אם אתם מחפשים קצת חדשות חיוביות בימים אלו ובמיוחד לתעשיית השעונים, הן מגיעות אלינו בימים האחרונים מאירופה. על פי נתונים שמתפרסמים בדו”ח האחרון של בנק ההשקעות סטנלי מורגן ביחד עם LuxeConsult, חברת ייעוץ מובילה לתעשיית שעוני היוקרה, מתברר כי שש מעשר יצרניות השעונים הגדולות בעולם רשמו גידול במכירות שלהן בשנה שעברה, כשבראשן רולקס, שרשמה שנת שיא במכירות שעוני יוקרה בשנה החולפת. 

הדו”ח מפורסם מדי שנה על ידי בנק ההשקעות סטנלי מורגן, בשיתוף פעולה עם LuxeConsult, אשר מייסדה ומנכ”ל החברה, אוליבר מולר, תורם מההערכות שלו לנתונים הסופיים שמתפרסמים בדו”ח. בראיון למגזין השעונים WatchPro אמר מולר כי לא קל לחדור את מעטה הסודיות של יצרניות השעונים השוויצריות, בראשן כמובן רולקס, אך למרות זאת הדו”ח של סטנלי מורגן זוכה להערכה רבה ברחבי העולם ונחשב מקור אמין ומבוסס. הדו”ח והמספרים שבו מתבססים בעיקר על דו”חות כספיים לשווקי המניות, נתוני הייצוא בשוויץ, שיחות עם יצרניות השעונים וניתוח מערך ורשתות האספקה של יצרניות השעונים השונות. בנק השקות נוסף, Vontobel, מפרסם מחקר דומה מדי שנה, כשנדיר למצוא פערים משמעותיים בין הנתונים בשני הדו”חות. 

שנת שיא במכירות לרולקס. מקור - WatchPro.
שנת שיא במכירות לרולקס. מקור – WatchPro.

על פי הנתונים שהתקבלו מהפדרציה השוויצרית לתעשיית השעונים, הערך הכולל של ייצוא השעונים השוויצריים עלה ב-2.4 אחוזים בשנת 2019 לעומת שנת 2018. העלייה הזאת מרשימה הרבה יותר אם לוקחים בחשבון כי על רקע המצב הפוליטי הרגיש בהונג קונג, נרשמה ירידה של 11 אחוזים בנתוני הייצוא למדינה, השוק הגדול בעולם לשעוני יוקרה. מי שעזרו לתעשיית השעונים “לפצות” על המכירות בהונג קונג היו סין, יפן וסינגפור, כשככל הנראה הקונים מהמזרח הרחוק העדיפו לבצע את רכישות שעוני היוקרה שלהם במזרח ולא להגיע לאירופה, על רקע המצב בהונג קונג, שם המפגינים ברחובות שיתקו למעשה את מכירת שעוני היוקרה במדינה למשך חודשים רבים. 

שנת שיא במכירות לרולקס 

מי שמובילה בגאון את התעשייה כולה היא כמובן רולקס, יצרנית שעוני היוקרה המוכרת ביותר בעולם. החברה רשמה גידול שעומד כמעט בקנה אחד עם התעשייה כולה, של שלושה אחוזים, למכירות בשווי כולל של 5.2 מיליארד פרנקים שוויצריים במהלך שנת 2019 – שנת שיא במכירות עבור החברה. 

מפעל רולקס. מקור - Petite Geneva.
מפעל רולקס. מקור – Petite Geneva.

אומגה רשמה גידול מזערי במכירות, עם עליה של 0.6 אחוזים ל-2.4 מיליארד פרנקים שוויצריים. קרטייה רשמה זינוק מרשים, עם גידול של 10.5 אחוזים ומכירות בשווי כולל של 1.8 מיליארד פרנקים שוויצריים. 

מי שרשמה את הזינוק המרשים ביותר היא יצרנית שעוני היוקרה ריצ’רד מיל, עם גידול של 181 אחוזים ומכירות בסך של 320 מיליון פרנקים שוויצריים. במידה והנתונים הללו נכונים, מדובר בגידול שמזניק את ריצ’רד מיל מהמקום ה-19 ברשימת יצרניות שעוני היוקרה הגדולות בעולם למקום השמיני. 

בקרב יצרניות העילית בשוק השעונים, אודמר פיגה רשמה ירידה של אחוז אחד במכירות, כשהיא מכרה שעוני בסכום כולל של 1.02 מיליארד פרנקים שוויצרים במהלך 2019. פטק פיליפ לעומתה רשמה גידול של 7.4 אחוזים ומכירות בסכום כולל של 1.45 מיליארד פרנקים שוויצריים. פטק פיליפ רשמה גם גידול של כעשרה אחוזים במספר השעונים שהיא מכרה בשנה החולפת, מ-56,000 ל-62,000. 

עוד ברשימה – טאג הויר ו-IWC, שרשמו דווקא ירידות חדות בנתוני המכירות שלהן. טאג הויר רשמה ירידה של כ-13 אחוזים, עם מכירות בסכום כולל של 857 מיליארד פרנקים שוויצריים, כש-IWC רשמה ירידה של 8.7 אחוזים, עם מכירות בסכום כולל של 812 מיליארד פרנקים שוויצריים.