מגמת ההתאוששות המרשימה של שוק השעונים השוויצרים ממשיכה גם בחודש יולי האחרון, זאת על פי דיווחים של איגוד תעשיית השעונים השוויצרית (ה-FH), שמציג נתונים שמצביעים על ביצועים חזקים של כלל התעשייה במחצית הראשונה של 2018. בהשוואה לחודש יולי אשתקד, הייצוא עלה בכ-6.6 אחוזים, לסך כולל של 1.8 מיליארד פרנק שוויצרי (סכום כמעט זהה בדולרים), אם כי חשוב לציין כי מדובר על נתונים המכירות הסיטונאיות ולא הקמעונאיות, כשהוא מייצג את הערך של שעונים שנשלחו משוויץ לסוכני מכירות ברחבי העולם.

במהלך ההאטה האחרונה, יצוא השעונים השוויצרים ירד במשך 20 חודשים ברציפות, החל מיולי 2015 ועד לפברואר 2017. שינוי המגמה החל בשנה שעברה במהלך חודש מרץ וכעת מדווחת הפדרציה על גידול בייצוא לאורך 15 חודשים ברציפות.

הגידול במכירות במהלך חודש יולי לא היה אחיד, כשהוא בא בעיקר משווקי המזרח הרחוק. על פי נתוני הפדרציה, הייצוא לאיזור זה עלה ב-19.6 אחוזים, כשבאזורים אחרים של העולם הנתונים היו חלשים יחסית, כשהייצוא למזרח התיכון ואמריקה גדל ב-1.1 אחוזים בלבד ובאירופה נרמה ירידה דווקא, של 2.6 אחוזים.

שעונים שוויצרים והונג קונג

לפי אנשי פדרציית השעונים השוויצרית, הונג קונג לבדה הייתה אחראית ל-37 אחוזים מהגידול הכללי העולמי – “הונג קונג היא השוק המוביל של תעשיית השעונים השוויצרית”. על פי הנתונים שמציגים אנשי הפדרציה, הייצוא להונג קונג גדל ב-27 אחוזים, הייצוא ליפן גדל ב-17 אחוזים, הייצוא לסינגפור גדל ב-9 אחוזים, כשנתונים מרשימים דווחו גם מטיוואן, עם גידול בנתוני הייצוא של 20 אחוזים,  תאילנד, עם גידול בייצוא של 35 אחוזים, כשמעל כולן ניצבת דרום קוריאה, עם גידול של 42 אחוזים בייצוא.

50 euro background

המדינה החריגה היחידה במזרח הרחוק היא סין, שם דווקא נרשמה ירידה של 0.4 אחוזים בנתוני הייצוא, אך בסך הכל, מתחילת השנה, נרשם גידול של 11 אחוזים בייצוא אליה.

השוק האמריקאי, השוק השני בגודלו עבור תעשיית השעונים השוויצרית, הציג נתונים פושרים למדי במהלך חודש יולי, עם ירידה בנתוני הייצוא של 0.7 אחוזים, אך גם כאן, אם בוחנים את הנתונים מתחילת השנה, מגלים כי הייצוא לשוק האמריקאי גדל ב-7.6 אחוזים מתחילת השנה, אחוז נמוך יותר מהממוצע העולמי, אך אם זוכרים את השנים הקשות במהלך 2015-2017, מדובר בנתון שבתעשיית השעונים השוויצרית שמחים לראות.

אם בוחנים את מספר היחידות של שעונים שוויצרים שנמכרו למדינות ברחבי העולם, גם כאן נרשם גידול של 9 אחוזים בהשוואה ליולי 2017. הגידול המשמעותי ביותר מגיע משתי קצוות הסקאלה של טבלת המחירים – בכל הקשור לשעונים שוויצרים מהקצה הנמוך, כאלו שמגיעים עם תג מחיר של מתחת ל-200 פרנקים שוויצרים, מספר היחידות של שעונים כאלו שנמכרו גדל ב-12 אחוזים והשווי הכולל שלהם גדל ב-11 אחוזים. כשבקצה השני של סקאלת המחירים, שעוני יוקרה, כאלו שמגיעים עם תג מחיר של מעל ל-3,000 פרנקים שוויצרים, נרשם גידול של 9.8 אחוזים במספר היחידות שנמכרו ו-8.1 אחוזים בשווי הכולל שלהם.
דווקא בתחום הביניים – שעונים בטווח מחירים של 200 עד ל-500 דולרים, נרשמה ירידה של 0.9 אחוזים במספר היחידות שנמכרו וירידה של 3 אחוזים בשווי הכולל של שעונים שנמכרו. כמובן חשוב לציין כי כל הנתונים הללו הם בהשוואה לחודש יולי אשתקד.