טום בריידי הוא אחד מהספורטאים הגדולים בהיסטוריה. שחקן הפוטבול לשעבר, בן ה-46, נחשב לגדול שחקני הפוטבול בהיסטוריה. בריידי מחזיק ברשימת תארים ושיאים שייתכן ולעולם לא תשבר, כשהוא במקום הראשון בהיסטוריה של ענף הפוטבול במספר הנצחונות בקריירה (251), השתתפות במשחק הפרו-בול (האולסטאר של ליגת ה-NFL) עם 15 הופעות כאלו, תואר ה-MVP של משחק הסופרבול (5), מספר טאצ׳דאונים שהושלמו ממסירות שלו (649), מספר מסירות שהושלמו (7,753), מספר ניסיונות מסירה (12,050) ומספר היארדים שהושגו ממסירות שלו (89,214). בריידי אמנם התגרש מאשתו, דוגמנית העל ג׳יזל בונדשן, לאחר 13 שנות נישואים, אבל בימים אלו הוא מבלה לפי דיווחים מחו״ל עם דוגמנית על אחרת, אירינה שייק, מי שהייתה בת הזוג של כריסטיאנו רונאלדו. כמו שאתם יכולים להבין, לבריידי לא חסרות סיבות לחייך וליהנות מהחיים, אבל כנראה שיש לו עוד סיבה אחת, שקשורה לתחביב של כולנו – עולם השעונים – שגורמת לו לחייך. היכולת של טום בריידי להשיג (כמעט) כל שעון יוקרה שהוא רוצה. אז איך טום בריידי קשור לכותרת שלנו – רולקס מציגה: פראיירים לא מתים – הם רק מתחלפים? איך ג׳ון מאייר מעורב גם הוא בסיפור? למה רולקס היא לא היחידה שעושה את זה ומה לעזאזל רולקס רוצה מיצרנית צעצועים בריטית? מוזמנים לגלות את כל הפרטים ביחד איתנו.

טום בריידי הוא כאמור אחד הספורטאים הגדולים בהיסטוריה וככל הנראה גדול שחקני הפוטבול בכל הזמנים. בנוסף, הוא גם חובב שעונים מושבע. לפני כשלוש שנים, בריידי, ביחד עם שורת משקיעים בפרופיל גבוה, הפך למשקיע במגזין השעונים Hodinkee. בנוסף, בריידי הפך לאחרונה גם לחלק מקבוצת הבעלים של קבוצת הכדורגל בירמינגהאם סיטי, שמשחקת בליגת הסקיי בט צ׳מפיונשיפ, הליגה השנייה באנגליה (אחרי הפרמייר ליג). בסוף השבוע האחרון נצפה בריידי במשחק הפתיחה של בירמינגהאם, כשהוא עונד על ידו שעון רולקס מיוחד. שעון רולקס דיי-דייט בזהב אדום, עם לוח הפאזל, שמכונה גם לוח האימוג׳י (Rolex Emoji Dial / Jigsaw Dial). אם אתם עוקבים אחרי הדיווחים שלנו כאן בווטשגורו, אתם בוודאי זוכרים כי במסגרת תערוכת Watches & Wonders השנה, הציגה רולקס את לוחות השעונים הצבעוניים הללו, שמגיעים עם סמלי אימוג׳י שונים בתאריכון ומסרים חיוביים כמו LOVE בתצוגת היום בלוח השעון.

מסתבר כי בריידי הוא הרוכש השני הידוע של שעון כזה. מי בר המזל הראשון אשר ״זכה״ לרכוש שעון נוסף כזה? יכול להיות שאתם מכירים אותו. סביר להניח שאפילו שמעתם כמה שירים שלו. מדובר בלא אחר מזוכה הגראמי, הזמר האמריקאי ג׳ון מאייר. מאייר נחשב גם הוא לאחד מאספני השעונים הגדולים בעולם, עם אוסף שעונים מהמרשימים ביותר בעולם, כשגם הוא, כמו בריידי, היה חלק מקבוצת המשקיעים בהודינקי לפני כשלוש שנים.

