בניגוד לשעונים האייקונים האחרונים שכתבנו עליהם, היצרן של השעון האייקוני הזה לא באמת מצריך הקדמה. השעונים מבית פטק פיליפ הם סמל סטטוס בעל ביקוש עצום, והחברה עומדת מאחורי מספר חידושים מרחיקי לכת בעולם השענות, כמו ה Perpetual Calendar הראשון, שעון עם תאריכון שנתי, ואפילו מנגנון הקוורץ הראשון בעולם אשר לא כלל בתוכו כלל חלקים נעים.

בשנות ה-30 שעוני היד החלו אט אט לדחוק את שעוני הכיס מהשליטה בשוק, ויותר ויותר שעוני יד החלו להופיע בעולם מפתחם של יצרנים רבים. הדרישה לשעונים מדוייקים, אמינים, ואסתטיים הלכה ועלתה, ופטק פיליפ ידעה לזהות מהלך זה היטב והציגה בשנת 1932 את הקלטרבה הראשון – רפרנס 96.  שמו של השעון ניתן לו על שם מסדר הקלטרבה, מסדר שהחל לפעול במאה ה 12 באירופה. פטק פיליפ נכסה לעצמה, נוסף לשמו של המסדר, גם את הסמל שלו – צלב הקלטרבה, והוציאה עליו סימן מסחרי עוד בשנת 1887, אך השימוש בפועל בצלב כסמלה של פטק פיליפ החל רק בשנות ה-60 של המאה ה-20.

פטק פיליפ קלטרבה 96

השעון הוצג כאשר תנועת הבאוהאוס הייתה בשיאה, ועוצב בהשראת המוטו של תנועה זו  – Form Follows Function. עיצובו של השעון מינימליסטי ביותר, ללא פריטים ‘מפוצצים’ על הלוח או קומפליקציות מיותרות, והוא שומר על העיצוב באופן כמעט זהה מאז ועד ימינו. הדגמים הראשונים של הקלטרבה מבוקשים ביותר בקרב אספנים, וגם היום מחירם גבוה בצורה בלתי רגילה בהשוואה ל’מתחריהם’ מאותן השנים. כיאה לתקופה בה הוצג, שלושת הרפרנסים הקרובים בכתבה הינם בעלי מנגנון מתיחה ידנית.

מטרת מעצבי השעון הייתה ברורה – להציג את השעה, ואך ורק את השעה, בצורה הכי פשוטה, ברורה ומושכת לעין. הלוח היה לבן, כאשר מחוג השניות נע בחוגה משל עצמו מתחת למחוגי הדקות והשעות. רצועת עור שחורה הוצמדה לשעון, והוא אכן מילא את תפקידו כשעון Dress בצורה יוצאת מגדר הרגיל.

רפרנס 96 יוצר במשך 41 שנים, מ-1932 עד 1973, עדות להצלחתו המסחררת ולפפולריות הרבה של הדגם. רפרנס 96 יוצר בוריאציות רבות ומיוחדות, וישנם שעונים שונים מאוד מאותו הרפרנס, אך כולם משמרים את הקו המקורי שתחתיו יוצר הדגם – Form Follows Function. כאמור, הדגם הראשון היה בעל חוגת שניות נפרדת קצת מעל לשעה 6, אך דגמים נוספים של רפרנס 96 שהוצגו במרוצת השנים לא הכילו כלל מחוג שניות, אלא רק מחוגי שעות ודקות. דגמים אחרים שהוצגו נמכרו עם מחוג שניות ‘סטנדרטי’, עם ספרות רומיות או רגילות – עם ובלי אינדיקצית השניות, עם קייס מברזל, חוגה בעלת 12 סקטורים שונים, ואפילו דגם שיועד לטייסים – רפרנס 96 בעל חוגה שחורה, עם חוגת השניות בשעה 6 וספרות גדולות ובולטות. לגבי עיצובו של השעון אין עוררין, אך מעניין לדעת האם טייסים אכן השתמשו בשעון זה….

