בשנת 2016 הציגה אודמר פיגה שעון חדש בסדרת הרויאל אוק שלה – רויאל אוק עם גלגל איזון כפול. שילוב של שני גלגלי איזון ושני קפיצים ראשיים במנגנון השעון מגביר את הדיוק והיציבות של מנגנון השעון. שני גלגלי האיזון מורכבים בציר אחד, כך שתנודות המערכת כולה מתבצעות בסנכרון. ארבע שנים מאוחר יותר, מציגה אודמר פיגה שעון חדש המתבסס על העיקרון המכאני הזה – רויאל אוק גלגל איזון כפול קרמי שחור. שעון שמגיע עם גוף וצמיד העשויים מסגסוגת קרמית שחורה – לראשונה בדגם הזה. מוזמנים להכיר אותו ביחד איתנו.

גלגל איזון כפול – מה הרעיון?

תנועת הסיבוב של גלגל האיזון במנגנון שעון משחררת בקצב קבוע מראש את הקפיץ הראשי. כשהקפיץ הראשי מגיע למשרעת המקסימלית שלו, הוא מתחיל להשתחרר וכך הוא מתחיל להעביר אנרגיה. כל סיבוב מלא משחרר שן אחת בגלגל הבריחה, המניעה רכיבים וגלגלים שונים קפיצה אחת קדימה. התהליך הזה מורכב במיוחד אם לוקחים בחשבון כי שעון יד צריך להתמודד מול כוח המשיכה, לעמוד בסוגים שונים של זעזועים ולהתמודד עם שינויי טמפרטורה. גשר איזון כפול גם מגדיל את המאסה של המכלול כולו, מה שמעניק יציבות גדולה יותר לגשר האיזון. אבל המאסה הגדולה יותר דורשת גם יותר אנרגיה, לכן מנגנונים כאלו יעבדו לרוב בתדר נמוך יותר ויגיעו עם רזרבת כוח נמוכה יחסית. בעצם, תחשבו על גלגל של אופניים שמסתובב במהירות מסוימת ורוצים עכשיו לשנות את התנוחה שלו, אנחנו נצטרך להפעיל כוח רב. לעומת זאת, קחו שני גלגלים הנמצאים על אותו ציר ונעים בקצב זהה, אם נרצה לשנות את המנח שלהם, נצטרך להפעיל הרבה פחות כוח. זהו הרעיון הבסיסי שעומד מאחורי גשר האיזון הכפול. 

גלגל איזון כפול של אודמר פיגה. מקור - TimeandWatches.
גלגל איזון כפול של אודמר פיגה. מקור – TimeandWatches.

 

גלגל איזון כפול של אודמר פיגה. מקור - TimeandWatches.
גלגל איזון כפול של אודמר פיגה. מקור – TimeandWatches.

בתערוכת SIHH 2016 הציגה אודמר פיגה את הפתרון שלה לבעיות האלה. באמצעות התקנת גלגל איזון שני ומכלול קפיץ איזון על אותו ציר. הפתרון הזה, שנשמע פשוט יחסית, מורכב מאוד מבחינה הנדסית ומסובך מאוד לייצור. עם זאת, הוא משפר משמעותית את הדיוק והיציבות. הפתרון הזה הוא לא רק הישג הנדסי מרשים, אלא גם מרשים מבחינה אסתטית. זאת הסיבה שאודמר פיגה משלבת אותו בתוך שעונים עם לוח “פתוח” – לוחות סקלטון. לוחות שיאפשרו לרוכשי השעונים הללו להתרשם מהיופי של המנגנון הזה. 

רויאל אוק גלגל איזון כפול קרמי שחור – מפרט טכני 

השעון החדש הוא קודם כל ולפני הכל – רויאל אוק. כבר במבט ראשון אפשר לראות כי מדובר בשעון הדגל של אודמר פיגה. הגוף המתומן, הצמיד האינטרגלי והצורה הכללית שצועקת “רויאל אוק”. 

רויאל אוק גלגל איזון כפול קרמי שחור. מקור - TimeandWatches.
רויאל אוק גלגל איזון כפול קרמי שחור. מקור – TimeandWatches.

