בימים האחרונים הגיעו אלינו דיווחים שנשמעים קצת דמיוניים. סופת טורנדו פגעה במרכז אירופה, באזור מזרח צרפת, צפון איטליה ודרום-מרכז שוויץ. בשוויץ, הנזק התרכז בעיקר באזור לה שו-דה-פונד, מקום מושבן של מספר יצרניות שעונים, כשהשם המעניין ביותר הוא סליטה, יצרנית מנגנוני השעונים, שנראה כי המפעל שלה הוא המפעל שספג את מירב הנזק מהסופה הזאת. מוזמנים להצטרף אלינו ולגלות מה לאירופה ולסופות טורנדו, מה הנזק במפעל של סליטה והאם יש סיכוי להשפעה על תעשיית השעונים. טורנדו בשוויץ – מחסור בשעונים דרך? סיפור שנשמע כאילו נלקח מסיפור הרפתקאות …

טורנדו באירופה?

כשאנחנו שומעים על סופות טורנדו, אנחנו ככל הנראה חושבים על ארצות הברית. הסיפור המפורסם ביותר שקשור לסופות טורנדו הוא סיפור הקוסם מארץ עוץ, כשלפי הסיפור המפורסם, ביתה של גיבורת סיפור הילדים המפורסם, דורות׳י, נעקר מקנזס בעקבות סופת טורנדו. קנזס נמצאת במרכזו של אזור גאוגרפי שנקרא בארצות הברית ״סמטת הטורנדו״ (Tornado Alley) – אזור שמתחיל בטקסס שבדרום, ממשיך צפונה לאוקלהומה, קנזס ומסתיים בנברסקה ודרום דקוטה. סופות טורנדו נפוצות בעיקר בצפון אמריקה, בעקבות התנאים הגיאוגרפיים והמטאורולוגיים השוררים באזור הזה. מפגש של אוויר חם ולח ממפרץ מקסיקו, אוויר יבש וחם מדרום אמריקה ואוויר קר ויבש מצפון-מערב ארצות הברית, בשילוב הטופוגורפיה באזור הזה, תורם להיווצרות סופות הטורנדו. אז מה לסופות טורנדו ולאירופה? ובכן, מסתבר כי גם באירופה יכולות להתרחש סופות טורנדו. אמנם מדובר באירוע לא שגרתי, אך לפי מומחים, באירופה מתרחשות כ-700 סופות טורנדו מדי שנה. התקופה שבה מתרחשות מרבית הסופות הללו היא בין יוני לאוגוסט. סופת הטורנדו פגעה בשוויץ ביום שני, כשהיא מגיעה מכיוון מזרח צרפת, במיוחד מאזור דאובס (Doubs département). MétéoSuisse, המשרד הפדרלי למטאורולוגיה וקלימטולוגיה בשוויץ, צייץ בעמוד הטוויטר שלו: ״משבי רוח במהירות של 217 קמ״ש נרשמו בתחנה שלנו בנמל התעופה בלה שו-דה-פונד הבוקר (יום שני), תחת תא סופות רעמים שהתחזק לפתע כשהגיע לאזור״.
הנזקים במילאנו לאחר הסופה. מקור - Giovanni Lovisi, פייסבוק.
הנזקים במילאנו לאחר הסופה. מקור – Giovanni Lovisi, פייסבוק.
הדיווחים שמגיעים משוויץ, מזרח צרפת וצפון איטליה מספרים על כלי רכב שניזוקו או נהרסו כליל, גגות של בניינים שנתלשו, תמרורים, שלטים וספסלי רחוב שעפו ברוח ועצים שנעקרו. הנזק שגרמה הסופה לא פסח גם על בני אדם, כשלפחות ארבעים בני אדם נפצעו ולמרבה הצער, אדם אחד נהרג. ההרוג הוא פועל בניין, שככל הנראה היה על מנוף שנפל בעקבות הרוחות, שנשבו באותה השעה (בסביבות השעה 11:30 בבוקר, שעון מקומי) במהירות של מעל ל-200 קמ״ש.
הנזקים במילאנו לאחר הסופה. מקור - Giovanni Lovisi, פייסבוק.
הנזקים במילאנו לאחר הסופה. מקור – Giovanni Lovisi, פייסבוק.
גורמים רשמיים בשוויץ מסרו כי כוחות המשטרה המקומיים, ביחד עם מעל ל-80 כבאים, הגיבו לקריאות בעקבות מה שנחשב ל״טורנדו בהתכנות סבירה״ (Probable Tornado), עם נזק מסיבי לבתים. כאמור, חלק מהנזקים המשמעותיים מהסופה נרשמו במפעל של סליטה.

