מתחילים את סדרת הכתבות שלנו על חברות מיקרוברנד בעולם השעונים עם זלוס (Zelos) הסינגפורית. זלוס היא יצרנית שעונים שהוקמה בשנת 2014 על ידי אלשן טאנג (Elshan Tang). טאנג היה בן 24 בלבד כשהוא פנה לאתר גיוס ההמונים KICKSTARTER לטובת גיוס כספים עבור השעון הראשון של החברה שלו. מוזמנים להכיר ביחד איתנו את הסיפור של זלוס, להכיר קצת את אלשן טאנג, מי שעומד מאחורי החברה ואת דגמי השעונים שלה.

כשאלשן טאנג (Elshan Tang) היה ילד צעיר בסינגפור, החברים שלו הרגישו בני מזל לקבל שעון קסיו G-SHOCK או שעון דיגיטלי אחר. אבל טאנג הצעיר נמשך תמיד לקסם של שעונים אנלוגיים. כשהוא הצליח סוף סוף להרשות לעצמו לרכוש שעון של סייקו, הוא הרגיש בר מזל במיוחד. השעון הזה התחיל את המסע של טאנג בעולם השעונים ובעצם התחיל את ההתמכרות שלו לשעונים מכאניים. טאנג מספר כי השעון הזה נשאר עד היום באוסף שלו. בשנת 2014, כשהוא בן 24 בלבד, טאנג מחליט להגשים את החלום שלו ולהשיק שעון משלו. לטובת הפרויקט השאפתני הזה הוא פונה לאתר גיוס ההמונים KICKSTARTER. פרויקט המימון שלו נוחל הצלחה והוא מצליח לגייס 80 אלף דולרים. עם הסכום הזה טאנג משיק את הדגם הראשון שלו ממעריצים נלהבים של המותג. 

ממשיך לפנות לקיקסטארטר

פרויקט גיוס ההמונים השני שלו, שיצא לדרך 4 שנים מאוחר יותר, בינואר 2018, מתעלה על כל הציפיות. סכום היעד שהוגדר לפרויקט עמד על 30,000 דולרים. טאנג הצליח לגייס פי 10 מהסכום הזה – 300,000 דולרים. עם הכסף הזה הוא משיק את ליין שעוני ה-ZX כרונוגרף שלו, שעשוי מחומרים כמו גוף מטוס הסיור SR-71 בלאקבירד.

בראיון ל-BBC מדגיש טאנג את החשיבות של קיקסטארטר לחברה שלו – “קיקסטארטר היה בעל חשיבות עליונה בהשגת הקולקציה הראשונה שלנו וממנו בעצם כל החברה התחילה”, טאנג אומר. “זה סיפק את הכספים הנדרשים להפעלת הייצור, כמו גם את הבטחון בידיעה שיש שוק מוכן לשעונים שהיו בייצור”.

הכל עובד חלק?

טאנג מדגיש כי לא הכל עבד חלק עבור החברה. הוא נדרש לשלושה ניסיונות לעיצוב שעון שהוא יוכל להיות מרוצה ממנו. באותו ראיון טאנג מספר – “במבט לאחור, העיצוב הראשון שלי היה נורא! אני שמח שזה לא הגיע לייצור. רציתי משהו אחר מכל מה שקיים בשוק. אבל עכשיו אני מבין שזה היה פשוט עיצוב פרוע מדי”. 

זלוס. מיקרוברנד מסינגפור. מקור - זלוס.
זלוס. מיקרוברנד מסינגפור. מקור – זלוס.

טאנג מספר – “רוב עבודות העיצוב שלי נעשות בשעות הקטנות של הבוקר. שם אני מוצא את הזמן והשללוה להמחיש רעיונות חדשים. אני מקבל השראה מחפצים מכניים אחרים כמו מטוסים או מכוניות ואני עובד עם מעצב כדי להכניס את הרעיונות הללו לתבנית תלת ממדית ריאליסטית”. 

אם אתם חושבים שחייו של יזם ויצרן שעונים נוחים, אתם טועים. טאנג מספר כי בדרך כלל הוא עובד הרבה אחר חצות, כשהוא נהנה מהשלווה של סינגפור בשעות לילה מאוחרות. כיום טאנג והשעונים שלו עדיין רחוקים מלהיות “קלאסיים”. מלבד השימוש בגוף מטוס ה-SR-71 בלאקבירד, טאנג גם השתמש בגוף של צוללת גרעינית לעיצוב שעון שלו ובאופן כללי נראה שהוא אוהב להשתמש בחומרים אקזוטיים. 

