ביום שלישי האחרון, בעוד המוני בית ישראל ציינו את ראש השנה, השיקה אומגה שעון חדש – ספידמאסטר X-33 מארסטיימר. ה-X-33 הוא אמנם חבר בקולקציית הספידמאסטר, אבל הוא מרגיש כמו ״אח חורג״ לשעונים בסדרה. את השעון החדש אנחנו עוד נכיר בכתבה בגורו בשבוע הבא, אבל לפני שנכיר את השעון החדש, אולי כדאי שנכיר קצת יותר לעומק את ההיסטוריה מאחורי השעון הזה ומאיפה הוא בכלל מגיע. ספידמאסטר X-33 – מוזמנים להכיר את ההיסטוריה של השעון הזה ביחד איתנו.

ספידמאסטר X-33 – ההתחלה

בתאריך ה-28 למרץ 1998 משיקה אומגה רשמית את ה-Speedmaster Professional X-33 – ספידמאסטר פרופשונל X-33. אם אתם שואלים את עצמכם איזה יום בשבוע זה היה, אז תרשו לנו לספר לכם שמדובר היה דווקא בשבת. המיקום שבו משיקה אומגה את השעון הוא מרכז החלל ג׳ונסון של נאס״א ביוסטון שבטקסס.

ההשקה נערכה אמנם ביוסטון שבטקסס, ארצות הברית, אבל היא נערכה בשיתוף פעולה מיוחד וכזה שפורץ את גבולות כדור הארץ. חלק אחד של ההשקה נערך כאמור בארה״ב, החלק השני נערך בשידור חי לוויני עם תחנת החלל הרוסית מיר, שעל סיפונה כבר היו אבות טיפוס לפני-השקה של ה-X-33 שנשלחו לשם לבדיקות סופיות לפני ההשקה.

מי שהגה את ה-X-33 והוביל את השעון מרעיון לפיתוח היה לא אחר מהגנרל טום סטאפורד. סטאפורד, שנולד ב-17 לספטמבר 1930, הוא קצין לשעבר בחיל האוויר האמריקאי, טייס ניסוי ואסטרונאוט של נאס״א. סטאפורד הוא אחד מ-24 אנשים שטסו לירח, כשהוא שימש כראש משרד האסטרונאוטים בין השנים 1969 ל-1971.

פרסומת של אומגה לשעון. מקור - thewatchcompany.
פרסומת של אומגה לשעון. מקור – thewatchcompany.

סטאפורד נבחר להיות אסטרונאוט ב-1962, כשהוא טס על סיפון ג׳מיני 6A וג׳מיני 9A. בשנת 1969 סטאפורד היה מפקד משימת אפולו 10. אפולו 10 הייתה המשימה המאוישת החמישית בתוכנית אפולו, כשהיא שוגרה ב-18 למאי 1969. אפולו 10 הייתה המשימה השניה שהקיפה את הירח וכללה חללית אפולו בתצורה מלאה.

אפולו 10 הורכבה מתא פיקוד ושירות שכונה ״צ׳רלי בראון״ ונחתת ירח שכונתה ״סנופי״ (אנחנו מקווים שאתם כבר מבינים את הקשר לאומגה…). המשימות העיקריות של המשימה היו לבחון את תפקוד הצוות, רכב החלל ומתקני תמיכת המשימה בזמן משימה ירחית. למעשה, המשימה הזאת כללה את כל הפעולות שבוצעו לאחר מכן באפולו 11, מלבד הנחיתה על הירח. דרך אגב, במשימת החלל שלו, האפולו 10, סטאפורד ענד שעון ספידמאסטר פרופשונל של אומגה.

למה צריכים בכלל את ה-X-33? 

סטאפורד, שללא ספק הכיר את שעון הספידמאסטר של אומגה (את השעון של סטאפורד אפשר לראות עד היום מוצג במוזיאון האוויר והחלל הלאומי בוושינגטון), הבין שהאסרונאוטים צריכים שעון חדש, שעון שישלים את הספידמאסטר פרופשונל, שהיה בשימוש על ידי נאס״א מאז תוכנית ג׳מיני. סטאפורד מבין ששעון הספידמאסטר פרופשונל הישן והטוב לא מתקדם מספיק ולא הצליח לעמוד בשורה אחת עם שעוני קוורץ ושעונים עם תצוגה דיגיטלית שהיו פסגת הטכנולוגיה. סטאפורד מבין ששעון מכאני, אמין ככל שיהיה ועם כל ההיסטוריה המפוארת שעומדת מאחוריו, פשוט לא מסוגל לתת מענה לצרכים ההולכים והגדלים של המשימות של נאס״א והאסטרונאוטים.

