נדמה כי בשנים האחרונות אנו עדים לגל מכירות של שעוני וינטאג’ ושעוני יד שניה שהיו שייכים לסלבריטאים מהשורה הראשונה, כמו אלביס פרסלי, פול ניומן, רובין וויליאמס ואנשי אצולה שונים. השעונים הללו מגיעים לתגי מחיר אסטרונומיים, הרבה מעבר למה שאנשים היו מוכנים לשלם עבו רשעון “רגיל” מאותה סדרה, או ליתר דיוק, שעון ללא ייחוס לסלבריטאי מפורסם כלשהו. אבל מה אם מדובר בשעון בעל ייחוס יוצא דופן – הוא לא היה שייך לסלבריטאי מהשורה הראשונה או נצר למשפחת אצולה כלשהי, אלא “רק” למי שעיצב את אותו שעון, שהוא לא פחות מאחד מהשעונים המפורסמים ביותר בהיסטוריה והמזוהים ביותר בעולם השעונים – שעון האודמר פיגה רויאל אוק אופשור? ככל הנראה נקבל את התשובה המדויקת בחודש הבא, במכירה פומבית שתערך בג’נבה, שם יימכר שעון הרויאל אוק אופשור של עמנואל גויט (Emmanuel Gueit), שאחראי לעיצוב האיקוני של השעון, כשהוא מוכר את אחד מהשעונים הראשונים בסדרה שהושקו בשנת 1993.

אודמר פיגה רויאל אוק אופשור – תחילתה של אגדה

בשנת 1993 גויט היה מעצב שעונים עצמאי וצעיר, כשהוא קיבל שיחת טלפון מסטיבן אורקהארט, מנכ”ל אודמר פיגה (Audemars Piguet) דאז, שביקש ממנו לעבוד על פרויקט מיוחד. אורקהארט ביקש מגויט “ליצור משהו שאנשים שאנשים צעירים ירצו ללבוש”. גויט סיפר לפיליפס, בית המכירות שיציע למכירה את השעון הנדיר – “הייתי צעיר ולא היה אכפת לי לקחת סיכונים עם השעון”, כשאין ספק שאין חובב שעונים ברחבי העולם שלא יודה לגויט על הסיכון שהוא לקח, שהוביל בסופו של דבר לאחד השעונים האיקוניים ביותר בעולם.

שעון הרויאל אוק אופשור של עמנואל גויט, מעצב השעון
שעון הרויאל אוק אופשור של עמנואל גויט, מעצב השעון

זה אולי נשמע קצת מוזר היום, אבל בשנת 1993, הרעיון שאנשים ירצו שעון יקר, גדול במיוחד, שעון כרנוגרף שעשוי מפלדת אל-חלד, עם מנגנון מכאני, היה נשמע קצת תלוש מהמציאות. אם תדפדפו בדפי ההיסטוריה ותנסו לראות אלו שעונים הושקו באותה תקופה בשוויץ, תגלו בעיקר שעונים קטנים עם קומפליקציות שונות המבוססים על מתכות יקרות עבור חובבי שעוני יוקרה, שעוני ספורט פשוטים מבחינה עיצובית לחבר’ה צעירים יותר ושעוני קוורץ לחובבי סטייל. האופשור הושק כהוקרה לרגל חגיגות העשרים לשעון הרויאל אוק המקורי, שהמכירות שלו באותה תקופה היו בשפל, כשנדמה כי אף אחד, מגויט ועד בכירי אודמר פיגה, לא האמינו כי האופשור יהפוך להצלחה כל כך כבירה וייצור קטגוריה משלו.

האופשור היווה את הבסיס למהפך רדיקלי בתעשיית השעונים, כשהוא ייסד את טרנד השעונים הגדולים במיוחד (Oversized) עם מספר רב של שעוני הומאג’ או שעונים שניסו לחקות את העיצוב הבולט ויוצא הדופן ואפילו לקחת את העיצוב המוקצן והמוחצן רחוק עוד יותר, בניסיון להתעלות על המקור, כשנדמה כי כל גרסה כזאת רק תרמה עוד יותר לפופולאריות של האופשור.

גויט עזב את אודמר פיגה ב-1999 והקים חברת עיצוב משלו, כשהוא היה אחראי מאז לעיצובם של דגמים רבים של שעונים, בין היתר עבור פיאג’ה ורולקס.

השעון של עמנואל גויט

גויט מספר כי הודות לעובדה שהוא פחות מזוהה עם השעון בהשוואה לזיהוי המוחלט של ג’רלד ג’נטה עם הרויאל אוק המקורי, הוא הצליח להסתובב איתו מבלי למשוך תשומת לב מיותרת, כשבמקרים מסוימים הוא אפילו נקלע לסיטואציות מצחיקות במיוחד, למשל כאשר באחת מתערוכות SIHH בג’נבה, ניגש אליו אדם מהקהל וטען כי מנגנון הנעילה של צמיד השעון (Buckle) הוא לא נכון …

רויאל אוק אופשור מספר 39
רויאל אוק אופשור מספר 39

השעון של גויט הוא מדגם מוקדם מאוד, כשהוא נושא את המספר 39. ניתן לראות על השעון כי גויט ענד אותו ולא שמר אותו בכספת, כשמלבד סימני שפשוף, ניתן להבחין גם בדהיה של הצבע באזורים מסוימים בלוח השעון.

השעון של גויט (משמאל) ליד שעון חדש מהסדרה
השעון של גויט (משמאל) ליד שעון חדש מהסדרה

אז אם אתם רוצים הזדמנות להשיג את אחד משעוני האודמר פיגה רויאל אוק אופשור המיוחדים ביותר שיש, מהרו לשריין לעצמכם מקום בג’נבה בין ה-10 ל-11 לנובמבר, שם יימכר השעון.

מקור – פיליפס.

לאתר אודמר פיגה העולמי