אפשר להכריז כבר עכשיו כי שנת 2020 תזכר בהיסטוריה של האנושות כשנת הקורונה. הוירוס שהתפשט ברחבי העולם גרם לסגירת השמים והטיסות הבינלאומיות. סגרים לתקופות ממושכות הוטלו במדינות רבות ברחבי העולם. עסקים וחברות נסגרו, עובדים הוצאו לחל”ת או פוטרו ורובנו ניסינו לצמצם את ההוצאות ככל האפשר בתקופה זו של חוסר ודאות. על רקע זה, מעניין במיוחד השנה לקרוא את דירוג מותגי היוקרה המובילים בעולם ב-2020, שמפרסמת חברת Brand Finance הבריטית. מהנתונים שמפורסמים בדו”ח עולה כי יצרניות היוקרה כמעט ולא נפגעו בשנת 2020 ולמעשה נראה כאילו הן מתנהלות במעין “עולם מקביל” שבו וירוס הקורונה לא קיים והמכירות שלהן נמשכות כרגיל. חלק ניכר מהחברות הצליחו להגדיל בצורה משמעותית את השווי שלהן בשנה החולפת. לעומתן, יצרנית השעונים היחידה בעשרת המקומות הראשונים (אתם מוזמנים לבד להתחיל לנחש מי זאת …) רשמה ירידה מזערית בשווי שלה. בואו ונצלול ביחד אל הנתונים ונכיר את עשרת המקומות הראשונים ברשימה.

מותגי היוקרה המובילים בעולם ב-2020

פורשה

יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית מובילה את הרשימה בפער משמעותי מהמקום השני, עם שווי כולל של 33.91 מיליארד דולר בשנת 2020. לפורשה אולי אין חיסון לוירוס הקורונה, אבל נדמה כי בחברה חסינים לחלוטין בפני הוירוס וההשפעות שלו, כשהיא רושמת גידול של 15.6 אחוזים בשווי שלה בשנה החולפת.

פורשה 911 טורוב S. פורשה מובילה את מותגי היוקרה המובילים בעולם בשנת 2020.
פורשה 911 טורוב S. פורשה מובילה את מותגי היוקרה המובילים בעולם בשנת 2020.

גוצ’י

המותג השני ברשימה רשם גם הוא גידול דו ספרתי בשנה החולפת. עם שווי כולל של 17.63 מיליארד דולרים בשנת 2020, גוצ’י רושמת גידול של כ-20.2 אחוזים בשווי שלה בשנה החולפת. יצרנית מוצרי היוקרה האיטלקית הציגה גידול ניכר במכירות בכל קטגוריות המוצרים שלה בשנה החולפת, מה שבוודאי משמח את המנהלים הבכירים בקרינג, קונגלומרט היוקרה ששולט בגוצ’י.

לואי ויטון

אחרי ביקור בגרמניה ואיטליה, הגיע הזמן לקפוץ לצרפת. מותג היוקרה הצרפתי לואי ויטון רשם בשנת 2020 גידול של 21.4 אחוזים בשווי שלו. משווי כולל של 13.57 מיליארד דולרים בשנת 2019 לשווי כולל של 16.47 מיליארד דולרים בשנת 2020. באופן מפתיע למדי, החטיבה שהציגה את הגידול המשמעותי ביותר במכירות הייתה דווקא חטיבת מוצרי האיפור. כנראה שאנשים משתמשים ביותר איפור ומייק-אפ כשהם נמצאים בבית ובשיחות זום כל היום …

פרסומת של לואי ויטון. מותגי היוקרה המובילים בעולם.
פרסומת של לואי ויטון. מותגי היוקרה המובילים בעולם.

קרטייה

נשארים בצרפת ועוברים למותג היוקרה קרטייה, שרשם גידול “צנוע” של 10.1 אחוזים “בלבד” בשווי המותג, עם שווי כולל של 15.01 מיליארד דולרים בשנת 2020. מכירות התכשיטים בחברה שגשגו בשנה החולפת ותרמו למספרים המרשימים של מותג היוקרה שנמצא בבעלות קונגלומרט מוצרי היוקרה ריצ’מונט.

שאנל

כן, אנחנו ממשיכים להתעכב בצרפת. עוברים למותג האופנה היוקרתי שאנל, שרשם גידול מרשים של 19.4 אחוזים בשווי שלו בשנת 2020. שאנל עומדת על שווי כולל של 13.7 מיליארד דולרים בשנת 2020. המספרים הללו הופכים למרשימים הרבה יותר אם נזכרים שעבור שאנל הייתה זו השנה הראשונה ללא המנהל הקריאטיבי של החברה, מעצב האופנה הנודע קארל לגרפלד, שנפטר השנה.

הרמס

אנחנו מניחים שכבר הצלחתם להבין שצרפת שולטת ברשימה. מותג היוקרה הרמס רושם גם הוא שנה נהדרת בשנת 2020, עם גידול של 9.1 אחוזים בשווי החברה בשנת 2020. הרמס עומדת על שווי כולל של 11.9 מיליארד דולרים בשנת 2020. מאמצי שיווק ניכרים ומכירות יציבות לאורך השנה עזרו לחברה לתפוס את המקום השישי ברשימה.

