אם אתם חובבי שעונים, אנחנו בוודאי לא צריכים לספר לכם כי ישנו מספר עצום של יצרניות שעונים. חלק גדול מהן מגיע עם היסטוריה בת עשרות ומאות שנים. לצידן, ישנן יצרניות שעונים צעירות רבות שזוכות להכרה ופופולריות בקרב חובבי שעונים ברחבי העולם. אבל אם אתם מחפשים את יצרנית השעונים הצעירה ביותר בעולם השעונים שהצליחה בזמן הקצר ביותר למצב את עצמה בצמרת יצרניות שעוני היוקרה בעולם, אתם ככל הנראה מתכוונים לרי’צרד מיל. יצרנית השעונים ריצ’רד מיל, שנקראת על שם מייסד החברה, הוקמה בשנת 2001, אך הצליחה לצבור לה מוניטין יוקרתי במיוחד בשני העשורים מאז הקמתה, עם שעונים ששייכים לפסגת עולם ההורולוגיה. מאחורי החברה עומד חבר מנהלים שחלקם חולק היסטוריה ארוכת שנים ביחד, אבל מעל כולם מתבלט כמובן מייסד החברה, ריצ’רד מיל, שמהווה את הרוח החיה מאחורי שעוני החברה, העיצוב יוצא הדופן שלהם ובעיקר המיתוג של החברה והדרך בה הצליחה לפלס את דרכה לצמרת עולם שעוני היוקרה תוך זמן קצר. מוזמנים להכיר את ריצ’רד מיל – האיש והחברה.

לימודי ספרות אנגלית, שיווק וקריירת ניהול בחברות שעונים

ריצ’רד מיל נולד בשנת 1951 בעיר דראגוינן (Draguignan) בדרום-מזרח צרפת, בקרבת הים התיכון והגבול עם איטליה. כשהגיע לגיל 20, החליט מיל לעבור לאנגליה כדי ללמוד ספרות אנגלית ולשפר את האנגלית שלו. לאחר זמן קצר הוא שב לצרפת, שם סיים לימודים באוניברסיטת IUT Besançon כשהוא מקבל תואר בשיווק.

זמן קצר לאחר סיום לימודיו, בשנת 1974, מיל מתקבל לעבודה כמנהל ייצוא ב-Finhor, יצרניות שעונים צרפתית שמשרדיה היו בוילרס-לה-לאק. בשנת 1981 נרכשה Finhor על ידי הקונגלומרט הצרפתי Marta, ראשי תיבות של המילים Mécanique Aviation Traction (בתרגום מילולי – מכניקה, תעופה, מתיחה). הקונגלומרט הצרפתי שהוקם בשנת 1945 עסק בתחומים רבים כמו רכבים, אופנועים, אווירונאוטיקה, תקשורת, נשקים ואפילו הפצה של מוזיקה. במהלך השנים שלו ב-Matra מיל התקדם במהירות והפך למנהל הייצוא של כל מותגי השעונים של הקבוצה, ביניהם Yema ו-Cupillard Rième או אם תרצו, מנהל חטיבת השעונים של הקונגלומרט. בשנת 1988 נמכרה חטיבת השעונים של Matra ליצרנית השעונים היפנית סייקו, כשמיל עבר לעבוד עבור סייקו. לאחר פרק זמן קצר יחסית בסייקו, מיל החליט להצטרף לחברת התכשיטים Mauboussin במטרה להקים עבורה חטיבה לייצור שעונים. מחלוקת שפרצה בין מיל לבכירים במובוסין בנוגע לאסטרטגיה המסחרית של החברה גרמה לו לעזוב את תפקידו כמנהל הכללי של חטיבת השעונים של החברה והחליט להקים חברת שעונים משלו.

ריצ'רד מיל. מקור - TimeAndWatches.
ריצ’רד מיל. מקור – TimeAndWatches.

