קבוצת סווטש (“Swatch”) פרסמה לאחרונה את “דו”ח מחצית השנה” הלא-מבוקר שלה למחצית הראשונה של 2018, שמאפשר לנו הצצה אל מאחורי הקלעים של פעילותה של קבוצת שעונים גדולה, שבבעלותה 18 מותגי שעונים בולטים, ביניהם אומגה, טיסו, המילטון, לונג’ין ועוד.

הקו הכללי המשתקף מהדו”ח הוא, כצפוי, חיובי במיוחד, עם מספר הצהרות אופטימיות על עתיד החברה וביצועי הקבוצה. כבר בתחילת הדו”ח מדגישים אנשי סווטש כי במחצית הראשונה של 2018 “החברה ראתה מכירות שיא למחצית כלשהי בהיסטוריה של קבוצת סווטש“. עוד מההכרזות בדו”ח – החברה חווה “צמיחה בכל האזורים” ורואה “ביקוש חזק למוצרים שלה” כמו גם “רווח מסיבי בנתחי השוק בכל מגזרי המחירים והקטגוריות“.

ההצהרות הללו נראות חיוביות בצורה מוגזמת אם תרצו, אך חשוב לזכור כי מדובר בדו”ח שמיועד למחזיקי המניות של החברה וצריך להתייחס אליו בחשדנות מסוימת – המספרים וההצהרות הללו נועדו בעיקר לחזק את אמון המשקיעים ונדרשים על ידי אנשי הבורסה והם לא מספקים מבט אמיתי ומקיף לביצועי המותגים השונים בתוך הקבוצה ואפילו לא עוזרים לקורא להבין מה עובד או לא עובד מבחינה עסקית עבור החברה. כך למשל, הצהרה כמו – “גידול משמעותי בנתח השוק של החברה”, שנשמעת על פניו כחיובית, לא כל כך ברור האם מדובר בביקוש גבוה יותר למוצרים של החברה לעומת מותגים מתחרים, או שפשוט המתחרים העדיפו לייצר פחות שעונים במחצית הראשונה של 2018 ולכן נמכרו יותר שעונים של הקבוצה.

Image of workplace with paper and electronic documents on desk

אם בכל זאת תרצו לצלול לתוך המספרים, בקבוצת סווטש מדווחים על מכירות בגובה 4,266 מיליון פרנקים שוויצריים במחצית הראשונה של 2018, לעומת 3,719 מיליון פרנקים שוויצרים במחצית הראשונה של 2017, כלומר, גידול של כ-14 אחוזים במכירות, כשגם הרווח הנקי גדל, לפחות על הנייר, מ-281 מיליון פרנקים שוויצריים במחצית הראשונה של 2017 ל-468 מיליון פרנקים שוויצרים במחצית הראשונה של 2018.

הנתונים של קבוצת סווטש הם אולי הקשים ביותר להבנה, לא רק עבור חובבי שעונים, אלא גם עבור כלכלנים, כשהקבוצה מחזיקה תחתיה 18 מותגי שעונים שונים, כך שלמשל גידול במכירות יכול להגיע על רקע מכירה של מספר רב יותר של מנגנוני ETA (חברה נוספת שנמצאת בשליטת הקבוצה) ללונג’ין או טיסו.

חשוב לזכור כי יצרניות השעונים, בעיקר בטווחי המחירים של המותגים הבולטים של קבוצת סווטש, מייצרות מספר גבוה בהרבה מהשעונים שנמכרים בפועל מדי שנה ברחבי העולם, כששעונים אלו מקשטים את חלונות הראווה של בוטיקי השעונים ברחבי העולם, כשהם נרשמים כרווח בשנה מסוימת או במחצית מסוימת, אך לעיתים היצרנית נאלצת לרכוש אותם בחזרה מהמפיצים השונים ברחבי העולם לאחר תקופה שבה הם לא נמכרו. הנתון היחיד שניתן להסתמך עליו מהדו”ח הוא העובדה כי הקבוצה הצליחה להגדיל את הרווח הנקי שלה, זאת ככל הנראה בעקבות צמצום בהוצאות תפעוליות.

אחת ההצהרות המעניינות ביותר מהדו”ח הן 3 נקודות שמהוות סוג של הצהרה אסטרטגית עבור קבוצת סווטש:

  • לשמור על כוח האדם של החברה ולשמור על יכולות הייצור של הקבוצה כדי להיות מוכנים לקראת העליות בביקוש לשעונים.
  • לבצע השקעות לטווח ארוך בתחום חדשנות המוצרים ובשיווק
  • להתייחס למלאים כתנאי מוקדם לצמיחה ולהגדלת נתח השוק

בשורה התחתונה, אם מסתכלים על הדו”ח הזה במשקפיים של חובבי שעונים, אפשר להתרשם מהגידול ברווח הנקי ומהגידול במכירות שמציגה קבוצת סווטש ואולי לראות בנתונים הללו סימן נוסף לכך שממהרים להספיד את תעשיית השעונים השוויצרית, אבל היא עדיין חיה ובועטת …