שנת 2020 אמנם הסתיימה לפני מספר שבועות, אבל בעולם הפיננסי מתחילים לסכם אותה רק בימים האחרונים. נתוני המכירות של קונגלומרטי השעונים הגדולים מתחילים להתפרסם והם מאפשרים לנו לקבל תמונת מצב על המתרחש בעולם השעונים בשנה החולפת. אם בשנים רגילות הנתונים הללו מעניינים לא מעט חובבי שעונים, הרי ששנת 2020 מעניינת פי כמה. שנת 2020 עמדה בסימן משבר הקורונה וההשלכות שלו על העולם כולו. מוזמנים להתעמק איתנו בנתונים הפיננסיים שהתפרסמו, ניתוח המספרים והתחזיות לשנת 2021. סיכום פיננסי ל-2020 לתעשיית השעונים. קריאה נעימה.

קבוצת סווטש

קבוצת סווטש היא קונגלומרט השעונים הגדול בעולם. רשימת המותגים בקבוצה ארוכה ומגוונת. החל ממותגים כמו ברגה, בלנפיין ואומגה, דרך מותגים כמו לונג’ין, טיסו וראדו ועד סווטש. נתוני המכירות של הקבוצה מעניינים אולי יותר מכל קונגלומרט אחר היות והם מייצגים מגוון רחב של קטגוריות שוק. החל מברגה ובלנפיין בשוק הגבוה, אומגה בשוק הבינוני-גבוה ועד המילטון, טיסו, ראדו ומותגים אחרים לשוק הנמוך-בינוני.

מכירות הקבוצה נטו לשנת 2020 כולה הסתכמו ב-5 מיליארד ו-595 מיליון פרנקים שוויצריים. ירידה של 28.7 אחוזים בהשוואה לשנה הקודמת בשערי חליפין קבועים, או 32.1 אחוזים בשערים שוטפים.

התוצאה התפעולית הייתה 52 מיליון פרנקים שוויצריים, לעומת 1.023 מיליארד פרנקים שוויצריים בשנת 2019, או 99 מיליון פרנקים שוויצריים, אם מוחקים את המספרים של היחידה העסקית שסגרה החברה בשנה החולפת תחת המותג קלווין קליין. זאת לעומת רווח נקי של 748 מיליון פרנקים שוויצריים בשנה הקודמת.

תזרים המזומנים התפעולי היה 819 מיליון פרנקים שוויצריים, עם נזילות נטו של 1.7 מיליארד פרנקים שוויצריים. 24.3 אחוזים או 332 מיליון פרנקים שוויצריים יותר לעומת השנה הקודמת.

במחצית השניה של 2020, נרשמה ירידה במכירות נטו של הקבוצה של כ-14.3 אחוזים לעומת השנה הקודמת (בשערי חליפין קבועים). אך בהשוואה למחצית הראשונה, מדובר בעליה של 54.7 אחוזים. באופן מפתיע, דצמבר 2020 היה חודש חזק במיוחד, למרות סגרים שהוטלו בשווקים חשובים כמו גרמניה ובריטניה.

הנתונים שמגיעים מסין מפתיעים במיוחד. המכירות של הקבוצה בסין מראים צמיחה דו ספרתית במכירות. לא מדובר רק במחצית השנייה של השנה, אלא בבחינת הנתונים מהשנה כולה. בשוק האמריקאי בחודש דצמבר נתוני המכירות היו כמעט זהים לאלו של השנה הקודמת. המותג טיסו רשם את המכירות החודשיות הטובות ביותר בתולדותיו בארה”ב בדצמבר החולף. זאת אף על פי ששעון ה-T-Touch Connect Solar של החברה יושק בארה”ב רק בתחילת שנת 2021.

סיכום פיננסי ל-2020 לתעשיית השעונים - קבוצת סווטש. מקור - TIME AND WATCHES.
סיכום פיננסי ל-2020 לתעשיית השעונים – קבוצת סווטש. מקור – TIME AND WATCHES.