יחד עם זאת, חיסרון אחד ניכר כן היה לקלטרבה מרפרנס 96 – הגודל שלו. הקלטרבה היה שעון  Dress זעיר, בקוטר של 31 מ”מ  (!). שעוני Dress קטנים היו באותן השנים מאוד פופולריים, אבל אפילו בינהם הקלטרבה נחשב קטנצ’יק. כהערת אגב, נציין, כי הדחף להקטנת השעון הייתה להראות כמה התקדמה הטכנולוגיה (היכולת להקטין ולהקטין את המנגונים) וזאת תוך כדי התרחקות כללית משעוני כיס בזמנו.

כך, בשנת 1938, הוצגו שני רפרנסים חדשים של הקלטרבה – רפרנס 565 ו-570. שני הרפרנסים החדשים היו זהים בעיצובים לרפרנס 96 הקטנטן, רק שכאן בחרה פטק בקוטר של 35.5 מ”מ במקום ה31 מ”מ הזעומים. קוטר 35.5 נחשב באותן שנים לגדול מאוד, אך הרפרנסים החדשים – ובמיוחד ה-570 – זכו להצלחה רבה. ה-570 נשאר בייצור 30 שנה, ונמכר, כמו ה-96, במספר רב של וריאציות.

רפרנס 565, לעומת זאת, יועד להיות שעון מעט יותר פרקטי (בגבולות מוטו הבאוהאוס, כמובן). היה זה אחד השעונים הראשונים שפטק פיליפ ייצרה מפלדת אל חלד בלבד (למרות שלדגם זה ישנן גם גרסאות שיוצרו ממתכות יקרות). מבנה הקייס היה שטוח ומעט עמיד יותר, וגם רפרנס זה נמכר באין ספור וריאציות של לוחות ומחוגים. גם הרפרנסים האלו, כמו ה-96, זכו לביקוש נרחב ביותר, והמבוקשים ביותר מבין הוריאציות שנשתמרו בשנים עברו הם הלוחות עם הספרות המוגדלות ואלו עם לוחות two-tone.

בשנת 1953 הוצג הקלטרבה הראשון בעל מנגנון אוטומטי לחלוטין שלא הצריך מתיחה ידנית. קוטרו של שעון זה, רפרנס 2526, היה 36 מ”מ, והוא יוצר בפחות מ 600 יחידות. רוב השעונים יוצרו בזהב, כאשר מקצתם יוצרו עם קייס רוז גולד או זהב לבן. למרות היותו שעון אוטומטי, הוא עוצב וצוייד ברוטור מתיחה גדול ומרשים מזהב 18 קראט – רוטור שהיה שם רק כדי להעצים את עיצובו המדהים של השעון. רפרנס 2526 הונע על ידי הקליבר AT12-600, המנגנון האוטומטי הראשון שפטק ייצרה בעצמה  – מנגנון שלטענת רבים בעולם השענות נחשב כאחד המנגנונים האוטומטיים הטובים ביותר מאז ומעולם. בפרסומים של רפרנס 2526, פטק פיליפ טענה שהשעון מדוייק לרמה של שנייה אחת ביום!

עיצובו של ה-2526 התרחק במקצת (ממש במקצת) מהעיצובים בהשראת הבאוהאוס של ה-96, ה-565 וה-570. השעון אימץ טרנדים מסויימים שתפסו מקום בעולם השענות בשנות ה-50, אך באופן כללי נשאר נאמן לנוסחא המקורית של לוח פשוט, חוגת שניות קטנה בשעה 6 ועיצוב מינימליסטי מחד ומהפנט מאידך. ה-2526 היה אבן דרך חשובה בהיסטוריה של פטק פיליפ בכלל ובהיסטוריה של הקלטרבה בפרט.

כאן תוכלו לקרוא את חלק ב’ של הסקירה על השעון הייחודי של פטק פיליפ, הקלטרבה.

לאתר פטק פיליפ העולמי