אם תשאלו חובב שעונים ממוצע מה הדברים המיוחדים בשעונים של רולקס, סביר להניח שאחת התשובות שתשמעו תהיה – רולקס משתמשת בפלדת ה-904L, בניגוד ליצרניות אחרות בתעשייה שמשתמשות בפלדת ה-316L. חלק מחובבי השעונים אפילו יטענו כי רולקס היא יצרנית שעוני היוקרה היחידה שמשתמשת בסגסוגת הזאת (ספוילר – היא לא). אבל מה באמת אנחנו יודעים על הפלדה הזאת? מה כל כך מיוחד בה? מתי רולקס התחילה להשתמש בה ומי עוד משתמש בה בתעשיית השעונים. אז אחרי כל כך הרבה זמן וכתבות כאן בווטשגורו, בדקנו וראינו שמעולם לא הכרנו לעומק את ה-904L, החלטנו שהגיע הזמן להכיר את הסגסוגת הזאת, שמזוהה כל כך עם רולקס.

פלדת 904L – הפרטים הטכניים 

לפי ויקיפדיה, פלדת 904L היא פלדת אל-חלד אוסטניטית. פלדה אוסטניטית היא אחת מחמשת הקבוצות של פלדת אל-חלד, לפי מבנה גבישי (ביחד עם פריטי, מרטנסיטי, דופלקס ומשקעים מוקשים). המבנה הגבישי העיקרי שלה הוא אוסטניט, המונע מפלדות להתקשות על ידי טיפול בחום והופך אותן למעשה ללא מגנטיות. את המבנה הזה משיגים באמצעות הוספת אלמנטים שונים מייצבי אוסטניט כגון ניקל, מנגן וחנקן. פלדה אוסטניטית היא סוג של סגסוגת נירוסטה בעלת עמידות יוצאת דופן בפני קורוזיה ותכונות מכניות מרשימות. המבנה הגבישי העיקרי של סגסוגת זו הוא מבנה מעוקב פנים, בעל אוסטניט – אלוטרופ מתכתי ולא מגנטי של ברזל או תמיסה מוצקה של ברזל עם אלמנט מסגסוג. פלדה אוסטניטית מגיעה עם חוזק טוב יותר, קשיחות וגמישות. בנוסף, היא בעלת ערך אסתטי.

מוטות של פלדת אל-חלד 904L. מקור - sanghvivoerseas.com
מוטות של פלדת אל-חלד 904L. מקור – sanghvivoerseas.com

למרות שהיא רכה במיוחד בהשוואה לסגסוגת ה-316L, תוספת המוליבדן שבסגסוגת מעניקה לה עמידות מעולה בפני התקפה מקומית – קורוזיה וחריצים, על ידי כלורידים וחומצות מפחיתות עמידות גבוהה יותר, כשתוספת הנחושת שלה מעניקה לה עמידות בפני קורוזיה לכל ריכוזי חומצה גופרתית.

תכולת הסגסוגת הגבוהה שלה מעניקה לה עמידות רבה יותר בפני פיצוח קורוזיה של כלוריד, אך עם זאת היא עדיין פגיעה. תכולת הפחמן הנמוכה שלה הופכת אותה לעמידה יותר בפני פגיעות באמצעות ריתוך שמונע קורוזיה בין גרגירית.

עד כאן ההסברים הטכניים והמשעממים. בואו נעבור להבין באמת מה מיוחד בפלדת 904L.

פלדת 904L – אז מה זה באמת?

תקן פלדת האל-חלד הנפוץ בתעשיית שעוני היוקרה הוא 316L. מלבד תעשיית השעונים, סגסוגת 316L נמצאת בשימוש נפוץ בתעשיית המזון, בתחום הרפואי ובמגוון רחב של יישומים עם מים ויישומים ימיים. חלק ממותגי השעונים מתייחסים לפלדת ה-316L כפלדה בדרגה כירורגית או פלדה בדרגה ימית. הפופולריות שלה באזורים אלו נובעת מהתכונות שלה, שהופכות אותה לעמידה בפני חלודה וקורוזיה. פלדת ה-904L למעשה מספקת עמידות גבוהה יותר בפני קורוזיה.

אם השם פלדה (לפעמים גם תמצאו שימוש בשם נירוסטה) מעלה לכם קונוטציות שליליות, אתם ככל הנראה לא טועים. יש לא מעט מותגי שעונים מהשוק הנמוך שמשתמשים בסגסוגות זולות יותר, כך שאצל אנשים רבים המילה הזאת משדרת חוסר איכות. אבל מי שבאמת מכיר את תעשיית השעונים וההבדלים השונים בין הסגסוגות, מבין שישנם סוגים שונים של סגסוגות או אם תרצו, פלדות וחלק מהגרסאות, כמו ה-316L וה-904L הן באמת יוצאות דופן.