מיל אמר בראיון “שמתי לב כי בקצה העליון של השוק, מותגי שעונים רבים לא היו פתוחים לקטגוריות כמו שעוני ספורט או שעונים לנשים. ראיתי את ההזדמנות שלי. הייתי צריך להתחיל מותג משלי. זה היה עכשיו או לעולם לא”.

כך יצאה לדרך החברה שבראשה הוא עומד – ריצ’רד מיל.

ריצ’רד מיל יוצאת לדרך

בסוף שנת 1998 מציג מיל את התוכנית שלו בפני חברו הקרוב, דומיניק גואנאט (Dominique Guenat), הבעלים של מונטרס ואלגין – Guenat SA – Montres Valgine, אותו הכיר עשר שנים לפני כן, כשעבד בבסאנקון עבור Compagnie Générale Horlogère, כשהשניים עבדו ביחד על שעונים עבור מובוסין. הקשר המקצועי בין השניים הפך במהרה לידידות גדולה, אשר בבסיסה האהבה המשותפת של שניהם למכוניות, אווירונאוטיקה ומכניקה. השניים מחליטים ליצור שותפות במטרה לשפר את התוכניות שלהם ולהשיק מותג שעונים חדש, בתמיכתו של לוסיין טיסו, עורך דין המתמחה בענף ייצור השעונים.

בתחילת שנת 1999, השיקו מיל וגואנאט את הבסיס למותג ריצ’רד מיל, בשותפות עם Guenat S.A Montres ועם APR&P – Audemars Piguet, Renaud et Pai, כן, אתם לא טועים, אנחנו מתכוונים לאודמר פיגה, יצרנית השעונים שמשתייכת לשילוש הקדוש של עולם השעונים. במהלך השנתיים הבאות, השניים רקמו את התוכניות שיגדירו את המותג שלהם, כשהם משלבים בין עולמות המכוניות, האווירונאוטיקה והשייט. השניים שילבו היבטים הייטקיים של חדשנות, תוך שימוש בחומרים מתקדמים ועמידים במיוחד ודגש על דיוק. בתקופה זו השניים תכננו את שעוני העתיד של ריצ’רד מיל, כשהם מעמידים אותם לבדיקות מחמירות של אמינות ודיוק. מאז הקימו מיל וגואנאט את Horométrie SA – חברת האחזקות שמפעילה בעצם את רי’צרד מיל, כשהשניים, כשותפים שווים, נרשמים ב-23 באוקטובר 2001 אצל רשם המסחר השוויצרי כ”סיטונאי של מוצרי תכשיטים ושעונים”. לאחר מכן השניים הקימו ביחד את המותג רי’צרד מיל לייצור שעונים, בשיתוף פעולה עם יצרנית השעונים השוויצרית אודמר פיגה, שהפכה מאוחר יותר, בשנת 2007, לבעלת מניות של ריצ’רד מיל.

לאחר שלוש שנות מחקר ומספר אבות טיפוס, הציג המותג ריצ’רד מיל את השעון הראשון שלו, על הבמה החשובה ביותר בעולם השעונים דאז, תערוכת באזלוורלד 2001. השעון, ה-RM 001 Tourbillon היה דוגמה נפלאה ליכולות המופלאות של ריצ’רד מיל בייצור שעונים והוא הסביר למה כל כך הרבה חובבי שעונים ברחבי העולם חיכו ליצירה הראשונה של החברה הזאת.

שעון ריצ'רד מיל RM 001. מקור - ריצ'רד מיל.
שעון ריצ’רד מיל RM 001. מקור – ריצ’רד מיל.

ה-RM 001 טורבילון הגיע עם מנגנון מתיחה ידנית, בתוך גוף בצורת חבית (Tonneau) בתצורת סקלטון, שחשפה את מנגנון השעון, קליבר Mechanism6, המאפיין העיקרי בזהות החזותית של המותג. השעון כלל כאמור מנגנון טורבילון, אחת הקומפליקציות היוקרתיות ביותר בעולם השעונים, שאפשר להגיד שמהווה סוג של כרטיס כניסה לקטגוריה היוקרתית ביותר של יצרינות שעונים, כשהוא כלל מחוון רזרבת כוח ומחוון מומנט (Torque Indicator). המאפיינים העיצוביים הללו – גוף חבית, לוח סקלטון ושימוש בחומרים היי-טקיים הפכו מאז לסימן ההיכר של ריצ’רד מיל. השעון הגיע במהדורה מוגבלת (עוד סימן היכר של ריצ’רד מיל, שהשעונים שלה מיוצרים בכמויות של עשרות בודדות במרבית המקרים) של 17 יחידות.

