חודשי הקיץ בעולם השעונים מאופיינים בעיקר בתקופה שקטה ודי מנומנמת. יצרניות השעונים, כמו העולם כולו, נמצאות בסוג של חופשת קיץ, כשעובדים רבים נמצאים בחופשה, תפוקת הייצור נמוכה יותר וקצב ההשקות יורד משמעותית. העובדה כי בתאריך הראשון לאוגוסט חוגגת שוויץ את היום הלאומי של שוויץ, סוג של יום העצמאות השוויצרי אם תרצו, תורמת גם היא להאטה המשמעותית שתעשיית השעונים כולה חווה במהלך חודשי הקיץ. את התקופה המנומנת הזאת מסיים בדרך כלל סוף השבוע של Geneva Watch Days, מעין סיום רשמי לקיץ של תעשיית השעונים השוויצרית, אירוע צעיר יחסית שנולד בשנה הראשונה לוירוס הקורונה. אבל, אם יש חברה אחת בעולם השעונים שיכולה לשנות את המצב הזה, הרי שמדובר ביצרנית שעוני היוקרה הגדולה בעולם – רולקס. אמש התבשרנו בתדהמה, כמו תעשיית השעונים כולה וחובבי שעונים מסביב לעולם, כי רולקס קונה את בוכרר – אחת ממשווקות השעונים היוקרתיות והגדולות בעולם. מוזמנים להכיר ביחד איתנו מי זאת בוכרר, לנסות להבין למה רולקס קונה אותה ומה עומד מאחורי הצעד הזה.

מי זאת בוכרר?

בוכרר, בשמה המלא – Carl F. Bucherer היא בראש ובראשונה יצרנית שעונים שוויצרית, שהוקמה בשנת 1888, על ידי קארל פרידריך בוכרר. מאז היווסדה, בוכרר נמצאת תחת הבעלות של משפחת בוכרר ולא החליפה בעלות מעולם, מה שהופך את בוכרר לאחת מיצרניות השעונים הותיקות ביותר שנמצאות בבעלות פרטית. בימים אלו מנוהלת החברה על ידי בני הדור השלישי של משפחת בוכרר, כשיורג ג. בוכרר (Jörg G. Bucherer) מכהן כיושב ראש חבר המנהלים של החברה.

כאמור, בוכרר מתחילה את דרכה כיצרנית שעונים, כשבשנת 1888 קארל פרידריף בוכרר מקים את הבוטיק הראשון שלו למכירת שעונים ותכשיטים בלוצרן שבשווייץ. בשנת 1919 משיק בוכרר את קולקציית שעוני הנשים הראשונה שלו בסגנון הארט דקו. הוא היה מראשוני השענים שאימצו את רצועת השעון, שבתקופה ההיא נחשבה למוצר חדשני, שלא לומר מהפכני. עד לשנת 1948 בוכרר התמקדה בשעוני כרונוגרף ספורטיביים, עם תצוגת תאריכון.

רולקס קונה את בוכרר - הבוטיק הראשון של בוכרר בלוצרן. מקור - ויקיפדיה.
רולקס קונה את בוכרר – הבוטיק הראשון של בוכרר בלוצרן. מקור – ויקיפדיה.

עד לשנת 1968, בוכרר ייצרה כ-15,000 כרונומטרים בעלי דיוק גבוה, מה שהפך אותה לאחת משלושת היצרניות המובילות של שעונים מיוחדים אלו. בשנת 1969, בוכרר הצטרפה כחלק מהקונסורציום השוויצרי לפיתוח וייצור מנגנון קוורץ לשעוני יד.

יורג ג. בוכרר, הדור השלישי למשפחת בוכרר כאמור, השתלט על החברה בשנת 1976, כשתחת הנהגתו החברה צועדת קדימה אל המאה העשרים ואחת. בשנת 2001 החברה עברה מיתוג מחדש ומשיקה את קולקציית השעונים Patravi, כשבשנת 2005 היא מגישה בקשה לרישום פטנט על מנגנון המונופושר של שעון ה-Patravi TravelTec, שאיפשר הצגה במקביל של שלושה אזורי זמן.