עם זאת, חשוב לציין כי ה-X-33 מעולם לא היה אמור להיות השעון שיחליף את הספידמאסטר פרופשונל הקיים, במיוחד במשימות EVA – Extravehicular Activity – משימות חוץ רכביות, או במילים פשוטות יותר – הליכות חלל.

X-33 שנמכר במכירה פומבית של כריסטיס. מקור - כריסטיס.
X-33 שנמכר במכירה פומבית של כריסטיס. מקור – כריסטיס.

מדוע ה-X-33 לא נועד להחליף את הספידמאסטר פרופשונל? ראשית, שעון הספידמאסטר פרופשונל המכאני הישן והטוב הגיע עם עמידות גבוהה יותר לכוחות ג׳י – עמידות של עד ל-5,000 כוחות ג׳י לעומת 3,500 כוחות ג׳י בשעון ה-X-33. בנוסף, המנגנון המכאני של הספידמאסטר פרופשונל היה עמיד הרבה יותר לתנאים הקשים בחלל.

בנוסף, ה-X-33, מהיותו שעון קוורץ, הגיע עם סוללות. תאי הסוללה מיועדים ללחץ אטמוספרי של כדור הארץ והם עלולים לדלוף תחת הואקום בחלל. בנוסף, בטמפרטורות נמוכות במיוחד המאפיינים הכימיים של הסוללה, כמו גם תצוגות ה-LCD – Liquid Crystal Display – גביש נוזלי, עלולות להיות מושפעות לרעה ו/או להינזק מההשפעות של ההקפאה. החסרון האחרון ואולי המשמעותי ביותר של שעוני קוורץ קשור להשפעה של הטמפרטורות הקיצוניות בחלל על הדיוק של מתנד הקוורץ.

ספידמאסטר X-33 – מאיפה השם?

למרות שזה נראה כמו קונספט מוזר, העיצוב האנלוגי-דיגיטלי הרב-תכליתי של ה-X33 לא היה קונספט חדש עבור אומגה. לאומגה כבר היה בסיס מתאים מאוד לעיצוב הרב-תכליתי של ה-X-33 והיא ייצרה מזה תקופה ארוכה שעונים עם יכולות דומות, אם כי עם ממשק פשוט יותר וללא הפונקציות המתוחכמות של שעון ה-X-33 שהיה מיועד לשימוש במשימות חלל. לשעון הזה קראו Seamaster Multifunction ואומגה ייצרה אותו משנת 1986, כשהוא הגיע עם מנגנון הקוורץ קליבר 1665.

הדור הראשון של ה-Seamaster Multifunction. מקור - ialreadyhaveawatch.
הדור הראשון של ה-Seamaster Multifunction. מקור – ialreadyhaveawatch.

בשלב הראשון, השם X-33 נבחר כשם הקוד לפרויקט הפיתוח של השעון, אבל מתישהו במהלך הדרך באומגה החליטו לשמור על השם ולהפוך אותו גם לשם של הדגם שיגיע לפס הייצור. את השם X-33 אומגה השאילה מתוכנית מבוטלת של נאס״א. תוכנית ה-X-33 של נאס״א הייתה תוכנית שתוכננה מהשלבים הראשונים שלה בצורה לא נכונה, כשהיא הייתה נגועה במשאלות לב והנדסה גרועה. ה-X-33 היה אמור להיות מודל בקנה מידה קטן של רכב ה-VentureStar, כשה-X-33 היה אמור להדגים את הכדאיות של רכב שיגור רב פעמי תוך שימוש במנועי AeroSpike שלא ידרשו מכלים חיצוניים או מאיצים. הרכב החדש היה אמור להיות רכב בשליטה אוטונומית (בלתי מאוישת), כשהוא ממריא אנכית (כמו טיל) אך נוחת אופקית (כמו מטוס). ה-VentureStar נועד להחליף בסופו של דבר את צי מעבורות החלל המזדקן, כשעל ידי הפיכת השיגורים לזולים ותכופים יותר להפוך את החלל לנגיש יותר ללקוחות מסחריים ואזרחיים. המערכת, שפותחה בשיתוף פעולה עם לוקהיד מרטין, הייתה אמורה להיות בבעלות מסחרית ובתפעול ביחד עם נאס״א, כאחד ממספר רב של לקוחות פוטנציאליים, שיכלו להשתמש במערכת לשיגור לוויני מחקר ולווינים מסחריים.

רכב החלל ה-X-33. מקור - ialreadyhaveawatch.
רכב החלל ה-X-33. מקור – ialreadyhaveawatch.

