איטליה היא אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר בעולם מוירוס הקורונה, כשהחל מאמצע שבוע זה המדינה נמצאת כמעט בעוצר מוחלט. ממשלת איטליה הנחתה את התושבים שלא לצאת כלל מהבתים אם זה לא לצורך חיוני, כשהחנויות היחידות שפתוחות הן בתי מרחקת ומרכולים. בניסיון לקדם את האפשרות למצוא תרופה לוירוס, יצרנית שעוני היוקרה האיטלקית בולגרי החליטה להרים תרומה למחלקת המחקר בבית החולים לזרו ספלנזני (Lazzaro Spallanzani) שברומא, שאפשרה את רכישתו של מערכת הדמיה ולכידת תמונות מיקרוסקופיות תלת ממדית מתקדמת, אשר צפויה להיות משמעותית במיוחד בפיתוח חיסון יעיל כנגד נגיף הקורונה. ההודעה הזאת הזכירה לנו כמה מהתרומות המעניינות ושיתופי הפעולה הבולטים של יצרניות שעונים עם ארגוני צדקה וארגונים סביבתיים כאלו ואחרים ברחבי העולם, מוזמנים להכיר את הבולטים ביותר ביחד איתנו.

בולגרי 

כאמור, בולגרי תרמה בימים אלו מיקרוסוקופ תלת ממדי מתקדם למכון המחקר בבית חולים ברומא, שם שלוש חוקרות – מריה רוסריה קפוביאנצ’י, פרנצ’סקה קולביטה וקונצ’טה קסטילטי – הצליחו לבודד את הנגיף בהצלחה תוך פחות מ-48 שעות. מנכ”ל בולגרי, ז’אן-כריסטוף באבין, אמר “אנו מודעים לכך שהתרומה הזאת היא טיפה קטנה ראשונה באוקיינוס המחקר שצריך לערוך, אבל בזכות האנשים הנפלאים שעובדים על זה יומם ולילה באופטימיות מדהימה, אנו בטוחים שבשבועות הבאים נעשה צעדים ענקיים להכיל תחילה ואז למקר את ה-COVID-19, לא רק מאיטליה, אלא מכל רחבי העולם”. 

התרומות של יצרניות השעונים - בולגרי תורמת מיקרוסקופ תלת ממדי למכון מחקר בבית חולים ברומא. מקור - פייסבוק בולגרי.
התרומות של יצרניות השעונים – בולגרי תורמת מיקרוסקופ תלת ממדי למכון מחקר בבית חולים ברומא. מקור – פייסבוק בולגרי.

בטקס מרשים שנערך ב-6 במרץ, במעמד באבין ולליו גאווזה, סגן נשיא מכירות וקמעונאות בבולגרי, הוענק המיקרוסקופ למכון המחקר, שכשהגורו מקווה שהוא אכן יסייע לחוקרים ולחוקרות של המכון במלחמה בוירוס ובמציאת תרופה עבורו.

נומוס 

ליצרנית השעונים הגרמנית יש שיתוף פעולה מתמשך עם ארגון Médecins Sans Frontières, או בשמו המוכר יותר, רופאים ללא גבולות. מנהלי גלאסהוטה הצהירו כי ברור להם לחלוטין כי אנשי הארגון שפועל ללא כוונת רווח, לא בדיוק זקוקים לשעוני יוקרה ולכן גלאסהוטה הרימה תרומות משמעותיות לארגון לאורך השנים, כמו גם ליין שעונים במהדורה מוגבלת שמקושרים לארגון. מטרת השעונים הללו היא להעלות את המודעות לארגון, כשחלק נכבד מההכנסות מהמכירה שלהם מועבר לארגון עצמו. אנשי רופאים ללא גבולות סיפרו כי שיתוף הפעולה עם נומוס גלאסהוטה מסייע לאנשי הארגון להגיע לקהלים חדשים, מה שיכול לסייע לארגון בגיוס מקורות מימון כספיים חדשים לתמיכה בפעילות ההומניטרית שלו. 

בלנפיין

בלנפיין היא אחת מיצרניות השעונים המזוהות ביותר עם עולם הצלילה, כך שאך טבעי לראות אותה תומכת בארגוני צדקה ועמותות אחרות שקשורים לשימור האוקיינוסים ברחבי העולם. אחד משיתופי הפעולה הבולטים של בלנפיין בנושא הוא עם פרויקט הים הטהור של נשיונל ג’יאוגרפיק, שמטרתו היא חקר מקורות המים האחרונים בעולם שנותרו טהורים, במטרה להגן עליהם מפני נזקים של האדם.