קבוצת סווטש, כמו כמעט כל יצרניות השעונים בעולם, הרחיבה בצורה משמעותית את המסחר המקוון שלה בשנת 2020. הודות להרחבה הזאת, רשמה הקבוצה גידול של 70 אחוזים במכירות המקוונות. אך למרות הגידול המרשים במכירות, הם עדיין לא הספיקו לפצות על ההפסד במכירות הקמעונאיות המסורתיות. שיעור המכירות המקוונות של מותגים בגזרת המחירים הבינונית והבסיסית הגיעו לנפח שבין 20 אחוזים ל-30 אחוזים. בכל הקשור לתפוקת הייצור של הקבוצה כולה – שעונים, תכשיטים ורכיבים, הקבוצה הצליחה להגדיל בהדרגה את תפוקת הייצור שלה בחודשים האחרונים, אך עם זאת, תפוקת הייצור של הקבוצה תגיע לקיבולת המלאה שלה רק במהלך המחצית הראשונה של 2021.

תחום אחד בו הקורונה לא הצליחה לפגוע, הוא פעילות המחקר והפיתוח של הקבוצה. הקבוצה רשמה 205 בקשות לפטנטים חדשים בשנה האחרונה, זאת בהשוואה ל-231 פטנטים בשנת 2019. למרות הירידה, עדיין מדובר בנתונים כמעט זהים, במיוחד בתחום זה.

ומה לגבי 2021? הנהלת הקבוצה צופה גידול משמעותי בצריכת שעונים ותכשיטים ברחבי העולם בשנה הקרובה. על פי ההערכות, הביקוש צפוי לחזור לרמות שלפני וירוס הקורונה. בקבוצת סווטש נותנים כדוגמה את השוק הסיני, שם הצליחו להתגבר בהצלחה על וירוס הקורונה במחצית השניה של 2020 והקבוצה הצליחה לרשום שם גידול במכירות בשנה החולפת. בקבוצה מאמינים כי הגידול בביקושים יהיה משמעותי הרבה יותר לאחר הסרת הגבלות הנסיעה ברחבי העולם.

בקבוצה מאמינים כי מספר מוצרים בולטים יצליחו להוות זרזי מכירות בשנת 2021, ביניהם שעון האומגה ספידמאסטר מון ווטש החדש, שעון הלונג’ין ספיריט או הטיסו T-Touch Connect Solar, שיושק בשווקים נוספים כמו סין וארה”ב במהלך שנת 2021.

קבוצת LVMH

קבוצת LVMH היא אחד מקונגלומרטי מוצרה היוקרה הגדולים בעולם, אם לא הגדול שבהם. החברה אמנם מחזיקה במספר קטן יחסית של מותגי שעונים – טאג הויר, זניט, הובלו, בולגרי, Chaumet, אבל בכל הקשור למותגי יוקרה, הרשימה אינסופית. החל ממותגי האלכוהול מואט והנסי ועד למותגי האופנה גיבנשי, דיור, לואי ויטון, פנדי, סלין ועוד. אפשר להגיד שהקבוצה מוכרת כמעט בכל קטגוריית מוצרי יוקרה שקיימת.

כמו מרבית העסקים בעולם, גם החנויות של הקבוצה ברחבי העולם נסגרו לתקופה ארוכה במהלך שנת 2020. עם זאת, הקבוצה הראתה חסינות לא רעה במהלך שנת 2020 אל מול הנתונים הללו. הרבעון האחרון של 2020 היה בסימן שיפור משמעותי במגמות בהשוואה לתשעת החודשים הראשונים של 2020, עם ירידה בהכנסות של 3 אחוזים בלבד.

הרווח מפעילות שוטפת, שהסתכם ב-8.3 מיליארד אירו בשנת 2020, ירד רק ב-28 אחוזים בסיכום השנה כולה. גם כאן, כמו בקבוצת סווטש, הנתונים הללו מגיעים על רקע החזרה לצמיחה במחצית השנייה של 2020, עליה של 7 אחוזים בהשוואה למחצית הראשונה של השנה. הרווח התפעולי הגיע ל-18.6 אחוזים כשהרווח הנקי הסתכם ב-4.7 מיליארד אירו, ירידה של 34 אחוזים.

סיכום פיננסי ל-2020 לתעשיית השעונים - קבוצת LVMH. מקור - MONOCHROME WATCHES.
סיכום פיננסי ל-2020 לתעשיית השעונים – קבוצת LVMH. מקור – MONOCHROME WATCHES.