אז איך שני הסלבס הללו הפכו לרוכשים הראשונים של השעונים הללו? תרשו לנו להתחיל דווקא מג׳ון מאייר. מסתבר כי עם ההשקה של השעונים הללו במרץ האחרון, מאייר, שנחשב על ידי רבים למשפיען השעונים החשוב ביותר כיום בעולם, שוחח עם ראסל קלי (Russell Kelly), מנהל התפעול של Fourtané Jewelers מקרמל (Carmel) שבקליפורניה, לאחר אחת מההופעות שלו וסיפר לקלי כי הוא אוהב מאוד את השעונים הללו. בצירוף מקרים לא פחות ממדהים, מסתבר כי אחד משעוני האימוג׳י הראשונים בעולם, אם לא הראשון בעולם, נשלח דווקא ל-Fourtané Jewelers. חשוב לציין כי כרמל, או בשמה המלא כרמל על הים (Carmel By The Sea) היא עיירה ציורית, הנחשבת לעיירת יוקרה, בה נמצאים בתים של סלבס רבים. מאייר הוא לקוח של Fourtané Jewelers, כך שכשהשעון הראשון הגיע אל Fourtané Jewelers, קלי מיהר להתקשר אל מאייר, שמיהר לטוס לכרמל ולרכוש את השעון.

ג׳ון מאייר רוכש את השעון. מקור - GQ.
ג׳ון מאייר רוכש את השעון. מקור – GQ.

קלי אסף את מאייר משדה התעופה כששניהם נוסעים ביחד אל החנות, להתרשם משעוני וינטאג׳ ושעוני יוקרה אחרים. לאחר זמן מה, קלי הציג בפני מאייר, שהגיע עם שעון דייטונה רפרנס 6263 על פרק היד שלו (דייטונה זהב חתום על ידי טיפאני), שמיהר לשחק עם הכתר ולראות את 31 האמוג׳ים שמופיעים בשעה 3 ומשבע המילים שמופיעות בשעה 12.

את הדיווח על רכישת השעון אנחנו מקבלים ממגזין GQ האמריקאי, שמתאר את המשך היום של מאייר בכרמל, בחברתו של קלי והבעלים של Fourtané Jewelers, ג׳וש בוניפאס (Josh Bonifas), שערכו ללקוח המגה סלב סיור ברחבי כרמל, שנהתה באופן די נדיר מיום מלא בשמש וללא ערפל (כנראה שגם מזג האוויר מסתדר לכבודך, כשאתה ג׳ון מאייר …) ואפילו סעדו ביחד ב-Chez Noir המקומית, שזכתה לאחרונה בכוכב מישלן.

קלי מספר כי השעון הנדיר ״מתאים במיוחד״ למאייר, שאוהב לאמץ טרנדים חדשים ואפילו נחשב למכתיב טרנדים בעולם שעוני היוקרה, כך שהשעון יוצא הדופן הזה הגיע אליו, ״הוא הבין מיד״ כי הוא צריך להתקשר למאייר ולהציע לו אותו. קלי אומר כי השעון נחשב כל כך נדיר, כך שהוא לא מאמין ש-Fourtané Jewelers יקבלו עוד שעון כזה למכירה.

דרך אגב, אם השם של קלי נשמע לכם מוכר, תרשו לנו לספר לכם שהוא היה עד לאחרונה מנהל התפעול של הודינקי. כן, נו, המגזין הזה שגם מאייר וגם בריידי השקיעו בו …

ועכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם – מה עם טום בריידי? איך הוא רכש את השעון ואיזה סיפור מרגש מגיע סביב השעון שלו? אז לצערנו, אין לנו סיפור מרגש כל כך, אבל גם במקרה של בריידי, השעון השני מסדרת ה-Jigsaw/Emoji של רולקס מצא את דרכו בצירוף מקרים מדהים אצל משווק של רולקס בשם פולצ׳ק (Polacheck), הממוקם בקלבסס, פרבר עשיר של לוס אנג׳לס. ברנט פולצ׳ק, דור רביעי לבעלי החנות, שיתף בחשבון האינסטגרם שלו כי בריידי ״נאלץ להתמודד״ עם בנו של פולצ׳ק על הזכות לרכוש את השעון. אתם כבר כנראה מבינים שהקוורטרבאק האגדי ״גבר״ על בנו של פולצ׳ק וזכה בשעון הנחשק.