פרארי

בכל הקשור לשווי שלה, יצרנית מכוניות היוקרה האיטלקית נמצאת במקום השביעי בעולם עם שווי כולל של 9.05 מיליארד דולרים. אבל בכל הקשור לנתונים כמו חוזק המותג, נאמנות הלקוחות, שביעות רצון העובדים, זיהוי המותג ומוניטין החברה – פרארי היא המותג המוביל בעולם. פרארי הצליחה לרשום גידול של 8.7 אחוזים בשווי שלה בשנת 2020, בעיקר הודות להשקתם של 5 דגמים חדשים של מכוניות על בשנת 2019, שהתחילו להימכר בשנה החולפת.

רולקס

זוכרים שהבטחנו לכם שיש יצרנית שעונים ברשימת עשרת מותגי היוקרה המובילים בעולם? הצלחתם לנחש במי מדובר? יצרנית שעוני היוקרה השוויצרית המובילה והמוכרת ביותר בעולם רשמה ירידה צנועה של 2.2 אחוזים בשווי שלה בשנת 2020, כשהשווי הכולל שלה עומד על 7.87 מיליארד דולרים. עם זאת, רולקס מצליחה לשמור על מעמדה ועל המקום השמיני שלה ברשימת מותגי היוקרה המובילים בעולם. הירידה במכירות מגיעה ככל הנראה על רקע ביטולה של תערוכת באזלוורלד והדחייה הניכרת בהשקת הדגמים החדשים של שעוני החברה. רולקס פרסמה את הדגמים החדשים רק בתחילת חודש ספטמבר, כשכמובן, כמו בכל שנה, הסיכוי שלכם להשיג אחד בבוטיקים של החברה שואף לאפס …

רולקס - יצרנית שעוני היוקרה המובילה בעולם.
רולקס – יצרנית שעוני היוקרה המובילה בעולם.

דיור

צרפת כבר אמרנו? אמרנו. גם כאן מאמצי שיווק וגרף מכירות יציב עזרו למותג היוקרה הצרפתי, שנמצא בבעלות קונגלומרט מוצרי היוקרה LVMH לרשום גידול בשווי החברה לסכום של 6.86 מיליארד דולרים. מדובר בגידול של 8.6 אחוזים שעוזר לדיור לתפוס את המקום התשיעי ברשימת מותגי היוקרה המובילים בעולם.

קואץ’

מותג היוקרה היחיד בעשרת המקומות הראשונים שמגיע מחוץ ליבשת הראשונה הוא קואץ’ (Coach). מטה החברה האמריקאית ממוקם בניו-יורק, אחד המקומות שנפגעו אולי קשה יותר מכל מקום אחר מוירוס הקורונה בארצות הברית. העובדה הזאת בוודאי לא תרמה למכירות החברה, שספגה ירידה של 9.7 אחוזים בשווי שלה בשנה החולפת. עם זאת, לא צריך לרחם על החברה, שרושמת שווי כולל של 6.81 מיליארד דולרים, עם התאוששות קלה בחודשים האחרונים במכירות שלה, שככל הנראה ייקח לה עוד מספר חודשים לחזור לשווי שלה בסוף שנת 2019 – 7.54 מיליארד דולרים.

מה הקשר לסין?

זה לא משנה אם אתם עובדים חיוניים, עובדים בחל”ת או עצמאיים שמחכים לפעימות מהממשלה, אתם בוודאי שואלים את עצמכם – איך זה יכול להיות? בשעה שכמעט כל המדינות בעולם נכנסות למיתון קשה ועוברות משבר רפואי וכלכלי מהחמורים ביותר בהיסטוריה האנושית, מותגי היוקרה מצליחים להגדיל את השווי שלהן במספרים דו ספרתיים. אם אתם רוצים תשובה במילה אחת, התשובה היא סין.

השוק הסיני הפך לצרכן העיקרי של מוצרי יוקרה בעולם, בין אם מדובר ברכישת מוצרי יוקרה בטיולים לחו”ל ובין אם מדובר ברכישות בבוטיקים של מותגי היוקרה הממוקמים בתוך סין. למרות שוירוס הקורונה התפרץ בסין והיא הייתה המדינה הראשונה בעולם להטיל סגר על חלקים בתוכה, הכלכלה הסינית ברובה לא נפגעה ואפילו רשמה שנה מוצלחת הודות למכירה של מוצרים לשוק הרפואי לעולם כולו. אלכס היי (Alex Haigh), מנהל הערכת השווי ב-Brand Finance אומר – “אין להכחיש את חשיבות השוק הסיני בהבטחת הבריאות והגידול בתחום מוצרי היוקרה והפרימיום”. היי מוסיף – “ראינו שהסינים הצליחו להחזיק את סקטור היוקרה מעל המים לאחר ההתרסקות בשנת 2008 ומותגי היוקרה יכולים שוב לסמוך על השוק הסיני גם בשנה של וירוס הקורונה”.

היי מספק דוגמה קטנה שממחישה את חוזקו וחוסנו של השוק הסיני כשהוא מספר – “פורשה, מותג היוקרה והפרימיום המוביל בעולם, מכרה מספר מדהים של 86,000 יחידות בסין בלבד בשנת 2019”.