השעון מגיע בגוף בקוטר של 41 מ”מ העשוי כאמור מסגסוגת קרמית שחורה. באודמר פיגה השתמשו באותה סגסוגת גם לצמיד השעון. גוף השעון והצמיד עוברים גימור ידני מוקפד המשלב משטחים מוברשים ומשטחים מלוטשים. הניגודיות בין הגימורים הללו הופכת את המראה הכללי של השעון למעניין יותר.

רויאל אוק גלגל איזון כפול קרמי שחור. מקור - TimeandWatches.
רויאל אוק גלגל איזון כפול קרמי שחור. מקור – TimeandWatches.

השעון מגיע כאמור עם לוח פתוח המאפשר להתרשם מהיופי של מנגנון השעון המרשים. בין השעות 6 ל-9 משתרע לו גלגל האיזון הכפול העשוי מזהב אדום. את גלגל האיזון הכפול ניתן לראות משני צידי השעון. שאר רכיבי המנגנון מגיעים בצבע שחור, מה שמקנה ניגודיות בולטת ומדגיש את גלגל האיזון הכפול. אודמר פיגה השתמשה בזהב ורוד גם למחוגי השעון ולסמני השעה.

רויאל אוק גלגל איזון כפול קרמי שחור – מנגנון

המנגנון שבו משולב הקסם ההנדסי הזה הוא קליבר 3132 של אודמר פיגה. מנגנון אוטומטי הפועל בקצב של 21,600 ויברציות לשעה. 

קליבר 3132 עם הרוטור העשוי מזהב אדום. מקור - TimeandWatches.
קליבר 3132 עם הרוטור העשוי מזהב אדום. מקור – TimeandWatches.

המנגנון מגיע עם רזרבת כח של 45 שעות וניתן לראות אותו מבעד לגב השקוף של השעון. הרכיב הבולט ביותר במנגנון הוא רוטור המנגנון, העשוי גם הוא מזהב אדום 22 קראט. גם כאן, הצבע של הרוטור מגיע בניגודיות בולטת לשאר רכיבי השעון השחורים. 

אז מה חדש בעצם?

אפשר ללכת למקום הציני ולהגיד – נו, בסדר, עוד רויאל אוק. מה זה משנה לנו אם הוא עשוי מסגסוגת קרמית שחורה? אבל מדובר באחד הפלאים המכאניים הבולטים בסדרת הרויאל אוק וכשהוא מגיע בגרסה כל כך מיוחדת, גם הגורו עוצר שניה ומתפעל. 

רויאל אוק גלגל איזון כפול קרמי שחור. מקור - TimeandWatches.
רויאל אוק גלגל איזון כפול קרמי שחור. מקור – TimeandWatches.

כמה זה עולה לנו?

השעון החדש, רפרנס 15416CE.OO.1225CE.01, יגיע עם גב העשוי מטיטניום. על גב השעון מופיע הכיתוב “ROYAL OAK DOUBLE BALANCIER”. המחיר שלו עומד על 80,300 דולרים. ללא מיסים. 

השורה התחתונה

בשנת 2016 הציגה כאמור אודמר פיגה שני שעוני רויאל אוק עם גלגל איזון כפול. שעון אחד היה עשוי זהב אדום והשני היה עשוי מפלדת אל-חלד. שניהם היו מרשימים הנדסית ואסתטית כמובן. 

רויאל אוק גלגל איזון כפול פלדת אל-חלד. מקור - TimeandWatches.
רויאל אוק גלגל איזון כפול פלדת אל-חלד. מקור – TimeandWatches.

 

רויאל אוק גלגל איזון כפול זהב אדום. מקור - TimeandWatches.
רויאל אוק גלגל איזון כפול זהב אדום. מקור – TimeandWatches.

אם מסתכלים על השעון החדש, אין ספק כי בכל הקשור להנדסה – אודמר פיגה לא צריכה “להמציא את הגלגל מחדש” – תרתי משמע. מבחינה אסתטית – השעון החדש יפה הרבה יותר מהדגמים הקודמים בסדרה. הסגסוגת הקרמית מהווה רקע מושלם לצבע הזהב של גלגל האיזון הכפול והרוטור העשוי מזהב אדום ואפילו מבליטה אותם עוד יותר. כמו כל שעון רויאל אוק, גם השעון הזה יישאר ככל הנראה בגדר חלום למרבית חובבי השעונים, אבל לפחות במקרה שלו – מדובר בחלום הנדסי ומכאני ולא סתם חלום … 

למידע נוסף על השעון החדש באתר של אודמר פיגה.