זה לא סוד שהנושא הבולט, העיקרי, המרכזי או יודעים מה, אפילו היחידי, שעניין את רוב אוכלוסיית העולם בשבועות האחרונים, הוא וירוס הקורונה וההתפרצות שלו ברחבי העולם. אם לא הייתם על איזה אי בודד בשבועות האחרונים, אתם בוודאי מכירים כל פיסת אינפורמציה שצריך להכיר על הוירוס, מאיפה הוא הגיע, איך הוא עובר במגע ואתם בוודאי מבינים למה אתם, כמו חלק ניכר מאוכלוסיית כדור הארץ, נמצאים בסגר בגללו. אתם גם כמובן מכירים את כל החנויות שנסגרו בעקבות הוירוס, סגירה של קניונים ומרכזי קניות ועד לסגירה של מפעלים שונים ברחבי העולם, ביניהם בין היתר המפעלים של יצרניות השעונים השוויצריות. בכתבה שלנו בחודש שעבר סקרנו את הנזק האדיר שוירוס הקורונה גורם ויגרום לתעשיית השעונים. למרות שאנחנו עדיין נמצאים בשיאו של משבר הקורונה, כדאי להסתכל ולתכנן (בזהירות כמובן …) את היום שאחרי וירוס הקורונה. אחד הנושאים המעניינים ביותר הוא איך יתאוששו תעשיות שונות ותחומים שונים אחרי הוירוס. האם אנשים יחזרו לטוס בין מדינות כפי שהם טסו בעבר? האם מסעדות שנסגרו ולא ברור האם ישרדו את חודשי הסגירה יחזרו לעבוד? האם מפעלי תעשייה שנסגרים בימים אלו אחרי שהעובדים שלהם יצאו לחל”ת ימשיכו לתפקד וכמובן, מה שמעניין אותנו, חובבי השעונים – מה מצפה לתעשיית השעונים ביום שאחרי וירוס הקורונה? ובכן, התשובה צפויה דווקא להפתיע אתכם. מסתבר, שמה שבעיקר יכול לעזור לתעשיית שעוני היוקרה להתאושש מהנזקים של וירוס הקורונה, הוא דווקא וירוס הקורונה …. מבולבלים? אנחנו לא. מוזמנים לגלות ביחד איתנו מה זה Revenge Spending ואיך וירוס הקורונה יכול לעזור לתעשיית השעונים להתאושש מהנזקים שהוא גרם.

סין – First In, First Out? 

מרבית המדינות בעולם המערבי נמצאות בימים אלו קצת לפני שיאו של משבר וירוס הקורונה, כשבאופק ניצב לו ענן שחור בדמות מיתון ומשבר כלכלי עולמי שלא ברור כמה זמן ייקח לעולם להתאושש ממנו. אבל בעוד העולם המערבי עדיין מנסה לאמוד את הנזקים מהתפרצות הוירוס וזה נראה קצת מצחיק לחשוב מה יהיה ביום שאחרי הוירוס, בל מדינה אחת בעולם, לפחות על פי ההכרזות שלה והדיווחים שמגיעים ממנה, נמצאת כבר אחרי המשבר – סין. המדינה שבה התגלה הוירוס לראשונה וממנה התפשט כמעט אל כל נקודה ברחבי העולם, היא המדינה הראשונה שהצליחה גם להתאושש ממנו, שוב פעם – לפחות על פי ההודעות והנתונים הרשמיים שמגיעים מהמדינה. החיים בסין מתחילים לאט לאט לחזור לשגרה, התלמידים חוזרים לבתי הספר, מקומות עבודה נפתחים מחדש וגם החנויות נפתחות מחדש, כשבתוך אותן חנויות ניתן למצוא גם חנויות למוצרי יוקרה, בין היתר כמובן חנויות למכירת שעוני יוקרה.

העוצר שהוטל בסין עם התפרצות וירוס הקורונה הוכרז בסוף ינואר-תחילת חודש פברואר. עבור מי שלא בקיא בנבכי לוח השנה הסיני, נזכיר כי מדובר בתקופת ראש השנה הסיני, תחילת תקופת החופשות של ראש השנה לפי לוח השנה הירחי. אם תעשיית מוצרי היוקרה, משעוני יוקרה ועד מוצרי אופנה, עור, בשמים ותכשיטים, חשבה כי מדובר בסך הכל ברבעון קשה במיוחד עבור התעשייה כולה, הרי שה”נדידה” של הוירוס אל מחוץ לגבולות סין והדרך הקשה בה הוא מתפרץ בימים אלו ברחבי אירופה, במיוחד במדינות כמו איטליה, שוויץ וצרפת, ביתן של מותגי היוקרה המובילים בעולם, הופכים זאת, ככל הנראה, לתקופה של מחצית שלמה הרת אסון.