רשת האינטרנט מזניקה את זלוס

טאנג מספר כי רשת האינטרנט היא מה שהפך את העסק שלו לבינלאומי לחלוטין. ניתן לרכוש אמנם שעונים של זלוס דרך משווקים מורשים בהונג קונג וסינגפור, אבל טאנג מספר כי חובבי שעונים ותומכים בקיקסטארטר רכשו שעונים שלו ברשת ממגוון רחב של מקומות על פני כדור הארץ. טאנג מספר כי החברה שלחה שעונים כמעט לכל מדינה בעולם, ישירות ממחסניה. 

ייצור השעונים גם הוא בינלאומי. השעונים מיוצרים בעיקר בהונג קונג ובסין. לאחר מכן הם נשלחים למחסן בסינגפור, שם טאנג מעביר אותם בדיקות מקרוב, לפני שהם נשלחים ללקוחות הסופיים. 

זלוס סורדפיש. מקור - זלוס.
זלוס סורדפיש. מקור – זלוס.

טאנג מספר כי רשת האינטרנט עוזרת לו לא רק במכירה והפצה של השעונים שלו, אלא גם בייצור שלו. באמצעות רשת האינטרנט הוא מצא ספקים לחומרים הנדירים שהופכים את השעונים שלו לכל כך בלתי שגרתיים ברמות המחירים שלהם. “את המטאוריטים אנחנו קונים מספקים ברשת האינטרנט שגם פורסים אותם לפי מפרט שלנו, כדי ליצור לוח כל כך ייחודי”, מספר טאנג. אפילו את הטיטניום של מטוס ה-SR-71 בלאקבירד הוא רכש באמצעות רשת האינטרנט. החומר הגיע ממהנדס לשעבר שעבד בפרויקט, כשטאנג אומר כי מדובר ככל הנראה בחומר הנדיר ביותר שבו הוא השתמש. 

ONE MAN SHOW

טאנג מספר כי החברה שלו היא סוג של “הצגה של אדם אחד”. הוא מעצב את השעונים בעצמו בעזרת מעצב. הוא זה שדואג לשירות הלקוחות ומעדכן את אתר האינטרנט שלו. צוות העובדים שלו מצומצם, כשטאנג מדגיש כי אחד החברים החשובים בו הוא הצלם הפרילנסר שאחראי לצילומי המוצרים האלגנטיים לאתר שלו. 

טאנג מספר קצת על הקשיים שבהם הוא נתקל, בעיקר בצד הפיננסי. טאנג מוכר את השעונים שלו בדולר אמריקאי, בעיקר באמצעות שירותי תשלום מקוונים. הוא משלם לספקים שלו בדולרים אמריקאיים. עם זאת, הוצאות מקומיות כמו שליחויות ותשלומים לבני משפחה שעוזרים לו, משולמים בדולר סינגפורי. לכן הוא מחזיק חשבונות בנק בדולרים סינגפוריים ובדולרים אמריקאיים. הוא משתמש בשירותיו של מומחה להעברות כספים בינלאומיות כדי למשוך כספים לחשבון הבנק המקומי שלו. 

אלשן טאנג - היזם שמאחורי החברה. מקור - BBC.
אלשן טאנג – היזם שמאחורי החברה. מקור – BBC.

טאנג מסביר כי השירותים הללו מציעים לו שער תחרותי ביותר להעברת כספים. יתרון נוסף שלהם, הוא העובדה שהם מאפשרים לו לבצע את ההעברות הללו בדולר אמריקאי, מה שחוסך ממנו שערי המרה נוספים. טאנג מספר כי המרות מיותרות לדולר סינגפורי יעמידו בסיכון משמעותי את החברה שלו, היות והוא יהיה חשוף פעמיים לשערי המרות מטבע.

בשנת 2018, טאנג מכר כ-4,000 שעונים בשנה. מאז הוא המשיך להגדיל באופן מדוד ומבוקר את החברה שלו, כשהוא ממשיך להיות הלב הפועם של החברה והאדם החשוב (והיחיד?) ביותר בחברה.