ייגר לה-קולטרה

ייגר לה-קולטרה תומכת במגוון רחב של ארגוני צדקה, כשאחת התרומות הבולטות שלה היא למרכז המורשת העולמית של אונסק”ו, סוכנות האו”ם המבקשת לקדם שיתופי פעולה בינלאומיים הקשורים לענייני תרבות, חינוך ומדע. שיתוף פעולה נוסף של ייגר לה-קולטרה הוא עם עמותת צדקה שסייעה במלחמה באיידס. בנוסף, ייגר לה-קולטרה היא שותפה לאחת מעמותות הצדקה של הנסיך צ’ארלס, שמטרתה היא עידוד ילדים לעסוק באומנות. 

ברמונט

ברמונט הבריטית ייצרה שעון בשם Codebreaker, שמקושר לקרן הנאמנות בלטצ’לי פארק (Bletchley Park Trust) – ארגון ללא מטרות רווח שאחראי על אחזקת המתקנים ההיסטוריים בהם אלן טיורינג וחבריו המדענים פיצחו את מכונת האניגמה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה. ברמונט סיפקה לקרן זריקת מרץ בדמות מימון משמעותי שהגיע מחלק מההכנסות ממכירות השעון, כמו גם פרסום נרחב הודות לשיתוף הפעולה הייחודי הזה.

אומגה

באומגה השוויצרית מאמינים כי אחריות חברתית של חברות ענק יכולה להשפיע לטובה על הפעילות העסקית וההכנסות של הארגון. נאמנים לקו זה, באומגה תומכים במספר ארגוני צדקה. כך למשל, אחד משיתופי הפעולה הבולטים של החברה הוא עם קרן GoodPlanet, אשר מטרתה קידום פיתוח בר-קיימא. אומגה תמכה ותומכת בכמה מהפרויקטים של הארגון בסולווסי (Sulawesi), אחד האיים המרכיבים את אינדונזיה.

אוריס

רק לאחרונה דיווחנו על שעון חדש במסגרת שיתופי הפעולה של אוריס עם ארגונים ימיים ברחבי העולם, הפעם עם קרן ימת בייקל, ימת המים המתוקים עם הנפח הגדול ביותר בעולם, העמוקה ביותר בעולם והקדומה ביותר בעולם מבחינה גיאולוגית שנמצאת בסיביר. השעון מצטרף לשעונים קודמים של החברה שהגיעו במסגרת שיתופי פעולה עם ארגונים דומים ברחבי העולם, כמו שעון ה-Oris Clean Ocean ועוד.

ומה עם רולקס? 

אם אתם מסתובבים מספיק ברשת האינטרנט, אגדה אורבנית מספרת כי 90 אחוזים מההכנסות של רולקס, יצרנית שעוני היוקרה המפורסמת ביותר בעולם, עוברים בתרומה לארגוני צדקה. אז תרשו לגורו לספר לכם, שמדובר בהמצאה פרועה. רולקס נמצאת בבעלות קרן האנס וילסדורף, אשר רשומה כעמותה ללא מטרות רווח. אם פלטתם ברגע זה אנחת התפעלות, כדאי שתחכו שניה. מדובר בסך הכל בתעלול פיננסי שמטרתו להקטין ככל האפשר את תשלומי מס החברות של רולקס. אז כמה בדיוק מההכנסות של רולקס עוברים כתרומה לארגוני צדקה? אף אחד לא יודע באמת. כמו כל דבר שקשור ליצרנית שעוני היוקרה המפורסמת ביותר בעולם, בחברה מסרבים לחשוף מידע כלשהו אודות התרומות של החברה, שסביר מאוד להניח כי הן אכן קיימות, אבל הן ככל הנראה רחוקות מאוד מהמספר 90 אחוזים … 

התרומות של יצרניות השעונים – תעלול יח”צני או אחריות חברתית אמיתית?

קוראינו הציניים בוודאי אומרים לעצמם – נו, בסך הכל מדובר בתעלול יחסי ציבור שמצליח לא רע ליצרניות השעונים, עובדה שאפילו הגורו בישראל מתייחס אליהן. אבל אם נבחן את אפשרויות הפרסום של יצרניות השעונים, סביר להניח כי כל בחירה שלהן בשגריר בדמותו של כדורגלן כלשהו מרחבי אירופה, בוגר האח הגדול או יוצא תוכנית ריאליטי כזאת או אחרת מרחבי העולם, היה מניב עבורן פרסום רב יותר מכל אחד משיתופי הפעולה הללו עם אותם ארגוני צדקה. לכן, אפשר בהחלט להתרשם מאותם שיתופי פעולה של יצרניות השעונים, שבוחרות פעם אחר פעם באופציות פחות נוצצות ועם פוטנציאל שיווקי נמוך יותר, אבל עם פוטנציאל גדול הרבה יותר ליצור שינוי משמעותי בעולם ולהפוך את כדור הארץ למקום שטוב יותר לחיות בו.