החודש הראשון של שנת 2022 סיפק לנו כמות נכבדת של שעונים חדשים ודיווחים שונים מתעשיית השעונים. לאחר שבשבוע שעבר סיפרנו לכם איך תעשיית השעונים נפרדת רשמית מהקורונה, השבוע אספנו מספר ידיעות קטנות-גדולות, שלא הספקנו לדווח עליהם במהלך השבועות האחרונים, אך הן ללא ספק משמעותיות ומעניינות מאוד (אם אתם סומכים על שיקול הדעת של הגורו). אז החלטנו לרכז את כל הידיעות הללו לכתבה גדולה אחת, חדשות תעשיית השעונים – ינואר 2022 – הדיווחים הבאמת מעניינים שאתם צריכים להכיר. 

העלאת המחירים של רולקס לשנת 2022

מתחילים עם ידיעה שלא בטוח שהיא באמת ״חדשות״, אם תרצו, היא בכלל לא מפתיעה. בשנים האחרונות רולקס, כמו כמעט כל יצרניות השעונים, מעלה במחירים באחוזים בודדים מדי שנה בשנה. השנה הזאת לא אמורה להיות שונה. אם כבר, אם תרצו, עליית המחירים אמורה להיות מובנת מאליה בשנה הזאת. אינפלציה בלתי פוסקת, בעיות בשרשרת האספקה העולמית, העלאות שכר ועלויות ייצור גבוהות, הוצאות נוספות הקשורות למגפת הקורונה שעדיין מלווה את העולם כולו, הובילו לעליות מחירים כמעט בכל מוצר צריכה שנמכר בעולם המפותח בחודשים האחרונים. אז האם אנחנו צריכים להיות באמת מופתעים מעליית המחירים של רולקס? האם זה בכלל משהו שמצריך דיווח? התשובה היא – בהחלט. עכשיו תרשו לנו להסביר לכם למה. 

עם כל הכבוד ליצרניות השעונים האחרות (כלומר, כל שאר תעשיית השעונים שהיא לא רולקס), רולקס הוא המותג שמכתיב את הלך הרוח, מצב הרוח והאסטרטגיה של עולם השעונים כולו. מספיק להיזכר בהחלטה של רולקס על הפרישה שלה מתערוכת באזלוורלד, שהובילה לביטולה וחיסולה של תערוכת השעונים הגדולה בעולם, שהתקיימה לאורך עשרות שנים. 

מחקר של מורגן סטנלי קבע כי רולקס אחראית לרבע מהמחזור השנתי של תעשיית השעונים השוויצרית, זאת בהתבסס על שווי מכירות קמעונאי משתקף של כ-8 מיליארד פרנקים שוויצריים בשנת 2020. אז כשאנחנו מדווחים על ״העלאת מחירים של רולקס״, המשמעות היא – העלאת מחירים של תעשיית שעוני היוקרה כולה. 

קצת על המחירים של שעוני רולקס

חשוב לציין כי רולקס לא כל יצרניות השעונים מפרסמות מחירים לשעונים שלהן באתר שלהן. רולקס היא אחת היחידות שמפרסמת באתר שלה את המחירים של כמעט כל השעונים של החברה. רוצים לדעת כמה עולה שעון X עם לוח Y? אין שום בעיה. שנו את הקונפיגורציה של השעון והמחיר החדש ישתקף באופן מיידי על מסך המחשב או הסמארטפון שלכם. הדגמים יוצאי הדופן הם דגמים ממתכות יקרות במיוחד, שעונים משובצי יהלומים ואבני חן ודגמי ״אם אתה צריך לשאול מה המחיר, אתה לא הלקוח שלנו״. 

אבל מה המשמעות של המחירים הללו? האם הם אומרים משהו? האם מישהו מצליח לרכוש לאחרונה שעון רולקס במחיר הרשמי שלו? מרבית הדגמים המבוקשים של רולקס (דגמי הספורט השונים) נמכרים כיום בכ-30-50 אחוזים מעל למחיר הרשמי שלהם. כמובן שרולקס מוכרת את השעונים במחיר הרשמי שהיא מפרסמת באתר שלה, אבל אנחנו מדברים על המצב בשוק ולא על הבודדים שמצליחים לקבל שעונים מהמשווקים המורשים ברחבי העולם. 