הנזק למפעל של סליטה

ד״ר סבסטיאן שאולמונטה (Dr. Sébastien Chaulmontet), ראש תחום חדשנות ושיווק בסליטה סיפר למגזין הודינקי – ״כל הגג של מבנה של חברה שכנה התנתק ופגע בשלושת הבניינים שלנו. למרבה הצער, אדם אחד היה באותו זמן בבניין ונפצע די קשה. הוא בבית החולים כרגע, אבל הוא בסדר״. הנזק היה יכול להיות חמור יותר, במיוחד בפגיעות בבני אדם, אלמלא מדובר היה בתקופה שנחשבת לחופשת קיץ בשוויץ. בתקופה זו, שוויצרים רבים יוצאים לחופשות, כך שבמפעלים כמעט ולא נמצאים עובדים או פועלים כלשהם. ד״ר שאולמונטה אמר ״אנחנו מנקים עכשיו ובטוחים שנוכל לפתוח מחדש אחרי החגים ב-14 באוגוסט״. הראשון לאוגוסט הוא היום הלאומי של שוויץ (Swiss National Day) – חג לאומי בשוויץ המצוין בתקופת הקיץ כשלפניו ואחריו שוויצרים רבים נמצאים בחופשות. שאולמונטה מוסיף – ״כמובן, השיקום עצמו, במיוחד בחלקים החיצוניים של הבניינים, ייקח הרבה יותר זמן, אבל אנחנו נעשה הכל כדי לפתוח מחדש בהקדם האפשרי. כידוע, לסליטה יש חשיבות מכרעת עבור חלקים גדולים בתעשייה ואנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי להצדיק את האמון שניתן בנו ולשרת את לקוחותינו, גם בזמנים קשים מאוד״.
טורנדו בשוויץ - מחסור בשעונים בדרך? הנזק למפעל של סליטה. מקור - @mikestuffler באינסטגרם.
טורנדו בשוויץ – מחסור בשעונים בדרך? הנזק למפעל של סליטה. מקור – @mikestuffler באינסטגרם.
דיווחים וסרטונים מקומיים שהתפרסמו ברשתות החברתיות ובטלוויזיה מראים כי הסופה הגיעה כמעט משום מקום והפתיעה את התושבים בעוצמה שלה. סרטונים מרוחקים מראים עד כמה הסופה הייתה גדולה ומהירה, כשסרטונים שצולמו בתוך הסופה מראים את העוצמות והממדים של ההרס. מכוניות התהפכו ונהרסו, קווי חשמל עיליים נפלו על פני כבישים ובתים, גגות נתלשו ממבני מגורים ודווח על הרס רב גם באזורים מיוערים. אזור לה שו-דה-פונד הוא אזור רווי ביצרניות שעונים שוויצריות, אך כאמור, את מרבית הנזק ספגו המבנים של סליטה. במרחק חמש מאות מטרים מהם עומד המבנה של יצרנית המנגנונים La Joux-Perret, שנותר עומד על כנו ללא פגע. ברטנרד סאברי (Bertrand Savary), מנכ״ל Arnold & Son ו-Angelus, סיפר כי מועצת המנהלים של La Joux-Perret (חברת האם של המותגים) כונסה במהירות השבוע, כדי לאמוד את ממדי הנזק. סאברי אמר גם הוא כי למרבה המזל, החברה, כמו מרבית המפעלים בשוויץ בימים אלו, נמצאת בחופשת הקיץ, מה שהשאיר את מתקני הייצור כמעט ריקים לחלוטין.