בשנת 2007 בוכרר רוכשת את חברת Téchniques Horlogères Appliquées מסן קרואה (Sainte-Croix) שבשוויץ, ושילבה אותה בתוך חברה בשם Carl F. Bucherer Technologies. הרכישה הזאת אפשרה לבוכרר לחקור, לפתח ויצצור מנגנוני אינהאוס משלה עם קומפליקציות שונות. שנה לאחר מכן משיקה בוכרר את מנגנון האינהאוס CFB A1000, מנגנון מרשים הורולוגית וויזואלית, עם רוטור היקפי. בשנת 2014 שעון ה-Manero PowerReserve הופך לשעון הראשון של בוכרר שמגיע עם חותמת לייזר ייחודית, המבטיחה את האותנטיות והאיכות של המוצר, כשהחל משנה זו, כל הדגמים של החברה צוידו בטכנולוגיה הזאת. לפני כחמש שנים, בשנת 2018, רכשה בוכרר חברה נוספת – Tourneau LLC, משווקת שעוני יוקרה אמריקאית.

כיום לחברה יש 15 אולמות תצוגה בחנויות שלה בשוויץ, מעל ל-30 חנויות בארצות הברית (חנויות אותן השיגה החברה באמצעות הרכישה של Tourneau), חמש חנויות בגרמניה, חמש חנויות באנגליה וחנויות באזורים יוקרתיים בצרפת, אוסטריה ודנמרק. בסך הכל, לבוכרר יש מעל למאה נקודות מכירה מסביב לעולם, כשבחצי מהן נמכרים שעוני רולקס וב-48 מהן נמכרים שעוני טודור.

השאלות המעניינות והפתוחות

תרשו לנו להיות כנים איתכם ולספר לכם כי כאן בערך נגמר החלק של העובדות שאנחנו יודעים בוודאות בכתבה שלנו. מכאן ואילך, אנחנו בעיקר מעלים שאלות ותהיות. הדבר היחיד הנוסף שאנחנו יודעים בוודאות הוא כי בוכרר תמשיך להתנהל תחת המותג שלה ותפעל באופן עצמאי, זאת לפי הצהרה שפרסמה רולקס אמש, עם ההכרזה על הרכישה –

״בעקבות ההחלטה שקיבל יורג בוכרר, בהיעדר צאצאים ישירים, למכור את עסקי החברה שלו, החליטה רולקס לרכוש את קמעונאית השעונים, שהייתה עד כה יישות עצמאית״

עוד נכתב בהודעה לעיתונות של רולקס – ״מהלך זה משקף את רצונה של החברה מז׳נבה להנציח את ההצלחה של בוכרר ולשמור על קשרי השותפות ההדוקים שקישרו בין שתי החברות מאז שנת 1924״.

כאמור, עד כאן הפרטים שאנחנו יודעים, כשמכאן אנחנו מתעסקים בעיקר בניחושים. למרות האמור בהודעה לעיתונות של רולקס, יהיה מעניין לראות האם יש כאן אינטרסים נוספים של רולקס. למעשה, סביר להאמין כי רולקס לא הייתה רוכשת את בוכרר רק בגלל הבקשה של מר יורג בוכרר, אלמלא היא זיהתה הזדמנויות עסקיות שהרכישה הזאת מאפשרת לה.

מהן אותן הזדמנויות עסקיות? האמת שלא ברור. רולקס היא יצרנית שעוני היוקרה הגדולה בעולם, כשהיא מייצרת על פי ההערכות כ-1.2 מיליון שעונים בשנה, עם הכנסות של מעל ל-10 מיליארד פרנקים שוויצריים.

מה רולקס תרוויח מהעסקה הזאת?
מה רולקס תרוויח מהעסקה הזאת?

