בשנים האחרונות, המונח טסלה הפך להיות מזוהה עם מותג המכוניות החשמליות של המיליארדר אילון מאסק. אם אתם מכירים קצת את ההיסטוריה מאחורי השם, יכול להיות שאתם יודעים כי טסלה, או ליתר דיוק, ניקולה טסלה, היה פיזיקאי, מהנדס חשמל וממציא אמריקאי ממוצא סרבי, שנחשב לאחד מגדולי הממציאים בכל הזמנים וגדול מהנדסי החשמל. אבל סביר להניח שאתם לא יודעים כי יחידת המדידה טסלה, המסומנת באות T היא היחידה הסטנדרטית למדידה של עוצמות של שדה מגנטי. אם אתם מכירים שעונים עמידים מבחינה מגנטית, סביר להניח ששמעתם את המונח גאוס, בין אם בהקשר של שעון המילגאוס של רולקס, שהיה עמיד במיוחד לשדות מגנטיים ובין אם בהקשר של שעוני אומגה שמתגאים בעמידות מגנטית של 15,000 מילגאוס, אבל האם ידעתם שלמעשה 10,000 מילגאוס שווים ל-1 טסלה, כך שלמעשה 15,000 מילגאוס הם 1.5 טסלה. אם חשבתם שעם הפסקת הייצור של שעון המילגאוס של רולקס החברה הפסיקה להתעניין בעמידות מגנטית, מסתבר כי בחברה לא מפסיקים להמשיך ולעבוד על שיפור העמידות המגנטית של רכיבי המנגנון. בקשה לרישום פטנט של רולקס בשוויץ חושפת כי רולקס קובעת שיאי טסלה חדשים, או למעשה – שוברת את מחסום ה-4 טסלה, בדרך למנגנונים עמידים הרבה יותר מבחינה מגנטית ומדויקים הרבה יותר.

פראכרום

אם אתם עוקבים אחרי עולם שעוני יוקרה או ביקרתם בבוטיקים של רולקס בשנים האחרונות, סביר להניח שראיתם את אחת הפרסומות או הקטלוגים של החברה שבה מוצג הקפיץ הכחול.

הקפיץ הכחול של רולקס הוא הקפיץ של גלגל האיזון שבמנגנונים של רולקס, קפיץ העשוי מאלגם (תערובת של שתי מתכות או יותר, המתקבלת על ידי המסה שלהן ולאחר מהן קירור שלהן יחד) בשם Parachrom – פראכרום. הפראכרום הוא אלגם של ניאוביום וזרקוניום, חומרים עמידים במיוחד בפני שדות מגנטיים וזעזועים, תכונות שעוזרות לשפר את הדיוק של גלגל האיזון ובהתאמה את הדיוק של המנגנון כולו.

גלגל איזון וקפיץ Parachrom - רולקס קובעת שיאי טסלה חדשים
גלגל איזון וקפיץ Parachrom – רולקס קובעת שיאי טסלה חדשים

הקפיץ הזה למעשה עוזר לשעונים של רולקס לשמור על דיוק מרבי גם אם הנחנו אותם בטעות על מחשב נייד, רמקולים, צעצועים או כל מוצר שיש בו מגנט.

למעשה, המהנדסים של רולקס, כמו המומחים בלא מעט חברות בעולם השעונים, התמקדו בעיקר בקפיץ גלגל האיזון והתעלמו מרכיב אחר, משמעותי לא פחות – גלגל האיזון עצמו.

למעשה, גלגל האיזון וקפיץ הפראכרום עובדים ביחד, כשהם קשורים-נוגעים אחד בשני ברכיב בשם Hip – ירך. גלגל האיזון הוא זה שמייצר את האינרציה לקצב שבו פועל קפיץ האיזון, כשהסינכרון בין שניהם הוא המפתח לדיוק של השעונים של רולקס.

גלגלי האיזון עשויים ממוטות מוצקים של סגסוגת (אלגם) נחושת-בריליום, כשהם מיוצרים במפעל של רולקס בביין. סגסוגת הנחושת-בריליום – בצרפתית – ״Cuivre Beryllium״ ובקיצור ״CuBe״ (כמו בטבלה המחזורית), כשהשם CuBe הוא השם שבו מתייחסים במעבדות רולקס לסגסוגת הזאת. ה-CuBe מציגה תכונות אנטי-תרמיות לצד תכונות אנטי-מגנטיות, אם כי לא באותה רמה של הפראכרום.

