כשאנחנו שומעים חדשות על יצרניות שעונים, הן בדרך כלל יהיו חדשות הקשורות לעולם השעונים – השקה של דגם חדש או קולקציה חדשה. חדשות הקשורות לעולם העסקים מסביב לעולם השעונים – מינוי בעל תפקיד חדש או התרחבות של מפעל כזה או אחר, עליות וירידות מחירים של שעוני יוקרה ורשימות המתנה ולפעמים לצערנו, גם כתבות מתחום עולם הפלילים, עם דיווחים על שעוני יוקרה שנגנבו או נשדדו. לכן היינו מופתעים מעט לגלות כתבות על יצרנית השעונים טאג הויר במגזינים נחשבים לשיווק ודיגיטל מסביב לעולם בשבועות האחרונים. מוזמנים להצטרף אלינו לכתבה שלנו ולגות איך טאג הויר שוברת את האינטרנט ולגלות למה בדיוק מגזינים מסביב לעולם לא מפסיקים לדבר עליה.

מה זה Easter Egg?

הפירוש המילולי של צמד המילים הוא Easter Egg – ביצת פסחא. בעולם הדיגיטלי, הביטוי מתייחס להודעה, תמונה או תכונה נחבאת במשחק מחשב, סרט, קליפ או מדיה כזאת או אחרת. מי שטבע את המונח הזה, בסביבות שנת 1979 על ידי סטיב רייט, בזמנו מנהל לפיתוח תוכנה בחטיבת הצרכנים של אטארי, כדי לתאר מסר נסתר במשחק הווידאו Atari Adventure, כשהוא התייחס לציד ביצי פסחא במשחק. משחק המחשב המוקדם ביותר הידוע שבו משולב Easter Egg הוא המשחק Moonlander משנת 1973, בו השחקן מנסה להנחית חללית על הירח. אם השחקן בוחר להטיס את החללית בצורה אופקית בחלק ממסכי המשחק, הוא ייתקל בסופו של דבר במסעדת מקדונלדס, כשאם ינחת לידה, האסטרונאוט יבקר בה במקום לעמוד ליד הספינה. ה-Easter Egg המוקדם ביותר המוכר ביותר בתוכנה כלשהי שולבה בפקודת ״Make״ עבור מחשבי PDP-6/PDP-10 מתישהו בין אוקטובר 1967 לאוקטובר 1968. במסגרת ה-Easter Egg, אם המשתמש מנסה ליצור קובץ בשם Love (אהבה) על ידי הקלדת הפקודה ״Make Love״ (לעשות אהבה), התוכנה מגיבה “Not War?” (לא מלחמה?), לפני שתמשיך.

מה מיוחד באתר של טאג הויר?

אם נדייק, האמת היא שאין באמת משהו מיוחד באתר של טאג הויר. כלומר, לפחות לא משהו חדש. אם אתם שואלים אותנו, ככל הנראה מה שמשך את תשומת הלב של אתרים רבים ומשתמשי Reddit שונים לאתר של טאג הויר דווקא בתקופה הזאת, הוא הקמפיין המעולה שהעלתה החברה ביחד עם השחקן ראיין גוסלינג.

אם איכשהו פספסתם את הקמפיין המעולה, שבמרכזו סרטון מעולה בן כ-5 דקות בכיכובו של גוסלינג שנקרא – The Chase For Carrera ובבימויו של דיוויד ליץ׳. הסרטון צבר מעל ל-22 מיליון צפיות בשלושת החודשים מאז שעלה לאוויר ואתם מוזמנים (בחום) לצפות בו –

אם מספר הצפיות בסרטון לא מספיק לכם למדוד את מידת ההצלחה שלו, תרשו לנו לחזור לאינספור דיוני Reddit סביב הסרטון הזה והעובדה שהאתר של טאג הויר הגיע למגוון אתרי עיצוב דיגיטלי ואחרים שדנו באתר של טאג הויר, הייפ שהתחיל בשבועות שלאחר עליית הקמפיין לאוויר. 

אז על מה כל ההייפ?

ובכן, מסתבר כי מי שנכנס לאתר של טאג הויר בעקבות הקמפיין הבחין במשהו מעניין. כל שעון באתר של טאג הויר מציג את השעה המדויקת עבור אותו מבקר באתר, לפי אזור הזמן שבו הוא נמצא. אם לא שמתם לב לעובדה הזאת באתר של טאג הויר, אנחנו מזמינים אתכם לבקר באתר של החברה ולראות בעצמכם כיצד מחוגי השעונים מסתנכרנים ומציגים את השעה המדויקת. פונקציה נוספת שפועלת באתר של טאג הויר – התאריכון שמתאים את עצמו (ממש כאילו מישהו מכוון את התאריכון מול עיניכם) ומסתנכרן לתאריך הנכון.