למרות שלא ה-X-33 ולא ה-VentureStar של לוקהיד מרטין נועדו לעבור מסעות בין-כוכביים, השיווק של אומגה נשען בצורה משמעותית על מיקום המוצר בסרט ״המשימה למאדים״. אומגה בחרה לאחר מכן במוטיב השיווקי ״שעון המאדים״, אם כי חובבי החלל לא התחברו כלל למוטיב הזה והשם הזה ״שעון המאדים״ משך דווקא לעג ניכר. מאוחר יותר, במרץ 2001, נאס״א הודיעה כי לא תחדש את המימון לתוכנית X-33 לאחר שכבר הוציאה 912 מיליון דולרים על הפרויקט, כש-357 מיליון דולרים נוספים הושקעו בפרויקט על ידי לוקהיד מרטין.

אב טיפוס מוקדם Flightmaster X-33. מקור - ialreadyhaveawatch.
אב טיפוס מוקדם Flightmaster X-33. מקור – ialreadyhaveawatch.

בשלב מוקדם יותר בפיתוח השעון, אומגה רצתה לקרוא לו בכלל ״FlightMaster”, על שם שעון כרונוגרף רב-שימושי של אומגה משנות השבעים המוקדמות שתוכנן עבור טייסים. השם FlightMaster היה ככל הנראה הגיוני יותר לשעון שעוצב על ידי טייסים, עבור טייסים. אב טיפוס אחד של שעון כזה – “Flightmaster X-33”, הגיע למכירה פומבית של Antiquorum בשם “Omegamania” באפריל 2007, כשהוא גרף סכום של 16,520 פרנקים שוויצריים (כ-13,600 דולרים בזמנו).

מה אפשר ללמוד מהעיצוב? 

אפשר ללמוד לא מעט מהעיצוב של השעון הזה. ראשית, מחוגים בצורת נוצה, כשאומגה בוחרת בהם כדי למנוע הפרעה לקריאה של מסך ה-LCD. פריט מעניין מאוד הוא הצמיד של השעון, צמיד ״סימאסטר בונד״ שלא נראה לפני כן באף שעון של אומגה. בנוסף, אפשר לראות את גוף השעון, עם הקווים המובהקים עם עיצוב הכרונוגרף שלו.

אב טיפוס מוקדם Flightmaster X-33. מקור - ialreadyhaveawatch.
אב טיפוס מוקדם Flightmaster X-33. מקור – ialreadyhaveawatch.

עוד מעניין לגלות את הכיתוב “T SWISS MADE T” בתחתית לוח השעון, כיתוב שמצביע – ככל הנראה – על שימוש בחומר זרחני מבוסס טריטיום. העובדה הזאת מפתיעה שכן בתקופה הזאת תעשיית השעונים כולה השלימה את המעבר ללומינובה המבוססת על סטרונטיום (Strontium). עם זאת, השימוש בטריטיום עדיין היה קיים, בעיקר במוצרים לשימוש צבאי, בשל יכולות ״הטעינה העצמית״ המהירה של הטריטיום והתאורה לפרקי זמן ארוכים במיוחד בתנאי תאורה בעייתיים, ללא צורך במקור תאורה חיצוני. ככל הנראה באומגה החליטו להשתמש בטריטיום מתוך מחשבה שהשעון יהיה בשימוש על מעבורת חלל, ללא חשיפה לאור שמש לפרקי זמן ארוכים.

X-33 שנמכר במכירה פומבית של כריסטיס. מקור - כריסטיס.
X-33 שנמכר במכירה פומבית של כריסטיס. מקור – כריסטיס.

עם זאת, בגרסה הסופית של השעון אומגה שילבה בסוף תאורת סופר-לומינובה, כשלא ברור אם בגלל בעיות צפויות עם מכסים או התחשבות בתקנים כאלו ואחרים. על פי חלק מההערכות, באומגה חששו בעיקר מאפשרות של שבר בזכוכית הספיר של השעון ודליפה של הטריטיום, כשהחשיפה לטריטיום במערכת אטמוספרית סגורה וממוחזרת עלולה להיות מסוכנת במיוחד, שכן החומר לא יכול להתפוגג בסביבה כזאת.

בנוסף, ממש כמו הספדימאסטר פרופשונל המקורי, ה-X-33 המקורי הגיע ללא בזל מסתובב. בשלבים מוקדמים יותר של העיצוב מתברר כי באותה תקופה בזל מסתובב נחשב לאלמנט שקשור לשעוני צלילה ונתפס כמיותר בשעונים מתקדמים טכנולוגית, שהיו מצוידים בכרונוגרף דיגיטלי וטיימר ספירה לאחור.