לאחרונה, המהנדסים של רולקס הגיעו לתגלית מעניינת, לאחר שהחליפו את סגסוגת ה-CuBe לסגסוגת אחרת, עם תכונות מבודדות יותר, כלומר סגסוגת פחות מוליכה לחשמל, הם הצליחו להגדיל את הדירוג האנטי-מגנטי של שעון הרחק מעבר לכל רף שהם הגיעו אליו בעבר.

הפטנט המעניין של רולקס

בבקשה שלה להגשת הפטנט CH A2 969 718 למכון השוויצרי לקניין רוחני רולקס כותבת – ״באופן מפתיע ובלתי צפוי, הגברת ההתנגדות של חומר מתכתי חשובה מאוד בהעלאת הסף המגנטי״. בנוסף, כתבה רולקס בבקשה ״עלייה של מספר סדרי גודל בהתנגדות (על ידי שימוש בחומרי בידוד) תאפשר ככל הנראה להגדיל עוד יותר את סף השדה המגנטי״.

מהנדסי רולקס לקחו בבדיקות שלהם אלקטרומגנט מוליך-על, שיכול ליצור שדות מגנטיים בעוצמות בסדר גודל של 10 טסלה, שהם כאמור 100,000 גאוס, והחלו להעלות את הכוח-זרם. הם חשפו את השעון במשך 20 דקות בכל הגדרה, כשהם מעלים את עוצמת השדה המגנטי ב-0.25 טסלה בכל פעם, שהם 2,500 מילגאוס.

רולקס קובעת שיאי טסלה חדשים - הפטנט החדש של רולקס
רולקס קובעת שיאי טסלה חדשים – הפטנט החדש של רולקס

בסדרת הבדיקות הראשונה, שנעשתה עם גלגלי איזון העשויים CuBe, השעונים של רולקס הצליחו לעמוד בשדות מגנטיים שבין 22,500 גאוס ל-25,000 גאוס. דרך אגב, רולקס מעולם לא פרסמה נתון רשמי לגבי הדירוג האנטי מגנטי של השעונים שלה כיום, אבל בדיקות הבקרה הללו, כפי שרולקס פרסמה בבקשת הפטנט שלה, כנראה מספקות לנו רמז או תשובה לשאלה על העמידות המגנטית של המנגנונים של רולקס.

אבל לפני אתם מתרשמים מהנתון של 25,000 גאוס, חכו עד שתשמעו על סדרת הבדיקות השניה.

בסדרת הבדיקות השניה רולקס השתמשה בגלגלי איזון עשויים פליז, נטולי עופרת. בבקשה לרישום הפטנט המהנדסים של רולקס קוראים לסגסוגת הזאת ״Ecobrass״. התוצאות היו לא פחות ממדהימות, כשאפילו המהנדסים של רולקס נותרו בהלם מהתוצאות –

״לשינוי החומר של גלגל האיזון הייתה השפעה בלתי צפויה ומפתיעה. לפליז נטול עופרת יש התנגדות גבוהה יותר מה-CuBe המשמש בדרך כלל לבלאנס (גלגל האיזון) ולפלטות (פלטות הבסיס של המנגנון)״, נכתב בבקשה לרישו הפטנט.

מהבקשה אנו למדים כי מהנדסי רולקס הצליחו להעלות את עוצמת השדה המגנטי ל-4 טסלה או 40,000 גאוס, לפני שראו השפעות שליליות כלשהן על דיוק המנגנון – ״הסף היחיד בתצורה הזו נצפה לאחר חשיפה לארבע T״ כשהם ממשיכים ומציינים ״וזה בהחלט מדהים״.

המילגאוס חוזר?

השעון של רולקס שחרט על דגלו יותר מכל דגם אחר את העמידות המגנטית היה שעון המילגאוס שהייצור שלו הופסק בשנה שעברה. השם מילגאוס מגיע מצירוף המילים הצרפתיות מיל = אלף וגאוס, כלומר שעון שעמיד עד ל-1,000 גאוס. את שעון המילגאוס הציגה רולקס במסגרת שיתוף הפעולה רב השנים שלה עם ה-Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire, ר״ת CERN, הקונסוליה האירופאית למחקר גרעיני, שאת המשרדים שלה אפשר למצוא בז׳נבה. למרות שרולקס הפסיקה את ייצור המילגאוס, היא עדיין מציגה בגאווה את הלוגו שלו ואת סיפור שיתוף הפעולה שלה עם ה-CERN באתר שלה.