חייו של יזם

בראיון לאתר BURO247 הסינגפורי, טאנג מספר קצת על מאחורי הקלעים של חייו של יזם. הוא נהנה לעבוד לפי לוח הזמנים שלו ולעסוק במה שהוא באמת אוהב. אבל מצד שני, הוא מדגיש כי תלוש המשכורת אף פעם לא מובטח ואתה צריך לעבוד כל הזמן, ללא הפסקה, כדי שהחברה תמשיך להתקיים ולהיות רווחית. בנוסף, כיזם שהחברה שלו היא כל כולה ONE MAN SHOW, טאנג מספר כי מדי פעם הוא נתקל בקשיים בגיוס כספים בסינגפור, לכן הוא נאלץ לפנות מדי פעם לאתרי גיוס המונים כמו קיקסטארטר, שכאמור הזניקו את החברה שלו קדימה. טאנג מספר כי מה שעזר לשעונים שלו לבלוט לעומת אחרים, הוא העובדה שהוא הבין שלא מספיק רק להיות בקיקסטארטר. אתה צריך גם לספר סיפור טוב ולעניין את קהל היעד. לאחר מכן אתה צריך תוכנית שיווקית טובה ובעיקר תקציב לשיווק, לפני שמתחילים כל פרויקט או קולקציה חדשה – אתה כבר צריך לראות איך אתה משווק אותה ואיזה סיפור אתה מנסה לספר בעזרתה. 

מה כל כך מיוחד בשעונים של זלוס?

כמו יצרניות שעוני מיקרוברנד אחרות, זלוס הוקמה בעקבות פרויקט קיקסטארטר מוצלח. אבל בניגוד לפרויקטים אחרים, טאנג הצליח להשיק שעון ראשון ואחריו שעונים נוספים שהפכו את המותג לנפוץ ומוכר בקרב חובבי שעונים בכל רחבי העולם. 

השעונים של זלוס משתמשים בחומרים איכותיים ומתקדמים כמו מתכת 316L, זכוכיות ספיר באיכות גבוהה, רצועות עור איכותיות ומנגוני מיוטה שטאנג מזמין לפי מפרט ספציפי. 

זלוס מיראז'. מקור - זלוס.
זלוס מיראז’. מקור – זלוס.

העיצוב של השעונים מוקפד וקל לזיהוי. אם תרצו – אפשר להגיד שיש לשעונים של זלוס “DNA” משלהם. הם מציעים תמורה גבוהה מאוד למחיר. לצד שעוני צלילה נפלאים ברמות מחירים של 350 עד 1,000 דולרים, טאנג שיווק אפילו שעון טורביון, הזלוס מיראז’, במחיר של כ-12,000 דולרים. טאנג הצליח למכור בקלות את כל עשרת השעונים שיוצרו. בתוך השעון הוא שילב מנגנון מבית La Joux-Perret, יצרנית מנגנונים שוויצרית שממוקמת בלה שו-דה-פונד.

קולקציות ודגמים של שעוני זלוס

לזלוס יש מספר רחב של קולקציות שעונים, חלקן הגדול כבר SOLD OUT ולא ברור אם טאנג יחזור לייצר אותם פעם נוספת. 

הדגמים הבולטים שהם כבר SOLD OUT – 

  • שעוני ה-THRESHER 500M GMT (טווח מחירים – 899-1,049 דולרים)
  • מיראז’ טורביון (טווח מחירים 10,900-11,900 דולרים)
  • האמרהד 2 1000M (טווח מחירים 449-749 דולרים)
  • סורדפיש (טווח מחירים 499-1599 דולרים)
  • מאקו V3 (טווח מחירים 499-749 דולרים)
  • סקייריידר 2 (טווח מחירים 1,099-1,899 דולרים)
  • בלאקטיפ 200M דייבר (499 דולרים)
  • סורדפיש 40 מ”מ (טווח מחירים 299-449 דולרים)
  • הורייזונס (טווח מחירים 349-449 דולרים)

הדגמים שנמכרים בימים אלו –

  • אביס 3 (טווח מחירים 699-949 דולרים)
  • האמרהד (1,299 דולרים)
  • נובה 38 מ”מ (טווח מחירים 899-1,049 דולרים)
  • הורייזונס (540 דולרים)

לסיכום

זלוס היא אחת מיצרניות השעונים הבולטות בתחום שעוני המיקרוברנד. החברה מציעה (או אולי יותר נכון להגיד, הציעה) מגוון רחב של שעונים. השעונים שלה מגיעים ברמות מחירים שונות, אך תמיד הם מציעים תמורה גבוהה מאוד ביחס למחיר שלהם ובאופן כללי הם נחשבים לשעונים נהדרים. שעונים העשויים מחומרים איכותיים, עם רמת גימור גבוהה ובעיקר, כפי שטאנג אומר – שעונים שמספרים סיפור מוצלח.