לוח ה-Emoji/Jigsaw של רולקס

לוח השעון הקליל למראה הזה מסתיר מאחוריו טכניקות ייצור מרשימות במיוחד. הלוח מיוצר בטכניקת האמייל שמפלבה. במסגרת תהליך הייצור נחתך הלוח לחתיכות קטנות היוצרות את צורת הפאזל. לתוך חתיכות הפאזל הריקות שופכים את אבקת האמייל בעדינות, כשלאחר מכן פלטת המתכת עם אבקת האמייל מוכנסת לתוך תנור בטמפרטורה גבוהה (מאות מעלות צלזיוס) שם האמייל מתגבש לצורת הזכוכית הצבעונית. בדרך כלל התהליך מבוצע מספר פעמים להשגת עומק לצבע, כשתהליך הייצור צריך להיות מדויק מאוד, שכן חשיפה של מספר שניות מיותרות משנה משמעותית את הצבע של האמייל או אפילו לנזק לאמייל, מה שגורם לאחוז גבוה במיוחד של לוחות שנזרקים לפח בטכניקת הייצור הזאת.

רולקס מציגה: פראיירים לא מתים - הם רק מתחלפים - הדיי-דייט אמוג׳י.
רולקס מציגה: פראיירים לא מתים – הם רק מתחלפים – הדיי-דייט אמוג׳י.

אז מה אכפת לנו ממאייר ובריידי אתם שואלים?

אנחנו שמחים ששאלתם וזה בדיוק מה שמחבר אותנו לכותרת שלנו – רולקס מציגה: פראיירים לא מתים – הם רק מתחלפים. בעצם, יכולנו להחליף את רולקס בפטק פיליפ, אודמר פיגה ואפילו ושרון קונסטנטין והכותרת שלנו עדיין היתה נכונה. למה אנחנו מתכוונים? אנחנו ככל הנראה לא צריכים לספר לכם על הביקוש המטורף לשעוני יוקרה מסביב לעולם ורשימות ההמתנה לדגמים נחשקים, כשבמקרים רבים רק להיכנס לרשימת ההמתנה הפך לסוג של סמל סטטוס. עם זאת, קבוצת ״אספני״ שעונים זוכים להשיג די בקלות כמעט כל שעון שהם רוצים, בין אם מדובר ״בצירוף מקרים מדהים״ כמו במקרה של ג׳ון מאייר או סתם ״רכישה מקרית״ כמו במקרה של טום בריידי. אז כן, תרשו לנו להיות קצת סקפטיים ולא להאמין לצירוף המקרים המדהים, שבו במקרה שני אספני השעונים בפרופיל הגבוה ביותר בארצות הברית ואולי בעולם כולו, זוכים להיות שני הרוכשים הראשונים של אחד משעוני הרולקס המבוקשים ביותר והמדוברים ביותר בשנים האחרונות.

רולקס מציגה: פראיירים לא מתים - הם רק מתחלפים - הדיי-דייט אמוג׳י.
רולקס מציגה: פראיירים לא מתים – הם רק מתחלפים – הדיי-דייט אמוג׳י.

אבל כאמור, רולקס היא לא היחידה ברשימה הזאת. כוכב הקולנוע בראד פיט נצפה לאחרונה עונד את שעון ה-222 של ושרון קונסטנטין, כשעל פי דיווח נוסף של GQ האמריקאי, פיט התלהב כל כך מהשעון, שהוא קנה שני יחידות ממנו. עוד רוכש בר מזל של השעון הזה הוא הרכז האגדי, שמכונה Point God, כריס פול, אספן שעונים נלהב גם הוא.