האם הניסויים הללו הם הקדמה להשקה מחודשת של סדרת המילגאוס או שמא הם ישמשו את רולקס לשיפור של כל המנגנונים שלה בעתיד? התשובה לא ידועה, אבל דבר אחד כנראה בטוח – את תוצאות הניסויים הללו והמעבר שלהם לשימושים מעשיים בפסי ייצור של החברה לא נספיק לראות בתערוכת Watches And Wonders הקרובה, שתתחיל בחודש הבא, אלא רק בשנים הקרובות.

רמז נוסף להפסקת הייצור של הפפסי?

ואם כבר אנחנו מזכירים את המכון השוויצרי לקניין רוחני (רשות הפטנטים בשוויץ במילים פשוטות יותר), שיטוט בפרסומים של המכון חושף בפנינו פטנט נוסף מבית רולקס. את בקשת הרישום של הפטנט הזה רולקס הגישה ביולי האחרון – יולי 2023, כשרק בתחילת חודש פברואר האחרון (פברואר 2024) הוא הפך להיות גלוי לציבור.

בפטנט הזה מתייחסת רולקס לשכלול תהליך הייצור של הבזל הרב-צבעי שלה, כשהיא מזכירה ארבע פעמים את שילוב הצבעים אדום-שחור.

הבזל הרב-צבעי (טו-טון) הוא הבזל המפורסם של שעוני ה-GMT של רולקס, שמגיע בשילובי צבעים שזכו לכינויים אייקוניים בעולם השעונים – מבזל הפפסי האדום כחול, בזל הבאטמן הכחול-שחור ועד לבזל הספרייט החדש יחסית, שמגיע בצבעים שחור-ירוק. הבזל האדום-שחור הוא כמובן בזל הקוקה-קולה, כפי שחובבי שעונים אוהבים לכנות אותו.

סוף עונת הפפסי - רולקס תפסיק לייצר את בזל הפפסי הקרמי? מקור - Horobox.
סוף עונת הפפסי – רולקס תפסיק לייצר את בזל הפפסי הקרמי? מקור – Horobox.

רולקס משתמשת בסגסוגת קרמית על בסיס זירקונים עבור הבזלים שלה. הסגסוגות הללו מגיעות בצבע לבן באופן טבעי, כשלאחר מכן הן עוברות תהליך של פיגמנטציה וצביעה. עם זאת, כפי שכבר הזכרנו בכתבה שלנו בה סיפרנו כי יכול להיות שרולקס מתקרבת לסוף ייצור שעון הפפסי שלה, שילובי צבעים מסויימים קשים הרבה יותר להפקה לעומת צבעים אחרים, כשהשילוב הקשה ביותר לייצור הוא האדום-כחול של הפפסי.

למעשה, רולקס נאלצה להשתמש בסגסוגת קרמית על בסיס אלומינה לייצור הבזלים האדומים-כחולים, סגסוגת עם תכונות שונות מאלו של סגסוגות הבזלים הצבעוניים שלה.

בבקשה לרישום הפטנט רולקס חושפת שהיא מצאה כעת דרך לייצר בזל אדום-שחור, כמו גם בזל אדום-כתום (!) בסגסוגת קרמית על בסיס זירקוניה. בבקשת הרישום של הפטנט נרשם כי לצבעים ״יש מראה מאוד אטרקטיבי״.

גם כאן יהיה מעניין לראות האם רולקס תשיק את הבזלים החדשים שלה במסגרת תערוכת Watches And Wonders 2024 או שמא היא תחכה עם ההשקה שלהם לשנה הבאה, 2025, שנת ה-75 למותג ה-GMT Master שלה.

רולקס קובעת שיאי טסלה חדשים – לסיכום

רולקס ממשיכה לחקור חומרים וסגסוגות במטרה לשדרג את העמידות המגנטית ואת הדיוק של המנגנונים והשעונים שלה בשנים הבאות. למרות שהיינו שמחים לראות התפתחויות והתקדמות טכנולוגית גם מחברות אחרות, נראה כי המעמד הבלתי מעורער של רולקס בתעשיית השעונים הופך אותה לאחת החברות הבודדות שיכולות להשקיע במחלקות מחקר ומעבדות מתקדמות. כפי שציינו, לא ברור מתי החידושים הללו יגיעו לשעונים של החברה ויכול להיות שהם יהיו חלק מליין השעונים של החברה רק בעוד מספר שנים, אבל דיווחים כאלו מספקים לנו הצצה למה שמצפה לנו בעתיד הקרוב בעולם השעונים ואנחנו יכולים רק לצפות לעוד סיפורים כאלו שבסופם, כאמור, נקבל שעונים מדויקים ואמינים הרבה יותר.