הסופה החמורה ביותר באזור מ-1926

לדברי סבארי, ישנן אינדיקציות כי סופת הטורנדו הייתה ברוחב של 75 מטרים ״והיא לא הייתה דומה לשום דבר שהאזור הזה חווה במאה השנים האחרונות״. סאברי אמר לאנשי הודינקי כי ״מהצוות שלנו, כולם בריאים וללא פציעות. מנהל הכספים שלנו ביקר במפעל והוא מצא נזקי מים מינוריים ומעט נזק לגג של המבנה, אבל שום דבר לא רציני. אבל היה לנו מזל רב, היות ואנחנו נמצאים 500 מטרים בלבד מסליטה, שנפגעה בצורה קשה הרבה יותר. למעשה, למרבה המזל התעשייה ברובה הייתה בחופשה, אחרת היו יכולים להיות באזור לה שו-דה-פונד כ-10,000 אנשים נוספים. במקרה כזה, היינו רואים מספר גבוה הרבה יותר של פצועים ואולי אף הרוגים״. סבארי הדגיש כי הוא לא בטוח עד כמה יהיו מהירים מאמצי השיקום והשיפוץ של הבניינים באזור. עוד הוא סיפר כי תושבי האזור חווים סופות מדי שנה, אך במרבית המקרים הסופות הללו גורמות נזקים לרכבים ולמבנים בלבד. הסופה האחרונה שהייתה בעוצמות כאלו התרחשה בשנת 1926, לפי מיטב ידיעתו. לפי המידע שהוא קיבל מהרשויות, מתוך כ-7,000 תושבי אזור לה שו-דה-פונד, כ-5,000 נפגעו בצורה כזאת או אחרת מהסופה. ז’אן-דניאל ז’נרט, נשיא מועצת העירייה בעיר, סיפר בראיון ל-BFMTV, כי בשל אופיו החריג של האירוע, “לא ניתן היה לנקוט באמצעי הגנה; הדבר היה בלתי נתפס ועדיין לא נתפס״. למרות האופטימיות ששידר ד״ר שאולמונטה, ראש תחום חדשנות ושיווק בסליטה, כשהוא נשאל על ההשפעה של הסופה על שרשרת האספקה של תעשיית השעונים השוויצרית, שאולמונטה נשמע קצת פחות בטוח ופחות אופטימי, כשהוא מודה כי הנזק למפעל שלהם מגיע בתקופה קשה במיוחד. “השנה הייתה עמוסה יחסית מכיוון שהתעשייה התחממה יתר על המידה לאחרונה”, הוא אומר. “אבל אנחנו מקווים ומאמינים שזה לא ישפיע על המשלוחים. למרבה המזל, מחלקות הלוגיסטיקה והחלקים לא הושפעו. זה המפתח. קווי הייצור הושפעו אמנם, אך יתוקנו עד ה-14 באוגוסט”.
טורנדו בשוויץ - מחסור בשעונים בדרך? המשרד של מנכ״ל סליטה. מקור - סליטה.
טורנדו בשוויץ – מחסור בשעונים בדרך? המשרד של מנכ״ל סליטה. מקור – סליטה.
בשוויץ נפתח מיד מוקד לדיווח על נזקים, והמשטרה ביקשה מהאוכלוסייה להימנע מיציאה לאזור לה שו-דה-פונד, שעדיין קשה להגיע אליו. לטענת גורמים מקומיים, ייתכן שייקח זמן מה כדי לתקן את התשתיות ולהפוך את האזור לבטוח יותר להגעה, כשתנועת הרכבות עלולה להמשיך להיות מופסקת בתחנת לה שו-דה-פונד למשך זמן מה. כאמור, באזור לה שו-דה-פונד נמצאים מפעלים רבים של יצרניות שעונים, כשמלבד סליטה ואנשי La Joux-Perret, רק נציגים מקרטייה סיפרו כי אף איש צוות לא נפגע, אך גם הם סיפרו על נזק קל לבניין שלהם. עם זאת, נזכיר כי היות ומדובר בחופשה בשוויץ, ייתכן כי מפעלים רבים היו סגורים בזמן הסופה, כך שייתכן כי ממדי הנזק במפעלים הללו לא ידוע עדיין, כשדרכי הגישה המשובשות לאזור מונעות גישה לאזור כדי לנסות ולעמוד על ממדי הנזק.

טורנדו בשוויץ – מחסור בשעונים בדרך?

כאמור, היות ומרבית המפעלים בשוויץ סגורים עדיין ודרכי הגישה לאזור משובשות, כשפי שציינו, הרשויות המקומיות מפצירות בתושבים לא להגיע לאזור בימים הקרובים, ממדי הנזק וההשפעה של הסופה על תעשיית שעוני היוקרה השוויצרית ועל שרשרת האספקה צפויים להתברר ככל הנראה רק במהלך השבוע הבא. נראה כי למרות האופטימיות שאותה מנסה לשדר ד״ר שאולמונטה מסליטה והתאריך שעליו הכריז כתאריך החזרה לעבודה, ה-14 לאוגוסט, הוא יותר משאלת לב. סליטה מספקת על פי ההערכות כ-1.5 מיליון מנגנונים למגוון רחב של יצרניות שעונים, החל משמות כמו אוריס, כריסטופר וורד, ריימונד וייל ואפילו טאג הויר והובלו, שממתגות מחדש את המנגנונים של החבחרה. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי הדיווחים משוויץ כשכולנו מקווים כי הנזק לתעשייה יסתכם בנזקים למפעל של סליטה ונקווה כי סליטה עצמה תוכל לשקם את תפוקת הייצור שלה תוך זמן קצר ככל האפשר.