חדשות תעשיית השעונים - ינואר 2022 - ה-gmt master ii מתייקר. מקור - רולקס.
חדשות תעשיית השעונים – ינואר 2022 – ה-gmt master ii מתייקר. מקור – רולקס.

בשנה האחרונה נדמה שהתופעה רק הולכת ומחמירה ועליית המחירים – בשוק האפור – של השעונים של רולקס, רק הולכת ומחמירה ולא נראה ששנת 2022 מבשרת טובות עבור חובבי השעונים, במיוחד אם חלמתם שתצליחו לרכוש שעון של רולקס במחיר ריטייל בתקופה הקרובה. 

האם ישנה בכלל התכנות למציאות של ירידת מחירים?

התשובה הפשוטה היא – לא. מדיניות התמחור של יצרניות השעונים היא חד סטרית. כלומר – בכיוון אחד, למעלה. אם תנסו ״לעשות רברס״ או בעצם להוריד במחירים, התוצאה יכולה להיות חוויה כואבת במיוחד במקרה הטוב, הרסנית במקרה הרע. חלק מהמיתוג של שעוני יוקרה כמוצר ״יוקרתי״ הוא תג המחיר שלהם. ברגע שהמחיר עולה מדי שנה בשנה, זה רק מוסיף ליוקרה של המותג. ברגע שמונח כמו ״ירידת מחירים״ יופיע לצד מותג כלשהו, המשמעות היא סוג של פגיעה במעמד היוקרתי שלו. רוכשי שעוני היוקרה (במרבית המותגים) עדיין מצפים להנחה כלשהי בעת הרכישה בבוטיק, כך שברגע שהמותג מכריז מראש על ירידת מחירים, הפגיעה במחיר הסופי גדולה עוד יותר, שלא לדבר על המעמד של שעוני המותג בשוק היד השנייה. 

מהסיבה הזאת למשל, בשנת 2018 קרטייה השלימה מסע רכישת מלאי בן שנתיים. במסגרת תהליך הרכישה הארוך הזה, קרטייה רכשה מלאי תקוע של שעוני יוקרה של המותג בשווי של כחצי מיליארד אירו. 

מה עולה בגורלם של השעונים הללו? חלק מהם יושבים בבטחה בכספות של החברה. חלק מהם פורקו ונעשה שימוש במנגנונים שלהם וברכיבים שונים שלהם ליצירת שעונים חדשים. 

למה קרטייה קנתה אותם בחזרה? כדי שהמפיצים שלה ברחבי העולם לא יחשבו לנסות ולהיפטר מהשעונים בהנחה, תהליך שכאמור, היה עלול להשפיע על תפיסת היוקרה של כלל המוצרים של המותג בקרב הציבור הרחב.

איך גורמים לציבור הרחב ״לבלוע את עליית המחירים״?

חשוב לציין כי למרות העלויות הגבוהות בייצור שעוני יוקרה, כל שעון מגיע עם שולי רווח נכבדים במיוחד. לא משנה באיזה מותג מדובר ומה תג המחיר של השעון. כדי לצלוח העלאות מחירים מדי שנה בשנה, יצרניות השעונים נוקטות מדיניות זהירה, כשהן מתבססות על שני גורמים-סיבות. הסיבה הראשונה היא עליה בעלויות הייצור, משהו שנדמה שלא צפוי להשתנות אי פעם. חשוב לציין כי למרות שככל שהעולם דוהר קדימה ומתפתח, עלויות הייצור קטנות, בעולם השעונים המצב שונה. היות ומדובר בענף מסורתי, שלא מבוסס על שיפורים טכנולוגיים מהותיים ומבוסס, ברובו, על ידע אנושי ועבודות יד, עלויות הייצור עולות. הסיבה השניה היא יותר גורם אם תרצו, שעוזר לנו, הצרכנים, ״לבלוע בשקט״ את עליית המחירים הזאת. ביקוש שעולה בהרבה על ההיצע. הרי אף אחד לא באמת מצפה לרכוש סאבמרינר או דייטונה במחיר שהוא מופיע באתר של רולקס, אז מה זה משנה לי אם רולקס העלתה את המחירים ב-3-4 או ב-10 אחוזים? אני בכל מקרה לא אצליח לרכוש את השעון במחיר הזה. 

