בחודש שעבר הכרנו לכם את אברהם-לואי פרלה. יצרן שעונים שוויצרי, יליד שנת 1729. פרלה נחשב לאחד מגדולי יצרני השעונים בהיסטוריה. הוא נחשב למי שהמציא את מנגנון המתיחה האוטומטי לשעונים. היצירות שלו היו כל כך מתקדמות, שאברהם-לואי ברגה האגדי ניסה לייצר גרסאות משלו למנגנונים של פרלה, ללא הצלחה מרובה, כשבנוסף, על פי ההערכות, ברגה אפילו עבר הכשרה בסדנאות של פרלה. כשאנחנו חושבים על מנגנון אוטומטי, סביר להניח שאנחנו חושבים מיד על הרכיב אולי החשוב ביותר במנגנון כזה – הרוטור. היום נכיר לעומק פתרון קצת יותר אלגנטי לרוטור במנגנוני שעונים – רוטור היקפי.

קצת על הרוטור

בפסקת הפתיחה ציינו כי הרכיב החשוב ביותר במנגנון אוטומטי הוא הרוטור. יכול להיות שקצת הגזמנו. החלק החשוב ביותר במנגנוני שעונים הוא הקפיץ הראשי. עיקרון הפעולה של מנגנונים מכאניים של שעונים כמעט ולא השתנתה לאורך מאות שנים. פעולה מסוימת מותחת את הקפיץ הראשי, כשלאחר מכן, האנרגיה שמפיק הקפיץ במהלך השחרור שלו היא האנרגיה שמפעילה את המנגנון כולו, את גלגלי השיניים והמחוגים השונים בשעון. אבל מה היא בדיוק אותה פעולה שמותחת את הקפיץ?

כאן מתחלקים בעצם מנגנוני השעונים המכאניים לשניים. החלק הראשון הוא מנגנוני מתיחה ידנית. במנגנונים מסוג זה, מותחים את הקפיץ באופן ידני, על ידי סיבוב כתר השעון. החלק השני, הנפוץ הרבה יותר כיום, הוא מנגנונים אוטומטיים. במנגנונים אלו, אפשר למתוח את הקפיץ גם בצורה ידנית, אבל המנגנון מצויד ברכיב אשר מסוגל למתוח את הקפיץ באופן אוטומטי, על ידי תנועת היד שלנו.

לרכיב הזה קוראים רוטור או משקולת. הרוטור למעשה מסתובב על גבי ציר. בדרך כלל הוא מסוגל לזוז בשני הכיוונים. היות והוא לא מקובע, כל תזוזה של היד בעצם מסובבת אותו מצד לצד. תנועת הסיבוב הזאת היא שגורמת למתיחה של הקפיץ הראשי. כך למעשה, הקפיץ נמתח מחדש כל הזמן ובעצם מקבלים מנגנון אוטומטי – כלומר, מנגנון שנמתח באופן עצמאי על ידי תנועת הרוטור.

למה אתה מסתיר לנו?

כפי שאתם בוודאי יודעים, חלק גדול מהשעונים מגיעים עם גב שקוף. הגב השקוף מאפשר לנו להציץ אל חלקו האחורי של השעון, שם נמצא המנגנון.החלק הבולט ביותר במרבית המנגנונים הוא הרוטור. לכן יצרניות שעונים רבות מנצלות את העובדה הזאת כדי לקשט-לעטר את הרוטור ולשלב בו את הסמלים שלהן או חותמים יוקרתיים אחרים כמו חותם ג׳נבה למשל.

במקרים מסוימים, הרוטור משמש את יצרניות השעונים לדירוג המנגנונים שלהן. למשל, מנגנון לשעון פשוט יותר יגיע עם רוטור העשוי מסגסוגת פשוטה יותר. מנגנון לשעון מתקדם ויוקרתי יותר יגיע עם רוטור העשוי מזהב אדום או זהב לבן. אוריס, כפי שרובכם בוודאי יודעים, לקחה את השימוש ברוטור לכיוון אחר לגמרי. היא הפכה את השימוש ברוטור אדום לסימן ההיכר של השעונים שלה.

אבל מה עושים כשהמנגנון שלכם מרשים מאוד ואתם לא רוצים שהרוטור יסתיר אותו יותר מדי? משתמשים ברוטור סקלטון. הרוטור הוא לרוב בצורת חצי עיגול. במקרה של רוטור סקלטון, יצרנית השעונים תייצר רוטור שהוא בעצם רק מסגרת של חצי עיגול. כך הרוטור יסתיר הרבה פחות מהחלקים החשובים, או אם תרצו, היפים יותר, של המנגנון.