רוצים דוגמאות נוספות? תרשו לנו להזכיר לכם את הפטק פיליפ נאוטילוס טיפאני. שעון שנצפה על פרק היד של ג׳יי זי, לאונרדו דיקפריו, לברון ג׳יימס, ג׳יימס הארדן, קייל קוזמה, מארק וולברג, דניאל ארשם, קורי גמבל, טומי הילפיגר, אד שירן ואחרים. אם השמות הללו לא מוכרים לכם, אנחנו מזמינים אתכם לחפש אותם בגוגל, מבטיחים לכם שתגלו לא מעט כתבות עליהם, לא רק בקשר לשעון הזה.

תרשו לנו לחסוך לכם את רשימת הסלבס שעונדים שעונים נדירים של אודמר פיגה, אבל גם היא לא בדיוק טומנת את ידה בצלחת בכל הקשור לסלבס ״שבמקרה״ הצליחו לרכוש את השעונים הנדירים שלה.

פראיירים לא מתים?

אז מה זה כל כך מפריע לנו אתם שואלים? אולי כי החברות הללו לקחו את עולם שעוני היוקרה, שכולנו אוהבים והפכו אותו, או לפחות את השעונים המבוקשים ביותר, למועדון חברים סגור. מועדון שבו גם אם יש לך מספיק כסף, בין אם התעשרת מביטקוין, זכיה בלוטו או סתם עבודה קשה, לא תוכל להתקבל אליו, אם אתה לא שחקן NBA, זוכה פרס גראמי, מועמד לפרס האוסקר או סתם איש עסקים בכיר שנחשב לחבר של בנות משפחת קרדשיאן ומככב במגזינים שונים בארצות הברית על בסיס יומיומי. אנחנו מבינים את ההדדיות כאן, הסלבס זוכים להסתובב עם השעונים הנחשקים בעולם, כשהם משלמים עבורם מחיר מלא (מחיר ריטייל כמובן, כן?) ומצד שני יצרניות השעונים זוכות לפרסום שמגיע עם כל תמונה של סלב כזה או אחר שנצפה עונד שעון שלהם. פרסום שרק מוסיף לרמת הביקוש והנחשקות של אותו שעון, או אם תרצו – רק מרחיק אותו עוד יותר מהישג ידם של ״בני תמותה״ אחרים, לא משנה כמה כסף יש להם. אם אתם שואלים אותנו, כשמי שעונד את השעון הופך להיות כותרת, לא פחות מהשעון עצמו, כשב-99 אחוזים מהמקרים, מי שעונד את השעון הוא מגה-סלב, זה קצת הופך את התחביב שלנו לבדיחה או אם תרצו – סוג של יריקה בפנים של חובבי השעונים מצידן של יצרניות שעוני היוקרה. בסופו של דבר, חובבי שעונים ולקוחות ״רגילים״ הם אלו שממלאים את הבוטיקים של יצרניות השעונים וחנויות של משווקי שעונים, במקרים רבים כמעט בתחינה שמישהו יואיל בטובו לקבל מהם את הכסף שלהם ויאפשר להם לרכוש שעוני יוקרה של אותן חברות ואותם חובבי שעוני יוקרה הם אלו שמשלמים במיטב כספם עבור שעונים ״לפשוטי העם״ ואם תרשו לנו – הם גם אלו שהרכישות שלהם הן בעצם ״הלחם והחמאה״ של אותן יצרניות שעוני יוקרה, כשאותם ״שעוני סלבס״ הם הדובדבן שבקצפת …

אז בפעם הבאה שאתם קוראים על שעון חדש של אחת מהיצרניות המובילות, אולי כדאי שלצד נתונים כמו גודל המארז והמנגנון שלו, נוסיף גם הערה – מי ברי המזל שיוכלו לרכוש את השעון?

מה רולקס רוצה מחברת צעצועים בריטית?!