מה מספרת לנו העלאת המחירים של רולקס? 

אתם כבר בוודאי נתקלתם במחירים החדשים של רולקס באתרים השונים ברחבי הרשת, כך שתרשו לנו לא להתחיל לנתח כל שעון וכל דגם ולספר לכם בכמה המחיר שלו השתנה. תנו לנו רק להזכיר כי דגמי הסאבמרינר השונים התייקרו בכ-10 אחוזים (הקרמיט התייקר ב-11 אחוזים), הדייטונה 116500LN התייקר ב-10.6 אחוזים ושעוני ה-GMT MASTER II, הבאטמן והפפסי, התייקרו ב-11.1 אחוזים. 

אם תרצו משפט אחד שמספר קצת על עליית המחירים הזאת, זה ככל הנראה העובדה שהסאבמרינר השחור, שעון הדגל של רולקס, עבר לראשונה את תג המחיר של ה-10,000 דולרים. להזכירכם, מדובר בשעון שהתחיל את חייו כ-TOOL WATCH, כשהוא נמכר בכמה מאות דולרים בודדים. אמנם מדובר היה בסכום גבוה יחסית באותם ימים, אבל עדיין לא היה מדובר בסכום גבוה כל כך כפי שאנו רואים כיום. 

אבל מה שמעניין במיוחד הוא השעונים שלא התייקרו, או כאלו שהתייקרו בשיעור קטן יחסית, לדוגמה – דיי-דייט 36 זהב צהוב, עם לוח שמפניה. הגורו לא יודע אם אתם עוקבים אחרי השווקים ברחבי העולם, אבל הזהב התייקר ממחיר של כ-1,500 דולרים לאונקיה לפני הקורונה, למחיר ממוצע של כ-1,800 דולרים כיום. הייתם מצפים שעליית המחירים הזאת תתבטא בתג המחיר של שעוני הזהב של רולקס? אז זהו, שלא. תג המחיר של השעון הזה נשאר ללא שינוי … 

מי יודע מדוע ולמה?

אז למה שעוני הספורט דווקא התייקרו ושעוני הזהב לא התייקרו? אף אחד לא ייתן לנו תשובה רשמית, לפחות לא מרולקס, אבל ההסבר הרווח הוא כי רולקס מנסה ״לקרר״ את השוק האפור ואת הביקוש באמצעות העלאת המחירים לדגמי הספורט המבוקשים. אבל האם באמת עליית מחירים של כ-10 אחוזים תשפיע על רוכשי השעונים הללו בשוק האפור? לפני שאתם רצים לכרונו24 ובודקים את המחירים, קבלו ספוילר – ממש לא. 

אם אתם שואלים אותנו, אנחנו רק מזכירים לכם שבכתבת סיכום שנת 2021-תחזיות שנת 2022 שלנו, סיפרנו לכם שיצרניות השעונים לא מטומטמות. הן מבינות היטב את הביקוש והמחירים בשוק האפור והן לא מתביישות להגדיל את הקופון שהן גוזרות על הלקוחות. במקום שרק השוק האפור ירוויח, למה שגם הן לא ירוויחו עוד קצת ״על הדרך״? שוב פעם, אנחנו יכולים להבין עליות מחירים בגלל עלויות ייצור, אספקה ושכר גבוהות יותר, אנחנו לא מבינים למה דווקא דגמי הפלדה התייקרו ולא דגמי הזהב. מוזמנים לנסות ולהסביר לנו … 

האייקון שיוצא לפנסיה ומי יהיה היורש? 