פלדת ה-904L, בבסיס שלה, היא שילוב של ניקל, מוליבדן וכרום. למעשה, ל-904L יש אחוז גבוה יותר של ניקל וכרום, כמו גם תוספת של נחושת. כאמור, גם ה-904L וגם ה-316L מציגות עמידות גבוהה קורוזיה, אבל ה-904L מציעה בנוסף עמידות גבוהה הרבה יותר בפני שריטות. אל תטעו, ה-316L עמידה גם היא בפני שריטות, אבל היא בעלת סיכוי גבוה יותר להישרט או להחליד בתנאי קיצוניים.

ההרכב של סגסוגת ה-904L הוא –

  • ניקל: בין 23 ל-28 אחוזים.
  • כרומיום: בין 19 ל-23 אחוזים.
  • פחמן: מקסימום של 0.02 אחוזים.
  • נחושת: בין 1 ל-2 אחוזים.
  • מוליבדן: בין 4 ל-5 אחוזים.
  • מנגן: מקסימום של 2 אחוזים.
  • סיליקון: מקסימום של אחוז אחד.
  • ברזל (איזון)

למה ומתי רולקס התחילה להשתמש בה?

בהיסטוריה הארוכה של רולקס, לאורך שנים רבות רולקס, כמו התעשייה כולה, השתמשה בסגסוגת ה-316L עבור השעונים שלה. אך חשוב לזכור, כי למרות שמדובר בתעשייה עם היסטוריה של מאות שנים, עמידות של חומרים וסגסוגות הוא נושא טרי יחסית, שרק בסוף המאה העשרים אפשר היה להתחיל לחקור אותו ולהתעמק בו יותר, לאחר עשרות שנים של שימוש בסגסוגת הזאת בשעונים.

ככל שעברו השנים שבהן רולקס השתמשה בסגסוגת הזאת, היא מבינה שלמרות המפרט הטכני המרשים שלה, היא עדיין לא מושלמת. רולקס רואה שחלק מהשעונים שלה מפתחים קורוזיה והכתמות במקומות מסוימים, בעיקר בחלק האחורי של הצמיד, זה שיושב על היד וסופג את הזיעה ובגב השעון. התופעה הייתה נפוצה יותר בשעונים שנענדו באקלים לח או כאלו שנחשפו בתדירות גבוהה לנוזלים מאכלים, דוגמת מים מלוחים (נוזלים מאכלים – כאלו שמאכלים מתכות). למעשה, הכלוריד מהמלח נלכד במתכת עד שהוא מביא אותה למצב שהשעון צריך לעבור טיפול.

פלדת 904L בגוף שעון של רולקס. מקור - robsrolexchronicle.
פלדת 904L בגוף שעון של רולקס. מקור – robsrolexchronicle.

למרות שיש חובבי שעונים ואספני שעונים שדווקא יראו בכתמים הללו סוג של תעודת כבוד לשעון, ברולקס קצת פחות מתלהבים מהם ועוד יותר מההשפעה שלהם על המוניטין של החברה ועל השעונים שלה. היא מתחילה לבדוק כיצד היא יכולה למנוע את התופעה הזאת בעתיד. התשובה הייתה פשוטה – לעבור לסוג אחר של סגסוגת. לאחר מחקר מעמיק, הסגסוגת שנבחרה היא 904L, שעמידה לא רק בפני כלוריד, אלא עמידה הרבה יותר גם בפני כימיקלים אחרים.

את המעבר הרשמי לשימוש בסגסוגת הזאת עשתה רולקס בשנת 1985, כשמאז היא הפכה לכל כך מזוהה עם רולקס, שרבים קוראים לה ״הפלדה של רולקס״. חשוב לציין כי בשנת 1985, עם המעבר לשימוש ב-904L, רולקס הייתה למעשה יצרנית השעונים הראשונה שהתחילה להשתמש בסגסוגת הזאת בתעשיית השעונים כולה.

המעבר לשימוש ב-904L

ניתן למצוא לא מעט חובבי שעונים שטוענים כי המעבר לשימוש ב-904L היה בעיקר גימיק שיווקי, כדי שרולקס תוכל להעלות את המחיר של השעונים שלה. אבל המעבר לשימוש בפלדת 316L הוא לא מעבר פשוט כל כך כפי שזה נשמע. למעשה, הפסקת השימוש ב-316L פירושה החלפה של כל הציוד שבו רולקס השתמשה לייצור השעונים הקודמים שלה.