אבל רגע, זה לא הכל. ״Easter Egg״ נוסף שגילו המגזינים השונים ממנו הם לא הפסיקו להתרשם, הוא העובדה כי כשמדובר בשעוני כרונוגרף, לחצני השעון אינטראקטיביים – כלומר, אתם יכולים ללחוץ עליהם ובהתאמה מחוגי הכרונוגרף יתחילו לפעול. גם במקרה הזה, בטאג הויר לקחו את הפונקציה הזאת צעד אחד קדימה, כשלא רק מחוג שניות הכרונוגרף פועל, כשדרך אגב – הוא אפילו מפיל צל בזווית הנכונה על השעון בתנועה של המחוג, אלא גם מחוג דקות הכרונוגרף מסתנכרן בהתאמה (ככל הנראה גם מחוג כרונוגרף השעות, אבל למערכת הגורו לא היה תקציב לשלם לעובד שיישב שעה שלמה לבהות בכרונוגרף פועל באתר של טאג הויר …).

טאג הויר שוברת את האינטרנט?

אבל רגע, זה לא הכל …

חשבתם שסיימנו עם Easter Eggs? חכו רגע. חכו, מסתבר שאפילו עוד לא התחלנו. מסתבר שהסרטון עצמו של טאג הויר הוא כולו פצצת Easter Egg גדולה, כשלא פחות משמונה הפתעות כאלו מוצפנות בו. מוזמנים להכיר אותן ביחד איתנו.

Jacqueline Evans de Lopez

ההפתעה הראשונה מחכה לנו כבר עם תחילת הסרטון. בשניות הראשונות גוסלינג (או הכפיל שלו למעשה) נמלט מאנשים שרודפים אחריו, במסדרון של מלון, כשאישה מבוגרת עם משקפי שמש מציצה במתרחש ליד דלת של חדר. מי שמגלמת את דמותה של האישה המבוגרת היא מי שמכונה “The Speed Queen” (מלכת המהירות) – ז׳קלין אוונס דה לופז, נהגת מירוצים בריטית ממוצא מקסיקני, שהתפרסמה כאשה היחידה שהשתתפה בכל חמשת מירוצי ה-Carrera Panamericana שהתקיימו בין השנים 1950 ל-1954, כשהיא מממנת בעצמה את החלום שלה לנצח במירוץ.

טאג הויר שוברת את האינטרנט - ״מלכת המהירות״.
טאג הויר שוברת את האינטרנט – ״מלכת המהירות״.

דלת מספר 63

כשראיין גוסלינג מנער מעליו את שברי הזכוכית לאחר הקפיצה מהחלון, דלת המלון שמאחוריו מציגה את המספר 63. המספר 63 הוא רפרנס לשנת 1963, השנה שבה ג׳ק הויר הציג את שעון הקררה כרונוגרף הראשון שלו.

מלון Leonarda

המלון שבסרטון נקרא מלון לאונרדה (Leonarda), על שמה של אשתו של ג׳ק הויר, לאונרדה. כפי שציינו ב-Easter Egg הקודם, שנת 2023 היא שנת השישים לשעון הקררה כרונוגרף, אבל היא גם שנת השישים לנישואים של ג׳ק הויר ולאונרדה, כך שאם תרצו, אפשר לראות בשעון גם מחווה לנישואים של בני הזוג הויר.

טאג הויר שוברת את האינטרנט - מלון לאונרדה.
טאג הויר שוברת את האינטרנט – מלון לאונרדה.

“One last spin around the dial”

לפני שראיין גוסלינג לוחץ על לחצני הכרונוגרף של שעון הקררה כרונוגרף, הוא אומר ״One Last Spin Around The Dial״ (סיבוב אחד אחרון מסביב ללוח) ונמלט בריצה. הסצינה הזאת היא מחווה לתחילת המירוץ האייקוני בלה מאן, שם עד לשנת 1970 נהגים התחילו את המירוץ בריצה אל עבר המכוניות שלהם.

האיש והאגדה?

כשראיין גוסלינג נכנס אל תוך סטודיו 6 ומתפרץ אל צילום סט צילום של סרט גנגסטרים, אפשר לראות אדם העומד עם משקפיים מרובעות גדולות, פאות וערימות של קופסאות הויר מאחוריו. הרפרנס כאן הוא לג׳ק הויר הצעיר, האיש והאגדה מאחורי שעון הטאג הויר קררה.

מחווה לג׳ק הויר?
מחווה לג׳ק הויר?

אל תסתכל בקופסה?

קופסאות השעונים עצמן הן רפרנס לקופסאות של השעונים של טאג הויר משנות השבעים של המאה הקודמת. מלבד הרפרנס הברור מאליו לקופסאות של השעונים של טאג הויר, יש כאן גם סוג של קריצה לגאונות השיווקית ולאסטרטגיות השיווק ״מחוץ לקופסה״ של ג׳ק הויר.