נחליף נושא ונעבור לידיעה נוספת שהיא לא באמת חדשה, אבל קיבלה אישור רשמי בימים האחרונים – סופו של שעון הנאוטילוס 5711 של פטק פיליפ. שעון הדגל בסדרת הנאוטילוס של פטק פיליפ, שהוביל בגאון את הליין של פטק פיליפ משנת 2006 והייצור שלו הופסק באופן רשמי בימים האחרונים. למעשה, לא בטוח אם הייצור שלו הפסיק, אבל פטק פיליפ הסירה את כל הוריאציות השונות של ה-5711 מהאתר שלה. 

אז למה זה לא כל כך מפתיע? כי כבר מפברואר בשנה שעברה העולם כולו ידע שהשעון הזה מתקרב לסוף שלו. בראיון לניו יורק טיימס בפברואר 2021, סיפר ת׳יירי שטרן, מנכ״ל פטק פיליפ, כי ״ה-5711 יקבל סדרה מיוחדת לפרידה שלו״. העולם כולו חשב כי מדובר בדגם עם הלוח הירוק, אבל ממש בסוף שנת 2021 הציגה פטק פיליפ את שעון הנאוטילוס טיפאני, הנאוטילוס האחרון בהחלט. 

חדשות תעשיית השעונים - ינואר 2022 - הנאוטילוס הלפני אחרון. מקור - fhhjournal.
חדשות תעשיית השעונים – ינואר 2022 – הנאוטילוס הלפני אחרון. מקור – fhhjournal.

בראיונות שונים בשנים האחרונות הדגיש שטרן כי הנאוטילוס הוא ״סטיית תקן״ מבחינת פטק פיליפ. אם דיברנו על שעונים שנמכרים בתג מחיר גבוה יותר מתג המחיר הרשמי שלהם בהקשר של שעוני רולקס, הנאוטילוס הוא ללא ספק השעון שמציג את הפער ההזוי ביותר בין תג המחיר הרשמי שלו לתג המחיר הממוצע שלו בשוק האפור-שוק היד השניה. שטרן הדגיש כי השווי הגבוה כל כך של השעון הזה, למעשה פוגע בשעונים האחרים של החברה. הוא גורם לצרכנים לצפות לעליית שווי דומה בדגמים אחרים של החברה, מה שלא קורה בפועל. 

בעוד רבים העריכו כי למעשה פטק פיליפ מפסיקה לייצר את ה-5711 ובעצם מחסלת את הנאוטילוס, בימים האחרונים דווקא מתרבים הדיווחים כי הנאוטילוס לא באמת נפרד מאיתנו ופטק פיליפ עומדת להשיק רפרנס חדש בקרוב. אנחנו יכולים רק לקוות שזה באמת יקרה, כשסביר להניח שהרפרנס החדש יגיע אלינו במהלך תערוכת Watches & Wonders הקרובה בז׳נבה. תכינו את הפופקורן!

407 שנות ייצור שעונים שנמכרו השבוע

נסיים את הכתבה שלנו עם ידיעה מעניינת שקצת נבלעה בין שלל הדיווחים על דגמים חדשים של זניט, אודמר פיגה, טאג הויר והובלו מהימים האחרונים. שני מותגים מכובדים בעולם השעונים, עם מעל ל-400 שנים (407 ליתר דיוק) של ייצור שעונים במצטבר, שנמכרו בשבוע האחרון והידיעה הזאת כמעט ולא זכתה לכבוד שמגיע לה. 

לפני מספר ימים הודיעה קרינג, אחת מענקיות מוצרי היוקרה העולמיות, על מכירת מותגי השעונים יוליס נרדין וג׳יררד פרגו, מותגי הדגל של הקבוצה בעולם השעונים. 

חדשות תעשיית השעונים - ינואר 2022- שעון הלורטו של ג׳יררד פרגו. מקור - fhhjournal.
חדשות תעשיית השעונים – ינואר 2022- שעון הלורטו של ג׳יררד פרגו. מקור – fhhjournal.