Revenge Spending

תנועת הקונים בחנויות ברחבי סין ירדה בכ-80 אחוזים במהלך התפרצות וירוס הקורונה בחודשים ינואר-פברואר, בדומה למתרחש בכמעט כל מדינה בעולם המערבי כיום. אך עם החזרה לשגרה, גם הקונים חוזרים לפקוד את החנויות, אמנם עדיין לא מדובר בתנועת קונים ערה כפי שהיה לפני התפרצות הוירוס, אבל עדיין מדובר בשיפור משמעותי לעומת החודשיים הראשונים של השנה. אבל אנשי חברות מחקר כבר מנבאים את הצפוי להתרחש בשבועות הקרובים, אפקט פסיכולוגי שמוכר במיוחד לסינים, שצפוי לסייע לעסקים בסין להתאושש, ביניהם עסקי שעוני היוקרה – ה”Revenge Spending” – “בזבוז נקמה”.

המונח “Revenge Spending” מוכר ומזוהה במיוחד עם סין. המונח נוצר בשנות השמונים של המאה הקודמת והוא מתאר את הדרישה הצרכנית המתוקנת של הסינים, שהתפרצה בשנות השמונים, לאחר הכאוס והעוני של מהפיכת התרבות. העובדה שתושבי סין “נפתחו” לעולם הרחב גרמה להם לרכוש עוד ועוד מוצרים שבעבר לא הגיעו למדינה, בין אם באמצעות ייבוא מחו”ל או מותגים מערביים שנכנסו למדינה ובין אם ברכישה של הסינים כשיצאו מהמדינה שלהם לטייל ברחבי העולם.

הסינים כבר התחילו עם Revenge Spending. בקרוב גם אצלנו ? מקור - Pixabay.
הסינים כבר התחילו עם Revenge Spending. בקרוב גם אצלנו ? מקור – Pixabay.

אותה מגמה נמשכה גם עמוק אל תוך המאה הנוכחית. אמנם כבר לא מדובר באותה “Revenge Spending” כפי שהייתה בשנים הראשונות, אבל עדיין הקונים הסינים אחראים ליותר משליש מהרכישות של מוצרי יוקרה ברחבי העולם והם אחראים לכשני שלישים (!) מהגידול במכירות של מוצרי יוקרה בשנים האחרונות.

נחזור לימים האחרונים בסין. כאמור, לאחר הסרת הסגר והעוצר ממחוזות רבים ברחבי המדינה, לאחר תקופה של כחודש וחצי עד חודשיים, הסינים מתחילים לאט לאט לנוע בחופשיות ואנליסטים כבר מדווחים על שיפור איטי בעסקים בסין. מלבד התנועה המוגברת בהשוואה לחודשים הראשונים של השנה, גם מצב הרוח הלאומי של הסינים מתחיל להשתפר ואנשים צפויים להתחיל לצאת יותר ויותר מהבתים ולפקוד את מרכזי הקניות. כפי שמרבית האנושות שואפת כיום, לחזור ולקיים חיים אמיתיים ורגילים, כפי שהכרנו אותם לפני התפרצות הוירוס, הסינים כבר מבצעים זאת בפועל בימים אלו וניתן לראות כיצד הם חוזרים לקניונים ולחנויות ברחבי המדינה. אמנם במרבית החנויות מודדים חום לקונים לפני שמאפשרים להם להיכנס והקונים נדרשים גם לחבוש מסיכות, אבל עדיין מדובר בהבדל של שמים וארץ לעומת החודשיים הראשונים של השנה, בהם אזורים נרחבים בסין היו תחת עוצר מוחלט.

מותגי היוקרה חוזרים לעבוד בסין

הרמס מדווחת כי מלבד שתי חנויות שלה, היא פתחה מחדש את כל החנויות שלה בסין. Chow Tai Fook Jewlery Group Ltd, רשת התכשיטים הגדולה בעולם במכירות, דיווחה כי 85 אחוזים מ-3,6000 החנויות שלה ברחבי סין נפתחו מחדש. בקניונים למוצרי יוקרה ברחבי המדינה כבר דווח על תורים של קונים לפני חנויות מותגים כמו שאנל, דיור וגוצ’י.