בחטיבת השעונים והתכשיטים של הקבוצה נרשמה ירידה בהכנסות אורגניות בשיעור של 23 אחוזים בשנת 2020. אך עם זאת, היא הראתה שיפור חזק במגמות ברבעון הרביעי, עם ירידה של 2 אחוזים בלבד. הרווח שוטפת ירד ב-59 אחוזים במהלך השנה החולפת.

מבין המותגים של הקבוצה, בולגרי הציגה קצב גבוה של חדשנות, עם השקות מוצלחות של קולקציות B.Zero 1 Rock, ה-Serpenti Viper וקולקציות ה-Barocko. המותג Chaumet חנך חנות במיקום היסטורי ומשמעותי בכיכר ונדום שבפריז בתחילת 2020, במקביל לחיזוק הנוכחות של המותג בסין. טאג הויר רשמה שנה מעניינת, עם תאריך חשוב ומשמעותי עבורה – שנת ה-160 להיווסדה, עם מספר מהדורות מוגבלות בסדרת הקררה שלה, כמו גם הדור השלישי של השעון החכם שלה.

בכל הקשור לשנת 2021, בקבוצה מציגים בטחון זהיר ומאמינים כי הודות למגוון הרחב של תחומי פעילות ואזורים גאוגרפיים שבהם הקבוצה פעילה, היא צופה שנה מוצלחת הרבה יותר במהלך שנת 2021. בקבוצה אומרים כי הם מקווים להמשיך ולחזק את מעמד הקבוצה כקונגלומרט מוצרי היוקרה המוביל בעולם.

למטרה הזאת תסייע השלמת הרכישה של טיפאני, ענקית התכשיטים, עליה הודיעה קבוצת LVMH לפני כשנה וחצי. כזכור, כבר בשנת 2019 הודיעה קבוצת LVMH על רכישת טיפאני בסכום של 15.8 מיליארד דולרים. במהלך שנת 2020 העסקה עמדה בסימן שאלה מספר פעמים לאור בעיות רגולטוריות שונות שניצבו בפני העסקה, אך ממש בתחילת שנת 2021, בשבוע הראשון של ינואר, פרסמה קבוצת LVMH הודעה רשמית על השלמת העסקה באופן רשמי וטיפאני על שלל המוצרים והחנויות שלה ברחבי העולם תצטרף ל-75 מותגי היוקרה של קבוצת LVMH.

קבוצת ריצ’מונט

קבוצת ריצ’מונט נמצאת כבר עמוק בתוך שנת 2021. הקבוצה שנמצאת בבעלות המיליארדר הדרום אפריקאי יוהאן רופרט, פרסמה לאחרונה את הנתונים הפיננסיים שלה לרבעון השלישי של שנת 2021. איך הרבעון השלישי של שנת 2021 אתם שואלים את עצמכם? מדובר בשנה פיסקלית, כשריצ’מונט, ככל הנראה בהשראת בעלי הקבוצה, מתנהלת לפי השנה הפיסקלית בדרום אפריקה, המתחילה בראשון לאפריל ומסתיימת ב-31 למרץ.

מהנתונים שפרסמה ריצ’מונט, ברבעון השלישי של שנת 2021, היא רשמה גידול של אחוז אחד במכירות לעומת השנה שעברה. גם אצל ריצ’מונט, השוק הסיני קיזז את הירידה באירופה ובאמריקה. מלבד השוק הסיני, גם השווקים באפריקה והמזרח התיכון סייעו לריצ’מונט לקזז את הירידה במכירות.

ברבעון שהסתיים ב-31 לדצמבר 2020, סך המכירות של הקבוצה הסתכם ב-4.19 מיליארד אירו, עליה של 5 אחוזים בשערי חליפין קבועים, לעומת 4.16 מיליארד אירו בשנה שעברה. ריצ’מונט הצליחה לעקוף את התחזית של S&P Capital IQ, שעמדה על 4.02 מיליארד אירו.

סיכום פיננסי ל-2020 לתעשיית השעונים - קבוצת ריצ'מונט. מקור - קבוצת ריצ'מונט.
סיכום פיננסי ל-2020 לתעשיית השעונים – קבוצת ריצ’מונט. מקור – קבוצת ריצ’מונט.