ג׳יררד פרגו הוקמה בשנת 1791 והיא מייצרת שעונים מעל ל-230 שנים. יוליס נרדין קצת יותר צעירה ממנה, כשהיא מייצרת שעונים מאז הקמתה בשנת 1846. במצטבר כאמור, מדובר במסורת ייצור של מעל ל-400 שנים. 

אז איך בדיוק החברות הללו נמכרו ולמי? כאן מגיע החלק המפתיע והמעניין באמת. קודם כל, חשוב לציין כי קרינג רכשה את ג׳יררד פרגו בשנת 2011, כששלוש שנים מאוחר יותר היא רכשה את יוליס נרדין מרולף שניידר, שהחזיק במותג משנת 1983. 

בראש שני המותגים הללו עומד פטריק פרונייה (Patrick Pruniaux), שמכהן כמנכ״ל משותף של החברות משנת 2018. אז מי קנה את החברות הללו? באופן מפתיע יחסית, קרינג מכרה את המותגים הללו להנהלות שלהן. כלומר, אם תרצו, אפשר להגיד כי פורנייה בעצם רכש את שני המותגים מקבוצת קרינג.  

מה המשמעות של העסקה הזאת ואיך היא התבצעה? 

קודם כל, מבחינתה של קרינג, מדובר בעזיבה שלה של שוק שעוני היוקרה. שני המותגים הללו היו למעשה המותגים היחידים שהיו בבעלות החברה, מלבד שעונים מבית גוצ׳י. קרינג תמשיך להתמקד במותגי היוקרה שלה בתחום האופנה, שם היא מחזיקה בכמה מהשמות הבוטים בעולם – גוצ׳י, סן לורן, בוטגה ונטה, בלנסיאגה, אלקסנדר מקווין, בריוני, בושרון ועוד. 

קרינג לא סיפקה פרטים רבים אודות המכירה, סכום המכירה והצדדים המעורבים בה. פורנייה הוא אמנם מנהל מוערך בתעשיית שעוני היוקרה, אבל הוא לא בעל הון שיכול לעמוד מאחורי רכישת שני מותגים בולטים כל כך. סביר להניח שמאחורי פורנייה עומד משקיע אחד לפחות, אם לא יותר. סביר עוד יותר להניח שהרכישה תתבצע בתשלומים כאלו ואחרים, שייפרסו על תקופה של מספר שנים. 

קרינג למעשה מכרה 100 אחוזים מהאחזקות שלה בקבוצה Sowind (השם המלא – Sowind Group SA), קבוצה שהחזיקה למעשה בבעלות על יוליס נרדין וג׳יררד פרגו. יהיה מעניין לראות כיצד יתנהלו המותגים הללו בתקופה הקרובה, תחת הנהלה עצמאית (?) והאם היציאה לדרך עצמאית ״תשדרג״ אותם בעולם שעוני היוקרה. ימים יגידו.

חדשות תעשיית השעונים – ינואר 2022

רק בשבוע שעבר סיפרנו לכם כי תעשיית השעונים נפרדת רשמית מהקורונה. הכתבה השבוע רק מחזקת את ההרגשה הזאת, כשאם ב-2020-2021 נדמה היה כי תעשיית השעונים כולה ״מורידה הילוך״, הרי שהדיווחים בכתבה הזאת מדגימים לנו בצורה הברורה ביותר כי תעשיית השעונים חזרה לעצמה, כשאם אלו הדיווחים שמגיעים אלינו רק בחודש הראשון של השנה, יהיה מעניין לראות מה עוד יגיע אלינו בחודשים הקרובים. עיני תעשיית השעונים כולה וחובבי השעונים מרחבי העולם נישאות כבר עכשיו אל ז׳נבה, שם תפתח כאמור תערוכת Watches & Wonders 2022 ב-30 למרץ, כשסביר להניח שככל שתאריך הפתיחה של התערוכה יתקרב אלינו, נקבל עוד ועוד דיווחים מעניינים ואם אפשר – נקווה שגם שעונים מעניינים לא פחות …