מיל אמר על השעון הזה – “פיציתי על חוסר הלגיטימציה שלי (בעולם השעונים) עם שעון ראשון שהיה מספיק מדהים כדי לגרום לאנשים לשים לב אליי”.

בשנת 2002 הציגה החברה את ה-RM 002, שהתבסס על הדגם הראשון של השעון של החברה עם פיתוח טכנולוגי, שהיה השעון הראשון בתולדות ענף השעונים עם לוחית טיטניום (Titanium Backplate). זמן קצר לאחר מכן, עדיין בשנת 2002, ריצ’רד מיל מציגה את ה-RM 003, שעון טורבילון עם תצוגה של שני אזורי זמן וב-2003 היא מציגה את ה-RM 004 פלייבאק כרונוגרף. בשנת 2005 מציגה החברה את ה-RM 007, שעון היד הראשון של החברה המיועד לנשים.

תוך זמן קצר ריצ’רד מיל רכשה לעצמה שם מכובד בענף ייצור השעונים היוקרתיים והאולטרה יוקרתיים, הודות לשימוש בחומרים מתקדמים והטכנולוגיה החדשנית שבה משתמשים בשעוני החברה, כשבשנת 2007 הצטרפה ריצ’רד מיל ל-Fondation de la Haute Horlogerie – ההתאחדות לשענות גבוהה.

בשנת 2013 התקיימו שיחות עם תאגיד היוקרה הצרפתי קרינג, שהגיש הצעה לרכישת 51 אחוזים ממניות ריצ’רד מיל, אך השיחות הללו לא הבשילו לכדי עסקה וריצ’רד מיל נשארה עצמאית עד יהום.

“אני לא מהנדס, לא יצרן שעונים, לא בחור מדעי” – אז מי אתה, ריצ’רד מיל?

בראיון שערך ממשרדיו בלב מחוז הקניות היוקרתי של פריז עם הניו יורק טיימס, אמר מיל – “אני לא מהנדס, לא יצרן שעונים ואני לא בחור מדעי”. מיל מתעקש שלא להגדיר את עצמו כיצרן שעונים והדוגמה שהוא אוהב לתת היא של אנצו פרארי, מייסד קבוצת פרארי. במספר הזדמנויות שונות מיל אמר כי אנצו פרארי לא היה מכונאי, אבל הבין יותר טוב מכולם מה צריך כדי ליצור מכונית עם ביצועים גבוהים במיוחד. כך גם מיל מתייחס לעצמו – מישהו שיודע לייצר שעונים מתקדמים טכנולוגית עם חדשנות וביצועים גבוהים, אולי יותר טוב מכולם היום בעולם השעונים.

מיל אמר באותו ראיון “תמיד הייתי אובססיבי למכשירים מכאניים ואני אוהב לגלות עולמות חדשים. התשוקות שלי הן באותה מידה מכוניות, שעונים ומטוסים”.

מיל החזיק באסטרטגיה ברורה מיומה הראשון של החברה שלו, מה שעזר לו להפוך אותה לאחת מיצרניות השעונים המצליחות ביותר בעולם השעונים, כל זאת כשהחברה נשארת עצמאית לכל אורך שנות קיומה ולא נכנסת תחת הכובע של אחד מקונלגומרטי השעונים הגדולים בעולם.

