זה לא סוד ששוק שעוני היד השניה היוקרתיים הוא אחד השוווקים החמים ביותר בעולם השעונים בכל הקשור למכירות ועניין. ניתן למצוא בו מגוון רחב של שעונים, בכל רמות המחירים של השוק, בכל מצב שאפשר להעלות על דעתכם – משעונים חדשים לחלוטין, כאלו שנרכשו ולא נענדו מעולם ועד לשעוני וינטאג’ עם שריטות ושפשופים שגורמים לנו לדמיין מה עבר על השעונים ועל מי שענד אותם …

קבוצת ריצ’מונד (“Richemont”), אחת מקונלגומרטי השעונים המובילים בעולם השעונים, אשר חולשת על מותגי ענק כמו קרטייה, IWC, ייגר לקולטרה, פנראיי, פיאג’ה, מון-בלאן, וושרון קונסטנטין, רוג’ה דובואיס ועוד, ביצעה בחודשים האחרונים מספר מהלכים יוצאי דופן בעולם העסקים, או לפחות כאלו שלא היינו מצפים לראות מיצרניות שעונים שוויצריות, חברות שלרוב נחשבות סולידיות יותר ושמרניות בתהנהלות שלהן. אחד מהמהלכים הללו היה הרכישה של Yoox Net-à-Porter (ר”ת YNAP), קבוצת מסחר מקוון איטלקית המשווקת מוצרי אופנה, רכישה בסכום של 2.7 מיליארד דולר, שהתבצעה בבורסה של מילאנו, אך המהלך המעניין יותר היה רכישה נוספת שביצעה ריצ’מונט זמן קצר לאחר מכן, כשרכשה תמורת סכום שלא פורסם, את Watchfinder, אתר אינטרנט העוסק במכירת שעוני יד שניה ומחזיק במספר חנויות פיזיות ברחבי אנגליה, שהוא בעצם השחקן הגדול ביותר בתחום שעוני היד השניה בממלכה הבריטית.

שילוב הרכישות הללו מאפשר לקבוצת ריצ’מונט לחזק את מעמדה בתחום מוצרי היוקרה העולמי, כשהרכישה של Watchfinder מעמידה אותה בנקודת זינוק מצוינת בשוק שעוני היד השניה, שרק הולך ומתחזק, כשדור המילניום ממשיך להגביר את העניין שלו במכירות של שעוני יד שניה.

שוק שעוני היד השניה בראיה עתידית

ריצ’מונט הוציאה כ-500 מיליון יורו בשנים האחרונות ברכישה חוזרת של שעונים – שעונים שהוזמנו על ידי מפיצים של החברה ולאחר שלא נמכרו ללקוחות סופיים ובהתאם לתנאי המכירה של ריצ’מונט, היא התחייבה לרכוש אותם מהם בחזרה. השעונים הללו הופכים לחלק מהמלאי של החברה, כך שהרכישה של Watchfinder, תמורת סכום שעל פי ההערכות הוא זניח לחלוטין לעומת אותם 500 מיליון יורו שהוציאה ריצ’מונט על רכישות חוזרות, מעניקה לריצ’מונט ערוץ הפצה חדש לשעונים שלו, עם פלטפורמה קיימת, בעלת מוניטין וציבור גולשים רחב שכבר מבקר באתר באופן קבוע, זאת בנוסף לחנויות הפיזיות שפזורות ברחבי אנגליה.

בנוסף, העובדה ש-Watchfinder, כמו פלטפורמות מסחר מקוונות נוספות המתמחות בשוק שעוני היוקרה מיד שניה, עוסק רק בשעונים “מאומתים” – כלומר, כאילו שניתן לאמת את המקוריות שלהם, יכולה לעזור לריצ’מונט גם במאבק נגד השוק האפור של שעוני יוקרה.

אבל ריצ’מונט לא חושבת ומתכננת רק לטווח הקצר. בקבוצה רואים ב-Watchfinder מרכיב משמעותי בצמיחה העתידית של החברה. בריצ’מונט מאמינים כי המוניטין המכובד שהאתר רכש, בכל הקשור למחקר, קניה ומכירה של שעוני הקצה העליון בשוק היוקרה, יעניק לחברה נקודת פתיחה טובה יותר מהמתחרות בשוק הצומח של שעוני יד שניה.

מי אתה Watchfinder

האתר Watchfinder הוקם באנגליה בשנת 2002, כשהוא חווה צמיחה עסקית משמעותית בשנים האחרונות, עם הביקוש הגובר לשעוני יד שניה, כשרבים מעריכים כי לא רחוק היום שבו מכירות שעוני יד שניה יעקפו את המכירות של שעונים חדשים. אם מעניין אתכם לדעת, חברות השעונים השוויצריות ייצאו שעונים בשווי של כ-20 מיליארד פרנקים שוויצרים בשנת 2017 (במונחי שווי השוק של השעונים, מדובר בסכום של כ-50 מיליארד פרנקים שוויצרים).

