אז מה זה שעון יוקרה ?

נתחיל ונאמר שמדובר בשאלה מצוינת ולמען האמת – לא בטוח שתקבלו עליה תשובה מדויקת גם לאחר קריאת מאמר זה …

ה-PORTUGUESE GRANDE COMPLICATION מבית IWC

לפני שנבין מה זה שעון יוקרה – בואו ננסה ולהבין מה משמעות המילה יוקרה, שהיא מילה סובייקטיבית למדי וניתן לפרש אותה בדרכים שונות – מאוד – עבור אנשים שונים.

התשובה המילונית, לפי מילון מרים וובסטר באנגלית, מתאר את המילה יוקרה באופנים הבאים :

  1. מצב של שפע או נוחות רבה.
  2. משהו שמוסיף הנאה או נוחות, אבל לא בהכרח נחוץ.

אם נחפש את התשובה בעברית, נקבל את הפירוש הבא – מעמד, כבוד, הערכה בעיני הזולת או תחושה של עושר ופאר. כשגם כאן כמובן התשובה סובייקטיבית – אדם מסוים ירגיש תחושה של עושר ופאר בביקור במלון של שלושה חדרים ואילו אדם אחר ירגיש תחושה של עושר ופאר רק בחדר מלון שעולה כמה מאות דולרים (או אולי אפילו אלפי דולרים) ללילה.

דוגמה נוספת היא מתחום הרכב – רבים יחשיבו את הגרסה המפוארת של הונדה אקורד לרכב יוקרתי או מרצדס כזאת או אחרת, בעוד אחרים יציינו רכבים כמו בנטלי, יגואר או רולס רויס.

כך כמובן גם בתחום השעונים. חובב שעונים מסוים יוכל למצוא את תחושת העושר והפאר משעון שעולה כמה מאות שקלים או אלפי שקלים, בעוד אחרים לא יתפשרו על פחות מרולקס שעולה כמה עשרות אלפי שקלים או אפילו פטק פיליפ שמגיע עם תג מחיר בן שש ספרות.

ה-Carrera MikroPendulumS Concept Chronograph מבית Tag Heuer

עולם שעוני היוקרה מורכב מאינספור מותגים וברמות מחיר שונות, כשהוא מספק לכל חובב שעונים, כמעט בכל תקציב, להרשות לעצמו לרכוש שעון שיעניק לו את אותה תחושת יוקרה, את אותה תחושת עושר ופאר שכמעט ואי אפשר להשיג ממוצר אחר, החל מהשימוש בחומרים איכותיים, כשככל שהחומרים איכותיים יותר ורמת הגימור של השעון גבוהה יותר, כך גם רמת היוקרה שלו ובהתאם גם תג המחיר שלו, שעונים בעיצובים מיוחדים שמושכים את העין כמעט באופן מיידי, היכולת להתהדר במנגנון עם קומפליקציה גבוהה, לספר מכמה רכיבים עשוי המנגנון וכמה אבנים נמצאים בתוכו ובחלק מהמקרים, אפילו להתהדר בשעון שמורכב באופן ידני, באותו מפעל או בית מלאכה באיזור פסטורלי בשוויץ, ממש כפי שעשו לאורך עשרות רבות של שנים.

עוד אלמנט שהוא חלק בלתי נפרד של הקסם וההילה של עולם השעונים הוא מכונת השיווק שעומדת מאחוריהם – רולקס למשל היא אחת מנותנות החסות המובילות באירועי ספורט רבים ברחבי העולם ואנחנו צריכים לשכוח שמאחורי המותג שנחשב לאחד המותגים המובילים, המוכרים והחזקים בעולם, עומדת מכונת פרסום ושיווק משומנת שעוזרת להאדיר את המותג. שעונים של יצרניות שונות מככבים בפרסומות בכל מקום – ליגת האלופות בכדורגל, המשחקים האולימפיים, מגזינים וכתבי עת וסביר להניח שאין שדה תעופה בעולם שלא תמצאו בו מספר חנויות של שעונים – ממותגים יוקרתיים שונים.

כל אלו גורמים לנו לרצות להיות חלק מהקסם הזה, מההילה הזאת, להרגיש שאנחנו נוגעים בפרסום ובהצלחה ואת ההרגשה הזאת אנחנו יכולים להשיג עם שעון יוקרה, כשתמיד תזכרו – רולקס אולי לא יכולה להבטיח לכם לחבוט בק-הנד כמו פדרר, אבל תודו שזה יהיה נחמד לספר בפגישת העבודה הבאה שלכם “כן, אתה לא טועה, זה בדיוק השעון שרוג’ר פדרר ענד אחרי שזכה בטורניר ווימבלדון האחרון …”