בניתוח השווקים השונים, ריצ’מונט דיווחה על ירידה של 22 אחוזים בהשוואה לשנה שעברה במכירות שלה ברחבי אירופה וירידה של 4 אחוזים באמריקה. עם זאת, המכירות באסיה והאזור הפסיפי (למעט יפן), המזרח התיכון ואפריקה טיפסו ב-21 אחוזים ו-20 אחוזים בהתאמה.

בשערי חליפין קבועים, המכירות באסיה והאזור הפסיפי עלו ב-25 אחוזים משנה לשנה, עם זינוק של 80 אחוזים בהשוואה לשנה שעברה בסין (נתונים מובנים לאור הסגר המוחלט שהוטל בסין באותה תקופה בשנה שעברה). באירופה לעומת זאת ירדו המכירות באותה תקופה ב-20 אחוזים בשערי חליפין קבועים, זאת על רקע הסגרים הנוספים באירופה והגבלות הטיסה והתיירות במדינות שונות ברחבי היבשת.

גם בריצ’מונט השקיעו רבות בשיפור ערוצי המסחר המקוון של הקבוצה. החברה דיווחה על גידול של כ-13 אחוזים במכירות בערוצים המקוונים שלה. העלייה הזאת מצטרפת לעליה של 3 אחוזים במכירות הקמעונאיות המסורתיות. ההכנסות ממכירות סיטונאיות ותמלוגים ירדו בתקופה הזאת ב-12 אחוזים.

חטיבת השעונים והתכשיטים של הקבוצה רשמה גידול במכירות של 9 אחוזים בפועל. הקבוצה מדווחת כי הגידול הזה מונע בעיקר על ידי מכירות תכשיטים ושעונים של המותגים קרטייה ו-ואן קליף וארפלס.

סיכום פיננסי ל-2020 לתעשיית השעונים – התעשייה כולה

ומה עם התעשייה כולה? שאלה מצוינת. הפדרציה של יצרניות השעונים השוויצריות פרסמה גם היא את הנתונים שלה לשנת 2020 ומהם עולים מספרים מעניינים במיוחד.

שווי ייצוא השעונים השוויצריים בשנת 2020 ירד ל-17 מיליארד פרנקים שוויצריים ב-2020. מדובר בירידה של 21.8 אחוזים לעומת 2020, אז שווי הייצוא עמד על 21.7 מיליארד פרנקים שוויצריים. בפדרציה אומרים כי מדובר בירידה כמעט זהה לזו שנרשמה בשנת 2009, במהלך המשבר הפיננסי העולמי.

הרבעון השני של שנת 2020 היה גרוע ברמות היסטוריות. ירידה של 61.6 אחוזים לעומת אפריל-יוני 2019. התעשייה כולה רשמה התאוששות איטית אך בטוחה לאחר מכן, כשברבעון הרביעי נרשמה ירידה של 4.3 אחוזים בלבד, זאת למרות נסיבות שעדיין לא היו חיוביות, כמו סגרים מחודשים ושמים סגורים ברחבי העולם.

התעשייה כולה חייבת תודה לשוק הסיני, שם נרשמה עלייה של 50.1 אחוזים במכירות במהלך המחצית השניה של השנה בהשוואה לשנת 2019. חלק משמעותי מהגידול הזה הגיע על רקע מכירות של סחורות שנרכשו בעבר בחו”ל.

סיכום פיננסי ל-2020 לתעשיית השעונים - הלוגו של ה-FH. מקור - FH.
סיכום פיננסי ל-2020 לתעשיית השעונים – הלוגו של ה-FH. מקור – FH.

פדרציית יצרניות השעונים ציינה את הדיגיטליזציה של קשרי הלקוחות, מה שיצר הזדמנויות עסקיות חדשות וקיזז באופן חלקי את הקשיים שעמדו בפני ערוצי ההפצה המסורתיים והמכירות הקמעונאיות.

שווי הייצוא של שעוני יד הוערך ב-16.1 מיליארד פרנקים שוויצרים, ירידה של 21.4 אחוזים בהשוואה לשנת 2019. במקביל, מספר הפריטים שיוצאו ירד בשליש, כששוויץ שלחה 13.8 מיליון שעונים לרחבי העולם, 6.9 מיליון פחות (33.3 אחוזים) לעומת השנה הקודמת.

