לאחר 17 חודשים רצופים, החל מאפריל 2017, של עליה בנתוני הייצוא של שעונים שוויצריים, רושמת תעשיית השעונים השוויצרית את הירידה הראשונה במספר השעונים שנשלחו משוויץ לשווקים השונים ברחבי העולם במהלך חודש ספטמבר האחרון, במהלכו נרשם ייצוא של שעונים בסכום כולל של 1.65 מיליארד פרנקים שוויצריים (1.68 מיליארד דולרים), ירידה של 6.9 אחוזים בהשוואה לחודש ספטמבר 2017, זאת על פי נתונים של הפדרציה של תעשיית השעונים השוויצרית, ה-FH.

לפי אנשי ה-FH, אחת הסיבות לירידה הזאת היא העובדה שבחודש ספטמבר האחרון היה יום עסקים אחד פחות לעומת חודש ספטמבר אשתקד, כשהנתונים של ה-FH מנטרים את מספר השעונים שנשלחו מיצרניות השעונים השוויצריות אל עבר הסניפים השונים שלהן והמשווקים המורשים שלהן ברחבי העולם.

ירידה בשווי השעונים השוויצרים שיוצאו במהלך ספטמבר 2018
ירידה בשווי השעונים השוויצרים שיוצאו במהלך ספטמבר 2018

מבין השווקים השונים ברחבי העולם, כמעט בכל עשרת השווקים המובילים של שעונים ברחבי העולם נרשמה ירידה בנתוני הייצוא או שלא נרשם שינוי בהשוואה לספטמבר אשתקד, מלבד שני שווקים – סין (גידול של 17.3 אחוזים בשווי השעונים שנשלחו) ודרום קוריאה, עם גידול של 26.8 אחוזים. במשלוחים להונג קונג, השוק הגדול ביותר ברחבי העולם לשעונים שוויצרים, נרשמה ירידה של 3.5 אחוזים, בעוד השוק השני בגודלו ברחבי העולם, ארה”ב, חווה ירידה של 3 אחוזים בהשוואה לספטמבר אשתקד.

ב-FH ממהרים לסייג ולבקש לקחת את הנתונים הללו בהסתייגות קלה ולא לנסות לאתר מגמות. בהצהרה שפרסמה הפדרציה אמרו נציגי הארגון – “זה מוקדם מדי להסתכל על הנתונים הללו כשינוי מגמה משמעותי. לאחר חודשים ארוכים של עליה בנתוני הייצוא, הגידול נשאר משמעותי ובהתאם לתחזיות”.

אם מסתכלים על תשעת החודשים הראשונים של 2018, כולל חודש ספטמבר החלש, עדיין רואים מגמה חיובית עבור יצרניות השעונים השוויצריות. שווי השעונים שיוצאו במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה גדל ב-7.5 אחוזים בהשוואה לתשעת החודשים הראשונים של שנת 2017, כשהונג קונג (עם גידול של 24 אחוזים) וסין (עם גידול של 12.6 אחוזים) מובילות בפער משמעותי על פני השווקים האחרים ברחבי העולם. השוק האמריקאי חווה רנסנס של ממש, עם הגידול הראשון (של 6.5 אחוזים) מאז שנת 2014, כשמתוך 30 השווקים המובילים ברחבי העולם, ב-23 מהם נרשם גידול בנתוני הייצוא אליהם, כשב-15 מהשווקים הללו הגידול באחוזים הוא דו ספרתי.

טראמפ פוגע בתעשיית השעונים השוויצרית?

למרות ההסתייגות שמביעים אנשי ה-FH, אין ספק כי הנתונים הללו מוסיפים לדאגות בקרב אנשי תעשיית השעונים השוויצרית. ההאטה בכלכלה במדינות שונות ברחבי העולם מחלישה את כוחם של הצרכנים במדינות הללו, כשעיקר הדאגה של יצרניות השעונים השוויצריות מגיעה מסין, שם המשבר החריף בין ארצות הברית וסין סביב סוגיית מכסי הייבוא צפויה להשפיע על הצרכנים בסין ולהתבטא בירידה בהוצאות של תושבי המדינה ובכללם צרכני השעונים.

המלחמה הקשה בפלח השוק המרכזי בארצות הברית

שבוע לפני פרסום הנתונים של ה-FH, התראיין מנהל הכספים של קבוצת LVMH, ז’אן-ז’ק גיוני והתייחס לנתח השוק הגדול ביותר בארצות הברית – שעוני יוקרה במחירים נגישים, ברמת המחירים של מתחת ל-3,000 דולרים, שם המותג הנמכר ביותר של קבוצת LVMH הוא טאג הויר. גיוני אמר כי הקבוצה כולה וטאג הויר בפרט חווים תחרות קשה במיוחד בקטגוריית השוק הזו, כשבהשוואה אליה, בקטגוריית השעונים של מעל ל-3,000 דולרים, המצב של קבוצת LVMH הוא “טוב הרבה יותר” לפי גיוני.