מי עזר בעיצוב השעון? 

במהלך פיתוח השעון, אומגה עשתה שימוש בניסיון של נאס״א כמו גם בפידבק של טייסים אזרחיים וצבאיים כדי לשפר ולחדד את העיצוב של השעון. אומגה הרחיקה לכת ואפילו שלחה אבות-טיפוס של השעון לבדיקות בעולם האמיתי ביישומים ובסביבות בהן השעון היה מיועד לשימוש.

לאחר מכן, צוות התכנון והעיצוב יכל לשקול את המשובים שהתקבלו וליישם את ההצעות מהטייסים והאסטרונאוטים שלבשו בפועל את הגרסאות המוקדמות. באומגה לא השיקו כל פעם מחדש ״דור חדש״ של אבות טיפוס, אלא יישמו שינויים כאלו ואחרים בשעונים שהועברו לבדיקה באופן שוטף, במקרים מסוימים עם עדכוני תוכנה וחומרה שהושלמו תוך מספר שבועות ונשלחו בחזרה מיד לשטח להערכה מחודשת. בין הבקשות וההצעות שקיבלה אומגה הייתה בקשה לתצוגה דיגיטלית משופרת וגדולה יותר, עם ניגודיות רבה יותר, מחוגים משופרים שלא יסתירו את התצוגה הדיגיטלית, אך עדיין יהיו ניתנים לקריאה בקלות בלילה כמו גם לחצני כרונוגרף גדולים ומשופרים יותר, כדי להקל על התפעול שלהם תוך כדי לבישה של כפפות.

מה שלא ברור זה האם אומגה השתמשה בגוף בעיצוב כרונוגרף והבזל של השעון בשעוני האב-טיפוס, רק כי גופי השעונים הללו היו מוכנים לשימוש על המדף, עד שתוכל להשלים את העיצוב הסופי של גוף השעון.

כפי שציינו בתחילת הכתבה, מלבד טייסים אזרחיים, אומגה סיפקה אבות טיפוס של שעוני ה-X-33 לשימוש גם במשימות של נאס״א ואפילו לקוסמונאוטים רוסים בתחנת החלל מיר.

ספידמאסטר X-33 – לסיכום

עם ההשקה של השעון בגרסה הסופית והמסחרית שלו, ה-X-33 הופך להיות שעון מעניין במיוחד. שעון שעוצב ביחד עם טייסים ואסטרונאוטים. בשלבים הראשונים של העיצוב שלו כפי שסיפרנו לכם הייתה מעורבת נאס״א, אבל בהמשך הייתה מעורבת גם סוכנות החלל האירופית.

כשאומגה משיקה את השעון הזה ב-1998 הוא היה שעון די יקר, במיוחד בהשוואה לשעוני אומגה מאותה תקופה. בשנת 1999, ה-X-33 נמכר במחיר גבוה בכשבעים אחוזים לעומת הספידמאסטר פרופשונל 3570.50. בעוד באותן שנים הוא נחשב שעון מתקדם יחסית, הרי שהיום, בהשוואה לשעונים חכמים, גם שעונים סיניים בעלות של כמה עשרות דולרים, הוא נחשב שעון ״טיפש״. אבל בזמנו הוא הגיע עם מספר תכונות חשובות שהפכו אותו לכלי חשוב במיוחד עבור אסטרונאוטים. הוא היה סופר אמין והוא הגיע עם אפשרות להגדרת התראות שונות, שיעזרו לאסטרונאוטים להיות מודעים לסיום או התחלה של משימות מסוימות, תכונה חשובה במיוחד על סיפון ספינת החלל הבינלאומית, שם הזמן הוא יקר מאוד ואסטרונאוטים מבצעים משימות שונות כל הזמן.

ה-X-33. מקור - Fratello Watches.
ה-X-33. מקור – Fratello Watches.

במרוצת השנים אומגה השיקה גרסאות שונות שלו ולתקופות מסוימות היה נדמה כי הוא יורד מפס הייצור של אומגה לחלוטין וצפוי להימחק מהקולקציה שלה, אבל איכשהו הוא הצליח תמיד לחזור לחיים, כשהגרסה האחרונה שלו היא כאמור ה-X-33 Marstimer, אותו נכיר בשבוע הבא כאן בווטשגורו. עד אז, אנחנו מקווים שבפעם הבאה שתחשבו על שעון אנלוגי-דיגיטלי מבית יצרנית שעונים שוויצרית איכותית, לא תחשבו רק על ברייטלינג אירוספייס ותוכלו להעריך קצת יותר את ההיסטוריה המעניינת שעומדת מאחורי תהליך הפיתוח של ה-X-33.