השעון של ברבי

כשאשת האביזרים עומדת וחוסמת את המכונית של ראיין גוסלינג, לפני שהבוקר עובר עם סוס ומסתיר ממנה את ראיין גוסלינג לפני שהוא נעלם, אנו רואים אותה עונדת שעון קררה עם לוח ורוד. הלוח הורוד הוא שעון חדש שהשיקה טאג הויר לאחרונה, כשה-Easter Egg כאן הוא מחווה להשתתפותו של ראיין גוסלינג בסרט ברבי.

המירוץ האגדי

כשראיין גוסלינג משוחח עם איש האביזרים בסוף הסרט, אפשר להבחין בפוסטר של המירוץ האגדי ה-Panamericana, או בשמו המלא ה-Carrera Panamericana. המירוץ האגדי נערך לראשונה בשנת 1950 במקסיקו, כשהוא הפך למבחן הסיבולת האולטימטיבי. בשנת 1963, המירוץ הזה היה ההשראה של ג׳ק הויר לשעון הקררה האגדי של החברה.

הפוסטר למירוץ האגדי בחלק הימני העליון של התמונה.
הפוסטר למירוץ האגדי בחלק הימני העליון של התמונה.

Easter Egg נוסף, הגדול מכולם?

אם אתם זוכרים את ה-Easter Egg שמתייחס אל קופסאות השעונים של טאג הויר, כתבנו כי מדובר במחווה לאסטרטגיות השיווקיות ״מחוץ לקופסה״ של ג׳ק הויר, אבל אולי גם כל הסרטון כולו הוא מחווה נהדרת לאסטרטגיות השיווקיות מחוץ לקופסה של ג׳ק הויר? אם אתם שואלים אותנו, אין ספק כי מדובר בסרטון בהשראת ג׳ק הויר. העובדה שהסרטון הזה הצליח למשוך כל כך הרבה תשומת לב אל טאג הויר ואתר האינטרנט שלה הוא ככל הנראה ההוכחה הטובה ביותר להצלחה של הסרטון הזה. אם אתם שואלים אותנו, אנחנו לגמרי בעד קמפיינים שיווקיים מהסוג הזה ולא עוד ״שעון בהשראת החוף של טרפטוני״.

מה עובר על טאג הויר?

בשבועות האחרונים התפרסמו דיווחים כי פרדריק ארנו, מי שמחזיק בכסא המנכ״ל של טאג הויר ובנו של ברנאר ארנו, הבעלים של קבוצת LVMH, יסיים את תפקידו בקרוב ויעבור לתפקיד בכיר בבולגרי, כשהתפקיד המדויק לא פורסם. ההודעה הזאת מגיעה בהפתעה יחסית, היות וארנו הבן נכנס לכסא מנכ״ל טאג הויר לפני שלוש שנים בלבד, לאחר תקופת חפיפה ארוכה בטאג הויר תחת ז׳אן-קלוד ביבר. בשנת 2017, כשארנו הבן היה בן 22 בלבד, הוא הצטרף לחברה, לאחר תקופה קצרה בתפקידים שונים בפייסבוק ומקינזי. התפקיד הראשון שלו בחברה היה אחראי על פיתוח השעונים החכמים של החברה. בסוף שנת 2018 הוא קודם לתפקיד מנהל האסטרטגיה והדיגיטל של החברה. אם נחזור לתחילת הכתבה שלנו, השדרוגים לאתר של טאג הויר בוצעו בתקופה שבה ארנו הבן היה מנהל האסטרטגיה והדיגיטל של החברה. באותן שנים, ארנו הבן הוביל מהפך דיגיטלי מקיף בחברה, שכלל כאמור את השדרוג של האתר, כשמלבד האינטראקטיביות של השעונים באתר, האתר של טאג הויר היה בין הראשונים בעולם שעוני היוקרה שהציג מחירים לשעונים ואפשרות לרכישה מקוונת.

את ההשפעה של המהפכה הדיגיטלית של ארנו הבן על טאג הויר אפשר לראות עד היום, כמו גם את האסטרטגיה השיווקית שלו. אנחנו יכולים לא לאהוב את החברה או את השעונים שלה, אנחנו יכולים להתרפק על הימים היפים שהחברה נקראה הויר, אבל אנחנו לא יכולים שלא להעריך מאמצים וחשיבה מחוץ לקופסה וכאמור, אנחנו נשמח לראות עוד כיוונים כאלו בעולם שעוני היוקרה. מוזמנים לבלות קצת מהזמן שלכם באתר ומי יודע, אולי תגלו עוד Easter Egg שמסתתרות בו?