לכל אחד מאיתנו היה הבוקר הזה שהוא התעורר, הסתכל על השעון, והבין שהעניין פה הוא לא השעון בלבד, אלא גם הרצועה. היא לא סתם מחזיקה את השעון על היד, יש לה נוכחות, היא משלימה את השעון – בדיוק כמו שחליפה טובה משדרגת את המראה של השעון, או חפתים תואמים מעניקים מראה ייחודי. רובנו נשארים עם מה שהיצרן סיפק עם השעון, וכשזו מתבלה, אנו מחליפים, בדרך כלל, ברצועה דומה. אבל ישנו חשק – כול הזמן – לנסות ולהחליף, לשחק, לראות רצועות שונות – מה שמאפשר לשנות לחלוטין את נוכחות השעון על היד ולתת לו חיים חדשים. ברוכים הבאים ל-“שעון שעון ורצועתו – המדריך”.

פטק פיליפ קלטרבה 5196G-001-1, פטק פיליפ, קלטרבה, קאלטרבה

פטק פיליפ קלטרבה, רפרנס 5196G – הקלטרבה של פטק פיליפ הוא שעון שמיוצר קרוב ל-100 שנים עם מעט מאוד שינויים, מאז ומעולם עם רצועות עור על סוגיהן (מקור: אתר פטק פיליפ הרשמי)

לפני שתתחילו להתעסק בברגי השעון ולנסות להחליף רצועה לבד ומהר, לגורו יש כמה הבהרות: לרובם המוחלט של השעונים ניתן להחליף רצועה, מידת הקושי כבר משתנה בין יצרן ליצרן ובין שעון לשעון. במקרים מסויימים, ישנם שעונים שהיצרן מראש בנה את הקייס כך שיוגבל לרצועות מקוריות – המוכרות ביותר הן יוליס נרדין, IWC, קרטייה, ייגר-לה-קוטור, פטק פיליפ, הובלו ועוד יצרני עילית למינהם. אך אל חשש – לרוב הדגמים המיוחדים, עם הרצועות המיוחדות שלהם, יש יצרניות צד ג’ שמסוגלות לייצר עבור דגמים אלו רצועות, וייתרה מזאת – יצרני צד ג’ האלו, פעמים רבות מייצרים את הרצועות עבור החברה עצמה באופן ישיר, במקביל ל”חלטורה” שלהם במכירת רצועות עצמאית שמתאימות לדגמים אלו. למעשה, חשוב לגורו להבהיר נקודה חשובה מאוד – יצרניות שעונים לא מייצרות רצועות עור / גומי. לא משנה מה אמר לכם איש המכירות בבוטיק, ליצרניות השעונים אין שום נגיעה בתחום של ייצור רצועות, וכלל הרצועות מוזמנות מיצרן חיצוני. בין החברות היחידות שמעסיקות בורסקאי משלהן – מון בלאן והרמס – הן היחידות שניתן לומר עליהן שמייצרות לבד את רצועות העור. שם ולוגו שמוטבעים על רצועת העור – משמע שכך הרצועה הוזמנה מהיצרן החיצוני.

ברייטלינג, ברייטלינג גומי, רצועת גומי, רצועת גומי לשעון, ברייטלינג רצועת גומי, ברייטלינג רצועת גומי לשעון

רצועת גומי מבית ברייטלינג. יצרני שעונים כמעט ולעולם לא מייצרים בעצמם את רצועת העור או הגומי של שעוניהם (מקור: Authentic Watches)

עוד נקודות למחשבה מטעם הגורו בדבר רצועות לשעונים:

