השען הצרפתי”ז’אן אנטואן לפין” נחשב לשען הגדול ביותר בעולם. לפין שהיה השען הראשי והיחידי של המלך לואי ה 16 ישב בחצר המלוכה של ורסאי, ועבודותיו הרבות היו למגדלור פורץ דרך בעולם השעונים.

לפין נולד ב18 בנובמבר בשנת 1720 בעיירה “צ’אקלס” שבצרפת. כבר בילדותו נמשך לפין למכניקה מורכבת ולהורולוגיה, ולאחר שגדל החל לעבוד בחנות שעונים של יצרן מקומי בז’נווה. בשנת 1744 בהיותו בן 24 בלבד , שם פעמיו לפריז והפך לחניך של השען האגדי “אנדרה צ’ארלס קרון”.

קרון שהיה השען של אצולת צרפת הבחין כי לפין הוא גאון הורולוגי בעל פוטנציאל ויכולות רבות. הקשר בינהם התהדק והם הפכו לשותפים ולפורצי דרך ולימים נישא לפין לביתו של קרון. יצירותיהם המדהימות פרי עבודתם המשותפת זיעזעו והדהימו את עולם ההורולוגיה. השעונים ביצירתם המשותפת נשאו את החותמת ” “caron er lapine” , שעונים הנחשבים לנדירים ולמבוקשים המיוחד.

"ז'אן אנטואן לפין". מקור : ויקיפדיה
“ז’אן אנטואן לפין”. מקור : ויקיפדיה

אחד הדברים בהם לפין זכור יותר מכל הוא העבודה על “קליבר לפין”, שהיה לפורץ דרך בגלל היותו דק והפחית משמעותית את עובי שעוני הכיס. הקליבר המקובל והסטנדרטי באותה תקופה התבסס על תנועה בין שתי צלחות מקבילות לגלגל האיזון מחוץ לפלטה העליונה.  ההמצאה של לפין הוציאה את הצלחת העליונה לחלוטין והתבססה בעבודה על צלחת אחת. סידור זה הקל על הרכבה ותיקון שעוני הכיס, וגם אפשר לכוון את האיזון לצד אחד. הקליבר אומץ במהירות ברחבי צרפת וכיום העיצוב הבסיסי שלו הוא זה שמאפיין את כל השעונים המכניים.

כמו כן זאן אנטואן לפין היה אחראי על הפרוייקט של הפילוסוף וולטיר שהקים בית שענות בוטיק ייחודי שנקרא “תעשיות רויאל”.

לפין גם זכור כמורו הנצחי ושותפו לדרך של השען “אברהם לואי בריגה”. כאשר בריגה הגיע לפריז , הוא למד מלפין את כלל רזי המקצוע באופן מופתי. לפין ששם עין על בריגה והבין שיש כאן משהו מיוחד פרש עליו את כנפיו ולקח אותו תחת חבותו הבלעדית. לאחר שנים של עבודה משותפת הכוללת בעיקר ייצור שעונים לבני אצולה , הגיע לפין למלך לואי והציג בפניו את בריגה. בריגה שהיה נרגש מהמעמד שימש לימים כשען הראשי בבית המלך. בריגה הוכיח את עצמו פעם אחר פעם ובייחוד כאשר ייצר את שעון הפרפרטואל המתפתל למלך. עד שהפך בריגה לבן בית בארמונו של המלך ולאיש מקצוע רם מעלה , כזה שכל יצירה שלו נחשבת לאוצר נחשק.

כמו כן בריגה עשה שימוש בחותמי עיצוב של ז’אן אנטואן לפין , כמו מחוגי ה”פום”(לימים מחוגי ירח) שפירוש המילה בצרפתית היא תפוח ונקראו כך בגלל צורתם העגולה והספרות הערביות שקיבלו טוויסט מיוחד של בריגה.

"אברהם לואי בריגה" תלמידו הנצחי של לפין. מקור: אתר בריגה הרשמי
“אברהם לואי בריגה” תלמידו הנצחי של לפין. מקור: אתר בריגה הרשמי

אך אחת מהיצירות פורצות הדרך בתחום העיצוב היא ללא ספק יצירת “העבודות הפתוחות”, שבמשך השנים קיבלו אינטרפטציות רבות כמו הקייסבק השקוף, הסקלטון והלב הפתוח.