ב-Watchfinder הצליחו להגדיל משמעותית את נתח השוק שלהם, ממכירות בגובה של 14 מיליון יורו בשנת 2012, למכירות בגובה 96 מיליון יורו בשנת 2016, לאחר גיוס של 7 מיליון יורו בשנת 2014, כדי לסייע בהרחבת החברה.

לפי סטיוארט הנל (Stuart Hennell), מנהל החברה בפועל ואחד מהשותפים המייסדים, לחברה כוח עבודה של 200 עובדים, עם שבעה סניפים ברחבי אנגליה, כשלחברה מחזור של כ-150 מיליון יורו בשנה. ב-Watchfinder מעסיקים גם שענים מומחים ומוסמכים במרכז השירות המוערך שלה, שמבטיחים שכל מוצר שהחברה מציעה למכירה נמצא במצב הטוב ביותר, לפני שהוא מוצע למכירה באתר, שמרכז מעל ל-4,000 מוצרים בכל רגע נתון, המגיעים מכ-50 מותגי יוקרה שונים.

השירות שמציעה Watchfinder מבטיח ללקוחות את השקט והבטחון לדעת מה הם קונים – הנכס העיקרי בפיתוח מודל עסקי מקוון מסוג זה ברשת האינטרנט.

שוק שעוני היד השניה בפריחה

נדמה כי שוק שעוני השניה נמצא במצב של פריחה או אם תרצו, אפשר להגיד כי נדמה כי כל הכוכבים הסתדרו בשורה עבורו …

ראשית כל, חובבי השעונים המכאניים, הלחם והחמאה של השוק הזה, הפכו ל”לגיון”, גם אם הרגלי הקניה השתנו מעט בתקופה האחרונה בגלל הרגלי הרכישה של הדור החדש של חובבי שעונים. שעון מכאני איכותי אמנם מיוצר ומעוצב כדי להחזיק מעמד לכל החיים, אבל זה לא אומר שהוא נשאר תחת אותה בעלות כל החיים. מנגנונים מכאניים אמינים הפכו את השעונים הללו למוצרים ניתנים להחלפה, בעלי ערך גבוה, כשהם ניתנים למכירה ורכישה חוזרת, על פי מצב הרוח אם תרצו, מבלי “לשבור את הבנק” ואם שיחק מזלכם, אפילו תוכלו להרוויח קצת כסף על הדרך …

המצב מזכיר את שוק רכבי היד השניה, כשאם כבר אנחנו נמצאים בשוויץ, אז תרשו לנו להשתמש בנתונים ממולדת שעוני היוקרה, שם נרשמו בשנת 2016 כ-320 אלף רכבים חדשים, לעומת 870,000 רכבי יד שניה שהחליפו בעלות.

אבל Watchfinder הוא לא השחקן היחיד בתחום שעוני היד השניה המקוון ואפילו לא הגדול ביותר בו. Chrono24 הגרמני מציע מעל ל-375,000 שעוני יד שניה המוצעים למכירה ב-98 מדינות שונות, עם מחזור עסקאות שנתי של מעל למיליארד דולר. גם בארצות הברית ניתן למצוא שחקן משמעותי בדמות WatchBox, חברה אמריקאית שדיווחה על גידול של כ-40 אחוזים מדי שנה מאז שהוקמה בשנת 2012, עם הכנסות בגובה של כ-200 מיליון דולר בשנה האחרונה. החברה קיבלה הצעת השקעה בגובה 100 מיליון דולרים מקבוצת CMIA המבוססת בסינגפור, במטרה לסייע לה להאיץ את הצמיחה שלה, כשבנה שעברה היא הכריזה על שותפות תוכן עם קבוצת Revolution Media. חודש לאחר מכן, החברה פתחה חטיבה בשוויץ, כשהיא ממנה את פטריק הופמן (Patrick Hoffmann), המנכ”ל לשעבר של יוליס נרדין ואת סוזן הורני (Susanne Hurni), האחראית על השיווק לשעבר – ניחשתם נכון – ביוליס נרדין, לעמוד בראש החטיבה.

דבר אחד בטוח – קבוצת ריצ’מונט נחושה מאוד למצב את עצמה בנקודת זינוק משמעותית על שוק מבטיח מאוד, שעל פי ההערכות נע בין 5 ל-15 מיליארד דולרים. עם Watchfinder ככלי נוסף בארסנל הכלים שלה, הקבוצה רוכשת לא רק ערוץ הפצה חדש, אלא גם מעמידה אותה בסיטואציה מעניינת – היא הופכת להיות קמעונאית של שעונים של המתחרות שלה …