מיל אמר “דבקתי בשלושה עקרונות בסיסיים – הרבה חדשנות, זהות עיצובית חזקה וללא מגבלות של עלות”. העקרונות הללו באים לידי ביטוי בצורה נפלאה בכל אחד ואחד מהשעונים של החברה. החדשנות הטכנולוגית שעליה מדבר מיל באה מתבטאת בשימוש בחומרים מתקדמים טכנולוגית לייצור רכיבי השעונים של החברה. הזהות העיצובית החזקה באה לידי ביטוי בגוף החבית שהפך לסימן ההיכר של שעוני החברה. העקרון השלישי – ללא מגבלות של עלות, בא בהחלט לידי ביטוי במחירים של השעונים של ריצ’רד מיל, אשר חלקם נמכרים במחירים של 7 ספרות בדולרים.

ריצ'רד מיל. מקור - TimeAndWatches.
ריצ’רד מיל. מקור – TimeAndWatches.

אם תשאלו חובבי שעונים ברחבי העולם מה מזכיר להם המותג ריצ’רד מיל, סביר להניח שהם יגידו לכם כי הדבר הראשון שעולה להם לראש הוא גוף החבית של שעוני המותג. אבל מה שבאמת מייחד את השעונים של ריצ’רד מיל לעומת כל יצרנית שעונים אחרת בעולם כיום הוא החדשנות הטכנולוגית שעומדת מאחורי השעונים הללו. אותה חדשנות טכנולוגית שבעזרתה ריצ’רד מיל כמעט הגדירה מחדש את ייצור השעונים במאה ה-21.

מיל אמר “מרבית המותגים משתמשים בכלים מודרניים כדי ליצור העתקים של שעונים מהמאה ה-19. זה כמו להשתמש בכלים המודרניים של היום לייצור מכוניות כדי לייצר העתקים של בוגאטי מתחילת המאה הקודמת”.

ריצ’רד מיל משתמשת בסגסוגות המתקדמות ביותר בעולם השעונים, שילובים של סיב ננו טיטניום ופחמן או סגסוגות מתקדמות אחרות לגופי השעונים ורכיבים שונים במנגנון השעון. ריצ’רד מיל אמר כי היעדים שלו בייצור שעון הם חוסר משקל והתנגדות להלם. כדי לעשות זאת, מיל תכנן את השעונים שלו בצורה קלינית, כשכדי לעמוד ביעדים האלה, הוא מקפיד שלא לשים שום דבר בשעון שלא הכרחי כדי להשיג את היעדים הללו – מה שמסביר את האלמנט העיצובי הנוסף שמזוהה עם שעוני החברה – לוחות הסקלטון, שמגיעים כאמור מבחירה טכנולוגית ופחות כהצהרה עיצובית.

מיל חתם על שיתופי פעולה מסחריים ופיתוח מוצרים לעשר שנים עם קבוצת מרוצי הפורמולה 1 מקלארן-הונדה. במסגרת שיתוף הפעולה הזה הציגה ריצ’רד מיל את ה-RM 50-03 Tourbillon Split Seconds כרונוגרף Ultralight Mclaren F1. מה שהכי חשוב שתכירו מהשם הבומבסטי הוא המילה Ultralight – אולטרה קל. מדובר בשעון הכרונוגרף המכאני הקל ביותר בעולם. לצורך ייצור השעון הזה, השתמש מיל בגרפן, חומר חדשני בתעשיית השעונים שאין לו אח ורע בכל הקשור לעוצמה ורזון. החומר בודד לראשונה על ידי שני חוקרים מאוניברסיטת מנצ’סטר רק בשנת 2004, כשהם זוכים מאוחר יותר, בשנת 2010, בפרס נובל לפיזיקה על עבודתם.

שעון ריצ'רד מיל RM50-03. מקור - ריצ'רד מיל.
שעון ריצ’רד מיל RM50-03. מקור – ריצ’רד מיל.

“השימוש בגרפן היה הגיוני עבורנו כדי להשיג התנגדות ולהפחית את המשלק. אנחנו יכולים להיות יצירתיים ומהפכניים בבחירת החומרים שלנו, אבל אנחנו תמיד רציניים וקוהרנטיים”.