בוכרר ו-THA

אבל מה עושים אם אנחנו לא רוצים שהרוטור יסתיר לנו את המנגנון בכלל? נניח ומדובר ביצרנית שעונים שפיתחה מנגנון מרהיב שגם רוטור סקלטון יפריע לנראות שלו? פתרון אחד יהיה ללכת מלכתחילה על מנגנון מתיחה ידנית. אבל מה אם רוצים בכל זאת להשיק מנגנון אוטומטי? באופן די מפתיע, הפתרון לבעיה הזאת הוא פתרון די חדש במונחים של עולם השעונים. עד כמה חדש? בן 12 שנים בלבד. במונחים של עולם השעונים, מדובר בתינוק של ממש. מי שהציגה אותו היא יצרנית שעונים מפתיעה במיוחד. למעשה, סביר להניח שברגע שתשמעו את השם שלה, לא בטוח שתחשבו עליה בכלל בתור יצרנית שעונים. שם שסביר להניח שאתם מכירים – בוכרר או בשם המלא שלה באנגלית – Carl F. Bucherer. בוכרר היא אחת ממשווקות השעונים החשובות והמוכרות באירופה. היא הוקמה בשנת 1888, אבל היא גם מחזיקה בנוסף בליין שעונים משלה, תחת המותג שלה.

אל תערוכת באזלוורלד 2008 הגיעה בוכרר עם מנגנון חדש. מנגנון חשוב, פורץ דרך וחדשני. קליבר A1000. החשיבות שלו רבה והיא מעבר לעובדה שהיה מדובר במנגנון הראשון של בוכרר כ”יצרנית” = “Manufacture”. בעולם שעוני היוקרה, המונח הזה מדבר בדרך כלל על יצרנית שעונים שמחזיקה ביכולות ייצור מלאות או קרוב למלאות. בין היתר, היכולת לייצר גם מנגנונים. את היכולות הללו משיגה בוכרר באמצעות רכישה שביצעה בשנת 2007.

ב-1 ליולי 2007 רוכשת בוכרר את THA – Téchniques Horlogères Appliquées. בתרגום מילולי – טכניקות ייצור שעונים יישומיות. בפועל? יצרנית מנגנונים שוויצרית הממוקמת בסיינט קרואה (Sainte-Croix), עיירה באזור אגם נוישטל.

שיתוף הפעולה בין בוכרר ו-THA התחיל קרוב לעשור לפני כן, כשלמעשה בשנת 2007 שני הצדדים מחליטים לקחת את שיתוף הפעולה הזה צעד אחד קדימה, כש-THA הופכת לחלק מבוכרר. במסגרת הרכישה, מקבלת בוכרר לידיה שני אתרי ייצור. אתר אחד בלונגאו (Longeau), בו מבוצעת ההרכבה של המנגנונים. אתר נוסף בסיינט קרואה, שם מתבצע המחקר הטכני, הפיתוח והייצור של מנגנונים.

קליבר A1000

כאמור, שיתוף הפעולה בין בוכרר ו-THA התחיל עוד לפני ההודעה הרשמית על רכישת THA, אבל המוצר הראשון שיצא מבית THA תחת הכובע של בוכרר היה קליבר A1000. בוכרר ו-THA התחילו את תהליך הייצור והפיתוח של המנגנון הזה כשלוש שנים מוקדם יותר. בוכרר מציגה אותו כאמור בתערוכת באזלוורלד בשנת 2008.

המפרט הטכני היבש שלו לא מגלה לנו כלום. מנגנון אוטומטי, הפועל בקצב של 21,600 ויברציות לשעה. מגיע עם 33 אבני חן ומספק רזרבת כוח של 55 שעות. אז מה כל כך מיוחד בו? כפי שאתם בוודאי מנחשים, הוא היה המנגנון הראשון שהגיע עם רוטור היקפי.

כפי שציינו, הרוטור הוא הרכיב אשר מותח את הקפיץ הראשי. במרבית המנגנונים האוטומטיים, הוא נמצא ״מעל״ למנגנון. המיקום שלו מעל למנגנון מגדיל את העובי של המנגנון. רוטור היקפי לא נמצא מעל למנגנון, אלא בעצם עוטף את המנגנון. כך אפשר לייצר מנגנונים דקים יותר ובעיקר אסתטיים יותר. היות והרוטור לא מסתיר את המנגנון, אפשר להשקיע קצת יותר בעיצוב של המנגנון ולהוסיף עיטורים כאלו ואחרים, שהרוטור לא יסתיר אותם.

המנגנון הזה זכה לשבחים רבים ונחשב להישג הורולוגי משמעותי. שנה מאוחר יותר הוא זוכה בפרס חשוב. פרס ה-Golden Balance \ Special Technology Prize של ה-Uhrenmagazine.

הניסיון הקודם לייצר רוטור היקפי

כפי שציינו, בוכרר משיקה את קליבר A1000 עם רוטור היקפי בשנת 2008. אבל בפועל, הטכנולוגיה הזאת הייתה קיימת זמן רב לפני כן. מבולבלים? תנו לנו לעשות לכם קצת סדר.