רולקס הולכת למעשה לשולחן השרטוטים וצריכה ליצור כלים משלה, כדי שהיא תוכל להבטיח את האיכות של כל אחד ואחד מהמוצרים שלה. אם עד עכשיו דיברנו על התכונות המיוחדות של ה-904L בכל הקשור לעמידות בפני שריטות וקורוזיה, צריך להזכיר גם כי היא סגסוגת קשה הרבה יותר לעבודה, כשהיא דורשת ליטוש גבוה יור לעומת דרגות אחרות של פלדה. מהסיבה הזאת, היא נמצאת בשימוש נפוץ בעיקר בתעשיות מתקדמות כמו תעשיות תעופה, חלל וכימיות. גופי השעונים הראשונים של רולקס בסגסוגת ה-904L הוטבעו במכבש של 250 טון. לאחר מכן, החומר הקשיח עובר ליטוש מוקפד, כדי לקבל את הזוהר המוכר כל כך של הסגסוגת הזאת.

פלדת 904L בגוף שעון של רולקס. מקור - robsrolexchronicle.
פלדת 904L בגוף שעון של רולקס. מקור – robsrolexchronicle.

רולקס מטפלת בכל תהליך הייצור של רכיבי שעוני הפלדה שלה במפעלים שלה (אינהאוס). למרות שהיא לא מייצרת את הפלדה בעצמה, היא כאמור מייצרת את כל שאר הרכיבים, ממכונות ייצור ועד כלים לליטוש וטיפול במתכת בעצמה.

בפרסומים ישנים שלה רולקס כותבת – ״… פלדה כל כך קשה לעיבוד, שהיה צריך לבנות עבורה ציוד מיוחד. רק יצרנית שעונים אחת תשקול להשתמש בה: רולקס״.

אם תחפשו ברשת האינטרנט את התאריך או השנה המדויקת שבה רולקס עברה להשתמש בסגסוגת ה-904L, תקבלו תשובות שונות. באתר של רולקס תמצאו את הכיתוב ״שעוני הפלדה של רולקס מיוצרים מסגסוגת 904L של רולקס עצמה, המכונה Oystersteel, משנת 2018״. אז רגע, רולקס התחילה להשתמש ב-904L רק ב-2018? לא, ממש לא. בשנת 2018, במהלך תערוכת באזלוורלד, רולקס למעשה מתחילה להשתמש במונח Oystersteel עבור סגסוגת ה-904L. הפלדה לא השתנתה, אבל הטרמינולוגיה השתנתה. למעשה, מאז, רולקס מפסיקה להשתמש במונח 904L ועוברת להשתמש במונח Oystersteel.

בפועל, בשנת 2003 רולקס הפסיקה להשתמש באופן סופי בסגסוגת ה-316L בשעוני הפלדה שלה והעבירה את כל שעוני הפלדה שלה לסגסוגת ה-904L.

מי הייתה הראשונה להשתמש ב-904L?

כפי שציינו, רולקס הייתה יצרנית השעונים הראשונה שהתחילה להשתמש בסגסוגת ה-904L בתעשיית שעוני היוקרה, עוד בשנת 1985. אבל מה אם נספר לכם שיש יצרנית שעונים שהשתמשה ב-904L עוד בשנת 1972? מבולבלים? אל תדאגו, אנחנו כאן לעשות לכם סדר.

כאמור, רולקס מפרסמת כי היא יצרנית השעונים הראשונה שהתחילה להשתמש בתעשיית שעוני היוקרה בפלדת ה-904L. אבל לא מעט מקורות טוענים כי יצרנית שעונים שוויצרית שייתכן ואתם מכירים – אומגה, השתמשה ב-904L עוד בשנת 1972.

בשנת 1972, אומגה מתחילה לייצר את שעוני הצלילה האייקוניים שלה, ה-PloProf. למעשה, אומגה מתנסה באותן שנים בסגסוגת ה-904L לייצור השעונים הללו, כשהיא מתחילה את ההתנסות מתישהו במהלך שנת 1971. אומגה בעצמה קיבלה את הרעיון להשתמש בסגסוגת ה-904L מחברה נוספת שהשם שלה מוכר לחובבי שעונים ובמיוחד לחובבי שעוני צלילה – חברת הצלילה הצרפתית COMEX, שהשתמשה בפלדת 904L בפעמוני הצלילה שלה, הודות לעמידות הגבוהה שלהם בפני קורוזיה ומי מלח.

פעמון צלילה של COMEX. מקור - ויקיפדיה.
פעמון צלילה של COMEX. מקור – ויקיפדיה.

השעון הראשון של רולקס שהשתמש בסגסוגת ה-904L היה ה-Sea-Dweller בשנת 1985, צעד הגיוני בהתחשב בעובדה שמדובר בסגסוגת עמידה במיוחד בפני קורוזיה וחלודה. היות ושעני ה-Sea-Dweller הם שעוני צלילה מקצועיים בקולקציה של רולקס, זה היה צעד מתבקש להעביר דווקא את השעון הזה לשימוש בסגסוגת ה-904L.

