אם נשאל כל חובב שעונים מה הרעיונות הראשונים שעולים לו לראש כשהוא חושב על תעשיית השעונים השוויצרית, סביר להניח כי נשמע מילים כמו מורשת, מסורת או טכניקות ייצור עתיקות, וכנראה שחדשנות טכנולוגית לא תהיה בין הרעיונות הראשונים שעליהם הוא יחשוב, אך יצרניות שעוני היוקרה משתמשות בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בשיפור וייעול תהליכי הייצור שלהן כל הזמן, כשהשבוע אנו מדווחים על שימוש חדשני ויוצא דופן בין עולם הטכנולוגיה ועולם השעונים.

קבוצת ריצ’מונט (Richmont), אחד מקונלגומרטי שעוני היוקרה ומוצרי היוקרה הגדולים בעולם, בחרה באחד המותגים המובילים של הקבוצה או בעצם מותג שעוני היוקרה המוביל שלה – וושרון קונסטנטין (Vacheron Constantin)להיות חלק מפיילוט במסגרתו החברה תשתמש בטכנולוגיית הבלוקצ’יין לשמור תיעוד על השעונים של המותג לכל אורך תקופת החיים שלהם.

מטה קבוצת ריצ'מונט. מקור - ריצ'מונט.
מטה קבוצת ריצ’מונט. מקור – ריצ’מונט.

אם השם בלוקצ’יין נשמע לכם מוכר, אתם לא טועים. מדובר בטכנולוגיה או ברעיון שעומד מאחורי כמעט כל מטבע וירטואלי שקיים בעולם כיום ובראשם כמובן מטבע הביטקוין. אם אתם נמנים על הקבוצה שחושבת ובטוחה שביטקוין זה הונאת פונזי אחת גדולה – נסביר רק כי בבסיס, הבלוקצ’יין בעצם אמור לאפשר פעילות עסקית מאובטחת ברשת האינטרנט באמצעות אימות של טרנזקציות עסקיות בין צדדים שונים, כשהוא מייתר את הצורך ביישות ניהול מרכזית (“בנק” כמו שאנחנו מכירים). את אותה יישות מרכזית (“בנק”) מחליפים “בלוקים” מוצפנים של מידע, שנוצרים באמצעות שיתוף מבוסס רשתות תקשורת מסוג Peer 2 Peer. כל בלוק מידע כזה מכיל מזהה וגיבוב של תוכן הבלוק הקודם, כשהוא גם מתחבר אליו. כך נוצר בעצם מבנה נתונים מבוזר (שרשרת ראשית) שעל התוכן שלו יכולים להסכים כל הגורמים המעורבים. מרגע שנקבעו הבלוקים, אין אפשרות לשנות את תוכנם.

באמצעות השימוש ברעיון שמאחורי הבלוקצ’יין ריצ’מונט יכולה להוביל למהפכה בדרך שבה שעונים מאומתים על פני עשורים רבים והיא יכולה להתוות את הדרך לסטנדרט חדש בעולם השעונים עבור מומחים שיוכלו לאמת את מקורם של שעוני יד שנייה. מלבד האפשרות לאמת את מקוריותם וההיסטוריה של שעוני יד שניה, לשימוש בבלוקצ’יין יתרון משמעותי נוסף כשהוא בעצם מקטין מאוד עד מבטל לחלוטין את האפשרות לקיומם של שעונים מזויפים מבית וושרון קונסטנטין או כל מותג שישתמש בטכנולוגיה. הדבר יתרום גם להעלאת הערך של שעוני וושרון קונסטנטין בשוק היד השניה.

עוד יתרון לשימוש בבלוקצ’יין בעולם השעונים היא האפשרות לזהות סוחרים בשוק האפור, שכן כל שעון חדש של החברה יהיה במעקב מהיצרן, דרך המשווקים השונים של וושרון קונסטנטין ועד לצרכן הסופי.

בוושרון קונסטנטין אמרו “לסרטיפיקציית בלוקצ’יין יש פוטנציאל להחליף את האימות באמצעות נייר, אשר  יכול להיות מזויף בקלות. הטכנולוגיה החדשה הזו מאפשרת ליצור תעודה דיגיטלית בלתי-ניתנת לזיוף, אשר עוקבת אחר השעון לכל אורך החיים שלו, גם אם הוא החליף מספר בעלים במהלך השנים. לכל אובייקט (שעון) מוקצה מספר ייחודי שיישמר בסרטיפיקציה, מה שהופך את שני הנתונים הללו לבלתי ניתנים להפרדה ותורמים לשיפור האבטחה סביב מידע הקשור לבעלות, ערך, טבע והאותנטיות של השעון”.

במידה והפיילוט יצליח, ריצ’מונט צפויה להרחיב את השימוש בו לכלל מותגי השעונים של הקבוצה. הטכנולוגיה יכולה לשמש את ריצ’מונט לא רק לשעונים, אלא אפילו למעקב ותיעוד אחר אבני חן ותכשיטים. זוהי אינה הפעם הראשונה בה נעשה שימוש בבלוקצ’יין במסגרת תעשיית השעונים – הובלו הציגה לא מזמן שעון אשר זמין לרכישה בביטקויין בלבד.

שעונים מסדרת ה-Les Collectionneurs של וושרון קונסטנטין. מקור - WatchesbySJX.
שעונים מסדרת ה-Les Collectionneurs של וושרון קונסטנטין. מקור – WatchesbySJX.

קבוצת ריצ’מונט בחרה בקולקציית ה-“Les Collectionneurs” של וושרון קונסנטין כקולקציה הראשונה שבה ייעשה שימוש בטכנולוגיית הבלוקצ’יין ואין ספק כי יהיה מעניין במיוחד לעקוב אחר השימוש בטכנולוגיה זו בתקופה הקרובה, שכן היא צפויה לחולל מהפכה של ממש בעולם השעונים במידה ותצליח.

לאתר וושרון קונסטנטין העולמי