הגבולות הסגורים במרבית מדינות העולם וביטולי הטיסות יקשו על הקונים התיירים הסינים לצאת מהמדינה בחודשים הקרובים, מה שצפוי להאיץ את המעבר לרכישות בבית במקום טיולי הקניות בחו”ל שהיו חביבים במיוחד על הסינים בשנים האחרונות. בנוסף, מכסי ייבוא ומיסים נמוכים הפכו את הקניות בסין לאטרקטיביות יותר עבור הצרכן הסיני.

אמנם לא סביר להניח שאותן “הוצאות נקמה” יפצו על כל אותם חודשים של מכירות שאבדו. על פי הערכות, תעשיית מוצרי היוקרה צפויה להיפגע בכ-40 מיליארד אירו בעקבות וירוס הקורונה בשנת 2020. לא כולם ירוצו בחזרה לקניונים ברחבי העולם כשאמצעי הסגר יוסרו ברחבי העולם וגם מי שיצא מהבית, לא בטוח שיוכל להרשות לעצמו לרכוש מוצרי יוקרה, לאחר שכל כך הרבה אנשים הפכו למובטלים ולא מעט אנשים יתמודדו עם ניסיונות הישרדות יום-יומיים ואיך לגמור את החודש ולא באיך להשיג את השעון החדש של הובלו או זניט.

אבל האם מה שמתרחש בסין בימים אלו צפוי להתרחש גם ברחבי העולם? סביר להניח שכן. אזרחים במדינות השונות ברחבי העולם ימהרו לנצל כל הקלה שיקבלו לאחר סיום משבר וירוס הקורונה, יחזרו לפקוד את הקניונים ובתי הקפה. גם אם הם יוכלו לבזבז הרבה פחות שם, עדיין לאחר שבועות רבים כל כך של סגר וישיבה בבתים, אנשים ירצו לנצל כל שניה פנויה שיש להם להיות מחוץ לבתים וככל הנראה גם לרכוש קצת מוצרים כדי “לפנק את עצמם” ולפצות את עצמם על כל אותם שבועות קשים.

תופעה דומה לאותה “הוצאת נקמה” ניתן היה לראות ביפן לאחר רעידות האדמה והצונאמי ב-2011. לנוכח אי הוודאות ושבריריות החיים בפני הטבע, כפי שאנשים נוכחו לגלות, אנשים רבים בחרו לחיות את הרגע, לבלות ולבצע רכישות של פריטים נחשקים שלפני כן הם נמנעו לרכוש. וירוס הקורונה שונה מכל אירוע אחר בתולדות האנושות, שכן הוא מכריח אנשים בריאים להישאר בבתים וכתוצאה מכך גם נולד רצון גדול הרבה יותר לצרוך מוצרים. אם נחזור פעם נוספת לסין, לוריאל דיווחה על גידול משמעותי במכירות המקוונות שלה בסין במהלך חודש פברואר. גם נייקי דיווחה על ביקוש שיא למוצרים שלה בקניות מקוונות.

Revenge Spending – בקרוב אצלנו?

אנתרופולוגים אומרים כי בני אדם התפתחו להיות בעלי חיים חברתיים, מכיוון שהיה בטחון במספרים – כלומר, ככל שאנשים הסתובבו והתגודדו בקבוצות גדולות יותר, כך גדלה תחושת הבטחון שלהם והאפשרות שלהם להתמודד עם אתגרים ואיומים מהטבע. כיום אמנם מספרים מהווים סכנה והידבקות, אבל זה צפוי להשתנות ולהישכח ככל הנראה זמן קצר לאחר הסרת הגבלות התנועה ברחבי העולם והרצון הטבעי של בני אדם לחיות בחברה עם אנשים ולא מסוגרים בבתים שלהם. סביר להניח (או שלפחות כך אנחנו מקווים …) כי ככל שהעולם יעבור את המשבר ויתאושש מוירוס הקורונה – מבחינה רפואית ובעיקר כלכלית, נראה יותר ויותר את אותן “הוצאות נקמה” שיעזרו לתעשיית מוצרי היוקרה ולכל העסקים ברחבי העולם לחזור ולעמוד על הרגליים ולצאת לדרך חדשה ואז באמת נדע שעברנו את משבר הקורונה …