תערוכת Watches & Wonders 2024 שנפתחה השבוע בז׳נבה סיפקה לנו כמות גדולה של שעונים נהדרים של היצרניות השונות המשתתפות בתערוכה, אבל נדמה כי מה שקורה מאחורי הקלעים של התעשייה מעניין לא פחות מהשעונים החדשים. דיווחים שמגיעים משוויץ מראיונות שערך מנכ״ל רולקס מגלים התבטאות חריגה יחסית של ז׳אן-פרדריק דופור (Jean-Frédéric Dufour), שם שכמעט ולא עולה לכותרות, לצד התבטאות נוספת, מעניינת לא פחות. אז מה גרם למנכ״ל רולקס להתעצבן? מוזמנים לגלות ביחד איתנו.

Watches & Wonders 2024 – רקע

תערוכת השעונים הגדולה בעולם כיום היא Watches & Wonders המתקיימת מדי שנה בז׳נבה שבשוויץ. התערוכה, שקמה על חורבותיה של תערוכת באזלוורלד, מרכזת אליה את מיטב יצרניות השעונים, כשהמותגים המובילים והבולטים הם כמובן רולקס, טודור ופטק פיליפ, המותגים שגם הובילו את הפרישה מתערוכת באזלוורלד בזמנו באקט שסימל למעשה את סופה של התערוכה.

השנה משתתפים בתערוכה לא פחות מ-54 מותגים, ביניהם מותגים שעבורם זאת הפעם הראשונה על הבמה המרכזית של תעשיית שעוני היוקרה, דוגמת ריימונד וייל למשל. התערוכה מתקיימת בפלאקספו – Palexpo, מרכז הכנסים הבינלאומי של העיר ז׳נבה, שמשתרע על פני שטח של 102,000 מטרים רבועים.

אבל מלבד אותם מותגי יוקרה המשתתפים רשמית בתערוכה, יש עוד לא מעט מותגים שמנצלים את ההד התקשורתי, כמות המבקרים הגדולה בתערוכה ואת העובדה שמרבית עיתונאי שעוני היוקרה החשובים בעולם נמצאים בז׳נבה, כדי להציג את השעונים שלהם ואת המותג בצורה קצת פחות רשמית.

רשימה ארוכה של מותגים ויצרני שעוני יוקרה שכרו מתחמים שונים וסוויטות בעיר ז׳נבה במקביל לימים שבהם מתקיימת התערוכה, כשהם מציגים את השעונים שלהם.

אחד המקומות הבולטים ביותר הוא אירוע ה-AHCI Masters of Horology ב-L’Ice Bergues, מתחם אירועים ליד מלון ארבע העונות, שבו אפשר למצוא מעל לעשרים יצרני שעונים עצמאיים.

בין השמות הבולטים המשתתפים ב-AHCI Masters Of Horology אפשר למצוא כמה מהשמות הבולטים ביותר בקרב יצרני השעונים העצמאיים, כמו סוונד אנדרסן, לודוביץ’ בלואר, וינסנט קלברז, דיוויד קנדוקס, ויאני הלטר, ברנהרד לדרר ואנדראס שטרהלר.

במלון ארבע העונות עצמו תוכלו למצוא את השעונים יוצאי הדופן של Jacob & Co, שם שיכל בקלות לגנוב לא מעט מהכותרות בתערוכת Watches & Wonders לצד המותגים המובילים בעולם.

מלון נוסף שנמצא לצד אגם ז׳נבה הוא מלון ה-Beau Rivage המפורסם, שמרכז בתוכו מגוון רחב של יצרני שעונים עצמאיים מלבד אלו שישתתפו ב-AHCI Masters Of Horology, ביניהם רנו טישייה (Renaud Tixier).

יצרנית שעונים חדשה בשם Guebly תערוך את הופעת הבכורה שלה בעולם שעוני היוקרה, כשהיא מבטיחה: ״השעונים שלנו הם תוצאה של אומנות יוצאת דופן, עם עבודת יד קפדנית על ידי מיטב האומנים. כל שעון הוא ייחודי, עם גימור בדייקנות והקפדה על כל פרט, גם כאלה שאינם נראים לעין”.

המותג Krayon (קריון), זוכה פרס ה-GPHG בשנת 2023, יציג גם הוא בז׳נבה, עם שעוני לוחות השנה הנצחיים שלו, שמציגים בנוסף את זמני הזריחה והשקיעה מסביב לעולם.