פלדת 904L והטרמינולוגיה של רולקס

כדי ליצור את הרושם שמדובר בסגסוגת קניינית (מוגנת בפטנט), כמו כל כך הרבה אלמנטים אחרים של שעוני רולקס, רולקס התחילה כאמור לקרוא לסגסוגת הזאת Oystersteel. אמנם אפשר לטעון שרולקס הניחה את הבסיס לשימוש בסגסוגת ה-904L בתעשיית השעונים, אבל רולקס לא המציאה אותה, כפי שאפשר להבין מחלק מהפרסומים שלה.

פרסומת של רולקס ל-904L. מקור - keepthetime.
פרסומת של רולקס ל-904L. מקור – keepthetime.

הפרסומים של רולקס משתמשים לרוב בניסוחים עמומים בכל הקשור ל-904L, אפשר לראות ממש כיצד רולקס מנסחת את המשפטים כך שניתן יהיה לחשוב שהיא המציאה אותה –

a steel alloy specific to the brand. Oystersteel belongs to the 904L steel family, which is particularly resistant to corrosion and acquires an exceptional sheen when polished

בתרגום לעברית –

״סגסוגת פלדה ספציפית למותג. אויסטרסטיל שייכת למשפחת הפלדה 904L, אשר עמידה במיוחד בפני קורוזיה וזוכה לברק יוצא דופן בליטוש״.

שימו לב לשימוש במונח ״ספציפית״ – מונח מעורפל שאפשר להבין כמזוהה עם המותג או, כמו שרולקס, למרות שהיא לא מודה בכך, רוצה שנחשוב כי מדובר בסגסוגת בלעדית שלה.

לא השתכנעתם? אולי פרסום נוסף של רולקס ישכנע אתכם –

“Rolex’s steel watches are manufactured from Rolex’s own 904L alloy, known as “Oystersteel” from 2018.”

בתרגום לעברית –

“שעוני הפלדה של רולקס מיוצרית מסגסוגת 904L של רולקס, המכונה Oystersteel – אויסטרסטיל משנת 2018״.

אם אתם רוצים להתחיל התפלפלויות משפטיות, אז בהחלט אפשר לטעון כי לרולקס יש סגסוגת 904L ייחודית לה, עם הרכב ספציפי שרולקס קבעה בעצמה. אנחנו בהחלט מאמינים שרולקס אפילו עשתה לא מעט ניסויים ובדיקות כדי למצוא את ההרכב המושלם ביותר עם התכונות הטובות ביותר עבור השימושים שלה. עם זאת, לא ניתן להתעלם מההרגשה שרולקס מנסה לגרום ללקוחות לחשוב כי מדובר בסגסוגת בלעדית שלה.

לסיכום

אנחנו מקווים שעזרנו לכם להבין ולהכיר טוב יותר את סגסוגת ה-904L. אנחנו מקווים שעכשיו אתם מבינים שלא מדובר בסגסוגת בלעדית של רולקס ושרולקס לא באמת המציאה אותה. מיתוס נוסף שניפצנו, הוא העובדה שרולקס לא הייתה באמת יצרנית השעונים הראשונה שהתחילה להשתמש ב-904L, אם כי אפשר לטעון כי היא הראשונה שעשתה זאת בצורה מסחרית.

עכשיו תרשו לנו לנפץ לכם מיתוס נוסף שעליו חזרנו בכתבה, או לפחות לערער אותו מעט. זוכרים שסיפרנו לכם שסגסוגת ה-904L נחשבת לסגסוגת שקשה הרבה יותר לעבוד איתה? אז יכול להיות שזה לא באמת נכון. באתר AZOM.COM, שנחשב לאתר המקצועי ביותר ברשת האינטרנט בקרב קהילת מומחי המתכות ומדעני מתכות, ניתן למצוא מאמר משנת 2001, בו נכתב כי אין באמת הבדל בכל הקשור לטיפול בין סגסוגת ה-904L וסגסוגת ה-316L –

״פלדות האל-חלד בדרגה 904L הן פלדות בטוהר גבוה עם תכולת גופרית נמוכה. ניתן לעבד אותן בכל השיטות הסטנדרטיות״.

האמת, ככל הנראה, נמצאת איפה שהוא באמצע …

מה זה STEELINOX. מקור - millenarywatches.
מה זה STEELINOX. מקור – millenarywatches.

ולפני שנסיים, תרשו לנו לצ׳פר אתכם בפרט מידע נוסף . אם אתם חובבי שעונים, סביר להניח שנתקלתם במונח STEELINOX המוטבע על חלק מהשעונים של רולקס. מה זה אומר? ובכן, המילה ל-Stainless – אל-חלד בצרפתית היא inox (או inoxydable). במונחים מתכתיים, פלדת אינוקס היא פלדת אל-חלד. רולקס פשוט מצאה דרך משלה להגיד את זה, כשהיא משתמשת במילה Steelinox.