שוויץ היא ביתם של רוב יצרני השעונים המוכרים, ומקום היוולדם של מרבית הדגמים האייקונים הקיימים היום בענף השענות. יחד עם זאת, יצרני שעונים משמעותיים נוספים מתקיימים, כמובן, גם מחוץ לשוויץ, והיום אנחנו נעסוק ביצרן כזה – ולא סתם יצרן כזה, אלא היצרן שהביא לעולם את שעון הטייסים הראשון, כאשר יצרן זה ידוע בתכשיטיו המדהימים לא פחות מקולקציית השעונים שלו.

חברת קרטייה נוסדה בפריז בשנת 1847. מייסדה, לואי-פונסה קרייטה, הקים אותה לאחר שהשתלט על סדנת צורפות בה התמחה באותן שנים. הסדנה הקטנה הלכה וגדלה, והתכשיטים שיוצרו בה קנו לעצמם מעמד נחשק. אפשר במידה מסויימת להקביל את חברת קרטייה, במיוחד בתחילת המאה ה-20, לרולקס של ענף התכשיטים – עם השנים החברה הפכה להיות ספק רשמי של מגוון רחב של בתי מלוכה באירופה ומחוצה לה. בזמן שרולקס הייתה עוד בחיתוליה, לקרטייה היו כבר סניפים במטרופולינים החשובים בעולם – פריז, לונדון וניו יורק. כיום, החברה איננה מנוהלת בידי משפחת קרטייה, לאחר שזו מכרה את החברה בשנת 1964 לתאגיד רישמונט (Richmont SA), אחד התאגידים הגדולים בעולם השענות.

אז מה בעצם ליצרן תכשיטים אדיר כמו קרטייה ולשעון הטייסים הראשון ? הסיפור מתחיל בשנת 1904, כאשר לואי קרטייה, נכדו של לואי-פונסה, היה ער לתלונותיו של ידידו משכבר הימים, הטייס הברזילאי אלברטו סנטוס-דימון. אלברטו התלונן באוזניי לואי על שעוני הכיס, על חוסר מיהימנותם לשימוש תעופתי ועל חוסר יעילותם בזמן טיסה. חשוב להזכיר, שבתחילת המאה ה-20, עולם הטיסה היה עוד בחיתוליו, והייתה זו תקופה של שיאים חדשים שנשברים בזה אחר זה, כאשר כל מקרה שבו כלי טייס באשר הוא הצליח להמריא ולנחות בשלום לאחר מרחק מסויים, נחשב לסוג של שיא חדש. סנטוס-דימון אף הוא החזיק בשיא כזה, כאשר בשנת 1901 ספינת אוויר שהוא תכנן, בנה במו ידיו והטיס, הצליחה לשייט סביב מגדל אייפל – טיסה זו הייתה הטיסה השגרתית הנשלטת הראשונה בהיסטוריה, והפכה את סנטוס-דימון לאחד האנשים המפורסמים בעולם בתחילת המאה ה-20.

קרטייה סנטוס משנת 1910
קרטייה סנטוס משנת 1910 (מקור: monochrome watches)

סנטוס-דימון כאמור, הלין באוזניו של לואי קרטייה על המאבק בשעון הכיס, שעון שאמור להיות לו לכלי עבודה חשוב ולא לנטל. קרטייה לקח לתשומת ליבו את התלונות, והחליט שהוא ימצא פתרון לבעייתו של סנטוס-דימון, כך שזה בתורו יוכל לשמור את ידיו על הבקרים של המכונה שהוא מטיס, במקום להתעסק בשעון כבד ומסורבל שמצריך את הסטת מבטו. הרעיון קרם עור וגידים, וקרטייה ייצר שעון יד קטנטן ומרובע, שחובר לרצועת עור. קרטייה לא היו הראשונים שחשבו על הרעיון (פאטק פיליפ הקדימו אותם במקצת, למרות שקהל היעד של שעוני היד שלהם בזמנו היו נשים בלבד), אבל החברה הייתה הראשונה שיעדה אותו לשימושו של טייס. זמן לא רב לאחר השיחה שהתקיימה בין השניים, סנטוס-דימון החל לענוד את השעון שהעניק לו קרטייה ותמונות שלו עם הדבר המוזר והלא מוכר הזה על פרק כף ידו החלו להופיע ברחבי אירופה. בעולם התעופה ישנה מחלוקת בנוגע ל’מי עף ראשון’, אבל בעולם השענות אין שום מחלוקת בדבר השעון הראשון שניתן לכנותו ‘שעון טייסים’.