מותגים בולטים נוספים הם HYT, Bianchet ו-Ikepod, כמו גם Nivada Grenchen (ניוודה גרנשן) ו-וולקיין (Vulcain), שני מותגים שקמו לתחייה על ידי גיום לאידט (Guillaume Laidet), בן למשפחה עם היסטוריה עשירה וענפה בעולם שעוני היוקרה.

אותם מותגים ויצרני שעונים השתלטו כאמור על אולמות שונים, סוויטות של מלונות, בוטיקים שהם שכרו במיוחד לשבוע של התערוכה ואפילו אולמות באוניברסיטה בז׳נבה, רק כדי להציג את השעונים החדשים שלהם במקביל לתערוכה המרכזית.

דרך אגב, בין המותגים הללו, ישנם גם כאלו שניסו להתקבל לתערוכת Watches & Wonders אך נדחו על ידי מארגני התערוכה, מה שגרם להם לחפש את אותן אלטרנטיבות לבמה המרכזית.

מה גרם למנכ״ל רולקס להתעצבן?

אם אתם זוכרים את הכותרת שלנו, כנראה שאתם שואלים את עצמכם – מה הקשר בין המותגים הללו ומנכ״ל רולקס ולמה הוא בדיוק מתעצבן? ובכן, התשובה נעוצה במודל התשלום של תערוכת Watches & Wonders ל-Palexpo. קודם כל, חשוב לציין כי Palexpo נמצא בבעלות קנטון ז׳נבה, תחת ניהול של קרן בבעלות חצי פרטית.

מארגנות התערוכה מגישות ל-Palexpo את רשימת החברות המשתתפות בתערוכה ואת הדרישות של כל אחת ואחת מהן – החל מסידורי אבטחה ועד לגודל הביתן שלהן. כלל הוצאות ההקמה והתפעול, מחולקות בין המשתתפות בתערוכה, אבל לא באופן שווה.

מנכ״ל רולקס, ז׳אן-פרדריק דופור
מנכ״ל רולקס, ז׳אן-פרדריק דופור

למעשה, התשלום מתבצע על פי מספר הפגישות שנקבעות לכל חברה שמשתתפת בתערוכה עם אנשי מדיה ואנשים מתעשיית שעוני היוקרה. באופן טבעי, מי שמרכזות את מרבית תשומת הלב הן רולקס, פטק פיליפ וקרטייה, המותגים המבוקשים ביותר המשתתפים בתערוכה ואלו שכל מי שחובב שעונים היה רוצה לפגוש או לראות את השעונים שלהן מקרוב.

לכן, ההתנהלות של אותן חברות, שלא משתתפות באופן רשמי בתערוכה אבל ״גונבות״ ממנה תשומת לב, פוגעת למעשה במותגים המובילים ואם תרצו ״מעמיסה עלויות״ על המותגים המשתתפים בתערוכה.

בראיון (נדיר מאוד בפני עצמו) שקיים מנכ״ל רולקס עם המגזין השוויצרי NZZ, התייחס ז׳אן-פרדריק דופור לאותם מותגים ואמר ״אנחנו קוראים להם פיראטים, אבל זה בסדר״. התבטאות שאולי נשמעת עדינה, אבל כשמדובר באחד המנכ״לים הבכירים ביותר בתעשיית שעוני היוקרה, אם לא הבכיר שבהם ועם זאת אחד המנכ״לים שקולם כמעט ולא נשמע, מדובר בהתבטאות חריגה מאוד בסטנדרטים של רולקס ודופור.

חשוב להבין כי דופור הוא למעשה חלק ממועצת המנהלים של התערוכה, ביחד עם מנהלים מקרטייה ופטק פיליפ, הוא זה שקובע מי ישתתף בתערוכה ומי לא, כשכאמור, חלק מאותם מותגים עצמאיים נדחו על ידי הנהלת התערוכה.

ז׳נבה מתקשטת לרגל התערוכה
ז׳נבה מתקשטת לרגל התערוכה

עוד נקודה שחשוב להבין או להזכיר היא העובדה שהקרן המנהלת של Watches & Wonders היא ארגון ללא מטרת רווח, שאחת מהמטרות שלה היא ״לתמוך בכל תעשיית השעונים השוויצרית״. ז׳נבה כולה מקושטת לקראת התערוכה, עם מספר אירועים ציבוריים הפזורים ברחבי העיר ופתוחים לציבור הרחב, ביניהם כפר שענים חדש עם פעילויות תרבותיות וחינוכיות, שמהווה נקודת מוצא לסיורים מודרכים להעלאת המודעות למורשת ייצור השעונים של העיר.

