בתקופה האחרונה, לונג׳ין (Longines) השיקה מספר שעונים מעניינים. העיצוב המודרני, המנגנונים המתקדמים וההיסטוריה המפוארת של החברה, מביאים אותה לאט לאט למקום של כבוד בין שלל החברות השוויצריות שעומדות במבחן הזמן.

השבוע קיבלתי לסקירה את אחד הדגמים האחרונים, דגם שעושה כבוד לדגמי ה-״Avigation Bigeye״ שהיו פופולריים בשנות ה- 30 של המאה שעברה. שעון טייסים בניחוח צבאי חזק, שהושק כמהדורה מחודשת בעיצוב מחודד מעט, עשוי חומרים חדשים. השעון בהחלט מרשים במבט ראשון, עיצוב צבאי שלא ניתן לטעות בו, פונקציונלי מאוד, אך יכול במקביל לשמש כשעון דרס בקלות יתרה.

longines big eye reissue

מתחת למכסה המנוע שוכן לו קליבר L688. לא מדובר במנגנון חדש אלא במנגנון וותיק ומוכר, מבוסס ETA (אם לדייק – מדובר ב-valjoux 7753), עם תדר עבודה של 28,800 פעימות בשעה (4 הרץ) ו- 54 שעות רזרבת כוח. המנגנון הוא כרונוגרף המאפשר מדידה של שניות, 30 דקות ו-12 שעות (בשלוש חוגות נפרדות, כמקובל).

הקייס של השעון בנוי מפלדת אל-חלד, בקוטר 41 מ״מ, די עבה (כמקובל בדגמים שמשתמשים במנגנון זה) עם זכוכית ספיר עם ציפוי נוגד השתקפות ומחובר לרצועת עור חומה איכותית עם מרקם וינטאג׳י מרשים. סולידי וקלאסי כאחד.

הלוח שחור, עם ספרות גדולות (למעט בשעות שלוש, שש ותשע שבהן יש חוגות של הכרונוגרף כאמור) וכל הטוב הזה עשיר בסופר לומינובה ירוקה שעושה את העבודה בכל מצב תאורה (למעט חוגות הכרונוגרף). העתק כמעט מדויק של הדגם המקורי משנות ה-30. זהו אינו שעון צלילה, וגם לא מתיימר להיות כזה – כשעון טייסים, עמידותו למים היא עד לעומק של 30 מטרים, ובאופן כללי – רצועת עור היא אף פעם לא פרטנר טוב למים….

אתם בטח שואלים למה קוראים לדגם הזה ״עין גדולה״? ובכן, מדובר במאפיין הכי בולט על הלוח שהוא חוגת הכרונוגרף בשעה 3 – גדולה משמעותית משאר החוגות, ואפילו ״מסתירה” קצת את הספרות 2 ו – 4. זוהי חוגה למדידת דקות שבה אינדקסים גדולים לכל 3 דקות (קצת שונה מהמקובל – לרוב יש אינדקסים גדולים לכל 5 דקות) וסיבוב שלם של המחוג משלים 30 דקות. כדי להשלים את אווירת הטיסה, גב השעון קיבל הטבעה של מטוס על רקע קרני שמש או משהו בסגנון. נחמד ומוסיף לעיצוב הכללי.

longines big eye rear

אז מה חסר לשעון הזה? לא הרבה. בתור שעון ״צבאי״ הוא מספק את הסחורה, אבל הייתי רוצה לראות בו גם תאריך. זה לא שלמנגנון אין את האפשרות הזאת, פשוט בשם העיצוב הנאמן למקור (והעומס הקיים ממילא על הלוח) חסכו פה את התאריך, וחבל. לדעתי זה היה מוסיף.

עוד הפריעו לי קצת כפתורי הכרונוגרף הגדולים באופן משמעותי מהמקובל, ובולטים יחסית הרבה מהקייס עצמו. אגב, עיצוב הכפתורים הגדולים נותן אשליה של קייס קטן יותר. זה כנראה תורם לעיצוב הכללי (שאפשר להתווכח עליו – אבל אין ספק שהוא שומר על קווי העיצוב המקוריים של הדגם) אבל פיזית זה קצת מפריע להתנהלות היומיומית עם השעון, בטח ובטח לבעלי יד קטנה שימצאו את הכפתורים מתחככים בהם מדי פעם.

במחיר רשמי של 14,655 שקלים מקבלים פה חבילה משמעותית עם קריצה גדולה להיסטוריה. אחד משעוני הטייסים הנפוצים מהמאה שעברה, עם שימוש במספרים גדולים, כפתורים גדולים, מתכת מבריקה ורצועת עור חומה…תוסיפו לזה משקפי שמש ומעיל עור, וכל מה שחסר לכם זה איזה מטוס קטן ואתם מסודרים.

השעון נמסר לסקירה באדיבות ״שניידר שעונים״, רעננה.

longines big eye side

לאתר לונג’ין העולמי