הירידות במכירות נרשמו בכל פלחי המחירים ובכל החומרים המשמשים לתעשיית השעונים, לפי ערך ומספר פריטים. באופן מפתיע, הקטגוריה שנפגעה הכי קשה הייתה שעונים במחירים של פחות מ-500 פרנקים שוויצריים.

השוק האסייתי היה אחראי ל-54 אחוזים מהשעונים ששוויץ ייצאה במהלך שנת 2020 לפי ערך, אך עם זאת מדובר בירידה של 20.2 אחוזים בהשוואה לשנת 2019. אירופה רשמה ירידה גדולה עוד יותר, עם ירידה של 25.2 אחוזים, שהובילה את נתח השעונים ששווייץ ייצאה אליה ל-29 אחוזים. ארצות הברית רשמה ירידה של 20.4 אחוזים, כשנתח השוק שלה עומד על 15 אחוזים.

כצפוי, סין הייתה השוק היחיד שרשם צמיחה במכירות, עם גידול של 20 אחוזים בהשוואה לשנת 2019. בכל שאר השווקים נרשמה ירידה חדה. הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בהונג קונג, שלאחר 12 שנים במקום הראשון בדירוג ייצוא השעונים השוויצריים, איבדה את הבכורה. שוק אסייתי נוסף שהוכיח עמידות יחסית היא טיוואן, מדינה נוספת שהצליחה למגר כמעט לחלוטין את וירוס הקורונה.

באירופה, מדינות כמו צרפת (37.9 אחוזים) ואיטליה (33.3 אחוזים) הציגו ירידות משמעותיות, לעומת בריטניה (24.6 אחוזים) וגרמניה (21.4 אחוזים), שם הירידה בייצוא הייתה קרובה יותר ללמוצע העולמי. ארצות הברית, שרשמה רבעון שלישי חזק מאוד, ראתה ירידה קצת פחות משמעותית לעומת העולם כולו, עם ירידה של 17.5 אחוזים בלבד.

בפדרציה אומרים כי ההתאוששות שהחלה ברבעון השלישי של שנת 2020, במקביל לשיטות השונות שאימצו המותגים השונים להתמודדות עם המצב, מעניקים סיבות לאופטימיות זהירה לשנת 2021. התחזית צופה התאוששות משמעותית יותר במהלך הרבעון השני של שנת 2021, עם הגידול במספר המתחסנים בפני וירוס הקורונה, במה שהם צופים כי יניע את ההתאוששות לאורך השנה כולה. עם זאת, הפדרציה נזהרת בתחזיות שלה ואומרת כי קשה לצפות מתי תחזור התעשייה לרמות ולמספרים של לפני המשבר.

סיכום פיננסי ל-2020 לתעשיית השעונים – סיכום

כפי שציינו כבר באפריל בשנה שעברה, תעשיית השעונים כולה הצליחה לשרוד את שנת 2020 הודות לשוק הסיני, שהיה הראשון להתאושש מוירוס הקורונה ברחבי העולם. נדמה כי העולם כולו התחיל להתרגל למצב החדש עם וירוס הקורונה, כשגם עם התפשטות החיסונים במדינות רבות ברחבי העולם, נראה כי הוירוס ימשיך ללוות אותנו גם אל תוך שנת 2021. עם זאת, תעשיית השעונים הייתה מהירה בהתאמות שלה למצב החדש, החל משיפור משמעותי של הערוצים הדיגיטליים והמסחר המקוון ועד למעבר להשקות מקוונות של שעונים וקולקציות חדשות.

בשנת 2021 אנו צפויים לראות חיזוק של המגמות הללו, כשתאריך משמעותי במיוחד עבור התעשייה כולה יהיה בתחילת חודש אפריל. בין התאריכים ה-7 ל-13 לאפריל אמורה להתקיים תערוכת Watches & Wonders שבג’נבה, עם מעל ל-40 מותגים שמשתתפים בו. האירוע, שאמור להתקיים במתכונת מקוונת, אמור להיות מעין “מסיבת נצחון” של התעשייה כולה על פני וירוס הקורונה.

אירוע מרשים יתרום לתעשייה כולה ויעזור לה להמשיך את מגמת ההתאוששות. אנחנו יכולים רק להחזיק אצבעות לתעשייה כולה ולקוות לנתונים מרשימים (הרבה?) יותר בשנה הבאה …