השיא של התערוכה או של השבוע הוא הלילה של יום חמישי, ה-11 באפריל (אתמול בלילה), בו ז׳נבה כולה מתעוררת לחיים, עם מופעי רחוב, אמנים והופעה של הדי.ג׳יי המפורסם Lost Frequencys ליד אגם ז׳נבה.

ההזמנה המפתיעה של מנכ״ל רולקס

לצד הכעס והציניות שהפגין כלפי אותן יצרניות שעונים ״פיראטיות״, דופור מפתיע כשהוא קורא לקבוצת סווטש להשתתף בתערוכת Watches & Wonders. למעשה, דופור הרחיק לכת ואפילו ביקר אישית את ניק האייק, מנכ״ל קבוצת סווטש כדי לדון בהשתתפות של הקבוצה בתערוכה, אם כי ההזמנה שלו נדחתה על ידי האייק.

באותו ראיון למגזין NZZ, דופור סיפר כי הוא ביקר אישית את האייק ופנה אליו בבקשה להשתתף בתערוכה, אבל לדבריו נתקל בסירוב מצד האייק. כשהוא נשאל מדוע האייק סירב להזמנה, אמר דופור – ״אני לא יודע. אני לא יכול להיכנס למחשבות שלו. לדבריו, קבוצת סווטש היא תעשייתית מאוד ולא רוצה לבזבז זמן על תערוכות. זה חבל, אבל זה לא המקום שלי לשפוט את האסטרטגיה הזו״.

גם כאן, מי שמצליח לקרוא בין השורות, אפשר לראות סוג של כעס ואכזבה כלפי קבוצת סווטש מצידו של דופור, שמפתיע בהתייחסות שלו לתערוכת Watches & Wonders. למעשה, אפשר לראות כי דופור לוקח ברצינות רבה את תפקידו בחבר המנהלים של התערוכה, עם ביקור אישי אצל ניק האייק. אם האייק היה נענה להזמנה הזאת, התערוכה הייתה ככל הנראה מרכזת תשומת לב רבה עוד יותר.

באותו ראיון, דופור סיפק הצצה לאיך שהוא תופס את התערוכה – ״(Watches And Wonders) זה אירוע חשוב עבור ז׳נבה ועבור שוויץ בכלל. זה לא בזבוז זמן. אנחנו מוכרים רגשות וחלומות. כדי לשמור את כל זה בחיים, אתה צריך לספר סיפורים. אתה צריך להיות פעיל. אתה לא יכול רק למכור מוצרים״.

יהיה מעניין לראות האם קבוצת סווטש תשנה את דעתה בשנה הבאה או בשנים הקרובות ותחליט בכל זאת לחזור אל הבמה המרכזית של עולם השעונים. לטובת מי שלא זוכר, קבוצת סווטש והמותגים שלה לא הופיעו בתערוכת באזלוורלד 2019, במה שהיה למעשה אחד הסימנים המקדימים לסופה של התערוכה, שהתפרקה לחלוטין במהלך תקופת הקורונה.

מה גרם למנכ״ל רולקס להתעצבן? (#2)

לפני סיום, עוד התבטאות מעניינת מדופור באותו ראיון, מתייחסת לנושא הבעייתי של ״השקעה בשעוני יוקרה״ או אם תרצו – פליפרים.

“אני לא אוהב כשאנשים משווים שעונים עם מניות”, דופור אמר. “זה שולח מסר שגוי ומסוכן. אנחנו מייצרים מוצרים, לא השקעות”. בנוסף, המראיינים שאלו את דופור איך הוא רואה את שנת 2024 בתעשיית השעונים כולה. התשובה שלו לא מפתיעה – ״אני חושב שזאת תהיה שנה מאתגרת ולא רק בגלל שמחיר הזהב נמצא בעלייה. התקופה שבה כל יצרניות השעונים הציגו הצלחה – מגיע לסיומו״, אמר דופור.

אז אם אתם מבקרים את רולקס ב-Watches & Wonders, תזהרו לא לעצבן את מנכ״ל רולקס …