ולפני שנסיים, תרשו לנו להביא לכם סיפור נוסף על רולקס. אם יש דבר שרולקס יודעת לעשות נהדר חוץ משעונים, זה ככל הנראה לתבוע חברות בכל הקשור לזכויות יוצרים או חשש להעתקה או פגיעה בקניין מסחרי כלשהו של החברה. מסתבר כי הסיפור הזה מסתובב ברחבי הרשת כבר מתחילת השנה, אנחנו נחשף אליו רק בימים האחרונים, כשמי שעלתה על הכוונת של רולקס הפעם היא חברה קטנה, שהוקמה על ידי שתי אחיות שהן למעשה כל החברה. החברה, שנקראת בשם Oyster & Pop (אתם כבר מבינים איפה הבעיה של רולקס, כן?) מייצרת שעוני קיר (הנה עוד בעיה של רולקס, כן?) צבעוניים לילדים, במטרה לעזור לילדים לקרוא שעון, להבין את השעות, הדקות ועוד. החברה הוקמה בשנת 2020, במהלך סגרי הקורונה, כשהאחיות שרה ואמה ניסו למצוא מקור פרנסה שיעזור להן לכלכל את משפחתן. הן החליטו להקים את העסק מכספי החסכונות שלהן, מתוך אמונה כי המוצרים שלהן יוכלו לעזור למשפחות.

ברולקס החליטו שהשימוש בשם Oyster&Pop (אויסטר ופופ) בשעונים, מזכיר מאוד את השם של שעוני החברה – רולקס אויסטר. עורכי הדין של רולקס טוענים כי יש חשש ממשי כי לקוחות יתבלבלו בין החברות, תגרם פגיעה למותג רולקס ויגרם נזק למוניטין של שעוני האויסטר של רולקס.

הם דורשים כי החברה תסיר את כל השעונים שלה ממכירה, תשנה את השם שלה ותמתג מחדש את כל המוצרים שלה. כשאנחנו מדברים על מוצרים של החברה, אנחנו מדברים על שעונים צבעוניים ברמת מחירים שבין 10 ל-25 דולרים אמריקאיים. שעוני האויסטר של רולקס נמכרים ברמת מחירים שבין 6,500 ל-75,000 דולרים אמריקאיים …

שעון של Oyester & Pop.
שעון של Oyester & Pop.

בתגובה, האחיות הקימו עצומה שביקשה מאנשים לחתום ולהצטרף אליהן בבקשה שלהן אל רולקס, שתרשה להן להמשיך ולהשתמש בשם Oyster & Pop, שבו השקיעו השתיים את כל חסכונותיהן. האחיות מספרות כי האתר של החברה, המיתוג של החברה, האריזות של המוצרים שלה וכמובן המוצרים עצמם, כולם מגיעים בהשראת העיצוב והמיתוג שעליו הן עבדו בשנים האחרונות. השתיים טוענות כי אם רולקס תזכה, הן יאבדו את כל הכסף שלהן והן לא יוכלו להקים את החברה מחדש. מה מקור השם אויסטר ופופ? השתיים בחרו לקרוא לחברה שלהן על שם העיירה שבה הן גדלו – אויסטר בנד (Oyster Bend) בטורביי, דבון בדרום אנגליה.

העצומה של שתי האחיות זכתה תוך זמן קצר להיענות מרשימה, כשתוך כחודש הן הצליחו לגייס מעל ל-100 אלף חתימות. לא ברור לנו מה עלה בגורל התביעה, שכן בחודשים האחרונים לא ראינו עדכונים כלשהם ברשת האינטרנט או ברשתות החברתיות, אם כי העצומה עדיין מופיעה באתר Change.Org ואם תרצו, אפשר להצטרף אליה ולעזור לאחיות במאבק שלהן נגד רולקס. למען האמת, לא ברור אם באמת ישנו עדיין מאבק, שכן לפי דיווחים שונים ולא מאומתים, רולקס הסכימה לפשרה במסגרתה האחיות יקראו למוצרים שלהן ״צעצועים״ ולא שעונים, אם כי כאמור, לא מצאנו שום אישור רשמי כלשהו לטענה הזאת.