  • קנייה ישירה מיצרן הרצועה, כמעט תמיד תהיה משתלמת יותר. שם המותג שמוטבע על הרצועה, משמעו עלות גבוהה יותר, זאת מתוך שמירה על קו עיצובי וערך המותג של יצרניות השעונים. רצועה עבור פטק פיליפ תעלה בהתאם לשעון, כמה מאות או אלפי דולרים, גם אם יצרן הרצועה מוכר רצועה זהה ללא המיתוג של פטק פיליפ במחיר נמוך הרבה יותר.
  • קנייה בחו”ל היא דבר כמעט בלתי נמנע. שוק הרצועות בארצנו הקטנה הוא מצומצם ולכן המבחר והנגישות נמוכים, מול מחירים גבוהים. מצד שני, דרך רשת האינטרנט ניתן לקנות כמעט כל רצועה העולה על הדעת, ובשל הפורמט השטוח רובן נכנסות במעטפות פשוטות שמגיעות ישירות לתיבת הדואר שלנו. לאחרונה קיים קושי בשל איסורים בסחר בעורות שונים מחוץ לאיחוד האירופי ואמריקה, ולכן הרבה יצרניות פשוט לא ישלחו חלק מהרצועות שלהם – ודאו זאת לפני הרכישה.
  • חשוב לשים לב כי גם בעולם הרצועות יש איכויות שונות, כשלרוב, מחיר משקף איכות. אם היצרן השקיע את הזמן בייצור של מוצר ברמה טובה, עם תשומת לב לפרטים, בדיקת איכות החומר ושירות טוב, המחיר יהיה בהתאם.
  • רצועות הן מוצר מתכלה, גם אם מוצהרת עמידות למים וגם אם מבטיחים אלף הבטחות. מים וזיעה לא מסתדרים עם רצועות עור, מחזור החיים של רצועה תלוי בהרבה דברים – אבל רצועת עור טיפוסית לא תחזיק יותר משנתיים-שלוש במצב שמיש במטאורולוגיה של אצרנו.
  • ברוב השעונים, החיבור לרצועה נעשה בעזרת פינים מתכתיים בהם הקצוות נכנסות פנימה לתוך המוט ונהדפים החוצה על ידי קפיץ פנימי. ישנם שני סוגים עיקריים של פינים אלה הנקראים “springbars”,הנפוצים יותר שהם ישרים. הנפוצים פחות, בצורה מעוקלת, שלרוב מקבילה לעקלקלות השעון עצמו ומאפשר חיבור הרמוני יותר של הרצועה לגוף השעון. ישנם גם כאלה שיש להם ידית אשר בעזרתה ניתן להכניס את הפין לתוך המוט ללא כל שימוש בכלי חיצוני – מערכת זו נקראת מערכת החלפה מהירה. בנוסף יש אפשרות למצוא מוטות ללא קפיצים המתברגים לשעון או מוטות מקובעים בגוף השעון.
  • בבואנו לקנות רצועה חדשה אנו חייבים להקפיד בארבעה מידות שונות של הרצועה: המידה הראשונה והחשובה ביותר היא מידת המרחק בין רגלי השעון. המידות הנפוצות כיום הן בין 18 ל-24 מ”מ, כאשר רובן במספרים זוגיים. ישנם שעונים בעלי מידות פחות נפוצות כמו 17/19/21 מ”מ, להם קשה קצת יותר למצוא רצועות מתאימות ולרוב צריך לפנות ליצרן עצמו בכדי להשיג אותן.
    המידה השנייה בחשיבותה היא זו של האבזם, במידה ואנו מעוניינים לשמור את האבזם הנוכחי חובה עלינו לבדוק שהרצועה החדשה תתאים לא רק לקייס השעון אלא גם לרוחב האבזם. בנוסף נבדוק האם הרצועה מתאימה לאבזם רגיל או פטנט על סוגיו השונים.
    המידה שלישית, שלעיתים קרובות מתכחשים לה, היא עובי הרצועה. יש לנו נטייה לשים כל רצועה על כל שעון מבלי להתייחס להתאמה שבין העובי של הרצועה לממדי השעון. במקרים קיצוניים יתקבל מראה לא אסתטי, שעון אלגנט בעובי של 7 מ”מ עם רצועה בעובי של 5 מ”מ, או שעון ספורטיבי בעובי של 15 מ”מ עם רצועות עדינות בעובי של 3 מ”מ.
    מידה אחרונה וחשובה היא אורך הרצועה. היצרניות נוטות להציע רצועות בשלושה גדלים S, M, L  הן בסדרות לנשים ולגברים. לפעמים ניתן למצוא רצועות ב XS ובגודל XL, כשברוב המקרים מציינים את אורך הרצועה במילימטרים בחלק המתחבר בשעה 12 ולחלק שמתחבר בשעה 6. בכדי למצוא את המידה הנכונה, עלינו למדוד את היקף שורש כף היד.