בכדי להמחיש את המניע ליצירה אתחיל במשל :

פעם אחת בעיירה רחוקה חי לו גנן ששמו היה ידוע ומוכר בעולם.
באחד מן הימים עמד הגנן לסיים את אשר עמל עליו ברוב זמנו.
היתה זו מערכת השקייה משוכללת הכוללת צינורות רבים העוברים מתחת לפני האדמה ומשקים בו זמנית שטחי גן גדולים.
כאשר סיים הוא את מלאכתו אסף את חבריו וחשובי העיר בכדי לצפות בפרי עמלו.
אך כשהגיעו אנשי העיר אל עבר הגן הגדול בסמוך לביתו, תמהו הם ושאלו את הגנן- היכן ההמצאה שאותה שיבחת ועליה עמלת רבות?
הביט בהם הגנן באכזבה וענה להם -חבריי !! ממש מתחת לרגליכם עוברים מספר רב של צינורות המשקים את כלל שטח הגן ממש ברגע זה.
אמנם אינכם רואים זאת בפועל, זה נכון.
אך ממש ברגעים אלו בהם אנו משוחחים, המערכת הנמצאת מתחת לשטח האדמה, עובדת כהלכה ומשקה את הגן.

הסיפור החביב הזה מתאר תקופת מפנה בעולם ההורולוגיה שהוביל למהפיכה אדירה ולשינוי תפיסתי גדול.

בסוף המאה ה 18 “זאן אנטואן לפין” ו” אנדרה צארלס קרון” שהיו לאנשי המקצוע הגדולים ו מוערכים ביותר בעולם הגיעו לשיא..
כלל אצולת צרפת היתה נחלתן ובמקביל שלל האצילים והאריסטוקרטים ברחבי העולם שמו פעמיהם לחצר וורסאי בכדי להתחכך בשני האמנים הללו ולהזמין מהם יצירות מופת.

אך למרות ההערכה העצומה להם זכו והביקוש הבלתי נגמר לעבודותיהם הסבוכות והמורכבות, קם לו השען זאן אנטואן לפין והוציא מפיו אנחת אכזבה. אנו עובדים ימים כלילות על המנגנונים המורכבים והמדהימים ביותר שהעולם ראה, משייפים, מרכיבים מחברים.. ולבסוף, לאחר סיום העבודה הקשה והמספקת קייס השעון נסגר לו לרקע פעימות המנגנון, ואותה יצירה נשארת שם בפנים מבלי יכולת להציגה לעונד ולהסב את תשומת ליבו בפאר ובמורכבות הרבה של עבודתינו.

המנגנון עובד לו לתפארת והשעה תוצג לה לראווה…
אך יחד עם זאת ,מדוע ולא נתפאר בעבודת העיקר וניתן לעונד תחושה כי אכן עונד הוא חפץ מורכב ונצחי.

סקלטון מבית בריגה, המונח סקלטון הופיע מפני הפתחים המדמים גוף שלדי. מקור:אינסטגרם בריגה הרשמי
סקלטון מבית בריגה, המונח סקלטון הופיע מפני הפתחים המדמים גוף שלדי. מקור:אינסטגרם בריגה הרשמי

השניים החלו לעמול על השינוי החזותי שיאפשר ראייה של המנגנון. אותו פיתוח של השניים קיבל את השם “העבודות הפתוחות”. בתחילה פותחו הקייסים האחוריים הנפתחים ובהמשך הסקלטון, הקייסבק האחורי השקוף והלב הפתוח. כך לאורך ההסטוריה החברות השונות אמצו את רעיון זה והציגו אותו בשלל דגמי השעונים שלהן.

במקביל לעבודה איכותית ומורכבת השואו הוא הכרחי ובא להזכיר לעונד איזו יצירת מופת יש לו ביד. כך הפכו העבודות הפתוחות למעין חתימה הסטורית ועל זמנית של צמד שעני העילית. ולכן כחובב שעונים , אותה מחשבה של השניים הזכירה לי כמה חשובות הדרך ,העבודה והיצירתיות.