10 Tourbillon Weight Energy System, מגיע כאמור במהדורה מוגבלת של 50 יחידות. הובלו תשווק את השעון עם רצועת גומי שחורה שמשלימה את המראה העתידני של השעון הזה. כפי שהבנתם מהכותרת שלנו, השעון מגיע עם תג מחיר של כמיליון שקלים (264 אלף דולרים אמריקאיים) אבל ברגע שמבינים את המורכבות של השעון הזה, של המנגנון ושל מערכת המתיחה הליניארית, נראה כי אין שעון של הובלו שמצדיק את תג המחיר שלו כמו השעון הזה.

למידע נוסף על השעון החדש באתר של הובלו.