בשנת 1955 מגיש יצרן שעונים ז’נבאי בשם פול גוסטלי (Paul Gosteli) בקשה לרישום פטנט. הבקשה – פטנט שוויצרי מספר 322325, הוגשה ב-6 ליוני ל-1955 ופורסמה ב-31 ליולי 1957. בבקשה מתאר גוסטלי מנגנון מתיחה מקורי לשעונים characterized by an annular segment located around the movement cage.בתרגום מילולי – המאופיין בחלק טבעתי הממוקם סביב כלוב התנועה.

רוטור היקפי - הפטנט של פול גוסטלי. מקור - Monochrome Watches.
רוטור היקפי – הפטנט של פול גוסטלי. מקור – Monochrome Watches.

למעשה, גוסטלי מתאר מנגנון, בו הרוטור מקיף את המנגנון ולא נמצא מעל למנגנון. המנגנון הזה לא מוצא את דרכו לייצור סדרתי ונגנז בדפי ההיסטוריה של עולם השעונים. עשר שנים לאחר מכן, תנסה יצרנית שעונים נוספת לקדם את הרעיון הזה. יכול להיות ששמעתם עליה. פטק פיליפ.

רוטור היקפי - הפטנט של פטק פיליפ. מקור - Monochrome Watches.
רוטור היקפי – הפטנט של פטק פיליפ. מקור – Monochrome Watches.

גם פטק פיליפ מגישה בקשה לרישום פטנט (פטנט שוויצרי מספר 548213), בתאריך ה-15 ליוני 1965. הבקשה פורסמה ב-29 לפברואר 1968. בבקשת הפטנט מתארת פטק פיליפ –  winding mass in the form of an annular segment… the mass and its associated gearing are disposed peripherally of the movement. בתרגום מילולי – מסה מסתובבת (רוטור) בצורת חלק טבעתי … המסה וגלגל השיניים הקשור לה ממוקמים בהיקף התנועה. בניגוד לגוסטלי, פטק פיליפ מייצרת מנגנון כזה, קליבר 350.

קליבר PP 350 של פטק פיליפ. מקור - Watchprosite.
קליבר PP 350 של פטק פיליפ. מקור – Watchprosite.

הבעיות עם רוטור היקפי ואיך בוכרר פתרה אותן?

רוטור היקפי מציב מספר בעיות ואתגרים טכניים ליצרניות שעונים. אחת הבעיות הגדולות היא חוסר היכולת להשתמש בכתר ובזרוע המחוברת אליו (Stem) בצורה ובמיקום המוכרים שלהם – בצידי השעון. היות והמסה המסתובבת (הרוטור) מסתובבת כל הזמן בהיקף המנגנון, היא תפריע למיקום של הכתר. הפתרון? מיקומו של הכתר בגב השען.

ללא קשר לבעיית מיקום הכתר, קליבר 350 של פטק פיליפ לא היה מוצלח במיוחד. הוא נחשב למנגנון לא אמין ופטק פיליפ ייצרה אותו במספרים נמוכים כשהוא נגנז בדפי ההיסטוריה. הרעיון הזה נגנז כאמור עד שבוכרר מחליטה להקים אותו לתחיה.

הפתרון של בוכרר - רוטור היקפי עם שלוש גלגלות. מקור - Monochrome Watches. 
הפתרון של בוכרר – רוטור היקפי עם שלוש גלגלות. מקור – Monochrome Watches.

בניגוד לקליבר 350, בוכרר מצליחה לשלב כתר וזרוע במיקום המסורתי שלהם, בשעה 3. המנגנון של בוכרר מתבסס על שלוש גלגלות (Rollers) קטנות, בציפוי DLC, עם מיסבים כדוריים קרמיים. הגלגלות הללו למעשה מניעים את הרוטור ההיקפי. המסבים הכדוריים הקרמיים לא דורשים שימון כלשהו והמתיחה היא דו כיוונית. הרוטור מצליח לספק אנרגיה באמצעות סיבוב לכל כיוון, הודות לשני גלגלי מצמד (Clutch-Wheels) עם גלגלות מהדק (Clamp-Rollers), המבוססות על חיכוך.

בוכרר מציגה כאמור בשנת 2008 את קליבר A1000. בשנת 2016 היא מציגה את קליבר CFB A2000. אבולוציה של קליבר A1000, שנועדה לייצור בקנה מידה גדול יותר. בשנת 2018 מציגה בוכרר גרסה נוספת למנגנון הזה. קליבר A3000. כאן כבר היא משלבת טורביון עם רוטור היקפי.

מה עושים היום עם רוטור היקפי?

