בחודש מאי האחרון פרסמנו כאן במגזין ווטשגורו כתבה שהכותרת שלה הייתה “רולקס מפסידה את הכתר לחברה דנית?”. הכתבה עסקה בהפסד של רולקס בבית המשפט של האיחוד האירופאי בתביעה שהיא ניהלה כנגד חברה דנית בשם JUNK de LUXE, שהסמל שלה מורכב משם החברה ומעליו כתר בן חמש זרועות, כשמבט ראשון גם חובבי שעונים מושבעים יכולים לטעות בקלות ולחשוב כי מדובר בכתר המוכר מהסמל של רולקס. בית המשפט של האיחוד האירופאי קבע כי היות והחברה דנית מתמחה בעיקר במכירת מוצרי הלבשה ורולקס מוכרת שעוני יוקרה, הסבירות לבלבול בין שני המותגים נמוכה. היום אנחנו מדווחים על הפסד נוסף של רולקס, אם כי הפעם מדובר בהפסד בתחום אחר לחלוטין – תואר החברה המכובדת בעולם, תואר אותו מפסידה רולקס השנה ללגו, החברה הדנית שמייצרת את משחק ההרכבה הפופולרי, אחד המותגים המוכרים והנפוצים ביותר בעולם. רולקס מפסידה את הכתר ללגו – מי עומד מאחורי הדירוג של החברות המכובדות בעולם, איפה רולקס הייתה מדורגת בשנים האחרונות, כמה פעמים רולקס זכתה בתואר ברציפות ומי השמות הבולטים שנמצאים עם לגו ורולקס ברשימה. כל הפרטים – אצלנו בכתבה.

חברת RepTrak היא חברת מחקר וייעוץ גלובלית המתמחה בניהול מוניטין. היא נוסדה בבוסטון, בשנת 2004 על ידי צ’ארלס פומברון וסיס ואן ריאל, שניים מהמומחים המובילים בעולם למוניטין תאגידי. משימתה של חברת RepTrak היא לעזור לארגונים לבנות, למדוד ולנהל את המוניטין שלהם. היא עושה זאת על ידי מתן מגוון שירותים, ביניהם:

  • חקר מוניטין: חברת RepTrak עורכת מחקרים על הגורמים המשפיעים על המוניטין התאגידי, והיא משתמשת במחקרים אלו כדי לפתח כלים והבנות המסייעים לארגונים לשפר את המוניטין שלהם.
  • מדידת מוניטין: חברת RepTrak פיתחה שיטה קניינית למדידת המוניטין התאגידי. בשיטה זו משתמשים ארגונים מסביב לעולם כדי לעקוב אחר ביצועי המוניטין שלהם לאורך זמן.
  • ייעוץ מוניטין: יועצים של חברת RepTrak מסייעים לארגונים בפיתוח ויישום אסטרטגיות לשיפור המוניטין שלהם. הם גם מסייעים לארגונים לנהל משברי מוניטין.

לקוחות חברת RepTrak כוללים כמה מהחברות המובילות בעולם, כגון אפל, גוגל וקוקה-קולה. החברה זכתה להכרה על עבודתה על ידי מספר ארגונים, כולל הפורום הכלכלי העולמי ומכון המוניטין.

רולקס מפסידה את הכתר ללגו – מטה רולקס בז’נבה.

מדד ה-RepTrak100 שאותו פיתחה החברה הוא מדד שמדרג את 100 החברות המכובדות ביותר בעולם, על פי מספר קריטריונים כמו שקיפות, אחריות תאגידית, מינוף מנהיגות חזקה, אתיקה, מעורבות עם מובילי דעת קהל ומשפיעני שוק וחתירה אל מטרות המותג.

רולקס זכתה בתואר החברה המכובדת בעולם על פי הדירוג של המכון למוניטין במשך ארבע שנים ברציפות, בין השנים 2016 ל-2019. בשנת 2020 היא מפסידה את התואר ללגו, שזוכה בתואר הזה גם בשנה שלאחר מכן, שנת 2021. בשנה שעברה, שנת 2022, רולקס משיבה לעצמה את הכתר, כשהיא מנשלת את לגו מהתואר בו זכתה בשנתיים הקודמות, כשהשנה לגו זוכה בתואר פעם נוספת, כשרולקס, שבשנים 2020 ו-2021 זכתה במקום השלישי והשני (בהתאמה), מגיעה השנה למקום השישי.

בשנת 2020, מי שהקדימה את רולקס והגיעה למקום השני הייתה חברת וולט דיסני, כשהשנה רולקס נמצאת כאמור במקום השישי, כשמקדימות אותה קבוצת בוש (במקום השני), רולס רויס (במקום השלישי), יצרנית האופנועים הארלי דיווידסון (במקום הרביעי) וקאנון (במקום החמישי).

מי שמשלימות את העשיריה הראשונה השנה הן יצרנית מוצרי החשמל הביתיים מילה, סוני, נינטנדו ומרצדס בנץ.

בין השמות הבולטים הנוספים ברשימה – פרארי במקום ה-13, אינטל וסמסונג שנמצאות במקומות 19 ו-20 (בהתאמה), ב.מ.וו, מיקרוסופט, איקאה וליוויס, שחולקות את המקומות 23 עד 26.

מותגי יוקרה נוספים הנמצאים ברשימת המותגים היוקרתיים בעולם הם שאנל (במקום ה-39), ג’יורג’יו ארמני (במקום ה-47), הוגו בוס (במקום ה-80), קבוצת LVMH (במקום ה-91), הרמס (במקום ה-96) ופראדה (במקום ה-99).

המיקום של רולקס השנה – המקום השישי, הוא המיקום הנמוך ביותר שלה בשמונה השנים האחרונות, כך שיהיה יהיה מעניין לעקוב אחר המדד בשנה הבאה ולראות האם רולקס תצליח לזכות במקום הראשון פעם נוספת, או לפחות להשתחל לשלישיה הראשונה פעם נוספת. חשוב לציין כי לפחות ככל הידוע לנו, רולקס לא עברה טלטלה כלשהי בשנה האחרונה שיכולה להסביר את הנפילה שלה למקום השישי. מצד שני, רולקס לא ידועה בשקיפות, אחד הקריטריונים המשמעותיים במדד ה-RepTrak, כך שייתכן שהשנה החליטו ב-RepTrak להעניק משקל משמעותי יותר לסעיף הזה.