האם רולקס צריכה את נקודות המכירה של בוכרר? אמנם מדובר כאמור ברשת בת מעל ל-100 נקודות מכירה מסביב לעולם, אבל מי שמכיר את עולם שעוני היוקרה ואת הביקוש לשעונים של רולקס, יודע שהבעיה היא לא נקודות מכירה, אלא בעיקר שעונים. הבוטיקים של רולקס מסביב לעולם, אפילו באזורים היוקרתיים ביותר בעולם – ציריך, מילאנו, מיאמי ועוד – מציגים חלונות ראווה ריקים ונציגי מכירות שעומדים כמעט חסרי אונים אל מול המבקרים בחנויות, כשהם נאלצים לספר להם כי ״אין שעונים במלאי״ ובמקום למכור להם שעון, הם יכולים לרשום אותם לרשימות ההמתנה (לא בכל מקרה, לא בכל בוטיק, לא לכל שעון ….).

האם רולקס צריכה את יכולות הייצור של בוכרר? סביר להניח שרולקס לא תתנגד להגדיל את תפוקת הייצור שלה, אבל עדיין מדובר בסוג של טיפה בים, כשגם קשה לראות את רולקס מסבה את פסי הייצור של בוכרר לפסי ייצור של רולקס ומוציאה למעשה את ייצור השעונים שלה מתוך המתקנים שלה.

בנוסף, סביר להניח שאם רולקס הייתה רוצה באמת להגדיל את תפוקת הייצור שלה, הסכום (הלא ידוע) שאותו השקיעה בבוכרר, יכול היה לסייע לה בהגדלת מתקני הייצור שלה. אמנם, יצרניות שעוני היוקרה השוויצריות מתלוננות שהבעיה העיקרית היא מחסור ביצרני שעונים, אבל גם כאן – קשה להאמין שזה מה שעמד אל מול עיניה של רולקס כשבחברה החליטו לרכוש את בוכרר.

אז מה אנחנו מפספסים?

האמת היא שיכול להיות שאנחנו מפספסים כלום. עם כל הציניות שאנחנו חושבים ומייחסים לעולם השעונים, בהחלט יכול להיות שמבחינת רולקס מדובר ברכישה שאין מאחוריה אינטרס עסקי חבוי כלשהו, אלא בסוג של רכישה שאולי תאפשר לרולקס לבצע מהלכים עסקיים בעתיד. בהחלט יכול להיות כי רולקס נענתה לבקשתו של מר יורג בוכרר ורכשה ממנו את החברה ואפילו יכול להיות שבהסכם הרכישה בוכרר ביקש להנציח את השם של משפחתו. עבור רולקס, אין ספק כי מדובר בצעד שהיא לא יכולה להפסיד ממנו – היא מקבלת רשת מוכנה של מעל ל-100 חנויות מסביב לעולם כאמור, שמשווקת מגוון רחב של מוצרים ואפילו מחזיקה בליין שעונים במהדורות מוגבלות שנקרא Bucherer Blue – שעונים שמגיעים עם לוח כחול בגוון מיוחד שמזוהה עם בוכרר. כשקוראים את ההכרזה לעיתונות של רולקס ומגלים כי בוכרר תמשיך להתנהל באופן עצמאי, סביר להניח כי היא תשמור על ההכנסות שלה, כך שרולקס לא תפסיד כסף או תאלץ להכניס את היד לכיס כדי לכסות הפסדים (שסביר מאוד להניח שלא קיימים). כאמור, רולקס מקבלת רשת של 100 חנויות מסביב לעולם ובונוס בדמות מתקני ייצור, בהן היא תוכל להשתמש בעתיד.

מה שיהיה מעניין לראות הוא האם רולקס תחזק את הנוכחות של המותגים שלה (רולקס, טודור) בבוטיקים של בוכרר מסביב לעולם ואולי נוכל לראות יותר שעונים שלה דווקא אצל בוכרר?

רולקס קונה את בוכרר – לסיכום

כפי שאתם יכולים לראות, אנחנו לא באמת יודעים מה עומד מאחורי הרכישה הזאת, מעבר להכרזה של רולקס. עולם שעוני היוקרה כולו בהלם מההכרזה המפתיעה הזאת, כשהידיעה הזאת מגיעה לכותרות גם במגזיני הכלכלה המובילים בעולם כמו הפורבס, הוול סטריט ג׳ורנל ואחרים, כשבכל הידיעות, יש יותר שאלות מאשר עובדות. אנחנו, כמו כל עולם שעוני היוקרה ומגזיני הכלכלה, נמשיך לעקוב אחר העסקה המעניינת הזאת.