תמונותיו של סנטוס-דימון עונד את השעון על ידו הפכו את השעון למפורסם לא פחות ממנו. אירופה געשה ורעשה בשאלה – “מה יש לו על היד ?”, וכך סנטוס-דימון וקרטייה צעדו יחד לתוך היכל התהילה, זה בענף התעופה, וזה בענף השענות.

קרטייה חבר ליצרן מנגנונים מוכר, אדמונד ייגר (אחד ממייסדיי ייגר לה קוטור), והשניים פעלו לייצור המנגנון שנועד להניע את השעון החדש – קרטייה סנטוס שמו, והשעון נכנס לייצור סדרתי ונמכר לראשונה ב1911. מתחילתו הוא נחל הצלחה מסחררת, לא מעט בזכות סנטוס-דימון עצמו, אך האקלים העולמי החל להשתנות אט-אט, מלחמת העולם השנייה נתנה את אותותייה על ענף השענות באופן ישיר, וביקוש רב החל לשעונים עם מפרט צבאי יותר, דבר שהסנטוס לא בדיוק התברך בו. למרות זאת, קרטייה המשיכה לייצר ולמכור את הסנטוס בשנים שלאחר המלחמה, עם עדכונים ושינויים שתאמו את התפתחות הטכנולוגיה בענף השענות במשך השנים.

קרטייה סנטוס משנת 1913
קרטייה סנטוס משנת 1913 (מקור: monochrome watches)

שנת 1978 הייתה שנה חשובה בתולדות חייו של הסנטוס. לראשונה, הוחלט בקרטייה על ייצורו של השעון בוריאציה של פלדת אל חלד משולבת זהב, ועוד אחת – מפלדת אל חלד בלבד. מחירו של השעון ירד, עקב השימוש במתכות זולות יותר, והוא נחל הצלחה מידית. לתקופה מסויימת, וריאציית הפלדה הייתה ‘ה’ שעון. הבזל המרובע עם הברגים הקטנטנים המחזיקים אותו במקום הפך לסימן ההיכר של השעון, ובנוסף להיותו פאפולרי כפי שהסנטוס לא היה שנים רבות, השעון זכה למעמד של פריט אופנה, עובדה לא נפוצה במיוחד בין השעונים האייקונים שנולדו לעולם. למרות כל זאת, הסנטוס שמר על הזיקה למקורות, עיצובו השתנה במידה מועטה ביותר בהשוואה לשעון המקורי שקיבל סנטוס-דימון, והדמיון בינהם רב.

כיום, הסנטוס הוא אחד מהדגמים האייקוניים הוותיקים ביותר שנמצאים בייצור. ייתרה מזאת, הוא קיים במגוון גדול של וריאציות של שילובי מתכות שונות, לוחות וגדלים. אין לטעות בעיצובו, ובעולם שבו שעוני טייסים רק הולכים וגדלים, הקרטייה סנטוס נותר עם העיצוב האלמותי שלו, והגודל הזערורי שלו בהשוואה. למרות כל זאת, הסנטוס היה ויישאר לנצח שעון הטייסים הראשון, עובדה שהופכת אותו לשעון אייקוני לא פחות מכול שעון טייסים אייקוני אחר, אם לא יותר.

לאתר קרטייה העולמי