רצועת עור, עור, רצועת עור לשעון, שעון עור, רצועת עור חום

דוגמא לסוג סוגר אחד של רצועות העור, האבזם, בדיוק כמו ברצועת חוליות (מקור: eiei watchstraps)

לאחר שוידאנו מה בדיוק מתאים למידתנו, אפשר להתחיל לחפש רצועות שיתאימו לשעון שלנו. כשמסתכלים על רצועה חשוב לבדוק כמה דברים, למשל: החומר ממנו עשויה הרצועה – הן בחלקה החיצוני כמו בחלקה הפנימי, בטנת הרצועה – שמהווה חלק חשוב ביותר – ולרוב לא מקבלת את ההתייחסות המתאימה. מכיוון שזהו החלק שיהיה במגע עם עורנו מרבית הזמן חשוב לבחור בחומר הנכון – אם יש לנו רגישויות כלשהן, חפשו רצועה עם עור היפו אלרגני, או לחלופין בטנה סינטטית שתתמודד טוב יותר עם הזעה ורטיבות. ניתן למצוא חומרים רבים החל מגומי, לבד, משי, עור קשיח ועור רך. שרידות הרצועה לרוב תקבע על ידי הבטנה, היות והיא חשופה ללחות וחום, כשהיא לרוב תהיה הראשונה להראות סימני עייפות. בטנה איכותית שמתאימה לנו, תיתן לנו רצועה עמידה ליותר זמן.

מון בלאן 4810 אוטומטי רצועת עור, מון בלאן, 4810, מונבלאן, מונבלאן 4810

מון בלאן 4810. מון בלאן היא בין היצרניות היחידות שרצועות העור שלהן הן “אין האוס” – בייצור עצמי (מקור: Watches of Switzerland)

דבר שני שחשוב להכיר הוא מבנה הרצועה: האם היא עשוייה בעבודת יד, או עשויה באופן תעשייתי. אופן ההדבקה והתפירה של הרצועה, אופן הטיפול בקצוות מסביב – האם הם מקופלים או חתוכים ? סגירת הרצועה בצבע או בשעווה, מילוי הרצועה בעור, גומי, פלסטיק או קרטון… כל אלה הם פרטים שקשורים לאומנות יצירת הרצועה, אומנות שתקבע גם את המחיר, וגם את איכות המוצר הסופי. הדרך היחידה לדעת היא לבדוק באתר היצרנית מפרט של רצועה רלוונטית, או לבקש מבנה מסוים באופן מפורש.

החומר הנפוץ ביותר הוא עור על צורותיו השונות וברמות איכות שונות. לרוב עור בקר, במקרים רבים משאירים את העור בצורתו הבסיסית ובמקרים אחרים מדפיסים צורות וצובעים דפוסי עורות יקרים. כשתראו את המילה GRAIN זו בדיוק הכוונה: רצועה עור ב”הדפס” קרוקודיל, לטאה, יען וכו’. כמובן שגם כאן ישנן רמות איכות שונות, עור בקר בדרך כלל חומר עמיד למדי, אבל לא כל העורות שווים באיכות שלהם ושווה להכיר יותר לעומק את הנושא לפני שקונים.

רצועת שעון עשויה עור לטאה (מקור: In-time)

בנוסף, ישנם סוגים נוספים של עורות, שגרתיים קצת פחות – בופאלו, גמל, חזיר בר ותרנגולת. עורות אלו מצד אחד מיוחדים יותר מבקר, אך מצד שני הם יחסית נגישים כלכלית. בנוסף, לטבעונים שביננו – ישנן רצועות עשויות עור צמחי, שאינו מצריך חייה אמיתית ונושמת לצורך הפקתו.

יש בנוסף מגוון עורות יונקים ועופות שונים שמתחילים מהסוגים הנפוצים יותר למוזרים ביותר כמו למשל בופאלו, גמל, חזיר בר או תרנגולת. עורות אלה עדיין בקצה הנגיש כלכלית וקצת יותר מיוחדים מעור בקר. לטבעונים שבינינו יש גם עור צמחי שאינו כרוך בהקרבה של בעלי חיים.

אחד העורות שמככב בשנים האחרונות הוא Shell Cordovan, מקורו הוא באזור האחורי של סוסים, והוא נקרא על שם העיר קורדובה שבספרד, שם יוצר עור זה לראשונה עוד במאה השביעית לספירה. ניתן לשמור ולצחצח אותו ממש כמו נעלי מוקסין, או לחלופין לתת לו לפתח לוק משומש ושחוק, כששתי האופציות טובות עבורו.