כאמור, פטק פיליפ השיקה את קליבר 350 בשנת 1965 אבל זנחה אותו לחלוטין לאחר שהיה לא אמין. מאז ועד לשנת 2008, אף יצרנית שעונים לא ניסתה לחזור אל הרעיון הזה, מלבד בוכרר. עם ההשקה של קליבר A1000 של בוכרר, נדמה כי יצרניות שעונים נוספות החליטו לאמץ אותו בשמחה.

הסיבה העיקרית לאימוץ הרעיון הזה היא עיצובית. כפי שציינו, רוטור היקפי מאפשר ליצרניות השעונים לייצר מנגנונים יפים למראה, מבלי לחשוש שהרוטור יסתיר אותם. רוטור היקפי מאפשר לראות (כמעט) את כל המנגנון, מבלי להסתיר אזורים חשובים בו, גם אם זה קורה לסירוגין.

מגוון רחב של יצרניות שעונים אימצו את הפתרון הזה. שמות כמו DeWitt (שנה לאחר בוכרר), ברגה, ושרון קונסטנטין או אודמר פיגה. מרבית יצרניות השעונים משתמשות בפתרון הזה לשעונים לשוק העליון ולדגמים יוקרתיים במיוחד.

גם לבולגרי יש רוטור היקפי משלה. מקור - Monochrome Watches. 
גם לבולגרי יש רוטור היקפי משלה. מקור – Monochrome Watches.

מי שמנצלת את הרעיון הזה להישגים טכנולוגיים-מכאניים משמעותיים, היא פיאז’ה. יצרנית השעונים שמזוהה אולי יותר מכולם עם שעונים דקים במיוחד. בשנת 2017 מציגה פיאז’ה את קליבר 910P. המנגנון האוטומטי הדק ביותר בעולם. פיאז’ה משיקה אותו בתוך שעון האלטיפלאנו אולטימייט 910P, שהיה שעון היד האוטומטי הדק ביותר בעולם. העובי של השעון? 4.3 מ”מ בסך הכל!

השעון האוטומטי הדק בעולם. פיאז'ה 910P. מקור - Hodinkee.
השעון האוטומטי הדק בעולם. פיאז’ה 910P. מקור – Hodinkee.

כדי להגיע לממדים הללו, כמובן שלא ניתן להסתמך רק על רוטור היקפי. למעשה, פיאז’ה משתמשת בגוף השעון, או ליתר דיוק בגב השעון, כבסיס למנגנון השעון. אבל כדי לצמצם עוד יותר את העובי של המנגנון, פיאז’ה משתמשת גם ברוטור היקפי. השימוש ברוטור היקפי אמנם מגדיל מעט את הקוטר של המנגנון הזה ובעקבות זאת גם את הקוטר של השעון כולו, אבל עדיין מדובר בהישג מדהים, אותו משיגים כאמור, בין היתר, הודות לרוטור ההיקפי.

קלאסיק טורביון אקסטרה-פלאט Anniversaire 5365. מקור - TimeandWatches.
קלאסיק טורביון אקסטרה-פלאט Anniversaire 5365. מקור – TimeandWatches.

השעון האחרון שאותו הכרנו כאן בווטשגורו, שמגיע עם רוטור היקפי הוא הקלאסיק טורביון אקסטרה-פלאט Anniversaire 5365 של ברגה. גם כאן, ברגה משתמשת בפתרון הזה כדי להציג בפנינו את המנגנון המרהיב והמעוטר בקפידה. בנוסף, ברגה אפילו טורחת לעטר מעט את הרוטור עצמו, כדי שישתלב בעיצוב הכללי והמוקפד של המנגנון.

לסיכום

הרוטור ההיקפי התחיל כרעיון באמצע המאה הקודמת, אבל ייתכן כי בשל טכנולוגיות הייצור שהיו קיימות באותן שנים, הוא נידון לכישלון. אפשר להגיד כי בוכרר מצליחה להפתיע את כל עולם השעונים בשנת 2008, כשהיא מציגה אותו מחדש, אבל הפעם בצורת מנגנון אמין ומודרני.

קליבר A1000 של בוכרר עם רוטור היקפי. מקור - בוכרר.
קליבר A1000 של בוכרר עם רוטור היקפי. מקור – בוכרר.

הרעיון, שבבסיסו מציע קודם כל פתרון אסתטי ועיצובי, מאפשר ליצרניות שעונים להפגין את היצירתיות שלהן, אבל הפך גם לפתרון טכנולוגי-מכאני שמאפשר להן להגיע גם להישגים הורולוגיים, כפי שראינו במקרה של פיאז’ה. מקווים שעזרנו לכם להכיר כמו שצריך את הפתרון הזה וההיסטוריה שלו.

למידע נוסף על טכנולוגיית הרוטור ההיקפי באתר של בוכרר.