בעוד שעון ממוצע של מיל מגיע עם תג מחיר של כ-200 אלף דולרים, ה-RM 50-03 הגיע עם תג מחיר של קרוב למיליון דולר. אמנם תג המחיר מושפע מאוד מעבודת המחקר ופיתוח שהובילה ליצירת המופת הזאת והבדיקות המקיפות בתנאים קיצוניים שעוברים שעוני החברה, אבל לא רק. לפי מיל, 35 עד 40 אחוזים מהשעונים שמורכבים בחברה נדחים ולא עוברים את בקרת האיכות ולא משווקים לעולם – “אני לא מזוכיסט, אבל זו עבודה מסוכנת. אם השעון אינו מושלם, הוא הולך לפח”, אמר מיל.

הגישה החדשנית והיי-טקית של ריצ’רד מיל, השימוש בחומרים המתקדמים והעיצובים הייחודיים של השעונים של המותג הפכו אותם לפופולריים במיוחד בקרב ספורטאים כמו הטניסאי רפאל נדאל או נהג הפורמולה 1 פליפה מאסה, שזכו למהדורות מוגבלות של שעונים של החברה על שמם (נדאל זכה ל-6 דגמים כאלו, כשהוא מקפיד להופיע איתם למשחקים הגדולים בהם הוא משתתף). ריצ’רד מיל הקדישה גם מהדורות מוגבלות של שעונים לשחקנים כמו מישל יאו, ג’קי צ’אן ועוד, שהפכו לשגרירי המותג.

מה צופן העתיד עבור ריצ’רד מיל? 

אם אתם מודאגים ממשבר הקורונה העולמי וההשפעה שלו על יצרניות השעונים ברחבי העולם, קבלו ספוילר מאיתנו – ריצ’רד מיל היא אחת החברות שהמשבר הזה ככל הנראה לא ידגדג אותה. השעונים של ריצ’רד מיל מיועדים מראש לאלפיון העליון וקהל הלקוחות של המותג הוא ספורטאי על, מוזיקאים מהשורה הראשונה בעולם ועוד, כאלו שגם אם מוציאים אותם לחל”ת של כמה חודשים, עדיין מחזיקים בחשבון עו”ש מרופד במיוחד עם כמה עשרות מיליונים העומדים לרשותם בכל רגע נתון.

ריצ’רד מיל היא אחת מיצרניות השעונים היחידות בעולם ששומרות על רצף של גידול דו ספרתי במכירות שלה בשנים האחרונות, בשנת 2017 רשמה החברה רווחים של 260 מיליון פרנקים שוויצריים, כשבשנת 2018 המספר הזה גדל ל-300 מיליון פרנקים שוויצריים, כשהיא מייצרת 4,600 שעונים באותה שנה. היעד שלה לשנת 2019 היה 5,200 שעונים, כשסביר מאוד להניח שהיא עמדה ביעד הזה.

הימור נוסף שאנחנו יכולים לקחת, הוא העובדה שהחברה תשאר עצמאית ככל הנראה עוד זמן רב. בהתייחס לשיחות על מכירת החברה לקבוצת קרינג, שמחזיקה במותגי השעונים ג’יררד פרגה ויוליס נרדין, אמר מיל “אני לא מעוניין למכור עכשיו. אנחנו חברה רווחית, יש לנו הרבה כיף ואנחנו לא מפחדים משדה הקרב”.

אז אם עד עכשיו לא הערכתם מספיק את ריצ’רד מיל, כדאי שתוסיפו את החברה לרשימת יצרניות השעונים ששווה לכם להכיר ולעקוב אחריהן מקרוב. אנחנו מהמרים שריצ’רד מיל תמשיך להפתיע את עולם השעונים ולעמוד בחזית הטכנולוגית בכל הקשור לייצור שעונים ושימוש בחומרים מתקדמים בשנים הקרובות כשמיל עצמו צפוי להמשיך ולאחוז בהגה ולנווט את החברה בשדה הקרב שהוא עולם שעוני היוקרה.