דוגמא לרצועת עור עשויה Shell Cordovan של Nomos Glashuette (מקור: אתר Nomos Glashuette הרשמי)

במחלקת הזוחלים ישנם מגוון רחב של עורות. היוקרתיים יותר מונים את עור התנין – שם זה מהווה לא את העור הקונקרטי של הרצועה אלא מחלקה שלמה של סוגי עורות שונים עם תכונות משתנות, דפוסי קשקשים שונים עם צורות וגדלים אינדיבידואליים. יחס הקסקסים על פני עור החייה הוא זה שקובע את המחיר – כאשר מעוניינים להפיק רצועה עם קשקשים מרובעים גדולים ועליהם בליטה, יש להשתמש בגב של הורנבק אליגטור – המקום היחיד בו קשקשים כאלו קיימים, מה שמעלה את מחיר העור – ובהתאם לכך, את מחיר הרצועה. קשקשים עגולים וקטנים, לעומת זאת, נפוצים בהרבה על פני רוב הזוחלים שמשמשים לתעשיית העור, ולכן מחירם יהיה נמוך יותר.

עור לטאה (LIZARD) מתייחס ללטאות למיניהן. זו אלטרנטיבה זולה יותר לתנין, עדינה יותר ועם מבחר קשקשים שונים ומגוונים בהתאם ללטאה. רצועה זו מתאימה מאוד בגימור מבריק לשעונים אלגנטיים ישנים, כשגם כאן ישנן מספר קטגוריות נוספות כמו עורות נחשי צפע ופיתון – הכוכבים האמיתיים ברצועות העור עשויות הנחשים – עם דפוסי קשקשים מיוחדים במינם וצבעים עזים.

רולקס יאכט מאסטר 116655 אוטומטי רצועת גומי, רולקס, רולקס יאכט מאסטר, רולקס יאכטמאסטר, רולקס יאכט מאסטר שחור, רולקס יאכטמאסטר שחור, רולקס גומי, יאכט מאסטר גומי, יאכטמאסטר גומי

רולקס יאכט מאסטר אוטומטי עם רצועת גומי, רפרנס 116655-0001, עשוי רוז גולד 18 קראט. זהו הרולקס הראשון בהיסטוריה לו רצועת גומי מקורית מהיצרן (אך כפי שהגורו לימד – לא בייצור עצמי של רולקס !) (מקור: אתר רולקס הרשמי)

עור נוסף שהוא מאוד פופולארי הוא עור יען, זהו עור עמיד ויכול להגיע במראה מט או מבריק במידה מועטה (LUSTER), חלק יותר או בטקסטורה דומה מאוד לעץ. מדובר באופציה מעניינת ואלגנטית ברמת מחיר סבירה.

גם רצועות העשויות מחיות ימיות נפוצות, כאשר עורות טריגון וכריש הנפוצים יותר, את הראשון ניתן למצוא עם סימנים דמויי פנינה על העור והשני בטקסטורה שדומה מאוד לגומי. ישנם גם עורות דגים שונים עם טקסטורות מיוחדות וצבעים ואפילו החזרי אור מעניינים.

עור כריש, רצועת עור כריש, רצועת עור כריש לשעון, שעון כריש, רצועת כריש לשעון

רצועת עור לשעון עשויה עור כריש (מקור: StrapsCo)

בנוסף לאלו כמובן שניתן למצוא גם רצועות העשויות מחומרים סינטטיים כמו גומי טבעי שעבר תהליך וולקניזציה, גומי סינטטי תעשייתי, סיליקון רך אך פחות עמיד, אריגי ניילון ובדים שונים לרצועות בסגנון נאטו או זולואו בפורמט הקלאסי יותר. הרצועות הללו משמשות לרוב בשעוני עבודה לשטח. מדובר ברצועות זולות יחסית, לא אלגנטיות במיוחד, אך בעלות עמידות גבוהה בהרבה מרצועות עור טיפוסיות.

עכשיו, אחרי שהגורו עשה לכם קצת סדר עם נושא הרצועות, מוזמנים להתחדש ברצועת השעון הבאה שלכם …